Gezondheid alle pijlers

Hernia, wie heeft tips tegen de zenuwpijn?

14-10-2012 17:36 79 berichten
Hallo

Afgelopen vrijdag is bij mij een hernia geconstateerd. Balen natuurlijk. Maar goed het is niet anders en heb dyclofenac voorgeschreven gekregen.

3 keer per dag gaat er een pil in maar ik merk echt 0,0 resultaat. In tegendeel. De pijn wordt steeds heftiger en is eigenlijk niet meer te doen. Ik weet van ellende niet meer of ik moet zitten, liggen lopen of wat dan ook. Natuurlijk wissel ik alles steeds af en hou ik mij aan alle voorgeschreven regels maar ik kan echt wel gillen van de pijn. Wat ik ook al een paar keer heb gedaan. Ik slaap nu al een week nauwelijks. Ik ben bekaf maar door de pijn dommel ik maar dan weer wakker omdat het te heftig is.

Ik ga morgen weer met de HA bellen om te vragen of ik andere, zwaardere. medicatie kan krijgen.

Vrijdag dacht ik nog, ik wil geen operatie. NU denk ik daar echt zo anders over.........liever vandaag nog dan morgen.

Heeft iemand tips om de pijn iets dragelijker te krijgen?

thanks alvast
Ik ben weer terug met een doosje pillen erbij.

Lyrica is het geworden. Tramedol kon niet omdat ik andere medicatie gebruik en dan was de kans groot dat ik wanen ging krijgen.

En mag een foto laten maken.

Ik heb inmiddels ook pijn in mijn rug, de spieren dus. Maar dat is naar mijn mening het gevolg. Geen oorzaak.

Ik ben steeds verkrampt omdat het zo verdomd veel pijn doet. Maar goed ik heb weer wat gekregen en ik zal zien wat het gaat doen.

En mijn wc gang is verder prima, alles gewoon, Ik hou het in de gaten idd maar tot zover niks bijzonders.
Alle reacties Link kopieren
Een puntmassage op de pijnlijkste plekken van de zenuwbaan.

De wijsvinger op de pijnlijke plek zetten en zachtjes draaiende bewegingen maken. De druk kan je iets opvoeren, was voor mij een verademing na de eerste keer!

Nog even iets over de medicatie: Ik kreeg medicatie (wat weet ik niet meer) met een regulaire werking. Dat is dat het medicijn regelmatig wordt afgegeven in een bepaalde tijd en zodoende gedurende een bepaalde tijd werkt.

Tijdens een langdurige pijnaanval kreeg ik valium van de huisarts en pas na zes stuks en een flinke hoeveelheid bier* ging het 'smorgens om 5 uur pas werken. Was de dag wel lekker onder zeil en zonder pijn.

* Ik weet dat zoiets niet goed is, maar dan moet de huisarts maar niet zeggen dat alkohol de werking versterkt van valium.
quote:benmamma schreef op 14 oktober 2012 @ 18:31:

[...]

OOk wel afgesproken dat als het erger werd ik me zou melden.

aar ja weekend he, en geen vervoer en fietsen gaat hem niet worden dus wacht wel tot maandag. IK ga niet dood tenslotte, als voelt het soms wel ff zo

Het zal wel aan de plek liggen waar de pijn is, maar bij mijn vader hielp juist alleen fietsen om de pijn van zijn hernia te verminderen.

Als het aan hem lag zat 'ie de hele dag op de fiets.
Fijn dat je in ieder geval het effectiefste medicijn hebt gekregen Benmama.

Pas wel op met de Lyrica. Het is sterk spul met de nodige bijverschijnselen. Bij mij werkte het heel sterk op de ogen en op mijn evenwichtsgevoel. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik door het ziekenhuis direct op een dosis van 4 per dag ben gezet, in combinatie met 3 andere medicijnen. Dus misschien valt het bij jou erg mee.

Autorijden mag je eerst ook niet met dat spul. Heb je eventueel hulp, iemand die je kan helpen met je zoon?
quote:Ikbenanoniem schreef op 15 oktober 2012 @ 15:47:

Fijn dat je in ieder geval het effectiefste medicijn hebt gekregen Benmama.

Pas wel op met de Lyrica. Het is sterk spul met de nodige bijverschijnselen. Bij mij werkte het heel sterk op de ogen en op mijn evenwichtsgevoel.

Autorijden mag je eerst ook niet met dat spul. Heb je eventueel hulp, iemand die je kan helpen met je zoon? Ik krijg ook 4 per dag trouwens naast de andere.

Ja ik merk al wel het wat dronken gevoel . Maar de pijn is alleen maar erger aan het worden, ik had niet gedacht dat het kon.

Ik heb gevraagt of mijn vriend vrij kon nemen maar helaas. Ik zal het zelf moeten doen allemaal.

Ik ben echt wanhopig aan het worden. Hoe moet ik koken? dat lukt me helemal niet, Ronde met de hond lopen is ook een kort rondje geworden. Het lukt gewoon niet meer.
Hey Benmamma!

Ik zit sinds 3 september in hetzelfde schuitje, fikse hernia en heel veel pijn!

Tip van de dag; doe wat je kunt! Als je moet afwisselen (lopen/liggen/ whatever), alleen als het gaat. Als je door de grond zakt van de pijn, niet doen. Lekker blijven liggen. Dat bewegen komt wel weer als het wel goed gaat.

Ik had eerst ook alleen diclofenac, maar heb inmiddels 2x tussentijds gebeld en heb nu oxycontin in combi met diclofenac. Ze schrijven natuurlijk niet snel morfine voor, maar als het niet anders kan, dan moet het maar, toch? Ik wilde ook geen zeur zijn en vond dat ik me niet moest aanstellen, maar als je 's morgens huilend je sokken aan moet trekken en vervolgens weer een half uur op bed moet bij komen, dan heb je te veel pijn.

Nu gaat het gelukkig beter! Ik heb zeker nog veel pijn, maar het is veel beter te handelen. Ik kan nu ook wat meer zitten en lopen, dus gaan de oefeningen en het afwisselen ook beter.

Moet nu even weg, maar wil je alvast heel veel sterkte wensen, en echt... er komt een eind aan (als het goed is!)
TO, hoe gaat het nu met je? Is de pijn door t paardemiddel nu wel meer weg?
Och Benmama, ik voel zo met je mee.

De Lyrica heeft tijd nodig om in te werken. En jij hebt rust nodig om de medicatie zijn werk te kunnen laten doen.

Ik heb in mei 18 Morfinetabletten genomen binnen 24 uur. En 3 zware Valiums. En nog knalde de pijn er onverminderd doorheen. Ik kon mijn been niet plat leggen. Heb hem meer dan een dag vastgehouden, omhoog. Kun jij nog plat liggen?

De dokter van de huisartsenpost heeft me uiteindelijk met de ambulance naar het ziekenhuis gestuurd. We hadden een keer of 4 contact gehad en hij had al snel door dat ze niets voor me konden doen thuis.

In het ziekenhuis heb ik nog 2x morfine ingespoten gekregen, zodat ik plat kon liggen voor de scan. Na de scan ben ik op de medicijncocktail gezet. En toen begon de pijn eindelijk af te nemen en kon ik na 3 nachten zonder slaap eindelijk slapen.

Mijn advies aan jou: als het echt niet lukt, bel de ha post. Die kunnen eventueel doorverwijzen.

Heel veel sterkte.
Hoi TO,

Heb je wel eens van een TENS gehoord? in combinatie met pijnstillers werkte het apparaat voor mij best goed. De pijn was niet helemaal weg, maar het werd te doen zeg maar.

Ik kon door zenuwpijn mijn been nauwelijks belasten en er was veel krachtverlies. Ik had een dubbele hernia en dit is gelukkig met rust weer over gegaan. Ik ben overigens wel naar de neuroloog geweest en heb een scan gehad. Ook had ik de Tens via de neuroloog.

Sterkte!!
oja, mijn man is in januari geopereerd aan een hernia.Hij stond drie maanden op de wachtlijst hiervoor en heeft toe ontzettend lopen klooien met medicatie. Uiteindelijk aan de morfine gegaan(ruim twee maanden!!!) en daardoor na de operatie door een hel gegaan omdat hij moest afkicken. Was echt een verschrikking! Diarree, braken, koorts, stemmingswisselingen etc....Vandaar ook mijn keuze om de TENS te gebruiken.
Ik slikte ook op een gegeven moment tramadol, kon ik tenminste slapen maar twee dagen later zat mijn rechter beenZenuw compleet bekneld. Ik kon mijn been niet voelen, voet niet optillen dus lag ik volgende dag onder t mes. Hernia eruit en ik ben zooo blij nu. Het is n jaar geleden. Zenuwpijn is er soms nog in mijn been maar ik heb geen pijn in mijn rug meer!!! Dus een operatie is zo gek nog niet hoor, sterkte!
Benmama, hoe is het nu?
Als een operatie moet, dan moet het. Ze opereren niet snel omdat de meeste hernia's uit zichzelf weg gaan. Maar bij ernstige uitval, aantasting van naar de wc gaan en pijn die niet onder controle te krijgen is, dan opereren ze wel.

En ik ben het met Suusberg eens. Een operatie is niet per definitie slecht. Direct na de operatie was de pijn weg en voelde ik mijn been weer. De revalidatie is wel pittig. In het begin lig je bijna de hele dag en mag je steeds een beetje meer. Na een week of 6 mag je naar de fysio.

Maar na 3 maanden liep ik al weer 14 km zonder te hoeven rusten (wandelen is onze hobby). Ik heb alleen de pech gehad dat de hernia is terug gekomen. In de meeste gevallen blijft hij gewoon weg.
hallo allemaal

Ik reageer nu pas omdat er wel het een en ander is gebeurt de afgelopen 24 uur.

De pijn werd aan het einde van de middag nog erger. LOpen lukte nauwelijks meer en koken zou dus ook niet gaan lukken. Mijn zoon heeft bij de buren gegeten.

IK wilde toen net een crackertje gaan smeren voor mezelf toen het ineens extreeem erg werd.

IK kon alleen nog maar vloeken en gillen en schreeuwen. Ik ben nog op de bank gekomen maar toen kon ik echt niet meer, ik kon er niet meer op staan, ik kon mijn hele been niet meer bewegen en ondertussen echt schreeuwen van de pijn en dat doe ik niet snel, zelfs bij de bevalling niet.

Buuf gebeld en die is gekomen en heeft de HAP gebeld.Die zouden komen.

Ondertussen brulde ik maar door, Mijn zoon is heel ff binnen geweest en heeft mij een knuffel gegeven en is toen naar zijn vader gebracht door een andere buuf.

Na ruim een uur nog geen HAP en ik kreeg weer een aanval.

Weer gebeld en toen kwamen ze er echt aan.

De arts heeft ff naar mij gekeken, en het een en ander gedaan en toen voorsgesteld om een spuit morfine toe te dienen.

Ook al leverde dat wat risico op met andere medicatie die ik al gebruikte voor de hernia er was.

Spuit erin en binnen 20 seconden was de pijn weg!! WAUW wat een super spul is dat.

Na een paar minuten weer ff gestaan en dat ging goed al moesten ze mij wel goed vast houden.

Nog ff gebleven om te kijken of ik goed reageerde en geen rare reactie had en toen zijn ze weer vertrokken.

Was best gezellig en het was een zeeer aantrekkelijke arts en nog aardig en leuk ook......zucht

Vriedin loste buuf af en toen kreeg ik last van bijwerkingen. Wist ik toen nog niet natuurlijk.

IK begon ineens enorm te zweten, hart sloeg als een gek, begon te trillen en handen schoten in een kramp. Echt eng.

Dus vriendin HAP weer bellen. IK alleen maar , toen kon ik nog praten, bel 112 dit gaat niet goed.

Bleek een bijwerking te zijn en een half uur later trok het weer weg.

Vriendin naar apotheek voor morfine tabletten .

Ik werd echt enorm moe, logisch ook.

Lekker op bed gekropen met een tabletje en heerlijk 12 uur lang geslapen, zonder pijn.

De pijn is nog steeds niet terug. Maar zweef nog steeds een beetje. Niet erg hoor voelt wel lekker.

Wat ben ik blij met die spuit morfine zeg!!!

IK heb echt nog nooit zoveel pijn gehad! IK beval echt 10 keer liever dan dit.

Ik neem nu de diclofenac nog en paracetamol en zo nodig dus morfine.

Ik hoop nu dat dit het was, het voelt wel goed maar durf er nog niet echt op te hopen.

De foto ga ik in overleg met de HAP arts niet maken, zie je toch alleen maar de botten op. Dat dacht ik ook al, maar goed wie ben ik.

Tussen de middag belde mijn ha nog ff, die voelde zich volgens mij best schuldig,

Maar goed, so far so good nu.

thanks iedereen voor medeleven,, tips, ervaringen

iedereen die nog in de pijn zit.......heel veel sterkte!!! Is echt niet leuk!!!
Ik was er al een beetje bang voor Benmama, omdat er geen reactie kwam. Leef enorm met je mee. Mijn 2e hernia was ook zo heftig. Ik kon niet meer op dat been staan en na 3 dagen huilen van de pijn had ik het niet erg gevonden als er een einde aan was gekomen. Zoveel pijn wens je niemand toe.

Even een tip: vraag een laxeermiddel voor bij de morfine, want je raakt er verstopt van.

Een foto is inderdaad zinloos. Een hernia is alleen op een scan te zien en zelfs dan nog niet altijd. Sommige hernia's zijn alleen te herkennen in zittende positie maar er zijn maar een handjevol ziekenhuizen die zo'n scanner hebben.

Grappig dat je het zegt van meer pijn dan bevallen. De vrouwelijke neurologe die mij na mijn spoedopname na de scan ophaalde zei tegen me: arm kind; bevallen is minder pijnlijk.

Ik hoop dat de pijn onder controle blijft Benmama. Hou het zelf goed in de gaten. Ik hoop dat je hernia met pijnstilling en beweging vanzelf verdwijnt.

Sterkte!
quote:Ikbenanoniem schreef op 16 oktober 2012 @ 17:42:

Ik was er al een beetje bang voor Benmama, omdat er geen reactie kwam. Leef enorm met je mee. Mijn 2e hernia was ook zo heftig. Ik kon niet meer op dat been staan en na 3 dagen huilen van de pijn had ik het niet erg gevonden als er een einde aan was gekomen. Zoveel pijn wens je niemand toe.

Even een tip: vraag een laxeermiddel voor bij de morfine, want je raakt er verstopt van.

Een foto is inderdaad zinloos. Een hernia is alleen op een scan te zien en zelfs dan nog niet altijd. Sommige hernia's zijn alleen te herkennen in zittende positie maar er zijn maar een handjevol ziekenhuizen die zo'n scanner hebben.

Grappig dat je het zegt van meer pijn dan bevallen. De vrouwelijke neurologe die mij na mijn spoedopname na de scan ophaalde zei tegen me: arm kind; bevallen is minder pijnlijk.

Ik hoop dat de pijn onder controle blijft Benmama. Hou het zelf goed in de gaten. Ik hoop dat je hernia met pijnstilling en beweging vanzelf verdwijnt.

Sterkte!

Thanks,.

Ik ben gewaarschuwd voor verstopping, maar ik heb coeliakie en daar zal ik dus niet zo snel last van hebben maar hou het uiteraard in de gaten.

Idd grappig van de neuroloog, maar heb het echt zelf bedacht,

Nu heb ik wel een extreem korte bevalling gehad hoor dus ik kan me voorstellen dat er bevallingen bestaan die wel pijnlijker zijn.
Blowen!
quote:ophetrandje schreef op 16 oktober 2012 @ 18:30:

Blowen!hehe eindelijk een goede tip
.
Veel sterkte!
quote:oddjob schreef op 16 oktober 2012 @ 19:24:

Benmama, even globaal reagerend, dacht ik dat ik alleen lees over pijn, en pillen.

Zo gaat dat niet goed.

Je moet primair probéren die pijn niet op te roepen.

Een hernia gaat vanzelf weg, maar dan moet je proberen de belasting van je tussenwervelschijf te verminderen, zodat hij zich kan herstellen.

Die belasting is bv. enorm veel groter als je je rug wat buigt.

In ´t begin is pijn natuurlijk misschien niet te vermijden, omdat de gel in de schijf tegen de ringen van de schijf drukt, of er doorheen kwam, maar met ´t eerste beetje herstel is die druk al minder of weg.

Als je nou iets verkeerds doet, is er niet alleen pijn, maar gaat ´t ook gauw slechter, omdat die schijf ´t al `niet meer hield.`

Nu iets forceren omdat ´t moét, is contraproductief, want dan kan je gauw helemaál niets meer.

Je voelt vanzelf wel wat je kan. Andere dingen moet je gewoon niet doén. Die worden genadeloos afgestraft.

Dan moet iemand inspringen.

In principe ben je er gauw genoeg vanaf.

(Dus, liefst geen gebogen houding, en al helemaál niet dan ook nog tillen, niet draaien. Ueberhaupt niet tillen.Enz. Kan je verder zelf wel bedenken.)Hernia gaat bij mij helaas niet vanzelf weg en ik zal niet de enige zijn, weet inmiddels heel veel van pijn, maar bij is de tussenwervelschijf helemaal weg,
Goede kennis van me slikte iedere 6 uur 1x diclofenac met 2 paracetamol. Die versterken elkaar blijkbaar. De eerste week had hij daar ook codeine bij. Met paracetamol kan je veel pijn onder controle houden, zolang je maar consequent je paracetamol-"spiegel" in je bloed hoog houdt. Dus echt consequent iedere 6 uur 2 paracetamol met diclofenac, ook als de pijn wel mee lijkt te vallen. Eventueel 1 paracetamol extra als de pijn wat erger is dan anders. Hiermee had hij de pijn redelijk onder controle, zodat hij ook weer auto kon rijden toen het wat beter ging. Met tramadol mag je geen auto rijden. Totaal heeft hij ruim 4 maanden die medicijnen geslikt en is toen af gaan bouwen.

Geen idee of iemand het al genoemd had, maar diclofenac mag je niet gelijk met ibufrofen slikken.
.
Ik ben door de mri scan gegaan, en daaruit bleek dat mijn tussenwervelschijf helemaal weg is, de chirurg wil juist heel graag opereren, en daar heb ik morgen in het ziekenhuis een gesprek voor, ik sta inmiddels op de wachtlijst, ze willen een kunstofwervel plaatsen, die ervoor zorgt dat mijn wervel daaronder en boven weer keurig op zijn plaats blijven, die uitstulping zijn zenuwen, als ik mij verstap, beweeg, ga ik door de grond van de pijn, vergelijkbaar met opvlammende kiespijn, zeurende pijn heb ik altijd. Deze uitstulping was ook goed zichtbaar op de scan, evenals de ruimte waar die tussenwervel had moeten zitten, gelukkig zijn mijn overige wervels wel heel goed en nog geen slijtage.. Wil jouw alternatieven morgen zeker aan kaarten in het gesprek, hoe meer vragen zienswijze hoe beter. sorry voor het vervuilen van dit topic..
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven