Moet ze eerst betalen of niet?

vrijdag 14 september 2012 om 11:58

vrijdag 14 september 2012 om 21:02

quote:Ste_ schreef op 14 september 2012 @ 12:55:
[...]
Ik heb haar vanaf het begin gezegd dat ik eerst geld wil. Ze wist dat de afspraak vandaag stond.
Zodra ik geld zie mag ze van mij een seconde later die boeken meenemen, maar zij wilde het andersom, en dat accepteer ik niet.
Bovendien ken ik haar ERG vaag hè.Dan zou ik met jou de deal niet zijn aangegaan. En zij heeft zich dus ook bedacht.
                    [...]
Ik heb haar vanaf het begin gezegd dat ik eerst geld wil. Ze wist dat de afspraak vandaag stond.
Zodra ik geld zie mag ze van mij een seconde later die boeken meenemen, maar zij wilde het andersom, en dat accepteer ik niet.
Bovendien ken ik haar ERG vaag hè.Dan zou ik met jou de deal niet zijn aangegaan. En zij heeft zich dus ook bedacht.

vrijdag 14 september 2012 om 21:09

Waarom toch zo moeilijk doen? Als je mobiel kunt inloggen op je bank, kan zij eerst de boeken bekijken, dan haar moeder bellen (waar jij dus bij bent) dat ze het geld NU moet overmaken. Dan log jij in en zie je dat de betaling gelukt is. Klaar is Klara. (moet je wel bij dezelfde bank zitten; bij ING staat het er dan in ieder geval direct op bij de ontvanger).

vrijdag 14 september 2012 om 21:48

Ik heb vandaag via marktplaats iets gekocht. Persoonlijk bij iemand opgehaald. Ik vind het volledig logisch dat ik dan cash het geld meeneem. 
Wanneer iemand eist dat ik het tevoren al betaal, vraag ik me ook af in welke staat het product is.
Dit vind ik ook het verschil tussen iets opsturen en ophalen. Ophalen doe ik of wanneer eer een reden om niet op te laten sturen (te zwaar, of verzendkosten relatief hoog) of wanneer ik het eerst wil zien voordat ik iets koop.
Wanneer ik je koper was, was ik ook afgehaakt.
                    Wanneer iemand eist dat ik het tevoren al betaal, vraag ik me ook af in welke staat het product is.
Dit vind ik ook het verschil tussen iets opsturen en ophalen. Ophalen doe ik of wanneer eer een reden om niet op te laten sturen (te zwaar, of verzendkosten relatief hoog) of wanneer ik het eerst wil zien voordat ik iets koop.
Wanneer ik je koper was, was ik ook afgehaakt.

vrijdag 14 september 2012 om 22:05

@TO ik vind dat je goed hebt gehandeld. Als je er zelf al geen goed gevoel over hebt moet je haar niet eerst de boeken meegeven en dan op geld wachten.
Zelf heb ik ook regelmatig boeken via MP verkocht. Er was ook een keer een grote partij die ik aan 1 iemand verkocht. Wij hebben toen het risico gedeeld en zij heeft eerst een percentage betaald waarna ik de boeken opstuurde en achteraf heeft zij de rest betaald.
                    Zelf heb ik ook regelmatig boeken via MP verkocht. Er was ook een keer een grote partij die ik aan 1 iemand verkocht. Wij hebben toen het risico gedeeld en zij heeft eerst een percentage betaald waarna ik de boeken opstuurde en achteraf heeft zij de rest betaald.

zaterdag 15 september 2012 om 11:53

Het werkt aan twee kanten: jij vertrouwt het niet vanwege het risico geen geld te ontvangen (logisch) en zij vertrouwt het niet vanwege het risico veel geld te betalen voor boeken die niet zijn zoals ze voorgeschoteld zijn (ook logisch).
Ik snap werkelijk waar niet waarom jullie allebei zo moeilijk deden. Volgende keer gewoon contant afrekenen. Kan zij de boeken inzien en jij hebt meteen je centen. Dan rij je meteen naar de bank en stort je je geld in zo'n automaat waardoor het meteen op je rekening staat, probleem opgelost.
                    Ik snap werkelijk waar niet waarom jullie allebei zo moeilijk deden. Volgende keer gewoon contant afrekenen. Kan zij de boeken inzien en jij hebt meteen je centen. Dan rij je meteen naar de bank en stort je je geld in zo'n automaat waardoor het meteen op je rekening staat, probleem opgelost.

zaterdag 15 september 2012 om 12:03

quote:Ste_ schreef op 14 september 2012 @ 12:55:
Ook vreemd dat iedereen nu ineens omdraait.
Vind ik ook. Je had gewoon een afspraak met haar dat zij het van te voren zou overmaken. Niet zo vreemd dat, als zij haar deel van de afspraak niet meer wil houden, jij je ook niet aan jou deel wilt houden.
ik vind dat je goed gehandeld hebt.
                    Ook vreemd dat iedereen nu ineens omdraait.
Vind ik ook. Je had gewoon een afspraak met haar dat zij het van te voren zou overmaken. Niet zo vreemd dat, als zij haar deel van de afspraak niet meer wil houden, jij je ook niet aan jou deel wilt houden.
ik vind dat je goed gehandeld hebt.

zaterdag 15 september 2012 om 14:36

Om het even op te helderen: contant betalen is nooit im frage geweest. Hebben we het nooit over gehad. Had ik misschien kunnen voorstellen ja, maar eigenlijk was de afspraak vanaf het begin al overmaken.
Verder wilde ik liever niet contant nee, wil het bedrag meteen op mijn spaarrekening storten, en niet nog omslachtig hoeven doen met contant geld. Ben ik misschien te star in geweest.
Maarrr, even om jullie een update te geven, inmiddels heb ik met de tweede kandidaat een deal gemaakt, en dat wordt, jawel, wel contant
Ik stoot me wat dat betreft niet twee keer aan dezelfde steen.
En ach, dan maar eventjes omrijden om het te storten op een ING-kantoor, ben allang blij dat ik m'n boeken alsnog kwijt kan.
                    Verder wilde ik liever niet contant nee, wil het bedrag meteen op mijn spaarrekening storten, en niet nog omslachtig hoeven doen met contant geld. Ben ik misschien te star in geweest.
Maarrr, even om jullie een update te geven, inmiddels heb ik met de tweede kandidaat een deal gemaakt, en dat wordt, jawel, wel contant
Ik stoot me wat dat betreft niet twee keer aan dezelfde steen.
En ach, dan maar eventjes omrijden om het te storten op een ING-kantoor, ben allang blij dat ik m'n boeken alsnog kwijt kan.

zaterdag 15 september 2012 om 15:12

Fijn dat je het toch nog verkocht hebt. Ik verkoop en koop regelmatig via Marktplaats. Bij opsturen idd, van tevoren overmaken. Bij afhalen contant, hoef ik niet eens te vragen (Ja, ook bij meer dan 1000 euro).
Als iemand bij wie ik langsga mij vraagt om het over te maken alvorens ik iets bekeken heb (heb ik meegemaakt), vertrouw ik het niet en kets ik de deal af. Altijd in het handje.
                    Als iemand bij wie ik langsga mij vraagt om het over te maken alvorens ik iets bekeken heb (heb ik meegemaakt), vertrouw ik het niet en kets ik de deal af. Altijd in het handje.

zaterdag 15 september 2012 om 17:02

Ik vind je overkomen als een lastig en bovendien drammerig figuur. Je koopt toch niet iets van relatief grote waarde zonder het vooraf gezien te hebben? Bovendien vind ik dat beide partijen het veel moeilijker maken dan het zou hoeven zijn. Niet over straat durven met wat boekengeld? We wonen nog altijd in het relatief veilige Nederland en niet in een of andere achterstandswijk in Rio de Janeiro.

zaterdag 15 september 2012 om 18:04

quote:oscarzetaacosta schreef op 15 september 2012 @ 17:02:
Ik vind je overkomen als een lastig en bovendien drammerig figuur
Waarom drammerig?
Heel dit euvel ben ik met de beste intenties ingegaan. Vond het uiteindelijk prima dat ze een lager bedrag voorstelde, heb het haar makkelijk gemaakt qua afspreektijden, als je onze correspondentie erop naslaat dan moet je het met me eens zijn dat ik een hartstikke sympathieke verkoopster was. Heb bovendien nog een smsje gestuurd met dat het jammer was dat het niet gelukt was en dat ik het haar nooit opzettelijk moeilijk heb willen maken. Nooit iets op teruggekregen.
Nee, dat ik haar misschien meer opties had moeten geven ben ik met je eens, dat ik een 'lastig en drammerig figuur' ben, nah.
                    Ik vind je overkomen als een lastig en bovendien drammerig figuur
Waarom drammerig?
Heel dit euvel ben ik met de beste intenties ingegaan. Vond het uiteindelijk prima dat ze een lager bedrag voorstelde, heb het haar makkelijk gemaakt qua afspreektijden, als je onze correspondentie erop naslaat dan moet je het met me eens zijn dat ik een hartstikke sympathieke verkoopster was. Heb bovendien nog een smsje gestuurd met dat het jammer was dat het niet gelukt was en dat ik het haar nooit opzettelijk moeilijk heb willen maken. Nooit iets op teruggekregen.
Nee, dat ik haar misschien meer opties had moeten geven ben ik met je eens, dat ik een 'lastig en drammerig figuur' ben, nah.

zaterdag 15 september 2012 om 22:43

Ik vind het eerlijk gezegd ook drammerig om er zo achteraan te zitten. Kan me goed voorstellen dat moeder (je moet ervan uitgaan dat die hier aan de touwtjes heeft getrokken, aangezien zij betaalde) geen zin heeft om geld over te maken aan iemand die ze niet kent, voordat de boeken zelfs ook maar gezien zijn. Voor hetzelfde geld had je ze voorgeschreven oid. Zal je vast niet doen, maar dat weet de koper niet. En als je dan zo aan gaat dringen op vooraf betalen lijkt het idd of je de zaak gaat flessen, anders had ze toc ook direct daarna kunnen overmaken.
Typisch geval van karma.
                    Typisch geval van karma.

zondag 16 september 2012 om 00:07

zondag 16 september 2012 om 09:25

quote:Ste_ schreef op 15 september 2012 @ 14:36:
.
En ach, dan maar eventjes omrijden om het te storten op een ING-kantoor, ben allang blij dat ik m'n boeken alsnog kwijt kan.Je bent inderdaad drammerig en kinderachtig, het is logisch als moeder de betalende is dat ook zij wilt zien wat dochter koopt, het had netter geweest als jullie gewoon bij haar thuis hadden afgesproken, en dat moeder óók meteen kon inkijken en het geld kon overhandigen.
                    .
En ach, dan maar eventjes omrijden om het te storten op een ING-kantoor, ben allang blij dat ik m'n boeken alsnog kwijt kan.Je bent inderdaad drammerig en kinderachtig, het is logisch als moeder de betalende is dat ook zij wilt zien wat dochter koopt, het had netter geweest als jullie gewoon bij haar thuis hadden afgesproken, en dat moeder óók meteen kon inkijken en het geld kon overhandigen.

zondag 16 september 2012 om 11:43

quote:redband schreef op 16 september 2012 @ 09:25:
[...]
Je bent inderdaad drammerig en kinderachtig, het is logisch als moeder de betalende is dat ook zij wilt zien wat dochter koopt, het had netter geweest als jullie gewoon bij haar thuis hadden afgesproken, en dat moeder óók meteen kon inkijken en het geld kon overhandigen.Nu ben ik zelfs ook nog kinderachtig, het houdt niet op!
                    [...]
Je bent inderdaad drammerig en kinderachtig, het is logisch als moeder de betalende is dat ook zij wilt zien wat dochter koopt, het had netter geweest als jullie gewoon bij haar thuis hadden afgesproken, en dat moeder óók meteen kon inkijken en het geld kon overhandigen.Nu ben ik zelfs ook nog kinderachtig, het houdt niet op!

zondag 16 september 2012 om 11:47

Bovendien word ik nu wel star en alles genoemd, maar zij heeft zelf ook geen alternatieven voorgesteld.
Alle initatief kwam bij mij vandaan. Als zij het niet vertrouwde met de boeken, of er een wantrouwende moeder achter had zitten, had zij ook heel wat andere voorstellen kunnen doen.
Dus tja, wie is er dan star, het is maar hoe je het wil bekijken.
                    Alle initatief kwam bij mij vandaan. Als zij het niet vertrouwde met de boeken, of er een wantrouwende moeder achter had zitten, had zij ook heel wat andere voorstellen kunnen doen.
Dus tja, wie is er dan star, het is maar hoe je het wil bekijken.

zondag 16 september 2012 om 21:08

Ik vind dat Ste_ gelijk heeft hoor: koper was toch akkoord met het voorstel om geld over te maken? En die wilde toen ineens eerst de boeken hebben en daarna pas betalen. Zou ik ook niet gedaan hebben als verkoper!
Koper had ook voor kunnen stellen om het bedrag gewoon contant te betalen, zij wil iets van Ste_, niet andersom! Dan moet het initiatief niet alleen van kant van koper komen.
                    Koper had ook voor kunnen stellen om het bedrag gewoon contant te betalen, zij wil iets van Ste_, niet andersom! Dan moet het initiatief niet alleen van kant van koper komen.