Geld & Recht alle pijlers

Belasting betalen voordat erfenis ontvangen is?

28-08-2012 12:19 43 berichten
Stel; er is een gezin, 3 kinderen en de ouders zijn nog getrouwd. Ouders wonen in een huurappartement en er is een koophuis, geheel afbetaald.

Het koophuis is echter nog niet op de markt en dat zal voorlopig ook niet gebeuren.

De vader overlijdt, en de kinderen hebben recht op hun kindsdeel.

Nu mijn vragen: Hebben kinderen recht op hun kindsdeel als de moeder nog in leven is?

Betreft het kindsdeel ook een deel van het huis?

En moet er over dat deel van het huis dan ook belasting betaald worden door de kinderen, ook al kunnen zij niet bij dat kapitaal?

Ik vraag dit omdat ik vrees dat ik moet gaan betalen voor een erfenis die ik (nog) niet kan verzilveren en het hier om een bedrag gaat wat ik dan uit eigen zak moet gaan betalen waardoor ik wel eens in een lastig pakket gebracht kan worden.

Ik wil mijn vader vragen of hij het huis wil verkopen maar hij hangt eraan om sentimentele redenen, het huis is een enorme last voor ons kinderen en we willen het graag kwijt. Mijn ouders wonen er niet meer, komen er niet meer en doen er niets meer mee.

En voordat er opmerkingen komen; nee ik ben geen geldwolf en ik wil niet dat mijn vader dood gaat. :-)
Alle reacties Link kopieren
ligt aan de constructie (is er een testament)... wellicht dat moeder alles moet betalen. Jullie betalen pas als die ook komt de overlijden.
Wat hebben je ouders geregeld in het testament.

Afhankelijk of je kindsdeel eerst naar de langslevende gaat (die daar dan weer vruchtgebruik over heeft) krijg je pas je kindsdeel als beide ouders zijn overleden. Kijk dat even na.
Whopper, ik heb regelmatig even aan je gedacht.

Helaas geen advies van mij, ik heb hier de ballen verstand van..
Als er niets geregeld is, gaat je kindsdeel over naar je moeder, zij heeft het vruchtgebruik ervan. Als zij dus alles opmaakt, heb je geen erfenis meer.

Het successierecht wat je moet voldoen als kind, moet je moeder voldoen, tenmiste zo ging het bij mij. Mijn vader is in 2004 overleden. Mijn moeder heeft de belasting, volgens de notaris, moeten betalen voor mij. Ik kon het nl ook niet betalen.

Buiten dat, ik wil de erfenis niet, laat zij lekker alles opmaken, zij hebben er hun hele leven hard voor gewerkt.
Nope
Wij laten alles aan elkaar na (langstlevende dus) en pas als de langstlevende overlijdt is dat wat overblijft voor de kinderen. Daarvoor krijgen ze niks.
Sistermoon, dank je wel. Mijn vader wordt slechter en slechter en is helemaal de weg kwijt, het is echt zielig. Ik heb er ook de ballen verstand van, en vind het te pijnlijk om mijn ouders hier nu direkt op aan te spreken.....

Okee, zoals ik het nu begrijp, zonder navraag gedaan te hebben naar hun testament, is het goed mogelijk dat mijn moeder mijn- en de andere twee kindsdelen krijgt,en zij kan daar dan belasting over betalen en verder gebruik van maken. Dat is prima, want zij kan die last goed dragen, financieel.

Mocht het zo zijn dat ik toch meteen mijn kindsdeel krijg, dan zou ik dus ook een deel van het spaargeld kunnen erven? Dan zou ik daar de fiscus mee kunnen betalen eventueel? Werkt dat zo? Of zie ik het te simpel?

Ik zit ook niet te wachten op een erfenis overigens, maar ook niet op een schuld @Maghetookeenbietjemeerzijn.
Oriane, zo zouden mijn ouders het ook wel eens geregeld kunnen hebben, dat hebben wij zelf ook, maar ik meen me te kunnen herinneren dat mijn vader vertelden dat het net even iets anders zat.
Mijn favoriet burgertje:

Zware tijden zo te lezen.
Volgens mij is het tegenwoordig wettelijk zo geregeld dat alles eerst naar de langstlevende gaat toch? Je moeder krijgt dan het vruchtgebruik. De kinderen houden een vordering op de moeder (waardoor je, als je moeder overlijdt, minder erfblasting hoeft te betalen omdat deze nual op papier verrekend wordt).
Ach Suze, ik zou kunnen zeggen dat t went, maar dat is niet zo. Na een jaar ploeteren heb ik nog steeds het idee dat ik vecht in plaats van zorg, het is erg emotioneel en het trekt een zware wissel op ons allemaal. Mijn moeder krijgt het zwaar voor haar kiezen en wij als kinderen hebben een ondankbare taak (we doen nooit iets goed, nooit iets op tijd of naar zijn zin) en hij, hij kan er niets aan doen maar dat is zo moeilijk om in mijn achterhoofd te houden.

Godzijdank ben ik me blijven ontwikkelen op mijn vakgebied en weet dus dondersgoed wat er gebeurt, waarom het gebeurt en hoe ik me staande kan houden, en dat is een groot goed. Op een incidentele huilbui na houden we het droog hier en sta ik nog recht overeind

Jij ok? Nog op reis geweest lately?
quote:trotter schreef op 28 augustus 2012 @ 12:53:

Volgens mij is het tegenwoordig wettelijk zo geregeld dat alles eerst naar de langstlevende gaat toch? Je moeder krijgt dan het vruchtgebruik. De kinderen houden een vordering op de moeder (waardoor je, als je moeder overlijdt, minder erfblasting hoeft te betalen omdat deze nual op papier verrekend wordt).Dank je wel, ik ga hier even mee verder zoeken, kijken of ik iets kan vinden over dit wettelijk geregeld zijn. Ik kan me herinneren dat mijn ouders hun testament nl anders hadden opgesteld dan de toen geldende wettelijke regels. Maar daarvoor zou ik zus bij mij vader moeten zijn en die weet het allemaal niet meer...
En dan die reclame hiernaast... fijn
Trotter, dit klopt tenzij anders is afgesproken. Dit ligt dus aan het testament.
Ik snap je helemaal hoor. Zo keek ik er ook tegenaan 8 jaar geleden. Voor mij was het ook een schuld geworden. Rare is, zelfs als je je erfdeel afwijst, dan moet je geloof ik een 300 euro daarvoor betalen. Want dat wilde ik in eerste instantie. Ik wilde het geld van mijn ouders niet.

Maar je gaat dus nu door een zware tijd. Geniet vooral van de tijd met je ouders en hoe het financieel gaat achteraf zie je dan wel weer. Geld is maar geld.

Sterkte...
Nope
Idd sterkte in deze moeilijke tijd. Om het misschien een beetje gemakkelijker te maken nog wat advies:

Zolang beide ouders leven kun je (uiteraard) je kindsdeel niet krijgen. Wanneer één van de ouders is overleden en er is geen testament dan is de wettelijke verdeling of de zogenoemde ouderlijke boedelverdeling van toepassing. De langstlevende en de kinderen vormen samen de erfgenamen.

Vervolgens bepaald deze verdeling dat de langstlevende de enig eigenaar wordt van de erfenis. Zoals al verteld op het forum worden de kindsdelen omgezet in een vordering in geld op de langstlevende (die later dus de erfenis van langstlevende verlaagt).

Je wordt dus zeker niet meteen geconfronteerd met een te betalen bedrag. Wel zo prettig. Sterkte
Ga alsjeblieft met je ouders naar de notaris voor een 2 traps testament. Dat betekend dat je moeder eerst alles erft. Pas na haar overlijden krijgen jullie de erfenis.

Bij geen testament erven alle erfgenamen maar heeft de langstlevende in het huwelijk het vruchtgebruik. Dat betekend dat jullie een vordering op haar hebben. Maar wel de belasting moeten betalen want jullie erven al, maar krijgen het niet.
quote:moossa1981 schreef op 28 augustus 2012 @ 14:00:

Idd sterkte in deze moeilijke tijd. Om het misschien een beetje gemakkelijker te maken nog wat advies:

Zolang beide ouders leven kun je (uiteraard) je kindsdeel niet krijgen. Wanneer één van de ouders is overleden en er is geen testament dan is de wettelijke verdeling of de zogenoemde ouderlijke boedelverdeling van toepassing. De langstlevende en de kinderen vormen samen de erfgenamen.

Vervolgens bepaald deze verdeling dat de langstlevende de enig eigenaar wordt van de erfenis. Zoals al verteld op het forum worden de kindsdelen omgezet in een vordering in geld op de langstlevende (die later dus de erfenis van langstlevende verlaagt).

Je wordt dus zeker niet meteen geconfronteerd met een te betalen bedrag. Wel zo prettig. SterkteDank je wel, dat is een hele geruststelling!
quote:Pepermint_Patty schreef op 28 augustus 2012 @ 14:47:

Ga alsjeblieft met je ouders naar de notaris voor een 2 traps testament. Dat betekend dat je moeder eerst alles erft. Pas na haar overlijden krijgen jullie de erfenis.

Bij geen testament erven alle erfgenamen maar heeft de langstlevende in het huwelijk het vruchtgebruik. Dat betekend dat jullie een vordering op haar hebben. Maar wel de belasting moeten betalen want jullie erven al, maar krijgen het niet.Dat was dus ook wat ik al had gehoord, maar het bericht hier onder zegt weer iets anders. Met mijn ouders naar de notaris is geen optie helaas. Maar wat is nu waar?
belastingsite uitleg

Heb even voor je gezocht op de belastingsite. Mijn bewering klopte blijkbaar maar ten dele

Hier staat het duidelijk uitgelegt dat jullie dus wel succesierechten moeten betalen over jullie deel van de erfenis. Tenzij jullie deel lager is dan 19.000 euro. Maar deze successierechten zijn te betalen door de overblijvende ouder. Er zijn wel methodes voorkomen dat dit betaald moet worden. Best wel belangrijk omdat het soms om grote bedragen gaat en er tevens bij het overlijden van de overblijvende ouder opnieuw succesierecht betaald moet worden over de resterende erfenis.

Vadertje Staat wordt graag slapend rijk
Hier helaas ervaring en je moet dus wel al successierechten betalen, hier betaald gelukkig mijn moeder die.
TO,

Als in jouw situatie geen sprake is van een testament:

Kindsdelen worden niet uitbetaald. Erfbelasting over de kindsdelen (en ook over het kindsdeel wat je moeder erft) moet door moeder worden voldaan (en wordt in mindering gebracht op je vordering. Als het vermogen in stenen zit kan er onder voorwaarden uitstel worden verleend. Specifieke kost, dus navragen bij een kenner.

Pas bij overlijden moeder (of nog een paar andere redenen, zie wet ) is je vordering opeisbaar en kan het aan je worden uitbetaald.

Afhankelijk van het soort testament kan het bij een testament heel anders liggen. Ook daar: laten voorlichten. Nu al zelf iets moeten betalen over iets wat je nog niet krijgt is niet het geval. En dat is volgens mij je eerste zorg.

Ik zie een vrij klakkeloos neergepoot voorstel voor een tweetrap. Dit is dusdanig specifiek en situatieafhankelijk dat je je daar eerst in moet verdiepen. Een tweetrap is slechts in bepaalde situaties gewenst en/of voordelig. Weliswaar vult het in eerste instantie meestal de vrijstelling van moeder, van langstlevende naar kinderen moet vervolgens wel weer over een groter bedrag worden betaald. Vrijstellingen benutten kan een doel zijn, of verlaging door een verwacht lang verteer, maar....wederom....dusdanig specifiek, dus staar je daar niet blind op als ultieme oplossing, al heeft de media dat er enige tijd terug wel van gemaakt.

Misschien nog iets specifieker zijn met je vragen als je meer gerichte antwoorden wilt...

Stekte in ieder geval met de situatie.
Er worden wel meer klakkeloze adviezen neer gezet hier waarvan veel gewoon ronduit fout.

Feit blijft dat als we even uitgaan van de wettelijke verdeling de kinderen een vordering krijgen op de langstlevende ter grootte van wat ze erven. Dat is wat anders dan hun kindsdeel of te wel legitieme portie. Verder is het zo dat zij direct successierechten verschuldigd zijn ookal hebben ze niets ontvangen. Vaak wordt dat door de langstlevende betaald maar dat is geen verplichting. Als de successierechten veel zullen zijn, wordt er vaak wel degelijk een tweetraps testament opgesteld om de heffing te voorkomen.

Ga naar de notaris en laat je ouders voorlichten over een goed testament als je verwacht meer dan ¤ 19.000 te erven. Zo niet, lekker zo laten
quote:[message=12794004,noline]2_day schreef op 29 augustus 2012 @ 00:03[/messag] Nu al zelf iets moeten betalen over iets wat je nog niet krijgt is niet het geval. En dat is volgens mij je eerste zorg.

Er is een testament, maar ik ben wel blij met je opmerking dat er niet eerst betaald hoeft te worden. Overigens ben ik er nu wel achter dat als ik mijn deel wel eerst moet betalen, er gelukkig voldoende spaargeld is wat wel vrijkomt om de last van het huis te betalen. Hierdoor kom ik gelukkig niet in de problemen omdat ik al mijn spaargeld aan moet spreken om de fiscus te betalen.

Misschien nog iets specifieker zijn met je vragen als je meer gerichte antwoorden wilt...

Stekte in ieder geval met de situatie.

Dank je wel!

Ik kan iet specifieker zijn want ik weet helaas niet meer. Het testament kan ik niet vinden, ik kan er niet naar vragen want mijn vader is in de war, mijn moeder weet het niet en het is te confronterend voor mijn vader. Ik moet het maar even hiermee doen en ik ga er voor mijn eigen rust maar van uit dat ik het kan bolwerken als ik wel moet betalen, en dat ik mazzel heb als het anders ligt.
quote:katrien1974 schreef op 29 augustus 2012 @ 08:05:

Er worden wel meer klakkeloze adviezen neer gezet hier waarvan veel gewoon ronduit fout.

Feit blijft dat als we even uitgaan van de wettelijke verdeling de kinderen een vordering krijgen op de langstlevende ter grootte van wat ze erven. Dat is wat anders dan hun kindsdeel of te wel legitieme portie. Verder is het zo dat zij direct successierechten verschuldigd zijn ookal hebben ze niets ontvangen. Vaak wordt dat door de langstlevende betaald maar dat is geen verplichting. Als de successierechten veel zullen zijn, wordt er vaak wel degelijk een tweetraps testament opgesteld om de heffing te voorkomen.

Ga naar de notaris en laat je ouders voorlichten over een goed testament als je verwacht meer dan ¤ 19.000 te erven. Zo niet, lekker zo laten

Mijn moeder zal de lasten voor ons betalen als het inderdaad zo is als jij zegt. Maar ik hoor telkens twee verschillende dingen, dus een notaris zou het testament erbij moeten pakken en mij kunnen adviseren, maar dat is nu eenmaal niet aan de orde. Mijn vader vecht voor het leven en is er mentaal en fysiek niet toe in staat met zijn testament bij een notaris te gaan zitten. Dus het is afwachten.

Ik begrijp uit jouw betoog dat het mogelijk is om na overlijden, bij duidelijkheid over de erfenis, alsnog een tweetraps opgesteld kan worden om te voorkomen dat we op dat moment moeten betalen? Of begrijp ik dat verkeerd?

Het gaat inderdaad om een bedrag wat aanzienlijk hoger ligt dan 19000 euro, vandaar dat ik me een beetje zorgen maak :-)

Enfin, ik ga weer puinruimen. Wie weet kom ik het testament nog tegen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven