Gezondheid alle pijlers

Mirena-spiraal met 17 jaar

20-09-2012 16:37 37 berichten
Ik weet dat er al een heleboel dingen te vinden zijn over de mirena. Maar, op een leeftijd van 17 jaar kan ik eigenlijk vrij weinig tot niks vinden. Vandaar dat ik hier even wat dingetjes kom vragen.

Ik heb vanochtend het spiraaltje laten zetten. Het inzetten deed effetjes pijn (lees: nare steek) toen hij door de baarmoedermond heenging. Het was eigenlijk vrij snel voorbij en ik had zoiets van: het viel wel mee. Had het echt erger verwacht door dingen te hebben gelezen op internet. Vooral dat het heftig veel zeer deed als je nog geen kids hebt gekregen, zoals ik dus.

Zoals jullie al hebben kunnen lezen, ben ik vrij jong: 17 jaar dus. De huisarts zei dat het geen kwaad kon, omdat mijn baarmoeder al is volgroeid. Prima zaak. Ik ben al sinds mijn 12e ongesteld en ik wilde gewoon een ander anticonceptiemiddel ervaren dan de pil. Omdat, ik daar eigenlijk al sinds mijn 12e mee ben begonnen.

Nou heb ik van half 12 tot 4 uur in bed gelegen, omdat ik me gewoon echt verrot voelde. Lijkt me een vrij normale zaak, want er zit immers iets in je lichaam wat er niet hoort. Maar, de pijn werd net zo hevig, dat ik geen comfortabele houding kon vinden op bed. Ben dus aan het laptoppen geslagen, want ik verveelde me dood. Maar, goed. Ik merk dat ik nu al heel veel moet plassen (ben al 4x geweest in ongeveer 4 uurtjes, met klein beetje waterig bloed) en dat het voelt alsof ik nog steeds plas ophoud. Ik las ook op internet dat veel vrouwen aankomen door dit. Ze houden plas op door de mirena en dus worden ze zwaarder. Is dit echt een veelvoorkomende bijwerking? Want, ik zou absoluut geen kilo's erbij willen hebben door dat ding.

Verder vroeg ik me af hoe lang de pijn ongeveer aanhoudt en na hoeveel dagen de pijn weg moet zijn. En wanneer houdt je menstruatie ongeveer op? Ik las ongeveer na 5 maanden.. maar, ik zou graag ervaringen willen horen.

Ik lees gewoon zo ontzettend veel negatieve dingen over de mirena, dat ik er een beetje bang voor begin te worden. De meesten laten het spiraaltje om de volgende redenen dan ook verwijderen: depressief, stemmingswisselingen, kilo's erbij, vermoeid, pijn, bloedingen enz. Hebben jullie hier ook last van? Hoe reageren jullie op de hormonen?

Verder zou ik graag jullie ervaringen willen horen en alles wat jullie kwijt willen erover. Ik voel me namelijk erg jong vergeleken met de andere 'spiraal-hebbers'
Ze houden plas op dus komen aan? Dat is onzin, gelukkig.. dat kan niet.

Je verhaal is herkenbaar al heb ik wél kinderen gehad. Neem een paracetamolletje en morgen of overmorgen voel je er waarschijnlijk niks meer van en is het bloeden ook gestopt. Anders even een afspraak bij de HA maken.

Ong 30% van de vrouwen (geloof ik) word niet meer ongesteld, ik ben één van die "gelukkigen". Na een maand of 2-3 was het helemaal weg.

De andere 70% houdt een soort van cyclus, hetzij regelmatig, hetzij juist heel onregelmatig.
Bedankt voor je reactie! Dus de vrouwen die aankomen, die komen dan aan door de hormonen zelf? Is dat bij iedereen zo, dat ze aankomen van de mirena?
Als ik aankom moet ik serieus mijn hoeveelheid genuttigde koekjes per dag onder de loep nemen.

Nee, ik ben niet aangekomen door de mirena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 20 en ik heb mijn spiraal in juni laten zetten. Ik liet hem op donderdag zetten en zondag was de laatste dag dat ik er last van had. Sindsdien ook niet meer ongesteld geweest (alleen een paar uurtjes buikpijn rond de bekende data en misschien 4 druppels bloed in het begin).

Van de pil kom je ook aan. Ik heb wel dat ik sinds mijn mirena iets ben afgevallen (doordat ik switchte van pil naar mirena).

Note: ik heb geen kinderen
Ik snap niet dat een kind de mirena geplaatst krijgt.
quote:feeks schreef op 20 september 2012 @ 16:47:

Ik snap niet dat een kind de mirena geplaatst krijgt.

Nee... dan de pil!

Die kreeg ik ook op mijn 17e.
Ik heb hem nu een jaar en de eerste maanden echt last gehad van pijn,gevoel van blaasontsteking en het gevoel dat ie eruit wilde.

Zeven maanden continu gebloed,nu heb ik een onregelmatige cycles maar bloed nauwelijks.

Nu kan ik zeggen dat het goed gaat.Maar de eerste maanden zat ik s'nachts ook vaak op de wc met waterigebloederige afscheiding.

Na een half jaar afspraak gemaakt gyn maar alles was goed.

Ik heb vriendinnen die hem ook hebben en die zweren erbij!

Die waren na de eerste paar weken bijwerkingen vrij.

De Mirena werkt voor de ene super,voor de ander niet.

Dat moet je zelf ervaren.

Ennuh..als er iemand al aankomt van een pilletje , ben ik dat.

Ik kom overal van aan..behalve van de Mirena.
quote:delusion schreef op 20 september 2012 @ 16:43:

Bedankt voor je reactie! Dus de vrouwen die aankomen, die komen dan aan door de hormonen zelf? Is dat bij iedereen zo, dat ze aankomen van de mirena?

Nee dus!

Ik was ontzettend bang hiervoor omdat ik overal van aankom.

Al mijn vriendinnen met Mirena zijn niet aangekomen(en sommige zijn al met de 3e vervanging bezig)
Ik heb nu 2 jaar de Mirena en ben na plaatsen nog ongeveer 3/4 jaar ongesteld geweest. Nu heb ik nog af en toe een eisprong en ben daarna heel licht ongesteld. Die eisprongen zijn wel ongelooflijk pijnlijk sinds ik een Mirena heb, maar volgens huisarts en gynaecoloog houdt dat niet met elkaar verband... dat geloof ik dan maar, verder heb ik vooral gemak van dat ding. Over 3 jaar kijk ik wel weer verder of ik een nieuwe laat plaatsen of dat we kiezen voor sterilisatie (ben 37 en heb 2 kinderen).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik was 21 toen ik, na jaren aan de pil, een mirena liet zetten. De klachten die jij hebt zijn normaal. Geef het even een paar dagen en dan voel je je vast beter.

Persoonlijk voelde ik me veel beter met de mirena (veel minder hormonen dan de pil) Ik ben in die periode juist een kilo of 8 afgevallen en voelde me daar erg prettig bij.

Succes.
Bedankt voor de snelle reacties!

Oke, dat stelt me in ieder geval wel gerust.

En @feeks, een spiraal is net zo goed een anticonceptiemiddel. Of je nou de pil gebruikt of een spiraal, maakt ook niks uit (tenzij iemand geen seks heeft nog, dan zou ik geen spiraal geven aan m'n dochter bijv.). Zelfde effect uiteindelijk, alleen hierbij wordt je niet meer ongesteld (als het goed is) ;).
Ik had na het plaatsen zo'n 4 maanden licht bloedverlies. Ben daarna (schat ik) een half jaar niet ongesteld geweest. Toen een beetje bloedverlies en daarna weer heel lang niks. Ik heb nu bijna 4 jaar een mirena heb heb ongeveer eens per jaar 1 of 2 dagen wat bloedverlies. Dat vind ik echt een enorm voordeel, niet meer maandelijks ongesteld worden.

Ik hoop dat je buikpijn snel over is!

Oh, en ik ben er niks van aangekomen.
quote:delusion schreef op 20 september 2012 @ 16:57:

Bedankt voor de snelle reacties!

Oke, dat stelt me in ieder geval wel gerust.

En @feeks, een spiraal is net zo goed een anticonceptiemiddel. Of je nou de pil gebruikt of een spiraal, maakt ook niks uit (tenzij iemand geen seks heeft nog, dan zou ik geen spiraal geven aan m'n dochter bijv.). Zelfde effect uiteindelijk, alleen hierbij wordt je niet meer ongesteld (als het goed is) ;).

Het voelt anders, ik zou nooit bij een kind iets in laten brengen als anti-conceptie. Maar ik neem aan dat je ouders het ermee eens waren, dus soit.

Ik heb het onding laten verwijderen ( onder narcose), de touwtjes waren zoek en ik kreeg buikpijn
Je hebt hem vanmorgen laten plaatsen, en nu begin je er een beetje bang voor te worden? Kon je dat gisteren niet bedenken?

Verder maakt het nu dat ding geplaatst is echt niet uit hoe oud je bent.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En wanneer je vaak moet plassen en dat zeer doet dan heb je ws een blaasontsteking opgelopen. Weet je wel wat je met doen wanneer je die klachten hebt?

En waarom was je met 12 jaar al aan de pil vraag ik me af?
quote:delusion schreef op 20 september 2012 @ 16:43:

Bedankt voor je reactie! Dus de vrouwen die aankomen, die komen dan aan door de hormonen zelf? Is dat bij iedereen zo, dat ze aankomen van de mirena?van de pil of nuvaring kwam ik ook aan, met de mirena nauwelijks vergeleken met hormoonloos
Die pijn is herkenbaar, heb hem nu een week en had dezelfde reactie. Die wordt vanzelf minder, gelukkig. Bloeden kan overigens langer duren dan een paar dagen...
@feeks

Ja, op zich snap ik je standpunt. Heb er ook lang over nagedacht, omdat ik mezelf ook wel te jong vond. Maar, uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. Gewoon doen. Als ik mezelf oud/volwassen genoeg vind om seks te hebben, dan kan dat er ook in.. om het ff plat te zeggen

@fame

Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, hoor. Maar, goed. Dat ik bang begin te worden voor eventuele nare bijwerkingen, betekent niet dat het gelijk feiten zijn die voor iedereen gelden. Ben me daar heus wel van bewust en daarom heb ik toch de knoop doorgehakt om hem te nemen. Toch lijkt het me logisch dat er een soort van angst is dat het mis kan gaan oid.

En dat ik op m'n 12e aan de pil ging, is omdat ik heel heftig ongesteld was altijd (doorlekken, om het halfuur maandverband verwisselen, buikpijn, chagrijnig enz) en ik mijn heftigheid qua bloedingen wilde minderen. Daar ging het me voornamelijk om. En ik vond het ook fijn dat ik bescherming tegen zwangerschap er gratis bij kreeg. Mijn moeder vond het ook gewoon een heel fijn idee dat ik beschermt was, mocht er ooit iets gebeuren. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren in deze gekke wereld met al die aanrandingen en weet ik het allemaal tegenwoordig. Tuurlijk was ik niet van plan seks te hebben op zo'n leeftijd, maarja je krijgt het er 'gratis' bij als je zo'n pilletje inneemt, dus dat kan nooit kwaad, vind ik.
Hoi, ik heb nu 3 maanden de Mirena.

De avond na het plaatsen lag ik krom van de pijn in bed, had enorme krampen en kon niet fatsoenlijk liggen/zitten/douchen (ondanks pijnstillers. Gelukkig volgende dag over.

Ongeveer 2 weken non-stop gebloed (heel weinig hoor, inlegkruisjes hoeveelheid) En sindsdien neemt het langzaam af. Volgens de gyn. heel normaal. Bloed nu 1 of 2 x per week een klein beetje. Ga nooit meer zonder inlegkruisjes de deur uit, want ik voel het niet aankomen (en rood ondergoed is niet charmant)

1x per 3 weken bloed ik wat langer (3 dagen) en ook buikpijn erbij (zal wel menstruatie zijn)

Had gehoopt dat ik ook bij die 30 % hoorde die gelijk niet meer bloedde.. Nee dus.. :( Maar over het algemeen niet ontevreden hoor. Vind alleen altijd inlegkruisjes dragen niet zo fijn maar heb nu de kleinste/dunste gekocht van Libresse dus merk er amper nog wat van!
Ik was ook op mn 12e ofzo aan de pil hoor! Hier zelfde verhaal, altijd doorlekken.. Dok vond het prima & mam ook!
Ik ken een jong meisje die om medische reden een Mirena heeft gekregen. Helaas werd die tot 2x toe afgestoten/ niet verdragen en is er uiteindelijk gekozen voor de Implanon. Dit meisje mocht geen oestrogenen ivm bloedafwijking en daardoor verhoogde kans op trombose. Door de bloedafwijking chronische bloedarmoede, meisje had hevige menstruaties dus het was wel wenselijk dat daar wat aan gedaan werd. Niet te snel oordelen dus.
M
Een spiraal gaat je baarmoeder in. Een penis niet....
@fame

Je snapt best wel wat ik bedoel ;) /

Vind het een beetje kinderachtig dat je zo aanvallend/kleinerend reageert, alsof ik achterlijk ben of iets. Tenminste, zo komt het op mij over.

In ieder geval: nog meer reacties zijn welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven