Geld & Recht alle pijlers

Bijstand, WSNP en bewindvoerderkosten..

29-08-2012 20:22 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al bijna 3 jaar in de WSNP en zit nu in de bijstand, ik kreeg de kosten van de bewindvoerder altijd vergoed via de bijzondere bijstand. Nu zijn de regels veranderd en krijg ik dit niet meer meer vergoed uit de bijzondere bijstand.

Nu is mijn bewindvoerder aan t uitzoeken of ik dit nu zelf moet gaan betalen of niet, wie weet hier meer van want ik wil graag weten of ik zelf deze kosten moet gaan betalen.
Ik google even maar ik zie nergens dat deze regels veranderd zijn.
Die WSNP duurt toch 3 jaar? Dan ben je er dus bijna uit?
Het verschilt per gemeente, ieder gemeente mag zijn eigen beleid schrijven omtrent bijzondere bijstand. Je kan het dus niet in de wet vinden, je moet de informatie bij je eigen gemeente opvragen of misschien staat het op hun website.
Als je er al 3 jaar inzit ben je er dan niet bijna vanaf?
quote:Suze02 schreef op 29 augustus 2012 @ 20:51:

Als je er al 3 jaar inzit ben je er dan niet bijna vanaf?Daar vraagt TO toch niet om...
High five Twinkle!
quote:priempje schreef op 29 augustus 2012 @ 20:22:

Ik zit al bijna 3 jaar in de WSNP en zit nu in de bijstand, ik kreeg de kosten van de bewindvoerder altijd vergoed via de bijzondere bijstand. Nu zijn de regels veranderd en krijg ik dit niet meer meer vergoed uit de bijzondere bijstand.

Nu is mijn bewindvoerder aan t uitzoeken of ik dit nu zelf moet gaan betalen of niet, wie weet hier meer van want ik wil graag weten of ik zelf deze kosten moet gaan betalen.Wat moet je betalen per maand? Oftewel om welk bedrag gaat het?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
WSNP kan ook langer duren dan 3 jaar, maximaal 5 jaar.

Ik weet alleen hoe het in mijn eigen geval zit. Mocht ik in de toekomst minder inkomsten inbrengen dan het VTLB doordat ik bijvoorbeeld mijn baan kwijt raak en in de WW kom, dan moet ik de ¤49 (is het ongeveer, pin me niet vast op een euro) vaste kosten zelf betalen van mijn VTLB.

Kom ik eens bijvoorbeeld een keertje in het jaar onder het VTLB uit met mijn inkomen (dus niet structureel maar incidenteel), dan hoef ik die maand niet af te dragen.

Hoe het met de (bijzondere) bijstand geregeld is weet ik niet.
ja tis rond de 49 euro, en dan zal ik het dus zelf moeten betalen want ik kom niet boven het VTLB met een bijstand
Kijk even op de website van de gemeente waar je woont Priempje, zoals iemand anders ook al eerder aangaf. Misschien is er wel een potje voor.
De bijstand heeft mij hierover ingeligt dat het niet meer vergoed wordt via de aanvullende bijstand. Dit wordt alleen bij mensen gedaan bij wie het echt nodig is (ja en dat is per definitie niet zo als je in de WSNP zit)

Maar ik ga nog maar eens bellen morgen
Het VTLB (vrij te laten bedrag) is geen vaststaand bedrag hoor Priempje. Dit is persoonsgebonden. Hangt af van je inkomsten en bepaalde uitgaven. In de berekening wordt al rekening gehouden met jouw inkomen op bijstandsniveau.

Ik zou even contact opnemen met de gemeente/sociale zaken of met het juridisch loket. Zij kunnen je misschien ook verder helpen.
Ben even een beetje aan het googlen geslagen maar de berichten spreken elkaar tegen. Lijkt me het beste om advies te vragen voor jouw persoonlijke situatie inderdaad.

Suc6!
Het kan inderdaad dat jouw gemeente hun beleid gewijzigd heeft.

In veel gemeenten wordt er geen bijzondere bijstand meer verstrekt voor WSNP kosten.

Morgen maar even bellen dus.
Never give up on anybody... Miracles happen every day
Ja ik heb de vraag ook al bij mijn bewindvoerder neergelegt maar daar nog geen antwoord op gehad....en wachten is niet mijn sterkste kant zeker niet omdat ik wil weten waar ik financiel aan toe ben zodat ik dat kan meenemen in mijn overzicht.

Bedankt in allemaal voor het meekijken! X
Bij onze gemeente komen kosten voor WSNP bewindvoering inderdaad niet voor bijzondere bijstand in aanmerking, die moeten gewoon van de boedelrekening betaald worden. Zijn al meerdere bezwaarschriften op gekomen, geen enkel daarvan is gegrond verklaard.

Reguliere bewindvoeringskosten (beschermingsbewind) komen wel in aanmerking.
Maar geld het niet alleen voor nieuwe aanvragen wsnp?
hier niet nee. Wij hebben overigens nooit BB voor WSNP verstrekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven