Geld & Recht alle pijlers

Lijstje lasten bij huren

11-09-2012 22:10 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

wie kan mij helpen ..vergeet ik wat?

ik wil mijn appartement verkopen en een eensgezinswoning tussenwoning gaan huren.

Welke lasten heb je allemaal.. mis ik nog wat.. je hebt natuurlijk andere kosten dan bij een koopwoning. heb je ook gemeente belastingen..ja toch..alleen minder omdat je geen woz waarde moet betalen..

-huur

-gas water licht..hoeveel zal dat gemiddeld zijn voor zon woning, ik was nu 60 euro kwijt

-tv-internet tel

-boodschappen

-inboedel verzekering.

ik wil alleen de dingen weten die te maken hebben met het huis.

mijn eigen verzekering en tel en zorg kosten etc...hou ik even apart..
Ligt eraan, hoeveel personen ben je?

Gemiddeld moet je voor een eensgezinswoning dan iets meer licht,water,gas tellen. maar weet niet met hoeveel je bent?

in sommige gemeentes heb je de containers, reinigings/riool rechten? Waar je rekening mee moet houden!

Succes
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
WOZ moet ook bij huur.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Inderdaad gemeentelijke heffingen (afval) en waterschap. wisselt per gemeente. hier is waterschap 45 euro, betaal je 6x per jaar (6 maand achter elkaar) en 40 euro 8x voor afvalstoffen.

Ga/water/licht zitten wij op 90 voor eengezinswoning.

Onroerend zaak belasting is gebaseerd op de WOZ waarde en betaal je als huurder niet, alleen als koper.
2 volwassen..

als de huur zo;n 850 pm mnd is... komt er dan nog veel bij.. qua kosten..
gas water licht ong. 100 denk ik

tv/internet kost mij 60

inboedel 10 euro

gemeentelijke heffingen, gem rond de 70 per maand denk ik.

boodschappen kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Waterschapsheffing?

Servicekosten?
Huur

Gas

Licht

Water

KabelTV

Telefoon

Inboedelverzekering

Gemeenteheffingen

Boodschappen

Reservering voor kapotte inboedel (wasmasjien e.d.)

Reservering tuinonderhoud
dus als ik zo;n 1300 reken voor vaste lasten zou dat best ok zijn,

850 huur

100 glw

verzekeringgen 25

gemeente belasting 50

275 boodschappen is dat te doen voor 2..denk het wel toch..
Enige verschil is dat je huurt.

De andere items op al die lijstjes hoor je als het goed is al te weten.
ja idd reservering voor kapotte dingen ga ik ook toevoegen en sparen ook.. heb een wasmachine van 3 mnd oud..
Als je van gemeente wisselt, vraag dan even na wat je kwijt zal zijn aan gemeentelijke belasting: verschilt heel erg nl. per gemeente. En je betaalt wel WOZ, maar alleen gebruikersdeel, dus niet zo veel als bij een eigen huis. Lijstje van Oriane vind ik wel compleet, jouw inschatting van gas/licht/water vind ik persoonlijk wat laag: vergeet ook daarin de waterschapsbelasting niet en ik was aan een (ruime) tussenwoning alleen aan gas en elektra eerder al 100 euro kwijt.
En je bedrag qua boodschappen: ligt er ook aan hoe luxe je wilt doen, of je huisdieren hebt en/of je rookt. Hou ook rekening met wasmiddelen, persoonlijke verzorging (douchebenodigdheden, cosmetica, deo, bodymilk etc.) en een buffer voor etentjes/leuke dingen/onverwachte uitgaven.
quote:Fame schreef op 11 september 2012 @ 22:14:

WOZ moet ook bij huur.Nee hoor, die is toch echt voor de verhuurder! Gelukkig... haha. Volgens mij heb je de rest aardig op orde en al genoemd. Maar op energie en gas en internet en de hele reutemeteut valt ook aardig te besparen als je dan toch gaat verhuizen. Zou ik dat ook eens aardig onder de loep nemen.
Wij hebben een vrije sector huurwoning (eengezinswoning) en betalen, maandelijks

Huur

Eneco

Water

Gemeentebelasting

Hoogheemraadschap

Verzekeringen, inboedel, WA, reis, overlijdensriscio

Zorgverzekering

Autoverzekering

Wegenbelasting

Internet, bellen, tv

Mobiel bellen

Aflossing studieschuld

Peuterspeelzaal oudste kind

verder calculeren we in

onderhoud huis, (beperkt want huurhuis) tuin, auto

reservering vervanging apparatuur en auto

maandelijks kledingbudget

maandelijks benzinebudget

maandelijks boodschappenbudget

maandelijks overig budget (cadeautjes, dagjes uit etc)

jaarlijkse kosten zoals sportclubs

Als je dan nog geld overhoudt en je vakantiegeld en 13e maand kan gebruiken om te sparen cq op vakantie te gaan, dan gaat het naar mijn idee goed.
if we all light up, we can scare away the dark...
Heb je al gekeken of je in aanmerking komt voor zo'n hoge huur? Vele vragen 3 keer maandhuur vooruit.
Mijn verhuurder vroeg 4,5 keer de maandhuur en je mag een tweede inkomen voor de helft meerekenen.

Inmiddels is het geloof ik 4x de maandhuur (Amvest via MVGM).
if we all light up, we can scare away the dark...
Rabobank heeft een tool waarmee je woonlasten kunt berekenen, ook huur, en ook je maximale huur:

https://www.rabowoonlaste ... _huur.html?pid=238&fid=61
Gas water en licht voor 100 euro is weinig. Ik betaal alleen al 90 euro voor gas. Slecht geisoleerd huis uit de jaren 80 vorige eeuw. Ik woon overigens alleen en ben weinig thuis.

Heb je al een huis op het oog? Zo ja, bel de buren en vraag of het fijn wonen is daar en informeer meteen even wat zij ongeveer kwijt zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven