Entertainment alle pijlers

NCRV Document: de man met 100 kinderen

01-10-2012 18:17 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spermadonor aan huis

De Limburgse Ed Houben is spermadonor; niet via de spermabank, maar vanuit zijn eigen huis. Hij ontvangt echtparen, lesbische stellen en singles die een kind van hem willen. Volgens Ed is er niemand in Nederland die zoveel kinderen heeft als hij. Wat drijft deze man en hoe gaat hij te werk?

Voor alleenstaande vrouwen, lesbiennes en echtparen met vruchtbaarheidsproblemen kan een kindloos leven erg zwaar zijn. Gelukkig is Ed Houben er. De gezette Limburger rekent af met anonieme spermabanken met veel administratieve rompslomp. Via internet zoeken vrouwen contact met hem om zijn sperma te verkrijgen.

Potje met sperma

Ed Houben is een spermadonor die vanuit zijn eigen huis werkt. De documentaire toont hoe de Nederlander vanuit zijn portiekflat de kinderwens vervult van vrouwen, over heel Europa. Hij bevrucht de dames vaak op de natuurlijke manier, maar hij levert net zo lief een potje met sperma in. Zolang de vrouwen geen ziektes hebben, is Ed er klaar voor.

Verlegen jongen

Waarom zijn manier werkt? Ed wilde altijd al iets positiefs doen voor anderen, zegt hij in een interview met BN De Stem. Maar dat is niet de enige reden. Hij was altijd een verlegen jongen, zeker als het om vrouwen ging. "Als ik zelf geen gezin kan stichten, is dit misschien een alternatieve vorm om toch kinderen na te laten. Mijn rol is bescheiden, ik lever alleen een potje met zaad in. Ik voel me niet de vader, maar elke positieve zwangerschapstest is voor mij wel een geluksmoment."

Tot 5 minuten geleden leefde ik in de veronderstelling dat een sperma-donatie via een kliniek liep (al dan niet met sperma van een bekende). Ik was wel bekend met de 'thuis methode' van zelf inseminatie, maar dit is voor mij compleet nieuw: een meneer die thuis een 'sperma kliniek' heeft en ook 'op de natuurlijke wijze' vrouwen bevrucht. Is hij ZZPer? Rekenen ze per zaadlozing af? Van wat ik uit de intro heb gezien, is dat hij wel contact heeft met zijn kinderen. Iets wat k vanuit het kind-oogpunt erg positief vind. Verder ben ik toch ook verbaasd, dat dit zo kan binnen de regelgeving. Ik ben erg benieuwd.
Vraagt hij er geld voor dan?
Ga in therapie!
verbazingwekkend.

is dat gewoon zijn beroep?
wij slapen nooit.
Geen idee! Van wat ik uit het voorstukje begrijp is het 'full time' zaaddonor "een groot deel van zijn levensinvulling", dus ik denk dat hij er geld voor krijgt?
Dit is het voorstukje:

http://www.youtube.com/wa ... er_embedded&v=Oi7gA73tFJs
Volgens mij vindt de meeste spermadonatie plaats op de natuurlijke manier met een bekende donor. Daar zijn ook geen regels voor. Waarom zou dit dan wel gereguleerd moeten zijn? Men kiest er zelf voor.
hahahaha, kantoortje thuis.

de man is best druk met nazorg, en met eten natuurlijk...
wij slapen nooit.
quote:Mieomij schreef op 01 oktober 2012 @ 18:24:

Volgens mij vindt de meeste spermadonatie plaats op de natuurlijke manier met een bekende donor. Daar zijn ook geen regels voor. Waarom zou dit dan wel gereguleerd moeten zijn? Men kiest er zelf voor.Op de natuurlijke manier ja? Ik had dat dus echt niet verwacht. Sperma donor prima, maar je op een natuurlijke manier zwanger worden van een meneer waar je niet verliefd op bent? Ik vind dat best heftig. En omdat er op eiceldonatie wel een heel traject zit, was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat er op sperma ook een soort regelgeving zou zitten. Maar dat blijkt dus niet het geval. Het verbaasd me gewoon, niet positief of negatief, gewoon verbazing.
Die scène met dat bekertje en dan die scheerscene direct erachteraan Geweldig gemonteerd!
Ga in therapie!
Ik zag laatst een reportage over hem bij 1vandaag of iets in die richting en vond het eerlijk gezegd nogal schokkend. Ze lieten toen ook een psycholoog zijn licht hierover schijnen en die gaf aan dat die man er nogal rare opvattingen en ideeen op na houdt. Vind het een erg vreemde zaak.
Ik vind het ook best ziekte gevoelig, al kan je daar natuurlijk best een heleboel aan doen, een condoom zit er natuurlijk niet in.
quote:nellaaa schreef op 01 oktober 2012 @ 18:27:

Ik zag laatst een reportage over hem bij 1vandaag of iets in die richting en vond het eerlijk gezegd nogal schokkend. Ze lieten toen ook een psycholoog zijn licht hierover schijnen en die gaf aan dat die man er nogal rare opvattingen en ideeen op na houdt. Vind het een erg vreemde zaak.Ik had er tot vandaag niks over gehoord, dus ik zal het morgen via uitzendinggemist wel terugkijken.
er zitten wel een paar goeie klonen van hem bij.

ik kan het echt bijna niet geloven trouwens.
wij slapen nooit.
denken ze überhaupt aan inteelt, wordt dat bij gehouden of zo?

Niet dat je zoon straks op eens gaat trouwen met zijn half zus.
Ik heb laatst een uitzending gezien over een amerikaan die veel meer kinderen op die manier had verwerkt.

Hij was ook heel apart bezig om zijn "zaad"zo gezond mogelijk te houden. Hij heeft zo heel wat stellen blij gemaakt.
Thomas, ik denk dat het verschil is dat je met eiceldonatie altijd een ziekenhuis/kliniek nodig hebt. Sperma doneer je een stuk makkelijker. Als je dat via een kliniek doet zitten er ook regels aan vast.
quote:dubiootje schreef op 01 oktober 2012 @ 18:26:

Die scène met dat bekertje en dan die scheerscene direct erachteraan Geweldig gemonteerd!

Ik vroeg me ook even af wat hij precies aan het doen was, voor ik het scheermesje zag.

Maar ik ben wel benieuwd, ga kijken vanavond. Ik weet nog niet wat ik er van vind (en of ik er uberhaupt iets van vind).
quote:zusenzoo schreef op 01 oktober 2012 @ 18:29:

denken ze überhaupt aan inteelt, wordt dat bij gehouden of zo?

Niet dat je zoon straks op eens gaat trouwen met zijn half zus.Goeie vraag, zover was ik nog niet eens. Ik zit nog meer in het hygiëne aspect en in soa's en zo te denken. En belastingtechnisch. En juridisch.
OMG
quote:nellaaa schreef op 01 oktober 2012 @ 18:30:

Thomas, ik denk dat het verschil is dat je met eiceldonatie altijd een ziekenhuis/kliniek nodig hebt. Sperma doneer je een stuk makkelijker. Als je dat via een kliniek doet zitten er ook regels aan vast.Ja, dat klopt wel ja. Maar toch, ik ben gewoon verbaasd. Heel erg wel eigenlijk.
Het lijkt mij ook wel logisch dat hier geen regels voor zijn, je bent nou eenmaal vrij om je te laten bevruchten door wie je wil. Iemand die zwanger wordt van een vakantievriendje hoeft daar ook geen toestemming voor te vragen. Voor eiceldonaties zijn medische ingrepen nodig, dus het is logisch dat ze daar wel regels aan kunnen verbinden, maar controle uitoefenen op bevruchtingen die zonder medisch ingrijpen kunnen plaatsvinden, dat zou teveel inbreuk op de privacy zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:dubiootje schreef op 01 oktober 2012 @ 18:26:

ja ik dacht dus ook dat hij in zijn eigen sperma zat te roeren...nu twijfel ik....;)

wow ik ga wel kijken of opnemen...ben nu al moe...dus denk opnemen...
quote:Susan schreef op 01 oktober 2012 @ 18:32:

Het lijkt mij ook wel logisch dat hier geen regels voor zijn, je bent nou eenmaal vrij om je te laten bevruchten door wie je wil. Iemand die zwanger wordt van een vakantievriendje hoeft daar ook geen toestemming voor te vragen. Voor eiceldonaties zijn medische ingrepen nodig, dus het is logisch dat ze daar wel regels aan kunnen verbinden, maar controle uitoefenen op bevruchtingen die zonder medisch ingrijpen kunnen plaatsvinden, dat zou teveel inbreuk op de privacy zijn.Ja. Ja dat klopt wel. Maar toch. Jeetje.
zou hij adverteren in de gouden gids?
wij slapen nooit.
Mensen doen rare dingen als ze echt echt echt een kind willen blijkbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven