Geld & Recht alle pijlers

Help, waar kan ik hulp krijgen om orde op zaken te stellen?

31-08-2012 18:17 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het niet meer zitten! Kan iemand mij adviseren wat wijs is om te doen?

Lang verhaal kort: ik doe enorm mijn best op de administratie van ons huishouden te doen, maar ik blijf maar achter de feiten aanlopen. Altijd is er geld te kort! Mijn eigen administratie is redelijk op orde, maar die van mijn vriend is een chaos! Steeds als ik denk dat ik alles op orde heb, komt er weer een nieuwe verrassing op mijn pad (lees: dwangbevel in de naam der koningin). Ik heb van mijn spaargeld al zijn rekeningen betaald, nu is de buffer echt op. Maar er blijven rekeningen komen! Doordat het zich allemaal zo opgestapeld heeft zijn de oorspronkelijke rekeningen enorm opgelopen. Om ee voorbeeld te noemen: ik heb zojuist van ons laatste geld zijn gemeentebelasting 2011 (!) betaald. Nu staat er niets meer op onze rekeningen. Ik kan dus geen eens eten kopen nu, terwijl ik zo wil avondeten. En de auto staat stil, dus ik kan nergens heen. Ik word echt helemaal gek! Vooral omdat ik het gevoel heb dat het de schuld van mijn vriend is... Ik heb het gevoel water naar de zee te dragen, zeg maar....

We hebben een kleine baby samen en wonen officieel pas anderhalve maand samen, vandaar dat ik nu pas echt zicht op zijn situatie heb. En die is uitzichtloos. Ik, de grootste chaoot die er is, heb enorm mijn best gedaan om de boel op orde te krijgen maar op deze manier lukt het gewoon niet.... Mijn vriend ziet de ernst van de situatie totaal niet in. Hij pint iedere maand honderden euro's en ik heb geen idee waar hij het aan uitgeeft. Hij weet het zelf ook niet volgens mij. In elk geval heeft hij deze maand niets meebetaald aan de vaste lasten. Hij doet wel eens boodschappen, maar geen grote dingen ofzo.. Dat kan toch niet?!

Samen hebben we ruim 2200 euro iedere maand (ik verdien 900 euro, hij 1350). Daar moeten we, naar mijn inziens, toch van kunnen leven met een baby samen? Ik heb trouwens een goede opleiding gedaan en ben hard op zoek naar een goede, beter betaalde baan. Maar nu dus nog met verlof.

In elk geval heb ik hulp nodig! Iemand die mij (en mijn vriend!) kan adviseren over wat te doen. Ik heb een plan van aanpak gemaakt, maar ik hoop maar dat het een goed plan is. Waar kan ik het beste heen gaan voor feedback? Ik voel me zo alleen en radeloos, met al die stapels rekeningen en administratie om mij heen.... Ik heb wel een goede boekhouder, maar op dit moment kan ik die man echt niet betalen....

Iemand tips? Alvast bedankt voor het meedenken!!!!
Pinpasje van je vriend innemen lijkt mij een aardig begin. Serieus, het probleem zit m blijkbaar vooral in zijn uitgavenpatroon, dus hulp inroepen heeft niet zoveel zin als dat niet verandert.
Hij pint honderden euro's die spontaan verdwijnen? Dat klinkt niet goed! Laat hem z'n pinpas inleveren totdat de boel weer op orde is, zodat je in ieder geval goed met het (weinige) geld dat je na rekeningen overhoudt je eten kunt betalen! Hoezo komen er nog allemaal rekeningen binnen, heeft hij z'n financiële administratie gewoon nooit gedaan? Hoe deed hij dat eerst? En wat is er nu anders? Ik ben even flabbergasted dat dit echt zo gebeurt.
Naar de HA en vragen naar het maatschappelijk werk, daar heb je ook vrijwilligers die je helpen met je administratie.
Pinpassen van je vriend in beslag nemen, dat als eerste...
Wat vind je vriend van dit alles? Ziet hij het probleem? Of is het lang leve de lol voor hem? Waarom koopt hij, is hij verslaafd of is het zo erg niet? Kan je met hem bespreken dat jij de financien regelt en dat hij een maandelijkse toelage krijgt? Zijn rekeningen betalen gaat iig niet helpen als zijn gedrag niet verandert. Helaas heb je dat nu al door.
quote:zusenzoo schreef op 31 augustus 2012 @ 18:21:

Naar de HA en vragen naar het maatschappelijk werk, daar heb je ook vrijwilligers die je helpen met je administratie.Inderdaad maatschappelijk werk.
Het is belangrijk om eerst goed zicht te hebben op hoeveel schulden er zijn, dus bel al zijn vaste lasten na om te vragen wat er nog open staat. Daarna kan je beslissen of jullie dat zelf redden qua betalen (afbetalingstermijnen afspreken met de instanties!) en anders kunnen jullie via kredietbank Nederland eens informatie inwinnen over de mogelijkheden. Ligt aan de hoogte van het bedrag wat verstandig is, bijvoorbeeld schuldsanering of een lening bij hen zodat je alleen hun hoeft af te betalen ipv dat allerlei schuldeisers aan de deur komen (die rekeningen gaan namelijk razendsnel omhoog!)

In ieder geval vervelend voor jullie, succes!
Heb jij toegang tot zijn rekening?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik zou als ik jou was z'n rekening overnemen en hem zakgeld geven
quote:_bindi schreef op 31 augustus 2012 @ 18:17:

Ik kan dus geen eens eten kopen nu, terwijl ik zo wil avondeten.

En je hebt hélemaal niets meer in de vriezer, in de voorraadkastjes?

Dan zou ik met kind (en zonder vriend) bij ouders/vrienden gaan eten, nadat ik de situatie heb uitgelegd.

quote:En de auto staat stil, dus ik kan nergens heen.Lopen of fietsen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb je gekeken of je recht hebt op toeslagen?-->www.toeslagen.nl

(Of, als je die wel hebt, heb je die wel aangepast aan de nieuwe situatie van het samenwonen?)

Hoezo overigens heb je een "goede boekhouder"? Jullie zijn in loondienst? alle twee of één van de twee? Of bedoel je daarmee degene die je belastingaangiften verzorgt?
quote:merano schreef op 31 augustus 2012 @ 18:25:

Heb jij toegang tot zijn rekening?En zo niet, dan logt hij in op zijn rekening en kijk je waar hij hoeveel heeft gepind/betaald met zijn pinpas. En dan gaan jullie daar een heel goed en doordringend gesprek over hebben.
Niet verkeerd bedoeld, maar het klinkt een beetje of ben je zijn moeder. Jij neemt de verantwoording voor zijn financiën, jij betaalt zijn rekeningen. Het lijkt hem totaal niet te storen. Dat klopt toch niet? Met een baby een latrelatie hebben, lijkt mij niet ideaal, maar misschien was het in jullie geval beter geweest.

Is er niet met hem te praten?
Een vriendin van mij heeft een keer via humanitas hulp gekregen met ad zijn ministratie. is miss een optie?
.
tessaa wijzigde dit bericht op 21-01-2013 15:35
Reden: privacy
% gewijzigd
Ik zou eerst maar eens kijken waar hij al dat geld aan uitgeeft.

Het is vreemd dat hij cash opneemt en dát vervolgens uitgeeft, i.p.v. met pinpas te betalen.

Op die manier is niet te controleren wat hij ermee doet. Vertrouw je het wel?
Ik zou er is mee beginnen hééel goed met je vriend te gaan praten want hij heeft blijkbaar een gat in zijn hand en als hij tegen jou beweerd dat hij het ook niet weet liegt hij! Hij weet het wel, maar wil het niet vertellen dat is wat anders!

Naja, je kunt vrijwel nergens heen ( alleen goede adviezen van hier of bekenden ) Want je hebt geen geld voor proffesionele hulp.

Als jij jou vriend beter in de gaten houd, zou het al een hoop schelen. 2200 euro pm ? en dan geldproblemen, echt zwaar onnodig. Sommige komen rond van 1000 euro per maand of minder!

Succes
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Als er geen eten meer is en de auto niet meer rijdt dan moet hij zich toch wel eens achter de oren gaan krabben....

Jullie krijgen iig meer dan genoeg binnen voor 2 personen + baby dus dat is het goede nieuws. Evt schulden kun je (als het niet teveel is) snel aflossen en er is genoeg geld voor een gezonde financiele situatie.

Alleen dat je vriend het probleem niet ziet... dát lijkt me wel een probleem.

Als ie nou zou toegeven dat t m niet lukt met die geldzaken dan was er tenminste een begin.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Vriend pint honderden euro's maar hij weet niet waar hij het aan uitgeeft? Dat vind ik nogal vreemd.
Het ziet er naar uit dat je een kleine en een grote baby hebt. Ik wens je veel sterkte want dit lijkt mij verschrikkelijk.
Bedankt voor al jullie reacties!!! Moet het allemaal even laten bezinken, overdenken als ik iets rustiger ben. Ik vertrouw het ook niet, dat er zoveel geld 'verdwijnt'. Maar als ik mijn vriend daarmee confronteer, reageert hij erg boos en verdrietig. Ik vrees dat hij idd een gat in zijn hand heeft. Pinpas beheren is inderdaad een optie, maar zo ontneem ik hem werkelijk iedere verantwoordelijkheid. Terwijl ik juist zo graag zou zien dat hij dat wat meer gaat tonen... Toeslagen e.d. is allemaal geregeld. Her klinkt zo onaardig, maar zonder mijn vriend kan ik makkelijker rondkomen omdat ik dan best wat huurtoeslag krijg. Nu krijgen we dat niet, en omdat hij deze maand niets heeft meebetaald heb ik de huur niet kunnen betalen. Dit overkwam me eerder nooit! Sh*tzooi...

Ik vond het heel erg dat ik zo denk, aangezien ik stapel ben op mijn vriend en we samen een heel leuk kindje hebben! Ik wil niets liever dan dat ons kindje in een fijn en warm gezin op kan groeien..
Mijn vriend is nu trouwens doperwten met worteltjes aan het maken, pot gehad van zijn moeder. En is nu vrij zorgeloos, "want we hebben eten". Terwijl mijn rekening nu al leeg is, en ik pas eind september weer geld krijg. En we nog luiers hebben voor hooguit vijf dagen. Hij krijgt volgende week zijn geld, ga er inderdaad maar eens beslag op leggen.. Hoe kinderachtig dit ook moge zijn..
ik zou idd ook zijn pinpas innemen en hem zakgeld geven,en omdat hij zoveel schulden heeft vind ik ieder zakgeld al teveel voor hem.

Ik zou hem aan zijn nekvel pakken en samen om de tafel gaan zitten.

Vragen wat voor vaste lasten hij allemaal heeft,waar dit bij loopt en dan met hem gaan zitten overdag en dat HIJ die bedrijven gaat bellen en vragen wat er allemaal open staat en dit eerlijk opschrijft(desnoods op handsfree).

Hij moet ook eens inzicht krijgen in zijn inkomsten en uitgaven.

Ik zou hem net zolang geen geld geven tot jullie uit de min zijn en dan een buffer opbouwen,als jullie genoeg buffer hebben dan rustig aan beginnen met zakgeld.

En ik zou een gezamelijke rekening daarna nemen zodat je hem meteen aan zn lurfen kan grijpen als hij weer teveel uitgeeft.

Ik snap niet zo goed dat je dit pikt allemaal.

Wij zijn getrouwd hebben een gezamelijke rekening maar als ik vind dat hij teveel geld uit geeft of hij vind dat van mij zeggen we dat meteen tegen elkaar.

Ik heb een excel sheet waar ik in heb gezet wat alle maandelijkse vaste lasten zijn,de vaste lasten die per kwartaal zijn en de jaarlijkse vaste lasten bijv tijdschriften en school dochter.

Ook schrijf ik er bij welke maanden sommige vaste lasten niet hoeven zoals bijv de waterschapsbelasting en de gemeentebelasting die hoeven 2 maanden niet en de peuterspeelzaal en zwemles hoeft ook 1 maand niet.

Mijn salaris is wisselend en die vul ik elke maand in en zijn salaris,toeslagen enz en dat tel ik op dan haal ik alle vaste lasten voor die maand eraf,50 euro per week boodschappen geld en 100 benzine geld en dan stort ik de rest op de spaarrekening.

Ik heb nog een schoonmaakhuisje waar ik elke maand 160 mee verdien en daar doen we alle leuke dingen van.

Mocht er wat te kort zijn daarmee stort ik wat van de spaar over maar dit gebeurt zelden.

Inzicht is echt het halve werk en ook een beetje haar op je tanden krijgen is in jou geval helemaal wel nodig!
En is er niemand in jullie buurt met wie je het erover kunt hebben? Een vriend van jouw vriend... of zijn die net zo?

Zeker nu jullie een kind hebben is het wel zaak dat er iets gaat gebeuren natuurlijk.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven