Gezondheid alle pijlers

gezondheidonderzoek GG & GD, zijn mensen echt zo gek ?

23-09-2012 15:43 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kreeg gisteren een herinnering ivm met een lokaal onderzoek naar de gezondheid van bewoners van de regio (eerst verzoek is rechtstreeks in de prullenbak beland) en heb het uit nieuwsgierigheid toch es helemaal doorgelezen. Er wordt je het hemd van het lijf gevraagd (was is uw gewicht, heeft u ooit een SOA gehad, heeft u contact met een verslavingshulpinstelling gehad, heeft u last van angststoornissen, wat is uw opleiding, heeft u financiele problemen, noem maar op. Zogenaamd is het onderzoek anoniem, maar er wordt tussen neus en lippen wel even gevraagd om je volledig naam en geboortedatum.

Vraag me serieus af of er echt mensen zijn die zo gek zijn om dit soort privacy gevoelige informatie te verstrekken aan een [overheidsinstantie.

(wat pijler betreft, gezondheid leek mij niet kloppen, geld en recht ook niet, en het is actueel denk ik voor aardig wat mensen (grote provincie )
vroeger werkte ik ook mee aan winkelreviews. Maar ik begon me steeds meer de ergeren aan de klantonvriendelijke formulieren waarbij mijn antwoorden niet in de lijst mogelijke voorkeuzeantwoorden voorkwamen.

Soms vragen ze een instelling van je browser te veranderen (de refererer header) omdat ze je ook al niet vertrouwen.
it's a big club and you ain't in it
quote:fairy1 schreef op 23 september 2012 @ 17:55:

Als je bijvoorbeeld HIV positief bent, zou je die info zomaar geven? Of als je al een tijd in de schulden zit? Ik niet denk ik.

Precies wat ik bedoel, jij hebt geen enkele controle waar jouw gegevens terechtkomen. Mensen die dan roepen, ja maar ik heb niets te verbergen en nog erger, ze hebben gezegd dat mijn privacy gewaarborgd is, (geloof je in het normale leven een onbekende op zijn blauwe ogen ?)vind ik dan ook eindeloos naief.

Maar ik had dit topic geopend omdat ik me afvroeg of mensen werkelijk dit soort dingen invullen, zou dat zelf op deze manier never ever doen, heb niks te verbergen, maar kies graag zelf wat ik met anderen deel. Kennelijk doen mensen dat wel dus. Moeten ze zelf weten, maar verbaas me erover blijkbaar veel mensen dat klakkeloos dus doen). Daar krijg ik dus een beetje de bibbers van.
Ik heb hem zojuist via internet ingevuld, daar heb ik verder geen problemen mee.

Ik heb geen idee hoe iemand mijn antwoorden tegen mij kan gebruiken. Boeit me verder ook vrij weinig.
'k Heb eens een keer meegewerkt aan een enquête over een site; kostte me tien minuten en nog geen dag later kreeg ik een ban op grond van een uitdrukking (pokke) op dat forum vijf maanden eerder.

Sindsdien doe ik geen stap meer voor een bedrijf zonder lucratieve betaling.
it's a big club and you ain't in it
Oké, ik was eigenlijk te lui om de enquête in te vullen maar ik ga het nu toch doen. Heb zelf enkele keren geholpen bij wetenschappelijk onderzoek en was dan maar wat blij met alle verzamelde data dus ik ga nu ook mijn steentje bijdragen.

Dan ben ik maar gek en idioot. Liever dat dan paranoia.
Voor wie wil je bijvoorbeeld HIV-positief en schulden verborgen houden?
quote:kanon schreef op 23 september 2012 @ 20:04:

Oké, ik was eigenlijk te lui om de enquête in te vullen maar ik ga het nu toch doen. Heb zelf enkele keren geholpen bij wetenschappelijk onderzoek en was dan maar wat blij met alle verzamelde data dus ik ga nu ook mijn steentje bijdragen.

Dan ben ik maar gek en idioot. Liever dat dan paranoia.Lijkt mij geen gek plan om dat te gaan doen, wellicht leer je er zelfs van lezen !
quote:Star schreef op 23 september 2012 @ 20:08:

Voor wie wil je bijvoorbeeld HIV-positief en schulden verborgen houden?Daar zijn allerlei redenen voor te verzinnen, geloof ook dat heel veel mensen het niet zo prettig vinden om voor dat soort dingen en plein public uit te komen, maar dat is niet de kern van het verhaal. Het gaat er om dat je zelf kan bepalen welke info je wel of niet met mensen wil delen. Maar nogmaals, mijn vraag is (ruimschoots) beantwoord.
Eens met Star en consorten.

Dit topic doet me er trouwens aan denken dat ik het tweede deel van de onderzoeksenquête over pijnstilling tijdens de bevalling nog moet opsturen. Ga ik morgen direct doen!
Juist dingen als Hiv zijn bekend bij apotheek, ziekenhuis, huisarts, zorgverzekering en weet ik het waar nog meer, dus juist om zo'n onderzoek zou ik me het minste zorgen maken. De roddelende apothekers-assistenten in de buurtapotheek daarentegen...
Ik zou net zeggen, het hebben van HIV en schulden is dan een publiek geheim. Er zijn tal van mensen en bedrijven/instanties op de hoogte. Om dan opeens spastisch te gaan doen als je er een vraag/vragenlijst over krijgt begrijp ik echt niet.

Haha, daar zou ik me inderdaad ook meer zorgen over maken Star!
quote:helene31 schreef op 23 september 2012 @ 20:29:

Eens met Star en consorten.

Dit topic doet me er trouwens aan denken dat ik het tweede deel van de onderzoeksenquête over pijnstilling tijdens de bevalling nog moet opsturen. Ga ik morgen direct doen!

Vergeet niet om je bsn er bij te vermelden, in hoeverre je steun ondervond van je echtgenoot tijdens de bevalling, in hoeverre je in staat bent om de luiers te betalen, of je eventuele andere kinderen blij waren met de komst van de nieuwe spruit, of je dagelijks je tanden poetst, of je wellicht een te hoge hypotheek hebt, of je ooit wel es je kinderen achter het behang hebt gewenst, of je wel eens een verschil van mening met je beste vriendin hebt gehad, of je wel eens geen zin in sex hebt gehad, of je wel eens in je neus gepeuterd hebt, kortom wel volledig invullen (deels onder aanvullende opmerkingen) want anders zou het onderzoek wellicht onbetrouwbaar kunnen zijn.

Snap nu dat dit soort onderzoeksformulieren idd niet voor niets worden gestuurd, want er zijn kennelijk mensen die dit soort dingen "gewoon" zonder nadenken invullen en terugsturen. Snap daar werkelijk helemaal niets van.
Zonnetje, dat mensen ervoor kiezen om mee te doen betekent niet dat ze niet nadenken. Het betekent slechts dat zij een andere mening hebben dan jij. Gelukkig leven we in een vrij land waar dat gewoon is toegestaan.
Zonnetje, ik heb niet mijn verstand samen met mijn baby eruit gewerkt.

Ik werk graag mee aan een dergelijk onderzoek, wat een ander daarvan vindt zal me een rotzorg zijn.
quote:helene31 schreef op 23 september 2012 @ 20:57:

Zonnetje, ik heb niet mijn verstand samen met mijn baby eruit gewerkt.

Ik werk graag mee aan een dergelijk onderzoek, wat een ander daarvan vindt zal me een rotzorg zijn.Daar het gaat het mij niet om. Als een onderzoek helpt om dingen beter in kaart te brengen, daardoor verbeteringen aan te brengen, niets mis mee. Maar een vragenlijst die tot in details vragen stelt over iemand's persoonlijk leven, waarin wel wordt geschreven dat mijn privacy gewaarborgd, maar voor mij geen enkel inzicht biedt in hoe ik dat kan controleren, heb ik geen zin in. Als ik dan vervolgens een redelijk dwingende brief krijg omdat ik niet gereageerd heb, ga ik stuiteren. De meeste mensen zouden deze vragen niet beantwoorden als een willekeurige vreemde op een bankje in een park deze zou stellen. Waarom zou je dat in godsnaam doen naar een overheidsinstantie, ook nog eens een overheidsinstantie die bewezen (zie bijv. diginotar) niet capabel is om privacygegevens zorgvuldig genoeg te waarborgen ? En nogmaals, zonder deze gegevens te koppelen aan een direct persoon, kan wel degelijk betrouwbare info verkregen worden, ik snap domweg niet dat mensen dat soort dingen doen, voor mijn idee zonder echt na te denken. Maar uiteraard mogen mensen dat verder zelf weten, daar gaat het ook niet om. Maar verval een beetje in herhaling geloof ik en het komt geloof ik niet echt binnen, dus vind het de energie niet meer waard.
Over mensen die vragenlijsten meerdere keren invullen: hier is je uitgangspunt ook al wantrouwen, maar dan niet naar onderzoekers.quote:zonnetje59 schreef op 23 september 2012 @ 16:41:

[...]

Dat er genoeg mensen zijn die dat doen, lijkt mij uberhaupt niet controleerbaar en lijkt mij sowieso geen reeele veronderstelling. Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg mogelijkheden om dat te ondervangen, door bijvoorbeeld alleen originele vragenlijsten in het onderzoek te betrekken. Het gaat juist om onderzoeken waarbij het de bedoeling is dat mensen vragenlijsten meerdere keren invullen, op verschillende tijdstippen. Als je mensen wilt benaderen om een lijst voor een tweede keer in te vullen, zul je toch moeten weten wie 'm de eerste keer hebben ingevuld.
Nogmaals, je punt is helder hoor Zonnetje. Je kunt alleen niet verwachten dat iedereen het met je eens is.
Maak je niet druk. Je (commerciële) ziektekostenverzekeraar weet àlles al van je. Daar kan geen (anoniem) onderzoek tegenop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven