Gezondheid alle pijlers

hoofdpijn na epidurale infiltratie

09-10-2012 12:46 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn moerder is hier nu op logement, mijn ouders gingen normaal gezien samen naar Rome, maar door de acute rugpijn heeft mijn moeder haar reis geannuleerd. Mijn vader is sinds deze morgen vertrokken.

Mijn moeder haar rug is echt een zootje, vergevorderde scoliose met als gevolg op alle niveaus zware vernauwingen en problemen.

Vanwege haar chronisch nierlijden is ze voor pijnmedicatie enkel aangewezen op epidurale infiltraties. Zo heeft ze nu ( na zwaar aandringen, van onze kant, want ze was bang) vorige week vrijdag haar eerste epidurale gehad. Ze heeft sinds zaterdag en zondag heel veel hoofdijn.

Gisteren de huisarts gebeld, en mocht het vandaag niet over zijn moest ze opnieuw binnen voor een nieuwe prik met bloed ofzo.

Je kunt raden dat mijn moeder hier niet meer voor te vinden is, zijn er mensen met ervaringen i.v.m. epidurales en ja, welk risico neemt mijn moeder als ze zich niet laat behandelen met een nieuwe prik, en gewoon nog even aankijkt?
Het lijken mij vragen voor de behandelend arts, niet voor een forum. Ik zou het opschrijven en bellen, tot je alles helder hebt. Sterkte met alles!

(PS. Kom je uit België?)
als de hoofdpijn niet over gaat betekend dit meestal dat er een soort "lek"is ontstaan

met bloedplaatje's van je eigen bloed word dit gedicht (patch)

ik heb dit 3 jaar geleden gehad en vooral met rechtop zitten of staan word het erger

als je weer gaat liggen word het direct weer minder

mij werd ook geadviseerd om veel cafeïne te nemen (koffie en cola) dat schijnt die specifieke hoofdpijn te minderen

sterkte voor je moeder
Ik heb ook een tijd geleden een epiduraal gehad, en ja, een paar dagen veel hoofdpijn gehad bij zitten/staan. Liggen ging wel.

Na een ruggenprik kan sporadisch hoofdpijn optreden. Deze hoofdpijn onderscheidt zich van 'gewone' hoofdpijn doordat de pijn minder wordt bij platliggen en juist erger wordt bij overeind komen. Meestal verdwijnt deze hoofdpijn binnen een week vanzelf. Als de klachten zo hevig zijn dat u het bed moet houden, neemt u dan contact op met de anesthesioloog. Deze heeft mogelijkheden om het natuurlijk herstel te bespoedigen. http://www.cwz.nl/patient ... epiduraal-anesthesie.html

Het komt door een 'lek' door het prikken. In het allerergste geval kunnen ze een 'bloedpatch' doen om het lek te doen dichten. Bij mij was het na een dag of 4 over.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Epidurale infiltratie. Een ruggeprik dus?

Ja, het is bekend dat dat hoofdpijn kan opleveren en ja, dat wordt bij extreme gevallen waar het niet lijkt over te gaan uit zichzelf, bestreden door bv opnieuw een prik te zetten (ik meen dat daarmee de ruggemergvloeistof beter gaat stromen, gezuiverd wordt, oid).

http://www.anesthesiologie.nl/p_voorlichting
Ruggenprik gehad? dan plat liggen!
Ok, dank je, mocht het vanzelf kn overgaan, zou dit heel goed zijn.

Ik weet ook wel dat ik nu de huisarts kan bellen, ik zal dat wel moeten doen als ze me niet hoort, pff en de kans dat de arts dan zegt dat ze binnen moet is vrij groot en ik denk dat ze dat op dit moment helemaal niet wilt.

En op dit moment is het redelijk, ze ligt veel, meestal plat, bij recht zitten wordt het erger. We zitten nu niet in een heel acute fase, ik wil dus eerst nog wat afwachten, ...natuurlijk niet te lang, want ik wil geen risico's lopen. Ik wil de risico's even inschatten aan de hand van jullie ervaringen.

Maar zoals ik lees hoeft het enkel bij allerergste gevallen aangeprikt worden met bloed.

Ps, ik kom uit belgië,...zie je dat aan mijn schrijven?
Ook een goede tip met die koffie, ik zal meteen koffie zetten
Ik heb het ook gehad en bij mij ging het uiteindelijk vanzelf over na 1 week bedrust. Echter, ik kan me zo voorstellen dat de risico's afhangen van hoe en waar er exact geprikt is. Ga dus niet uit van de reacties op een forum, want dat zegt allemaal niets over de diagnose en eventuele bijbehorende risico's voor jouw moeder. Overleg dus echt met de arts.
Ja dat lees je. Maakt niet uit, ik vind het wel geinig. Vlaams is een mooie taal, maar sommige dingen staan er wat gek voor de 'Nederlanders.'

Ontopic: ik hoop dat je moeder snel van haar hoofdpijn af is.
Normaal gesproken gaat de hoofdpijn over, mocht dit niet het geval zijn dan wordt er bloed afgenomen en op de plaats waar de ruggeprik gedaan is ingespoten, dit bloed gaat dan stollen en zo wordt het lek gedicht.

Is de hoofdpijn ondragelijk of gaat je moeder braken dan direct contact opnemen met de huisarts. Je moeder hoeft niet op te zien tegen een nieuwe prik, stelt niets voor en je knapt razend snel op.
quote:giuliettacapuletti schreef op 09 oktober 2012 @ 13:19:

Ja dat lees je. Maakt niet uit, ik vind het wel geinig. Vlaams is een mooie taal, maar sommige dingen staan er wat gek voor de 'Nederlanders.'

Ontopic: ik hoop dat je moeder snel van haar hoofdpijn af is.Hi, kan ik me voorstellen , naar mijn gevoel schrijven jullie ook "anders", gewoon veel vlotter!..
quote:ik62 schreef op 09 oktober 2012 @ 13:28:

Normaal gesproken gaat de hoofdpijn over, mocht dit niet het geval zijn dan wordt er bloed afgenomen en op de plaats waar de ruggeprik gedaan is ingespoten, dit bloed gaat dan stollen en zo wordt het lek gedicht.

Is de hoofdpijn ondragelijk of gaat je moeder braken dan direct contact opnemen met de huisarts. Je moeder hoeft niet op te zien tegen een nieuwe prik, stelt niets voor en je knapt razend snel op.

Ok, dank je, heel goed, voorlopig is het te doen,... ik zal zeker handelen als het erger wordt

Goed, dat die "tegenprik" niet zo erg is, dat scheelt al, en is een goed argument om haar te overtuigen
Ik heb na een poliklinische operatie met ruggenprik een zgn liquor lekkage gehad. Dat is wat jij beschrijft. Het gaatje van de prik gaat niet goed dicht, waardoor je als het ware een onderdruk in je hoofd krijgt.

Gevolg bij mij was ondraaglijke hoofdpijn bij het overeind komen.

Advies was eerst een dag wachten maar het werd bij mij absoluut niet minder. Toen terug naar het ziekenhuis voor een ''blood patch''. Was heel vervelend, prik pijnlijker dan de oorspronkelijke ruggenprik. Ze nemen idd eerst wat bloed bij je af (gewoon uit je arm ofzo) en dat spuiten ze dan in de rug, waar het stolt in het oorspronkelijke gat dat zo gedicht wordt.

Toen ik weer mocht opstaan na deze prik was de hoofdpijn meteen zo goed als over. Effectief dus zeker. Als ik weer zoiets zou hebben zou ik het weer zo laten doen. Prik is even vervelend, maar die hoofdpijn was hels.

Sterkte voor je moeder.
Bloodpatch zoals meerderen hebben gezegd kan wonderen doen. Heb het meerdere malen bijgewoond en het resultaat is er zo snel, bijna bizar.

Na zo'n patch moet je nog 4 uur plat liggen, maar daarna kan je wandelend het ziekenhuis weer uit. (Als het goed gegaan is dan).
Bedankt voor jullie berichtjes, toch vrij bizar, hé ...die behandeling, bloed dat stolt en het gat weer dicht maakt.

Het is bij mijn ma, toch wat onder controle, in de avond weer een opstoot gehad, ze was eventjes te lang op geweest, en kreeg er een erge aanval door, nu blijft ze weer braaf liggen, en met een dafalgan kan ze zich dan ook wat redden, dafalgan is ook het enige dat ze mag nemen gezien haar nierlijden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven