Geld & Recht alle pijlers

Discussie, Schulden, volgorde aflossen

24-09-2012 10:41 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb discussie met vriendin. Ze heeft schulden (oa door ex partner en deel,eigen schuld). Nu is er eea op papier gezet en gaat zij haar deel betalen. Ik zeg

Je begint bij de schuld met hoogste rente (omdat wat je aflost weinig is omdat er hoge rente op het uitstaande bedrag staat bijv. Bij postorderbedrijf en creditcards ) .. Daarnaa rest. Zo raak je toch relatief snel an je schulden af. De creditcards zou ik in 1 keer doen.

Van de bedragen krijg ik buikpijn en dan te weten dat dit de helft is (eigen huis met schuld verkocht is 1 onderdeel). Maar goed, nu is alles netjes uitgeplozen en gaat zij betalen en vroeg ze advies en tips.. Nu ben ik zeker geen financieel wonder dus .. Bedragen zijn ivm eventuele herkenbaar niet exact..

Bank , 20.000 euro (doorlopend krediet , is restschuld huis)

Postorderbedrijf schuld 2400 euro

Creditcards 400 euro

Roodstaan 1500 euro

Zij wil eerst de bank doen en dan de rest, dus van hoog. Naar laag..

Wat is nu de manier voor haar.. Dus verantwoord maar ook slim aflossen.
wat fijn poldervrouw!! goed gedaan hoor. daar heeft je vriendin iig heel veel aan gehad en zo heb je erger voorkomen.
Wat fijn poldervrouw!
Beginnen met het aflossen van de kredieten waar ze de hoogste rente voor moet betalen. Dus even de kredieten checken wat het rente percentage is.

Het kan lonend zijn om een nieuw, goedkoper krediet af te sluiten waarmee ze al haar andere kredieten aflost.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Oh ik zie dat ik enorm mosterd ben
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Heel knap hoor Poldervrouw! Goed bezig! Online kun je nog heel veel meer informatie vinden.

Essie78: Het is heel dankbaar werk, maar zeker ook zwaar werk. Je moet stevig in je schoenen staan en je kan niet zomaar even aan de slag. Je bent behalve met iemand zijn financiën/administratie ook met coaching bezig, anders gezegd een soort persoonlijke begeleiding waar ook emoties bij komen kijken. Waarom ik het wilde gaan doen is omdat ik heel graag mensen wil helpen en omdat ik geinteresseerd ben in alles wat met administratie en financiën te maken heeft, dus dit paste precies in mijn straatje!
quote:mies448 schreef op 01 oktober 2012 @ 10:39:

Heel knap hoor Poldervrouw! Goed bezig! Online kun je nog heel veel meer informatie vinden.

Essie78: Het is heel dankbaar werk, maar zeker ook zwaar werk. Je moet stevig in je schoenen staan en je kan niet zomaar even aan de slag. Je bent behalve met iemand zijn financiën/administratie ook met coaching bezig, anders gezegd een soort persoonlijke begeleiding waar ook emoties bij komen kijken. Waarom ik het wilde gaan doen is omdat ik heel graag mensen wil helpen en omdat ik geinteresseerd ben in alles wat met administratie en financiën te maken heeft, dus dit paste precies in mijn straatje!Dank je wel voor je antwoord; Dat is precies de reden waarom ik denk dat het bij me zou passen. Het roer 180 graden omgooien is alleen iets waar ik nog wat tegenop zie. Maar het lijkt me zulk vreselijk Essie-werk dat ik denk, hoop en verwacht dat het roer nog wel om zal gaan.
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
even upperdepup

We zijn inmiddels weer even verder..

akkoord van de bank is binnen.. De roodstand zit daar, gek genoeg niet bij. Daar snap ik niets van, maar goed.. ik was er niet bij bij dat gesprek. Waarschijnlijk denkt de bank dat dit wel los loopt.. en ze staat idd regelmatig in de plus.. dus dan mag het.. Het is overigens meer dan die 1500 euro.. denk aan 2500 !

Ze is aan de slag met het schema, waarvoor nog dank.. Maar wat ik zelf neit zo goed snap is, waar zet je je roodstand neer ? Ze staat rood (wat zeg ik.. paars).. en dat moet toch ergens mee verrekend worden en dat ze ook kan zien dat haar bezuinigingen en aflossingen zin hebbben, dat ze dus haar saldo ziet dalen van openstaande schulden.

Waar zet ze dat neer in het schema ?

Verder lijkt het in te zinken dat ze een ander uitgaven patroon moet gaan aanhouden.. Ze is nog erg van de prutsels kopen en de Action is voor haar een no-go geworden ha ha..

Zorgverzekering is achterstand weg en energie ook (dat hebben haar ouders betaald).. Er staat nu nog een achterstand bij een levensverzekering (die hing aan het huis).. daar zijn we mee bezig om te zien of daar wat mee kan. Het huis heeft ze niet meer, dus wat moet ze met die verzekering .

Maar goed.. ze is er wel goed mee bezig en dat vind ik, gezien haar misere, best knap. Je zal maar uit een relatie komen met deze schulden EN restschuld van je huis..

Ex is uit zicht overigens dus voor een deel van de schulden kunnen we geen achtergrond info krijgen.. er zitten dingen tussen die feitelijk na de scheiding liggen maar die zij op haar bord geschoven krijgt.. In het convenant staat , voor zover wij kunnen zien, geen datum genoemd (datum vanaf wanneer de uitgaven voor ieder apart zijn).. dus betaalt zij nu dingen die eigenlijk voor hem lijken te zijn .. (we maken daar een lijstje van ).. Daarvoor heeft ze de advocaat weer in moeten schakelen met dito kosten.. maar dit zou zich dan weer moeten terugverdienen als een deel van de schulden weer naar hem kunnen.

Kortom.. lang verhaal kort.. Ze is goed bezig..
O.. en aanvulling.. Maatschapplijk werk is nu in beeld en ze krijgt begeleiding om alles op een rij te krijgen (er is nogal wat gebeurt in haar vorige relatie).. En er komt iemand van humanitas om haar administratie voor haar op te zetten, zodat dit niet meer kan gebeuren.. Dit en het schema zal hopelijk resulteren in een dalend schulden verhaal..
Creditkaart doorknippen!!!

Creditkaartschuld aflossen.

Postorderbedrijf schuld aflossen

NIET MEER ROOD STAAN!

Bank (restschuld hypotheek) in ieder geval het laatst.

Maar ik zou bij de bank gaan praten...daar een lening aflossen om in één keer alles af lossen (credit/postorder/betaalreking) en een betalingsregeling af te spreken. Dat betekent zwaar budgeteren een tijdje! (want anders gaan ze echt niet akkoord en terecht! )
juf doortje.. graag even lezen wat ervoor geschreven is. Ze is al een heel eind hoor.. Ze heeft geen creditcard meer, schulden zijn ondergebracht in 1 lening, roodstaan kan ze niet meer, maar staat ze nog wel. En alsof je kan kiezen welke schuld je eerst aflost.. niet dus.. De bank staat echt wel vooraan hoor..

Deurwaarders van de deur afhhouden is niet zomaar 1,2,3 gedaan.. Maar goed.. als je het helemaal gelezen zou hebben, had je kunnen lezen wat ze (en met hulp van anderen) al heeft bereikt..
Poldervrouw, wat goed om te horen dat er zulke grote stappen gemaakt zijn! Echt top!
Dank je nellaa... zitten heeel wat uurtjes en tranen in (van haar).. en voor mezelf ook wel goed hoor.. Je ziet wat er fout kan gaan met bijv. bestellen bij een wehkamp otto.. allemaal zo makkelijk.. voor je het weet staat er een rekening van 1000 euro.. en als je dan in de shit zit, zijn dit de bedragen die er in hakken hoor..

Nu nog even vogelen met het schema en dat roodstaan.. en dan hoop ik dat haar schulden in een dalende lijn gaan..

Als het echt allemaal loopt zoals we hopen dan kan ze zomaar in 3-5 jaar van alle ellende af zijn (inlc. restschuld van huis).. Ex is aan de ene kant enorm meewerkzaam geweest maar als het op de schulden aankomt dan weer niet.. als je hem confronteert met het lijk dan doet hij net alsof hij er niets van weet.. Maar goed.. daar zit nog veel meer achter wat verder voor dit verhaal niet van belang is. Laten we maar zeggen dat Ex al genoeg problemen heeft.. en dat zijn echt niet de minste..
Up

We zijn tijd verder en het gaat redelijk ..

Door dingen rondom scheiding is eea toch nog opgelopen

Roodstand 2500

Krediet ( alle ellende in 1 lening ) 20000

Postorderbedrijf ( ex had nog "grapje " uitgehaald toen ze officieel nog getrouwd waren) gevolg 2500 euro !

Hypotheek 800 ( bleek 1 termijn ergens open te staan, die is voor haar rekening ? )

Humanitas is op niets uitgelopen , maatschappelijk werk focust nu op psyche ..

Kortom.. Ze klopte weer aan .

Volgorde is m.i.

Hypotheek

Roodstand

Postorderbedrijf

Krediet ( waarvan de laatste 2 minimale bedragen worden betaald dus geen stress ..)

Die roodstand is zonde.. De bank zou dat blokkeren maar heeft dat niet gedaan blijkt nu .. Zucht ..

Tips ?
O ja .. Positief is

Creditcard op 0

Achterstand met verzekering en ziektekosten 0
Een jaar verder, en de schulden zijn alleen maar opgelopen? Dat schiet niet echt op.

Eerst die achterstand op de hypotheek betalen. Als ze dat niet doet loopt ze het risico dat de bank haar huis veilt. En dan aflossen in volgorde van rentepercentage (van hoog naar laag). Ik denk dus dat jouw lijstje aardig klopt. Alleen... dit is natuurlijk dweilen met de kraan open, als er in een jaar tijd niets is veranderd.
quote:dubbelma schreef op 24 september 2012 @ 16:09:

als spaarpotje zou ik iets van 1000 euro aanhouden, de rest allemaal gebruiken voor afbetalen van de schulden. Heb je genoeg voor een nieuw apparaat ed over mocht de poep de ventilator raken.Onverstandig in dit geval. Dat geld heeft ze namelijk niet. Ze heeft schulden. Die eerst afbetalen. Als er iets kapot gaat is dat gewoon pech. Of op marktplaats iets tweedehands en betaalbaars kopen of wachten. In geval van echt essentiele apparatuur (bv CV, maar ze zal huren denk ik?) dan kan ze haar doorlopend krediet weer aanspreken.
Oh, reactie op oude post.

Op nieuwe situatie:

Eerst termijn hypotheek betalen. Dat is een klein bedrag. Wel vervelend dat zij dat opeens moet betalen.

Postorderbedrijf - dit is denk ik de duurste lening dus het snelst afbetalen. Ook aanvragen dat ze geen bestellingen daar meer mag doen.

Dan roodstand nu wel bij bank laten blokkeren en z.s.m. wegwerken

Krediet - om laten zetten in een aflopend krediet. Dus alleen aflossen en niet meer kunnen opnemen.

Bijna eens dus met jouw volgorde, maar ik zou postorder voor de roodstand doen.
quote:Trotter schreef op 06 september 2013 @ 11:45:

Een jaar verder, en de schulden zijn alleen maar opgelopen? Dat schiet niet echt op.

Eerst die achterstand op de hypotheek betalen. Als ze dat niet doet loopt ze het risico dat de bank haar huis veilt. En dan aflossen in volgorde van rentepercentage (van hoog naar laag). Ik denk dus dat jouw lijstje aardig klopt. Alleen... dit is natuurlijk dweilen met de kraan open, als er in een jaar tijd niets is veranderd.

Huis is al niet meer van haar maar van naar ex. Bleek dus ergens een oud ? Termijnbedrag open te staan,

Ze heeft wel andere dingen betaald hoor.. Leningen aan ouders zijn al terugbetaald . Postorderbedrijf is grapje van ex.. Nog snel kets besteld en dat is bij haar terecht gekomen .

Er is wel vooruitgang maar heeeeel langzaam

Dk is alleen maar aflossen, ze kan niet opnemen van is afgelost . Andere mogelijkheid dan dit was er niet ivm bkr door huis ..
quote:poldervrouw schreef op 06 september 2013 @ 13:03:

Huis is al niet meer van haar maar van naar ex. Bleek dus ergens een oud ? Termijnbedrag open te staan Ik neem aan dat zij voor de helft eigenaar was, en haar ex voor de andere helft? Dan is de helft van die termijn voor rekening van haar ex. Lijkt mij.quote:Postorderbedrijf is grapje van ex.. Nog snel kets besteld en dat is bij haar terecht gekomenKan ze dit niet op hem terugvorderen? Desnoods m.b.v. haar advocaat? Ik neem aan dat er een finale kwijting o.i.d. in het convenant is opgenomen, dan zouden er geen kosten meer boven tafel mogen komen die eigenlijk aan de ander toehoren. Ik neem aan dat ze kan bewijzen dat ex die spullen heeft besteld en ontvangen?
Ze heeft een 13de maand las ik ergens? Die komt er bijna aan, en ik zou deze gebruiken om de hypotheek á ¤ 800,00 in één keer af te lossen. Dan heeft ze een schuld minder. En het (eventuele) restant zou ik gebruiken om een extra aflossing te doen op de schuld bij het postorderbedrijf of de roodstand en dan op de schuld met de meeste rente.
Voor de Restschuld kan nog (als er aan de voorwaarde is voldaan) fiscale aftrek worden geclaimd. Als dat zo is deze pas als laatste aflossen.

Als eerste de schuld met de hoogste rente: ik denk dat dat de creditcards maatschappij is of het rood staan bank.
O oud topic en al een jaar verder.

Is er goed gekeken naar de belastingaangifte en toeslagen?
Dat hele postorderbedrijf gedoe klopt ook van geen kanten maar een deel van de papieren zijn in het huis en daar kan zij niet meer bij.. En ze kloppen bij haar aan.

Ze is al een jaar aan de gang en het gaat op en neer ... Ze maakt nog steeds verkeerde keuzes maar meer als dat zeggen kan ik niet .. Ik probeer waar kan te helpen zonder oordeel
Zat die hypotheektermijn niet in de afrekening die de notaris heeft gemaakt na verkoop van de woning? Dan wordt toch de schuld, zoveel als mogelijk, afgelost en is daarna duidelijk wat, in deze situatie, de restschuld is? Dan zou de hypotheekverstrekker toch niet alsnog met een achterstallige termijn kunnen komen?
Ik heb geen idee kippetje .. Ik dacht zelf dat ze overal van af was qua huis toen zij van de akte was, maar blijkbaar niet . Ze moet toch écht dat betalen aan de hyp. Verstrekker.

Door verkeerde keuzes die ze , voor zover ik het kan bevatten, niet altijd bewust maakt , blijft ze erin hangen .. Ik heb haar aangeraden een budgetcoach te zoeken die haar zelfinzicht geeft .. Zo wil ze nu in de herfst vakantie daadwerkelijk weg.. Maar ze heeft dar toch geen geld voor ?

Kortom.. Zo enthousiast als ze vorig jaar was, zo weggezakt is ze nu.. Ik denk dat er meer achter zit ( depressie ? ) .. Lastig maar ik probeer er te zijn voor haar en vooral helpen met inzicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven