Succesrecept erwtensoep
woensdag 3 oktober 2012 om 06:58
Ik ben echt geen keukenprinses. En ik kom dus steeds steeds een beetje op hetzelfde uit.
Als ik bij mensen eet vind ik zelfgemaakte erwtensoep zo lekker. Deze winter heb ik mezelf als doel gesteld zelf erwtensoep te leren maken.
Wat is jouw succes-recept van erwtensoep en kan écht niet mislukken?
(Graag met precieze hoeveelheden erbij, anders gaat het me niet lukken. Koken op gevoel gaat niet want ik heb dat gevoel niet...)
Als ik bij mensen eet vind ik zelfgemaakte erwtensoep zo lekker. Deze winter heb ik mezelf als doel gesteld zelf erwtensoep te leren maken.
Wat is jouw succes-recept van erwtensoep en kan écht niet mislukken?
(Graag met precieze hoeveelheden erbij, anders gaat het me niet lukken. Koken op gevoel gaat niet want ik heb dat gevoel niet...)
woensdag 3 oktober 2012 om 08:23
woensdag 3 oktober 2012 om 08:40
Heb zaterdag voor het eerst erwtensoep gemaakt en het is nog gelukt ook! Dit is mijn recept:
2,5 liter water opzetten met 3 bouillonblokjes en 500 gram spliterwten. Langzaam verwarmen zodat het gaat koken. 25 min laten koken en af en toe roeren.
Toevoegen: 800 gram knolselderij, 50 gram verse selderij en 3 preien, eventueel een rookworst. 25 minuten laten koken, af en toe roeren. Eventueel pureren met staafmixer.
Rookworst in plakjes snijden en weer in de soep doen.
Wij (en de visite) hebben gesmuld!
2,5 liter water opzetten met 3 bouillonblokjes en 500 gram spliterwten. Langzaam verwarmen zodat het gaat koken. 25 min laten koken en af en toe roeren.
Toevoegen: 800 gram knolselderij, 50 gram verse selderij en 3 preien, eventueel een rookworst. 25 minuten laten koken, af en toe roeren. Eventueel pureren met staafmixer.
Rookworst in plakjes snijden en weer in de soep doen.
Wij (en de visite) hebben gesmuld!
woensdag 3 oktober 2012 om 08:45
woensdag 3 oktober 2012 om 09:17
1 kilo spliterwten
1 prei
1 winterpeen
1/2 krop bleekselderij
1 liter pot doperwten
500 gram karbonades/speklapjes
1 grote rookworst
2 liter water
bouillonblokjes voor 2 liter
- Vlees ongeveer een half uur koken in het water met de bouillonblokjes (Kleine pan).
- Ondertussen de groenten kleinsnijden.
- Afgieten en het vocht opvangen.
- In het vocht de groenten kort koken afgieten en groeten en vocht bewaren.
- Erwten wassen en ik grote pan opzetten met het vocht van de groenten, 1 uur koken.
- Met staafmixer erwten fijn maken.
- Groenten, doperwten uit pot, de worst en het klein gesneden vlees toevoegen.
Klaar in ongeveer twee uur, ik vind het erg lekker, een beetje moderne soep geen snert. Krijg met het weer van vandaag er gelijk ook zin in!
1 prei
1 winterpeen
1/2 krop bleekselderij
1 liter pot doperwten
500 gram karbonades/speklapjes
1 grote rookworst
2 liter water
bouillonblokjes voor 2 liter
- Vlees ongeveer een half uur koken in het water met de bouillonblokjes (Kleine pan).
- Ondertussen de groenten kleinsnijden.
- Afgieten en het vocht opvangen.
- In het vocht de groenten kort koken afgieten en groeten en vocht bewaren.
- Erwten wassen en ik grote pan opzetten met het vocht van de groenten, 1 uur koken.
- Met staafmixer erwten fijn maken.
- Groenten, doperwten uit pot, de worst en het klein gesneden vlees toevoegen.
Klaar in ongeveer twee uur, ik vind het erg lekker, een beetje moderne soep geen snert. Krijg met het weer van vandaag er gelijk ook zin in!
woensdag 3 oktober 2012 om 14:47
quote:lilyofthevalley schreef op 03 oktober 2012 @ 06:59:
Geen idee, maar als de dekens er 's nachts goed van gaan wapperen, is ie gelukt Voor elke boon een toon!
http://www.soepmaken.nl/recipes/erwtensoep-of-snert
Succesfactor zit hem in het goed afschuimen van de soep na de eerste kook. Die spliterwten geven schuim af, dat smaakt vies.
En: buiten zetten om snel af te laten koelen! Dan wordt ie lekker dik, zoals het snert betaamt. En laat je hem te langzaam afkoelen, loop je ook het risico dat ie bederft.
Geen idee, maar als de dekens er 's nachts goed van gaan wapperen, is ie gelukt Voor elke boon een toon!
http://www.soepmaken.nl/recipes/erwtensoep-of-snert
Succesfactor zit hem in het goed afschuimen van de soep na de eerste kook. Die spliterwten geven schuim af, dat smaakt vies.
En: buiten zetten om snel af te laten koelen! Dan wordt ie lekker dik, zoals het snert betaamt. En laat je hem te langzaam afkoelen, loop je ook het risico dat ie bederft.