Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
Weelassie; ik zou het gewoon ff overleggen met je huisarts. Ik weet niet hoe alles (qua referentiewaardes ed) werkt met smelttabletjes, welk merk het moet zijn, en dergelijke.

Google eens op de site van Hindrik de Jong en B12. Daar is een site die veel informatie geeft over B12 tekort.

Maar...

Houdt altijd in de gaten dat het om een site gaat en dus geen echt artsenbezoek is; dat sommige mensen een andere kijk hebben op hun ziek zijn (de een vind het heel erg en de ander is wat laconieker) en dat je daar waarschijnlijk alleen de nare gevallen tegenkomt omdat je, als alles goed gaat, geen hulp zult zoeken.

't Is een goede site voor meer informatie, maar wees jezelf bewust van de bovenstaande dingen. Ik denk dat je toch met je HA moet overleggen; hij is tenslotte diegene die het behandelbeleid bepaalt en evt je doorstuurt naar iemand anders.

Voor wat betreft B12 Injecties: ik neem 1x in de 4 weken een spuit. Is zo gedaan. Probeer je over de angst heen te zetten; moet je toch prikken ga dan op een rustig tijdstip naar de HA of assistente, leg uit dat je echt heel bang bent voor naalden en prikken en dan kunnen ze er rekening mee houden. Het zal de eerste paar keer naar zijn, maar het went echt wel. Als het rustig geinjecteerd wordt doet het geen pijn. Moet zeggen dat ik de vaccinatie-injecties in de bovenarm zoveel vervelender en pijnlijker vind.

Bovendien kun je je afvragen wat het je waard is om het tekort tegen te gaan; proberen jezelf te overwinnen door injecties toe te staan en van je angst af te komen. Om te B12 waardes te bepalen zal ook regelmatig bloed moeten worden afgenomen; of je nu smelttabletjes neemt of injecties.
Hoi Pippin,

Ik heb een mailtje gestuurd naar de Stichting B12 tekort en het meisje dat mijn mail heeft beantwoord zei dat smelttabletjes helaas de injecties niet kunnen vervangen... Nu ik heb gelezen dat je acne kunt krijgen van de injecties is mijn angst 10.000 x toegenomen. De angst voor de pijn valt daarbij zowat in het niet. Bloed laten afnemen vind ik trouwens niet zo eng, het is niet mn favoriete bezigheid (met name omdat mn aderen zo dun zijn) maar ik lig er ook niet wakker van.

Heb jij huidproblemen ervaren door de injecties?
Acné van de injecties? Ik krijg ze al zo'n 10 jaar, en nog nooit een pukkeltje ervan gehad.....

De injectie is meestal in je bilspier, dus je ziet de naald niet eens.....
mijn schoonzus heeft sinds een jaar de B12 injecties en die voelt zich een stuk beterder !

ze krijgt geen acne van de injecties
Thx voor de reacties meiden. Ik heb een periode hele erge acne gehad (een gezicht vol grote pijnlijke ontstekingen), vandaar mijn grote angst. Ik denk niet dat ik het nog een keer trek.
Ik heb nergens last van gehad door die B12. Alleen dat ik er een stuk sterker en fitter van werd natuurlijk. Maar dat hoort dan ook :-)
Ook ik krijg sinds enkele jaren eens in de 4 weken een B12-prik. Eens per twee maanden zoals eigenlijk de bedoeling is red ik niet, dan zit ik aan het eind van die tijd alweer tegen een tekort aan (waarde daalt heel snel).

Bij mij was de waarde 76 voordat er werd ingegrepen. Had behoorlijke klachten, en eerlijk gezegd zijn die lang niet allemaal over gegaan. Ben wel minder vermoeid dan toen, maar nog steeds moe. Heb minder spierpijn dan toen, maar nog steeds veel spierpijn. Tintelingen en pijnscheuten door de zenuwen in mijn handen en voeten zijn verminderd, maar nog steeds aanwezig. Maar goed, al met al ben ik wel tot een stuk meer in staat nu dan vóórdat ik met de injecties begon. Dus het heeft toch wel geholpen.

Overigens ben ik dus zo iemand die er wel acne (o.i.d.) van krijgt. Een dag of vier na de injectie krijg ik heel dikke pukkels op gezicht, decollete, bovenbenen en billen. Lekker charmant.... Maar goed, tien dagen later zijn die weer weg en ik heb nog altijd liever pukkels dan de pijn en vermoeidheid als ik géén injecties krijg.

Ik zet sinds een jaar de spuiten zelf en vind dat nog steeds heel eng. Maar het biedt wel wat meer vrijheid omdat je niet steeds naar de huisarts of -assistente toe hoeft. Ik vind de injecties best pijnlijk. Ben op zich niet kleinzerig hoor maar mijn spieren schieten direct in de kramp als er een naald in gaat, en dan voelt het allemaal niet meer zo lekker om dan die vloeistof er nog door te drukken. Dus: pijnlijk, maar echt niet onhebbelijk, even doorbijten en dan is het weer voor 4 weken achter de rug. Ik prik in mijn bovenbenen, in mijn bil was te pijnlijk vanwege de kramp die bij mij volgt. In mijn benen is dat vrij snel weer over als ik na de prik even enthousiast een indianendansje door de kamer uitvoer ;) . In mijn bil hield ik 3 dagen spierpijn en een beurse plek. Maar da's gewoon een kwestie van uitproberen, paar keer in je bil en paar keer in je been en dan weet je wat bij jou het minst vervelend is. Bij de meesten voelt in de bil het beste en dat heeft als voordeel dat je ook niet ziet wat er gebeurt. Waar de prik ook gaat: probeer de betreffende spier zo goed mogelijk te ontspannen (moeilijk in het begin als je het misschien wat eng vindt, maar ook dat went hoor!).

Smelttabletten zou ik alleen gebruiken als je niet genoeg injecties krijgt (sommige artsen doen er nogal moeilijk over). Injecties gaan een spier in en verdelen zich vandaaruit langzaam door je lichaam. De tabs komen ineens vrij waardoor je lichaam sneller denkt 'te veel!' en je de boel weer uitplast terwijl je eigenlijk die dosis de rest van de week/maand nog nodig had zeg maar.
Michèl Post is de B12-goeroe in Nederland. Zijn studie naar deze vitamine is hier te bekijken.

Onderschat een B12-tekort niet! Het kan onherstelbare schade opleveren aan je zenuwstelsel. Als je dus injecties nodig hebt moet je die gewoon nemen, daarmee kun je een grotere dosis ineens binnenkrijgen dan via tabletten.

Sterkte!
He bah wat naar appeltjesgroen... Dikke pukkels, daar krijg ik dus enorme littekens van (zelfs al van kleine pukkels). Ik weet dat ik weinig keus heb omdat de gevolgen steeds erger kunnen worden maar op dit moment ben ik liever moe enzo dan dat ik pukkels krijg, dat is eigenlijk al jaren mn grootste nachtmerrie... Was jij voordat je met die spuiten begon ook al pukkelgevoelig?
Hoi Weelassie1984,

Ook hier een acne slachtoffer van de spuiten. Bij mij was het niet blijvend, maar voor een aantal weken. Daarna nam het af en verdween uiteindelijk helemaal. Ik ben nu 33 en heb nog steeds (hormonen zijn namelijk de grote boosdoener van puisten) af en toe een puistenkop. Geloof me, je kunt beter prikken en de acne voor lief nemen dan de gevolgen van een blijvend vitamine b12 tekort.
By the way, bij mij kwamen de puisten bij de eerste kuur, dat is om de week een prik (dacht ik), daarna ging ik naar maandelijks een spuit. Toen had ik er geen last van. Nu trouwens van ha overgestapt. Deze ha vindt dat er geen tekort is. Bij internist laten uitzoeken (geen tests gedaan trouwens), volgens internist (dit was in september) gewoon over paar maanden prikken en mocht de waarde gedaald zijn, dan elke maand een spuit. Mijn waarde was toen 569 en in december 389. Mijn ha vond het niet te laag. Inmiddels zwanger en bij vk b12 laten testen. Het was in februari 319. Tja... Mijn waarde was trouwens vorig voorjaar 152, vandaar de prikken bij mij vorige ha.

Groetje
Ik denk eerlijk gezegd dat ik de acne niet voor lief kan nemen. Toen ik het zo erg had bereikte ik op een gegeven moment een punt dat ik een einde aan mn leven wilde maken, zo erg was het. Nu, 4 jaar later, ben ik eindelijk bezig weer een beetje uit de put te kruipen en heb ik eindelijk mn leven weer een beetje op de rails (al zal het nooit meer zo worden als voor mn acne). Ik kan het dus echt niet nog een keer aan.
Ha Weelassie 1984,

Wat vervelend van die pukkels, ik heb er zelf bij de B12 geen last van (haal elke 4 a 5 weken een prik), maar als je daar last van zou krijgen zou je daar dan geen zalf voor kunnen krijgen? Mijn dochter heeft benzoyl peroxyde voor haar pukkels (ik weet het, puberteit is een heel ander verhaal, maar misschien kan het helpen? het is erg goedkoop spul dus misschien het proberen waard?of misschien heeft je ha nog wel iets anders dat helpen kan) Ik hoop voor je dat het meevalt met de pukkels en kan me voorstellen dat het erg vervelend voor je is.

Wat de pijn betreft; ik ben echt bang voor prikken en neem altijd een paracetamol, ong. 45 minuten voor de prik. Ik heb het idee dat het echt wel verschil maakt, het scheelt ook nog wel eens wie er prikt. Dus als er verschillende mensen zijn die prikken probeer dan de "fijnste" eruit te kiezen. (ik klink nu er panisch, maar ik ben dus echt wel bang)

Veel succes!
Sorry, zie net pas je post van 20.07. anders had ik niet van die benzoyl geschreven. Mag ik vragen of je de Diana pil wel eens geprobeerd hebt?
Lieve Weelassie,

Ik weet wat het is hoor acne. Geloof me, ik ben 33 en wil er ook wel eens vanaf zijn. Mijn kin is een groot litteken en vurig rood. Ik kan mensen met een gave huid zo benijden!
Ik slik de Diane pil nu maar die is bedoeld tegen hormonale acne... Ik baal gewoon zo erg dat ik me net weer een beetje beter voelde, eindelijk weer een goede dagen had, en het nu waarschijnlijk weer van voren af aan begint. Mijn huid is nog steeds een beetje vlekkerig maar het heeft er jaren over gedaan om zo te worden (in vergelijking met hoed het eerst was ziet het er nu een stuk beter uit). Wat is erop tegen om in het begin niet die stootkuur te krijgen maar het gewoon langzaam op te bouwen? Smeerseltjes helpen niet bij mij, het enige dat hielp was maanden lang antibiotica slikken maar ik heb het idee dat het b12 tekort daar juist door gekomen is, dat mn darmen daardoor niet goed meer functioneren.
Van wat ik er destijds van begrepen heb hoef je niet eerst een stootkuur. Heb ik ook niet gehad en ik was bij een internist in het Erasmus in Rotterdam (misschien beter bekend als Dijkzigt, een universitair ziekenhuis) Als je B12 tekort hebt, komt dat doordat je een stof in je maag mist (intrinsic factor, sorry als het verkeerd gespeld is) daardoor wordt het niet opgenomen als je het via voedsel/pillen binnenkrijgt. Vandaar de spuit. Dus of die antibiotica er dan iets mee te maken hebben vraag ik me af, maar daar kan je arts je meer over vertellen. Als je het idee hebt dat je arts er niets van weet zou je om een verwijskaart voor een internist kunnen vragen, als je dat wil natuurlijk. Sterkte.
Hmmm...toevallig laatst nog een gesprek gehad met een arts over vitamine B12.

Vandaar dat ik ook even meelees...

Waarom die stootkuur...om B12 op te kunnen nemen is het van belang dat er een bepaalde waarde reeds in je bloed zit. Vandaar die injecties, die zorgen ervoor dat je waarde snel op dat niveau zit dat je daarna eventueel met pillen deze constant kunnen houden.

Bij een tekort, dus een te lage waarde, is het moeilijk opnemen. En door het langzaam op te bouwen, zal dat opnemen ook moeilijk en langzaam gaan.

Sterkte iig...
quote:xxroosjexx schreef op 26 april 2008 @ 21:33:

Hmmm...toevallig laatst nog een gesprek gehad met een arts over vitamine B12.

Vandaar dat ik ook even meelees...

Waarom die stootkuur...om B12 op te kunnen nemen is het van belang dat er een bepaalde waarde reeds in je bloed zit. Vandaar die injecties, die zorgen ervoor dat je waarde snel op dat niveau zit en dat je deze daarna eventueel met pillen constant kan houden.

Bij een tekort, dus een te lage waarde, is het moeilijk opnemen. En door het langzaam op te bouwen, zal dat opnemen ook moeilijk en langzaam gaan.

Sterkte iig...
oeps ging iets mis, wou er spelfouten uithalen en per ongelijk op quote geklikt in plaats van wijzigen...sorry
Hoi hoi,

Toevallig even op de site van Michel Post gekeken, hij noemt anticonceptiemiddelen ook als oorzaak voor vitamine b12 tekort.
ik heb ook b12 tekort gehad en toen een tijdje injecties in mn bil. de assistente deed dat en ik voelde er niks van (misschien omdat ik best wat spekkies heb :-) en heb ook nooit last gehad van pukkels of enige andere bijwerking.

verder lette ik goed op mn voeding.
Hey Palisander, dat ben ik ook ergens tegengekomen inderdaad. Al vraag ik me af of het alleen daardoor zo laag kan worden.

Sweety, welke b12 waarde had jij en waarom kon je weer stoppen? Meestal moet je de rest van je leven blijven spuiten... Als je lekker veel spek op je billen hebt moeten ze toch een langere naald gebruiken om toch bij de spier te komen?

Heeft iemand tips om de kans op pukkels zo klein mogelijk te laten zijn?
Ik heb ook B12 tekort, en injecteer mijzelf elke 4 weken in mijn bovenbeen. Ik voel me wel beter daar door. De prikken zijn niet pijnloos, maar wel goed te doen. Ik heb er even last van, maar het gevoel zakt snel.

Wat vervelend van je acné, en de daarbij horende gevoelens. Ik kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt om die injectie te laten zetten. Kan je het niet 1x uitproberen?

Of een halve dosering ipv een hele ampul?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven