Hoe gaat het met je?

15-10-2012 22:44 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Goed! Mager, maar gezond!'

Soms baal ik een beetje dat ik niet durf te zeggen dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat (nah..... Niet zo goed eigenlijk). Op zo'n antwoord zitten mensen in mijn ogen helemaal niet te wachten denk ik.
Hoe komt het dan dat het niet goed met je gaat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Daarom is het ook maar een formaliteit, in mijn ervaring schrikken mensen als je dan opeens wat anders zegt dan dat ze verwachten.
Inderdaad, mensen willen het meestal niet weten. Gek eigenlijk, vraag het dan ook niet. Kan je beter vragen: lekker/slecht weertje he?
Aan de andere kant, sommige mensen willen het wel echt weten. Durf je tegen iemand waarvan je denkt dat die zal luisteren dit te zeggen?
Tegen sommige mensen kun je best zeggen dat het helemaal niet zo goed gaat, maar inderdaad niet tegen iedereen (die behoefte heb ik ook helemaal niet hoor, als een vage kennis dat vraagt, of de groenteboer.. of iets dergelijks) en je voelt al snel of het alleen maar een beleefheidsvraag is of dat mensen het echt willen weten.

Je kan ook vragen: wil je het echt weten of zal ik het politiek correcte antwoord doen? of: wil je de lange of de korte versie?
Ow..ik ga daar niet omheen zitten draaien hoor..waarom zou ik? Hadden ze het me maar niet moeten vragen. En ik ga geen invulling voor die ander zitten maken of hij er wel/niet op zit te wachten. Dan geeft die persoon zelf de grens maar aan als ze het niet willen weten.
Hier waakt de enige echte Barones
quote:barones schreef op 15 oktober 2012 @ 22:52:

Ow..ik ga daar niet omheen zitten draaien hoor..waarom zou ik? Hadden ze het me maar niet moeten vragen. En ik ga geen invulling voor die ander zitten maken of hij er wel/niet op zit te wachten. Dan geeft die persoon zelf de grens maar aan als ze het niet willen weten.Echt waar? Ik ben daar heel anders in. Als het niet goed met me gaat zeg ik dat alleen tegen degenen die dichtbij me staan. De buurman van mijn neef hoeft dat echt niet te weten hoor. Ik praat wel over het weer dan.
Als mensen vragen hoe het met me gaat en het gaat niet zo goed met me, zeg ik; Ok..

Gaat het wel goed, dan zeg ik; Goed.. De vraag is dan wie kent me zo goed en vraagt door;)
Echt? Of sociaal wenselijk ?
ik zeg altijd: goed en met jou? Dan merk je vanzelf welke kant het gesprek uitgaat. Ik denk dat men andere woorden kiest als men echt diepere belangstelling heeft. Ik vind het trouwens niks om over mijn wel en wee te praten tegen jan en alleman.
it's a big club and you ain't in it
Als je zegt; het gaat kut! schrikken mensen en gaan er als een haas vandoor.

Soms zeg ik dat om te provoceren, soms omdat het echt kut kan zijn, maar ook omdat ik weet dat sommige mensen het eigenlijk helemaal niet interesseert en dus uit beleefdheid maar 'íets' vragen..Die haal je er dan zo uit.

Maar goed, je gaat niet tegen zomaar een bekend gezicht alleen al zeggen dat het niet zo goed gaat.

Heb je geen vrienden/vriendinnen/familie tegen wie je wél eerlijk durft te zijn? Je zal verrast zijn dat er heus wel mensen in je naaste omgeving willen luisteren naar jouw mindere periodes in het leven.

Give it a try!
Ik heb er zo een hekel aan als mensen dat vragen terwijl ze langs lopen, dan heb je niet eens tijd om te antwoorden dat het eventueel niet goed gaat. Rotzakken.
Ik zeg het alleen tegen degene die ik vertrouw. Een 'O, wel goed hoor' kan dan al een goede opening zijn.
Een collega van een andere afdeling die ik helemaal niet goed kende vroeg me eens hoe het ging. Nou ging het niet zo goed maar daar wilde ik met haar niet over praten. ik zei "goed", toen keek ze me indringend aan en zei "nee, dat geloof ik niet, ik zie aan je dat het niet goed met je gaat" Ik had toen echt zoiets van waar bemoei je je mee! En ben haar vervolgens telkens uit de weg gegaan

Dus....inderdaad verschilt het soms is de vraag sociaal smeermiddel, soms welgemeend.
@ Wollenstonecraft

De vraag was dus welgemeend van je collega. Met een sociaal wenselijk antwoord kwam je niet weg...

Waarom ontliep je haar toen dan? Toen er iemand eens ECHT interesse toonde?
quote:Anthonius schreef op 16 oktober 2012 @ 07:45:

@ Wollenstonecraft

De vraag was dus welgemeend van je collega. Met een sociaal wenselijk antwoord kwam je niet weg...

Waarom ontliep je haar toen dan? Toen er iemand eens ECHT interesse toonde?Dit dus. Ik vind het bijzonder en lief van haar.
Ja apart idd.. Is wel confronterend
Als ik me niet zo goed voel dan heb ik niet altijd de behoefte om erover te praten. Tegen mijn vriend zeg ik het dan natuurlijk wel maar als iemand anders (collega, studiegenootje, tante etc.) vraagt hoe het gaat dan zal ik niet snel zeggen 'nou niet zo goed, omdat.. ' Ik vind de dingen waar ik mee zit/worstel toch best wel persoonlijk.
Het gaat met mij ook niet zo geweldig en dus antwoord ik vaak iets vaags als 'ach, z'n gangetje, en met jou?' Opvallend weinig mensen vragen door, en tegen degenen die wel doorvragen kun je vaak dan wel een wat eerlijker antwoord geven valt me op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven