Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Dat van die pen vind ik wel een geruststellend idee, ik zal hem er eens naar vragen.

Ik raak gelukkig niet zo snel in paniek dus dat scheelt weer, maar het zag er best wel griezelig uit.
Hai Angelica, dat heet een glucagon of Glucagen-injectiepen. Ik heb er ook altijd 1 in huis, voor het geval dat.. Je kunt het op recept halen bij de apotheek.

Setter, wat :@ dat je zo lang moet wachten!!
Hai!

Setter wat irritant!!! Je zou ze toch wat doen zeg.... En is het bij jou in het zkh "protocol" dat je 72 uur aan ééngesloten je suiker moet meten? bij mij hebben ze gewoon nav mijn spuitschema een basaal bedacht. Ik heb toen om de dag mijn waardes doorgebeld (dus wel intensief meten) om het te vervolmaken.

angelica; wat een eng verhaal! Ik vind dat je het goed hebt aangepakt! Meten en vla voeren. Die glucagen (of glucagon) gewoon bij de apotheker vragen en dan krijg je 'm meteen (gaat volgens mij wel op recept). Ik heb er ook één op mijn werk liggen. Wel in de gaten houden dat ze "maar" 1,5 jaar houdbaar zijn en dan moet je ze dus weer verversen!

Zo, ik ben gisteren bij de dvk geweest. Mijn hba1c was.... ra pa pa pa pa....

6,5!!! Dit is een gevolg van 3 jaar intensief meten om bij een evt zwangerschap mooie waardes onder de 7 te hebben. Het is me tijdens de zwangerschap ook altijd gelukt om onder de 7 te blijven zitten (met hba1c's dan he.. hihi). Nu ben ik stukken relaxter; want geen kind in de buik waar  ik me zorgen om maakte bij een te hoge waarde; en hoppa.. nog steeds een mooie score!

Ik heb ook een nieuwe meter gekregen (alweer, vorig jaar nog zelf vernieuwd...) de one touch ultra 2 (ik had eerst de gewone one touch ultra). Een fijn ding met weer wat meer mogelijkheden.

Zo, ben weer weg!

Ris wat een prachtige waarde! Gefeliciteerd hoor, da hejje moai doan...:D

Altijd fijn om te weten dat je het goed doet, en dat al dat meten en opletten alle moeite waard is geweest.  meid!

:gwab: en een *; van mij voor jou.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Zoveelste update:

jawel, het ei is uitgebroed bij Medtronic/dvk/Univé: de pomp is aangekomen!

Tadaaaaaaa!!!!

Nog net niet per flessenpost, maar keurig in een ruime doos, inclusief 2 infuussets, inbrenghulpstuk, 2 lege ampullen, instructie-dvd, opbergmapje voor de hulpstukken, clip, tasje voor aan je riem, klemmetjes voor de infuusslang (om die in toom te houden), tig boekwerken en nog wat ondefinieerbare spulletjes waar ik nog niet helemaal goed naar gekeken heb. Vanmorgen is het allemaal afgeleverd en ik heb vanmiddag al vele keren verliefd naar dat ding zitten kijken :$ 't is een mooie paarse... :P

Tussen de middag werd ik gebeld door de medewerker van Medtronic die mij tekst en uitleg gaat geven, en we hebben een afspraak gemaakt voor komende donderdag om 9 uur 's morgens. Ik heb vervolgens natuurlijk direct het ziekenhuis gebeld, en wat bleek (of de duivel ermee speelt tuuk): de dvk is ziek . Er lopen er drie, dus welke er nou precies ziek is? Degene die vandaag dienst heeft, vertelde de telefoniste me, maar ze had geen naam voor me.....tja. Ik heb maar weer een mailtje gestuurd, die wordt vast en zeker gelezen.

Ris, of ik überhaupt aan zo'n sensor geketend moet worden is mij niet geheel duidelijk geworden. De dvk was een tikje vaag, ze had het over dat ze dat soms wel eens doen om een beter beeld van de bloedsuikers te krijgen, maar dat dat soms ook wel eens niet nodig is, en dat ze nog even moest nadenken over mijn geval :? 

Ik ben benieuwd waar al dat denkwerk toe gaat leiden......ik ben in al mijn recalcitrantheid al anderhalf jaar niet meer bij hun geweest voor controle, want om nou iedere keer aan te moeten horen dat ik moet afvallen, daar had ik even geen zin meer in, dat hoor ik al mijn hele leven. Dat je van die gallige rotinsuline 20 kg aankomt terwijl je niet anders dan anders eet of minder beweegt (ben zelfs méér gaan bewegen en toch vlogen die kilo's eraan) willen ze niet geloven, dat verzin ik ter plekke volgens hun (terwijl mijn internist mij dat zelf ook vertelt). Je begrijpt dat ik eigenlijk een relatief onbekende diabeet ben voor de afdeling diabetesverpleegkunde, zelfs nu nog na 8 jaar. En daar ben ik nog trots op ook.
Setter: ik ben blij voor je dat je pomp er is.

Ik wil even iets vragen: Vinden jullie het vervelend als ik hier een tijdje meeschrijf? Het is een geruststellend idee dat jullie begrijpen waar ik het over heb, en ik weet niet waar ik het anders kwijt kan, het gaat dan wel niet over mij, maar het maakt echt enorme indruk op mij.

Vandaag was het weer eens zover. Hij zat op de bank en ik dacht dta hij gewoon erg moe was, hij zei zich niet lekker te voelen en kon even later niet eens een glas vasthouden dus heb ik geholpen. Dat was geen enkel probleem, het zat er zo in. Z'n moeder was er ook want het was bij hem thuis en zijn moeder flipte nogal waardoor hij nog nerveuzer werd. Moeders kwam veelste laat dingen brengen om hem te geven, maar gelukkig dat ik wel snel genoeg was. Het was weer flink op het nippertje, die pen schijnt hij te hebben, maar ik wil er binnenkort ook eentje in mijn eigen koelkast hebben, voor het geval hij in coma raakt.

In het geval van raar doen en dronken eruit zien/overdreven moe/vreemd kijken of reageren hoef ik niks te meten maar kan ik gelijk actie ondernemen tegen de tijd dat hij dan bij is kan hij zelf z'n bloed nameten.

Ik moet wel zeggen dat ik voor de zekerheid wil leren hoe dit apparaat werkt zodat ik mocht het nodig zijn het ook kan dat is een prettiger idee.
Angelica: iedereen mag hier meeschrijven! Hoe meer zielen hoe meer vreugd, en wat mij betreft zijn partners van diabeten meer dan welkom! Voel je alsjeblieft niet belemmerd om hier mee te schrijven, vraag zoveel als je wilt, vertel zoveel als je wilt, schrijf je frustraties hier neer, je twijfels....alles wat je maar kwijt wilt. Daar is een forum voor, toch?

Wat ontzettend vervelend dat je vriend zo vaak hypo's heeft! Ik begrijp dat hij 4x per dag spuit, dus 1x per dag is dat de langwerkende insuline. Is het misschien een idee dat hij wat minder langwerkende gaat spuiten? Ik zit 's morgens altijd standaard boven de 11, dus ik ben op een gegeven moment ook wat meer langwerkende insuline gaan spuiten. Dat heeft ongeveer een week geduurd, toen ben ik heel gauw weer teruggegaan naar mijn lagere dosis, ik hypo'de me suf! En hypo's zijn gevaarlijk, niet alleen omdat je erdoor in coma kan raken, maar ook omdat je er hersenbeschadigingen aan over kunt houden. Het is nog altijd iets 'gezonder' om iets te hoog te zitten dan iets te laag, is mij lang geleden al eens verteld.

Mag ik vragen hoe lang je vriend al diabetes heeft? Je zei in een eerdere posting dat hij wel wist dat hij van hoge suikers slaperig werd, maar dat hij niet wist dat dat van lagere suikers ook zo kon zijn. En dat vind ik raar, want dat zou betekenen dat hij niet goed voorgelicht is over de ziekte.

Wel knap dat je steeds zo kordaat blijft terwijl hij een hypo heeft! Dat zijn moeder lichtelijk in paniek raakt is wel te begrijpen natuurlijk, al is het niet erg handig voor hem op zo'n moment. Je bent als diabeet dan zo afhankelijk van anderen! De ene keer voel je een hypo aankomen, de andere keer is ie er zo patsboem, zonder dat je hem verwacht (omdat je nog maar pas gegeten hebt bijvoorbeeld). Dat is het vervelende van instabiele suikers, zoals bij jouw vriend.

Dat je leert om met zijn meetapparaat om te gaan is in mijn ogen inderdaad heel belangrijk! Mijn man meet af en toe mijn suikers wel eens, om de feeling met dat apparaatje te houden. Laatst ben ik 's nachts ingestort, hij hing om 5 uur 's ochtends aan de lijn met de spoedhulp omdat ik bijna geen hartslag meer had en steenkoud was, en toen heeft hij mijn suikers gemeten. Fluitje van een cent, helemaal als je het vaker doet.

Op het moment dat een partner het MOET doen is de diabeet vaak niet meer aanspreekbaar, dus het is best belangrijk dat jij weet hoe dat ding werkt. Troost je, die metertjes zijn supersimpel te bedienen, en een bloeddruppel is makkelijk te prikken.

Eén tip: als ik zo koud ben of hypo moet ik het lancetje wat dieper zetten, anders komt er geen bloed, mijn man weet dit dus ook.
Angelica, tuurlijk schrijf je lekker mee. Kan me voorstellen dat je soms onzeker bent en hoe meer je er vanaf weet, hoe vertrouwder je je met de ziekte gaat voelen.

Weet je wat ik wel geleerd heb (heb ooit stage gelopen in een diabetescentrum), misschien stelt dat je gerust: uiteindelijk herstelt een lichaam altijd vanzelf uit een hypo, alleen dat kan heel lang duren. Op een gegeven moment gaat je lever namelijk glucose vrijmaken. Dat van die hersenbeschadiging Setter is niet zo acuut het geval hoor. Alleen als je heel veel ernstige hypo's hebt gehad kan dit schade toebrengen, maar dat zijn wel extreme gevallen naar mijn weten. En bij kinderen is er wat meer kans op, omdat daarbij de hersenene nog in ontwikkeling zijn..

Je vriend heeft echt te veel hypo's hoor. Ik zou echt eens contact opnemen met de diabetesverpleegkundige of internist. Inderdaad de langwerkende misschien omlaag of wat minder sputien voor de maaltijden. Ook zou ik als ik hem was vaker controleren om de hypo's te kunnen voorkomen.

Setter wat fijn dat de pomp nu in huis is! Nu nog wachten wanneer je hem echt gaat gebruiken, spannend..

Jij schrijft echt zo grappig, moet altijd erg lachen om je stukjes..:D
dank je Robin.....
Trouwens, over die hersenbeschadiging heb je gelijk hoor, ik wilde ook beslist geen paniek zaaien, maar dat is wat mij verteld is door een arts, lang geleden. Ik had het er beter even zo neer kunnen zetten zoals jij dat gedaan hebt, dat was wat genuanceerder geweest.

Ik heb net met de dvk gesproken, zij was het niet die ziek was, maar een collega, en we hebben 2 afspraken gemaakt: eentje volgende week dinsdag, dan gaat ze mij soort van 'overhoren' over mijn kennis van de pomp , en de tweede afspraak is op 9 juli om mij in te stellen.....

HIEPERDEPIEPHOERAAAAAAAAA! *maakt een dansje en gaat uit haar dak, jaagt haar setters de stuipen op het lijf met haar idioterie alleen vanwege zo'n stom paars pompding - tsssss* :$ :P :D

Maar Settertje is blij, Settertje is heeeeeeeeeel blij.......

Even tellen.........vandaag nog 2, dan nog 13 x 4, en die maandag nog 2 is totaal......... 56 gaatjes prikken tot de pomp!

En dat na globaal zo'n, even rekenen hoor, 9 maanden 1x per dag en vervolgens 2 jaar en 12 dagen maal 4 gaatjes per dag is..... 3247 gaatjes geprikt in totaal, mwah dat is af te zien, of niet dan?

*jaja Setter houdt van overdrijven, en rekenen ook tuuk *
En dan te bedenken dat ik met de pomp pas over 27 jaar op datzelfde aantal gaatjes zal zitten....:o

Gaatjes in vingers en armen om te meten niet meegerekend uiteraard

:D :D
Hei meiden,

Ik ga overmorgen 2,5 week iop vakantie maar ik kom daarna weer bijlezen hoor.

M'n vriend spuit idd ook die langwerkende, en hij gaat er binnenkort (of is misschien al) mee minderen, ik maak me ongerust want ik ga alleen op vakantie en vooral omdat ik weet dat z'n moeder zo slecht reageert.
Veel plezier! Waar ga je heen, Spanje? Of ben je niet die forumster die eerder een andere naam had en een tijdje in Spanje bij haar ouders heeft gewoond? Gewoon een vraag hoor, niet vervelend bedoeld.:)
@Setter, nou eindelijk is er dan duidelijkheid over je pomp en kan je gaan aftellen. Hoeveel nachtjes nog? Enne.... bedankt hè met je gatentellerij, voel me gelijk een stuk beter, als insuline-spuitster :( Geintje hoor!

@Angelica, goed dat je je zo in de diabetes van je vriend verdiept, zal hij wel prettig vinden denk ik. Erg vervelend dat hij zo vaak hypo's heeft, dat hakt er nogal in hoor. Bij mij gaat het nu wat beter met de hypo's gelukkig en dat scheelt een boel.

@Ris, wat een super Hba1c en nou maar zo zien te houden hè? Ik moet zelf deze week weer bloed laten prikken, moet de 9e juli weer naar dvk, ben wel benieuwd wat de mijne deze keer zal zijn.

Uhm, de rest die had geschreven en ik dus al weer vergeten. Ben nogal druk op het moment, vandaar dat ik ook niet zo actief schrijf. Maar probeer wel een beetje bij te blijven met lezen, maar ik ben niet zo goed in onthouden wat iedereen geschreven heeft :$
Hallo mijn man heeft last van Diabetes, en heeft zich zelf zo

in de neste gewerkt dat hij nu aan een insuline pomp moet gaan beginnen

hij werkt erg hard, en ben bang dat het niet goed zal gaan als hij zon pomp heeft.

ik wou vragen als er hier ervaring is met een Man en insuline pomp met

Zwaar lichamelijk werk.

Voor iedereen is 17 bijwijze van al erg hoog, dat is het ook maar

mijn man heeft Geregeld : 23, 25, 26.. en een keer op vakantie zijn we naar

de dokter geweest omdat het app. zei KETOONEN, bezoek een arts

want het was namelijk 30.4 aan GL waarde...

ja dames het is niet niets.. alleen zo;n pomp zie ik niet zitten!!

hopelijk kennen jullie iemnad die zwaar werk heeft en een pomp bezit

mvg Q ft E
Teddeke, nou ik toch aan het rekenen geslagen ben: nog 13 nachtjes slapen. Nou slaap ik nogal slecht de laatste tijd vanwege een versleten matras, dus de nachten tellen dubbel, ware het niet dat ik as. vrijdag een nieuwe matras ga uitzoeken samen met mijn man, dus die nachten tellen dan weer voor 1, of misschien zelfs half. :P

Ik zal er denk ik een ingewikkelde wiskundige berekening op los moeten laten voor ik precies weet hoeveel nachtjes er dan nog overblijven :?

Even zonder gekheid: ik heb vandaag 10 ampullen en 20 infuussetjes ontvangen, plus een beenband en een tailleband (en jawel: ik pas erin, hij is wijd genoeg  ) en bij de bestelling zat een foldertje met een aanbieding voor een meter. Laat dat nou precies die ene meter zijn die ik zo vreselijk graag wil hebben! Ik zat al te wachten tot september, want dan mag ik een nieuwe meter bestellen, maar ik heb toch maar even met de leverancier gebeld. Wat bleek? Na een ingewikkeld technisch "hoe omzeil ik de regels bij de zorgverzekeraar zonder de wet te overtreden " kan de leverancier mij 2 meters inclusief stripjes en lancetjes leveren zonder dat het mij één cent kost!

Nou, als dat geen goed nieuws is.....

Q ft e: sorry, ik kan je niet helpen met je vraag, ik hoop iemand anders hier wel. Ik wens jou en je man veel sterkte met het wennen aan de pomp!

*; Setter
quote:Veel plezier! Waar ga je heen, Spanje? Of ben je niet die forumster die eerder een andere naam had en een tijdje in Spanje bij haar ouders heeft gewoond? Gewoon een vraag hoor, niet vervelend bedoeld.:)Setter waar heb je het over? Ik begrijp echt niet waar je het over hebt. Ik lees meer mee dan ik schrijf dat was je misschien al opgevallen, maar ik zou zo 1,2,3 ook niet weten wie je bedoeld, ik zit hier nog niet zo gek lang, ik schat een maand of 5 nu, ken ik haar dan?
quote:

quote: setter reageerde

Veel plezier! Waar ga je heen, Spanje? Of ben je niet die forumster die eerder een andere naam had en een tijdje in Spanje bij haar ouders heeft gewoond? Gewoon een vraag hoor, niet vervelend bedoeld.:) Setter waar heb je het over? Ik begrijp echt niet waar je het over hebt. Ik lees meer mee dan ik schrijf dat was je misschien al opgevallen, maar ik zou zo 1,2,3 ook niet weten wie je bedoeld, ik zit hier nog niet zo gek lang, ik schat een maand of 5 nu, ken ik haar dan? Nee dan ben je haar niet, denk ik. Je schrijfstijl leek op die van haar, vandaar dat ik je vroeg, dat is alles, okee?
Over een paar minuten komt de instructrice van Medtronic om mij cursus te geven over de pomp, ik ben heel benieuwd!
@Setter, en ben je al weer een boel wijzer geworden?? Ben eigenlijk toch ook wel een beetje nieuwsgierig over het hele gebeuren, mooi dat ik dat zo een beetje kan "volgen" bij jou, hoewel het overstappen naar een pomp niet hoog op mijn "verlanglijstje" staat, maar ja, wat niet is kan nog komen hè?
Hai Teddeke, ja joh het was allemaal reuze interessant wat die mevrouw mij vertelde. Mooi ding hoor, zo'n pomp, zitten veel functies op, je kunt verschillende bolussen doen, een eenvoudige bolus en een square-wave bolus en een dual-wave bolus. Ingewikkelde termen voor hele ingenieuze bolussen, en heel simpel om te programmeren.

Ik leg de pomp maar buiten zicht, want ik kan bijna niet meer wachten tot de 9e, zo'n zin heb ik om dat ding te gaan dragen! Nog 10 keer Lantus spuiten, en dan ben ik ervan af, hiephoi! :D

Ik ben op de een of andere manier nu heel slordig aan het prikken, ik zit werkelijk ónder de bloeduitstortinkjes :o Tja, als de finish in zicht is......
Hier ben ik ook weer even. Leuk dat er nog meer partners zijn inmiddels. Mijn vriend doet lichamelijk zwaar werk, in de bouw, al is hij vooral heel veel buiten in beweging en tilt hij bijvoorbeeld niet de hele dag. Maar goed, hij heeft ook een pomp en dat is alleen maar handig, wat hem betreft. Ik heb er ook geen moeite mee, het werkt prima.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'hij heeft zich zo in de nesten gewerkt dat hij nu een pomp moet'. Volgens mij is een pomp of prikken gewoon een andere manier van behandelen, die maar net bij je moet passen.

@angelica

Mijn vriend had ook veel hypo's, een aantal op een dag. Lag de hele avond voor pampus omdat ie zo moe was. Een paar weken terug is hij opnieuw ingesteld door de internist en nu zit hij standaard wat hoger. Dat werkt heel erg goed, want hij heeft nog maar af en toe een hypo. Verder is hij duidelijk veel vrolijker en fitter. (of zou dat komen doordat we nu gaan samenwonen? :-))

Groetjes,

Sterre
Combinatie van beide denk ik, Sterre :D 

Gefeliciteerd trouwens! Wat leuk dat jullie gaan samenwonen...hoe lang zijn jullie inmiddels een stel?
quote:

Combinatie van beide denk ik, Sterre :D 

Gefeliciteerd trouwens! Wat leuk dat jullie gaan samenwonen...hoe lang zijn jullie inmiddels een stel? Dank je Setter! Nog niet eens zo heel lang eigenlijk, we zijn nu 8 maanden officieel een stel. Het gaat zo goed dat we er wel veel vertrouwen in hebben. us we gaan ervoor!! :-)
Houd je het wachten nog vol, Setter? Mijn vriend heeft een paar jaar gespoten en heeft sinds twee of drie jaar een pomp. Bevalt hem meestal heel erg goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven