Gezondheid alle pijlers

Dan maar geen bril?!

04-10-2012 13:10 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toen ik rond de 18 jaar was ben ik gelaserd aan beide ogen. Helaas na ongeveer 12 jaar merkte ik dat ik minder scherp begon te zien en besloot ik mijn ogen op te laten meten. Nu schijnt dat ik aan een oog een afwijking van -0,75 heb en aan het andere oog een cilinderafwijking van 0,75. Ik kreeg het advies om een bril te nemen die ik dan alleen zal dragen tijdens het autorijden of 's avonds als ik moe zou zijn. Ik heb de bril een week geleden opgehaald. Toen ik hem in de winkel al probeerde voelde ik me erg draaierig, misselijk worden. Het is een hele fijne opticien, deze vertelde mij dat het moest wennen. Door de cilinderafwijking zouden je hersenen aan het beeld moeten wennen. Vervolgens ben ik naar huis gegaan en werd gewoon beroerd (misschien toeval?). Toen heb ik de bril maar afgezet en ben vroeg naar bed gegaan. Op advies heb ik de bril 's ochtends meteen opgedaan om te wennen. Weer hetzelfde effect. Het was niet vol te houden! Ik hou niet van aanstellen, maar dit was echt extreem! Na een tijd heb ik hem maar afgezet en had nog last. Zonder bril zie ik veel fijner. Wat zouden jullie doen? Heeft iemand tips? Ik zie het niet zitten om weer zo beroerd te voelen. Is het erg als ik de bril dan maar helemaal niet draag?
Ik heb ook een tijd moeten wennen aan m'n bril. Eerst zette ik hem bijvoorbeeld op met tvkijken, niet naar buiten want ik kon heel slecht diepte inschatten enzo. Leek wel of de grond 1,5 meter hoger was, heel vervelend. Maar het wordt vanzelf beter.
Terug naar je opticien!
Pucker, ik begrijp dat het moet wennen, maar is het normaal dat je letterlijk zo ziek wordt dat je bijna moet overgeven? Hoe lang zal het duren. Ik kan hem niet meer verdragen zo erg is het.

Origami: Eigenlijk heb je gelijk, maar voel me zo snel een zeikerd. Is het eigenlijk slecht om de bril dan maar helemaal niet te dragen?
Terug naar de opticien. Hij is de deskundige en heeft wellicht zinnig advies.

Ik heb me een paar dagen dronken gevoeld toen ik voor het eerst cilindrische glazen had .
Zeker terug naar je opticien. Ik vind het niet normaal dat je zo misselijk word van je bril. Hij moet met jou kijken hoe het op te lossen valt, vind ik.

Ik heb zelf lenzen en loop al jaren bij een optometrist. Ik zit altijd net tussen twee lenssterktes in. Of ik zie net iets te 'wazig' of net iets te 'scherp.' Het was een kwestie van uitproberen wat het beste paste. De te 'scherpe' lenzen keken uiteindelijk niet prettig, dus het werd de iets 'wazigere' lens. Daar kijk ik perfect mee. Het hoorde bij de service van de optiek waar de optometrist werkt dat ik gratis mocht uitproberen. Super.
quote:sunflower001 schreef op 04 oktober 2012 @ 13:18:

Origami: Eigenlijk heb je gelijk, maar voel me zo snel een zeikerd. Is het eigenlijk slecht om de bril dan maar helemaal niet te dragen?

Je hebt het ding niet voor niets. Je ziet slecht en hebt hem nodig met autorijden. Natuurlijk is het slecht om hem niet te dragen, want door hem niet te dragen breng je anderen en jezelf in gevaar. Je hebt namelijk een bril nodig. Natuurlijk is het vervelend om te moeten wennen aan de bril, je voelt je misselijk en draaierig, iemand anders gaf aan een paar dagen 'dronken' te zijn geweest.

Heb jij echt het idee dat jouw reactie op de bril te heftig is, ga dan terug naar de opticien, leg uit wat je probleem is en deze persoon is de enige die kan zeggen of het normaal is of dat de bril niet goed is. Je bent geen zeikerd, je hebt een produkt gekocht waarvan jij denkt dat het niet goed is, dan kan je gewoon terug.
Ik heb zoiets ook gehad toen ik 16 was.

Bril na een 'wenperiode' waarin ik er niet aan kon wennen, niet meer opgehad....Tsja, je bent puber en je wilt ( niet) wat!

Na een jaar of 3 weer aan de bril. Bleek dat er verkeerde metingen gedaan waren daarvoor...logisch dus, dat zeezieke gevoel. Ik had op m'n 16 e cilinderglazen aangemeten gekregen en een sterkte van -2.

Cilinders bleek ik niet nodig te hebben en m'n sterkte was een paar jaar later -1.5. Misschien dat m'n ogen vooruit waren gegaan ( kan dat als je je bril nooit op hebt? )

Mijn raad/tip/conclusie: laat je ogen nog eens meten.
verdwaald op het nieuwe forum
Toen ik mijn bril net had werd ik ook misselijk, duurde bij mij een kleine week (werd wel steeds minder) voordat ik aan het draaierige ging wennen.

Je hersenen moeten inderdaad wennen aan het nieuwe beeld.
En origami.

Met een sterkte minder dan -1 of +1, is het niet gevaarlijk om geen bril te dragen. Men krijgt dan een bril om hoofdpijn, vermoeidheid e.d. te voorkomen.

Een kleine afwijking is namelijk heel normaal en kan je goed mee functioneren, ook tijdens het autorijden.
verdwaald op het nieuwe forum
Hier hetzelfde als floflo. Ook een bril gekocht, en ik kon er werkelijk waar niet mee kijken. Toen ik er keihard mee tegen een deurpost was gelopen vond ik het welletjes.

Later ergens anders laten meten, bleek dat de bril te sterk was, en ik er nooit aan had kunnen wennen. Dus mijn advies zou ook zijn je ogen bij een goeie opticien nog even te laten nameten!
Het kan best zijn dat je even aan een bril moet wennen maar je ziek en misselijk voelen door een bril lijkt mij niet de bedoeling. Van een bril hoor je juist gemak te hebben. Ik zou teruggaan naar de opticien.
Terug naar de ooglaserkliniek geen optie?
Het klinkt bij jou wel heel heftig hoor, dus ik zou gewoon even terug gaan. Hij kan dan ook aangeven wat normaal is. Ik heb bij m'n eerste bril een aantal dagen last gehad, en bij m'n tweede moest ik weer wennen, dat duurde een paar weken. Leek alsof 1 oog scheel keek ofzo, heel gek gevoel. Toen ben ik ook na 2 weken terug gegaan omdat het nog niet over was. Is echt niet gek hoor om terug te gaan.
terug naar je opticien!

Je hoort je juist met bril op, beter te voelen.

Maar weet ook, dat je moet wennen aan je bril. Ik heb geen bril maar weleens gehoord dat mensen moeten wennen, en eerst een paar dagen '' beroerd '' zijn.

Ik zou dus nog even doorzetten en anders teruggaan!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:floflo schreef op 04 oktober 2012 @ 13:28:

En origami.

Met een sterkte minder dan -1 of +1, is het niet gevaarlijk om geen bril te dragen. Men krijgt dan een bril om hoofdpijn, vermoeidheid e.d. te voorkomen.

Een kleine afwijking is namelijk heel normaal en kan je goed mee functioneren, ook tijdens het autorijden.Bedankt voor je aanvulling, was ik me niet van bewust. Neemt niet weg dat de bril niet voor niets is.
Terug naar de opticien en na laten kijken of de brilglazen wel op juiste sterkte zijn (en bijv niet de glazen omgewisseld zijn) en, als dat gelijk is aan zijn opmeting, een nieuwe opmeting laten doen.

Ik heb sterk-cilindrische lenzen en het is me al eens overkomen dat de opticien nieuwe lenzen verkeerd had besteld. Ook heeft hij wel eens een verkeerde meting gedaan (wat opviel, omdat ik ieder jaar opnieuw laat meten en de waarden ineens afweken).
Ik herken het volledig, ware het dan dat ik al 25 jaar lenzen draag en dus niet in staat ben te wisselen met een bril. Ik ben verschillende keren naar een opticien geweest waaronder 6 zaterdagen achter elkaar omdat er steeds een andere meting uit kwam. Uiteindelijk bij een oogarts geweest maar er is verder niks raars met mijn ogen.

Als ik een bril (want die heb ik wel) opzet, wordt ik ziek van ellende en breek mijn nek over niks. Ik kan er alleen in bed mee tv kijken (en dan nog niet goed want niet sterk genoeg)

Waardeloos hè!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Felice, even tegen jou. Ik had dus precies hetzelfde. Al vanaf jongsaf altijd lenzen, en ik wilde er wel een bril bij, maar nooit gedaan. Toen ik eindelijk een bril erbij had lukte dat niet, bleek fout gemeten. Toen had ik een goede bril, maar ook dat werkte niet. Alleen had ik nu geen keus, want ik werd geopereerd aan mijn ogen en mocht geen lenzen in. Na een tijdje alleen met bril ging dat prima, alleen afwisselen tussen bril en lenzen was lastig (ik moest eigenlijk 's ochtends de keuze maken, want tussendoor wisselen ging niet vanwege duizelig, misselijk etc). In overleg met de opticien toch doorgezet, en nu kan ik toch afwisselen!
Ben je wel bij een goede opticiën geweest? Dat kan namelijk ook nogal schelen.

Wennen aan een bril kan een paar dagen tot een week duren, maar er zo ziek van zijn lijkt mij niet goed. Vraag eventueel ook meer info bij je huisarts. Succes met alles!
Ik heb voor de oogmetingen steeds de dag ervoor geen lenzen in gehad, maar het was gewoon echt niet te doen. Maar hoe doen mensen dat dan die inderdaad zowel een bril als lenzen hebben?

Ik vind het heerlijk om lenzen te dragen maar zou best een dagje de bril op willen, hij staat namelijk erg leuk. Maar dat lukt me dus niet!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
De draaierigheid kan heel goed komen door de correctie van de cilinder. Best een grote correctie hoor, 0,75. Ik had al last van de draaierigheid met een correctie van 0,50.

Ik heb er een week of 2 over gedaan voordat ik volledig aan de bril was gewend.

Sterkte.
Ook gehad met m'n nieuwe bril. Bleek bij 1 glas niet de goede sterkte gekozen te zijn. Ik "hang" tussen 2 sterktes in. Kan naar boven of naar onderen gemeten worden. Bij mij moest t uiteindelijk naar boven en nu zie ik er gewoon goed mee. En ik draag al jaren een bril/lenzen, dus had wel snel door dat je niet supermisselijk kan worden in een wenfase.

Dat misselijke gevoel en alles herken ik er helemaal van. Ik zou zeggen terug naar de opticien.
Felice, mijn opticien zei dus dat er verschil in sterkte zit of je de bril voor sporadisch naast je lenzen gebruikt, of dag in dag uit de hele dag.

Mijn bril zou voor altijd gebruik niet sterk genoeg zijn, maar voor af en toe gebruik is hij dus juist goed.

En ik mocht voor de brilmeting mijn lenzen ook niet ál te lang uithebben, juist omdat het ging om een meting voor naast de lenzen. Normaal zou ik de bril namelijk ook opzetten vlak na mijn lenzen. Vond ik wel logisch klinken (en beter nog, het werkt)
@Lotteke, is jouw bril minder sterk dan jouw lenzen? En de cilinder?

Volgens mij hebben ze in mijn laatste bril de cilinder iets minder gemaakt, alles lijkt nu ook minder rond dan met de bril ervoor waarop ik met liefde (maar echt per ongeluk) ben gaan staan.

Overigens is mijn laatste bril aangemeten toen ik zwanger was, dus is het volgens de opticien ook mijn eigen schuld geweest dat het ding nauwelijks bruikbaar is, de sukkel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven