wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2

28-12-2011 17:13 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zet je vandaag op tafel??

Schrijf hier op wat je eet vandaag, en doe meteen ideeën op voor een andere maaltijd!

Eet smakelijk!

het vorige topic: Wat eten we vandaag *telegramstijl*
Wij hebben gegeten: biefstuk, stokbrood met kruidenboter en sperziebonen met ui en gebakken spekjes..
Hutspot met een boerenslavink.
Ik heb nog geen idee wat het gaat worden. Iets met worteltjes, want die moeten op. Snel klaar te maken en licht, want moet er vanavond nog uit. Geen hutspot, want dat lust ik niet. Geen wortelsoep want daar hou ik ook niet van. Hm...
Vriend heeft avond dienst, dus ik eet de erwtensoep die ik van het weekend gemaakt heb, met wat sneetjes brood.

Ik heb het erwtensoeppakket van de Appie gebruikt (ligt bij de verse groenten) en zelf een rookworst+schouderkarbonade toegevoegd
Vanavond macaroni, morgen vispakketjes uit de oven met venkel, ui en tomaatjes en gebakken aardappeltjes erbij.
Spitskool stamppot. Ik heb van mijn vader 2 grote spitskolen vers van het land gekregen. Met verse worst en komkommer in yoghurtdressing. Voor vriend vanille en chocoladevla na. Ik eet geen vla dus ik neem iets van fruit.
Die zuurkoolschotel lijkt me lekker Leentje! Welke hoeveelheden kruiden en zo doe je op 1 pakje zuurkool en aardappelen voor 2 personen?
@liquorice: http://smittenkitchen.com/blog/2012/03/ ... -pancakes/ laatst met vegasaté gegeten,was erg lekker.

Ik ga denk ik bonenburgers maken
Bubble and Squeak met de restjes van gisteravond. Ben alleen thuis en moet om 6 uur werken, dus vandaar iets makkelijks!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Gepofte knoflookbollen (de hele keuken ruikt er al naar want ze staan al in de oven, ik zit nog net niet te kwijlen ) en de teentjes dan in een mengsel van olijfolie en zout op sneetjes (afbak) stokbrood. Daarna verse (koelvak) tagliatelle met witte wijn/roomsaus, gerookte zalm en iets van verse kruiden als dille of peterselie met wat citroenrasp erin. Daarbij beetgaar gestoomde groene asperges met knapperig gebakken stukjes Parmaham en verbrokkelde harde geitenkaas. Toetje: Vijgen met rode Port en kruiden/specerijen uit de oven op yoghurtijs. Wij doen er alleen walnoten overheen i.p.v. pistaches en pijnboompitjes.

Nichtje maakt het pastagerecht, oudste de asperges en vijgen. Ik haal het yoghurtijs op tijd uit de diepvries en schuif straks de stokbroodjes in de oven.
quote:char_lotte schreef op 09 oktober 2012 @ 13:13:

Die zuurkoolschotel lijkt me lekker Leentje! Welke hoeveelheden kruiden en zo doe je op 1 pakje zuurkool en aardappelen voor 2 personen?

@Char_lotte: Ik kook voor 8 personen dus in grote hoeveelheden. Omgerekend naar 2 personen zijn de hoeveelheden ongeveer als volgt:

Nodig

500 gram zuurkool

Appelsap

Circa 750 gram aardappels

250 gram rundergehakt

1 ui, gesnipperd

2 teentjes knoflook, uitgeperst

2 theelepels sambal oelek, optioneel

2 eetlepels ketjap manis

1 theelepel djahe (gember)

1 theelepel djinten (komijn)

1 theelepel ketoembar (koriander)

1/8 trassi blokje (poeder in potje kan ook, dan 1 theelepel)

1 afgestreken theelepel zout, iets meer als je geen sambal oelek gebruikt en vergeet niet te proeven

1 theelepel versgemalen peper

Circa 3 schijven verse ananas of een blikje

Beetje nootmuskaat

Flinke hand geraspte kaas

Plakjes Zeeuws spek voor bovenop, ongeveer 1 ons is wel genoeg

Bereiding

Zuurkool even kort afspoelen en 15 minuten koken in appelsap. Daarna laten uitlekken.

Aardappels schillen, wassen, koken met beetje zout, stampen met een scheutje warme melk en klontje boter (mag best een beetje smeuïg zijn).

Verse ananas schoonmaken en in stukjes snijden of een blikje ananas laten uitlekken en eventueel kleiner snijden. Gehakt rul bakken met alle ingrediënten hierboven vanaf het gehakt tot de nootmuskaat.

Gehaktmengsel onderin de ovenschaal doen. Uitgelekte zuurkool erop, dan de ananas, dan de aardappelpuree, beetje nootmuskaat erover strooien, dan de kaas eroverheen doen en daarna de plakjes Zeeuws spek erop leggen. Ik laat die plakjes overlappen want ze krimpen onder de gril.

Kwartiertje of langer onder de hete gril. De spek moet mooi bruin en knapperig zijn. Maar pas goed op want het verbrandt ook snel.
Gekruide krieltjes van de bakplaat, gestoomde peultjes, salade van tomaten, mozzarella, fijngesnipperde ui, geroosterde pijnboompitjes, peterselie, citroensap en olijfolie, erbij gebakken vis (pangasiusfilet).
Geroerbakte varkenshaas met spinazie en yoghurt met tagliatelle

Was een nieuw gerecht en erg lekker!
Soep van een uitje, kropsla, spinazie en koolraap gepureerd en daarna nog een kommetje tuinerwtjes en bosui erdoorheen. Daarbij croutons gemaakt van dunne sneetjes ciabatta besprenkeld met olijfolie en vers geraspte parmezaanse kaas.

Werk om 5 uur en eet alleen, dus maar weer wat makkelijks en alle groenten in m'n koelkast die bijna weg moesten anders opgemaakt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Bedankt voor de tip Johanna85! Ik ga ze zeker een keer uitproberen. Carrotcake vind ik vaak erg zwaar maar het recept in de link ziet er wel lekker uit.

Ik heb alleen voor iets heel saais gekozen: worteltjes, erwtjes, noedels, sojasaus, vegaburger.

Vanavond is het kliekjestijd, ik doe morgen pas boodschappen. Ik heb nog eieren, champignons, erwtjes, tomaten uit blik, cannelinibonen en visfilet. En standaard dingen als pasta en rijst natuurlijk. Daar moet toch wat van te knutselen zijn?
Mag ik

Tussendoor vragen waar de telegram stijl is gebleven?

Er was toch ook ooit zo'n topic waar alleen stond:

Sajoerboontjes , rijst.

Die zoek ik namelijk.
Dat is deze. Persoonlijk vind ik de verhalen tussendoor wel gezellig.

On topic. bami met spitskool, tauge, wortel,prei, rode peper. Erbij gebakken eitje en satesaus.
Tja... ehhh... nou... poeh... keine blasse Ahnung eigenlijk.

Ik denk dat ik maar wat biefstuk in de ketjapmarinade ga zetten en er wat simpele sajoer boontjes bij maak. En witte rijst natuurlijk.
Oudste en nichtje maken bami goreng. Ik heb 2 braadzakken volgestouwd met stukken kip met o.a. ketjap en in eentje lekker veel sambal. Daarbij eten we zoetzure salade van komkommer, rode paprika en bosuitjes en 2 soorten kroepoek (garnalen en casave). Toetje: clafoutis met kersen.
Rijst/verse tomatensaus/kipballetjes
Gemarineerde biefstukstukjes met gewokte sperziebonen, rode ui, sesamzaad, lenteuitjes en hele plakkerige pandanrijst.
Ha, het lijkt hier steeds aziatischer te worden . Vanwege plotselinge haast van echtgenoot werd het een aziatisch prutje van kip, kool, prei, ui, gember, tauge, rode peper, sojasaus, vissaus, sesamolie, limoensap, gele suiker en koriander. Wel gelukt.
Vanavond kipsaté (kipfilet gemarineerd in oa ketjap, knoflook en sambal) met pandanrijst, zoetzure komkommer, gedroogde uitjes en natuurlijk satésaus.
Spitskool aangemaakt met groentesaus, gekookte aardappelen en een gemarineerd filetlapje.
Zelfgebakken pizza met tomatensaus, tonijn, courgette en mozzarella. Misschien nog olijven erop. Nu al zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven