Gezondheid alle pijlers

Donor week

23-10-2012 14:42 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaja donor zijn......

Wat ik wel vreemd vind is dat ik nu bij mijn volle bestand besluit donor te zijn.

Als ik kom te overlijden en mijn partner zegt toch van nee, dan gebeurd dat niet, wat een onzin, ik bepaal over MIjN lichaam en niemand anders, anders had ik wel ingevuld dat de keuze aan mijn partner zou zijn.

EN als 2e:

Stel u bent ziek en je hebt een orgaan nodig, wil je die dan en neem je die dan ook? Zoja dan heb ik een vraag voor u, bent u zelf ook Donor? Nee.......dan vind ik dat u zich diep moet schamen.....wel iets willen maar zelf niet geven/donoren.

Ik vind dus dat mensen pas een donor orgaan mogen ontvangen als men zelf ook donor is!!!!

Dit is mij statement en dit wilde ik even kwijt. Want gezien het nu weer doorweek is komt bij mij deze gedachtes elke keer boven .

Groet

D
Ik ben zo benieuwd naar de redenen waarom iemand geen donor zou willen zijn. En of die personen überhaupt een donororgaan zouden willen krijgen, mocht het nodig zijn.
quote:_origami_ schreef op 23 oktober 2012 @ 15:48:

Ik ben zo benieuwd naar de redenen waarom iemand geen donor zou willen zijn. En of die personen überhaupt een donororgaan zouden willen krijgen, mocht het nodig zijn.

Is dat echt van belang?

Zoveel mensen, zoveel redenen, denk ik.
Nee helemaal niet van belang, maar wel benieuwd. Als je mij de vraag stelt of ik donor wil zijn is het antwoord; Ja natuurlijk! Ik kan serieus geen redenen bedenken waarom ik het niet zo doen. Ja, om wille van geloof, daar kan ik nog inkomen, maar verwacht dat deze mensen ook niet willen/mogen ontvangen.

Gewoon oprechte belangstelling/nieuwsgierigheid.
quote:_origami_ schreef op 23 oktober 2012 @ 15:28:

[...]

Ik heb eens even zitten googlen, maar krijg niet echt duidelijk antwoord. Met logisch nadenken kom ik tot het volgende:

Het feit dat je een formulier hebt ingevuld en daarna een pasje ontving, zou betekenen dat van jou al geregistreerd is dat je donor bent. Toen ik jaren geleden inlogde met DigID bleek dat de gegevens van mijn papieren codicil al overgenomen waren. Anders even inloggen met DigID op donorregister.nl.Ok, ga ik zo even doen dan. (Het zou toch wat zijn zeg. Dan ben ik wel een beetje boos.)
Ook ik ben donor en vind het ook belangrijk dat mensen dat om mij heen zijn, wel respecteer ik de keuze wanneer ze dit niet willen. Het verplicht stellen ga je er nooit door krijgen denk ik, tevens vind ik dat dit toch vanuit je hart moet komen en niet omdat het moet. En mocht donorschap verplicht worden dan zou elke burger ook verplicht bloed e.d moeten geven.. Ik ben trots op de mensen die donor zijn :)!

Ik kan me bijna niet voorstellen waarom je geen donor zou willen zijn.. Je bent al overleden, je organen hebben totaal geen functie/doel meer dus waarom een ander er niet mee helpen?
@ wished, dat dacht ik dus ook maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn vandaar mijn frustraties.

Maar als je partner van je houd zou hij je wens respecteren, maar ja als iemand overlijd dan denken mensen ineens heel anders.....
Bij mijn weten staat je keuze gewoon vast en kan alleen jij die wijzigen. Ik ben donor overigens, bewuste keuze vanaf mn 18de verjaardag. Wist daarvoor al dat ik het wilde. Voor Nederlands op de havo nog een heel ding voor uitgewerkt en gepresenteerd.

Waarom mensen geen donor zijn? Even veel redenen om het wel te zijn. Keuze respecteren. Al zou het wel mogen van mij dat iemand die geregistreerd staat voorrang krijgt op iemand die niet geregistreerd staat. Stel mens A en B, zelfde conditie, zelfde toestanden etc, nu komt er een orgaan vrij die geschikt is voor beiden. A is geregistreerd, B niet. A krijgt dan voorang vanwege registratie.
quote:klaprooss schreef op 23 oktober 2012 @ 16:10:

Ook ik ben donor en vind het ook belangrijk dat mensen dat om mij heen zijn, wel respecteer ik de keuze wanneer ze dit niet willen. Het verplicht stellen ga je er nooit door krijgen denk ik, tevens vind ik dat dit toch vanuit je hart moet komen en niet omdat het moet. En mocht donorschap verplicht worden dan zou elke burger ook verplicht bloed e.d moeten geven.. Ik ben trots op de mensen die donor zijn :)!

Ik kan me bijna niet voorstellen waarom je geen donor zou willen zijn.. Je bent al overleden, je organen hebben totaal geen functie/doel meer dus waarom een ander er niet mee helpen?nou ja, je kan ook overdrijven natuurlijk;)
- Onwetendheid

- Baas over eigen lijf / heel willen blijven

- Bang voor geen goed afscheid voor nabestaanden

- Eng idee dat je misschien nog wat door hebt

- Religeuze redenen

- Overbevolking / de dood moet je accepteren, niet kunstmatig het leven verlengen

- Omdat je denkt dat je organen toch niets meer waard zijn

- Privacy redenen (er wordt gemoord voor organen)

- Kost teveel geld voor weinig winst

Overigens ben ik het niet het grootste deel van deze punten eens
quote:Mariska76 schreef op 23 oktober 2012 @ 15:37:

[...]

Dit klopt dan ook niet: Kun je als nabestaande donatie tegenhouden?.

In de praktijk gebeurt het toch dat de familie ondanks registratie de donatie tegen kan houden.

Evaluatie wet op orgaandonatie 2006

blz 12 en 15 (Samenvatting):

"Opmerkelijk is de volgende observatie. In het geval dat een overledene als donor staat geregistreerd en een nabestaande het hier niet mee eens is, dan veronderstellen Nederlandse praktijkmensen dat waarschijnlijk geen sprake zal zijn van donatie. Kennelijk wordt meer waarde gehecht aan de inbreng van de nabestaande dan aan de vastgelegde wil van de overledene."

"Nabestaanden hebben onder alle beslissystemen meer invloed dan uit de wetgeving zou kunnen worden afgeleid. Dit maakt de communicatie met nabestaanden tot een vitaal punt in het donatieproces."

Uitgebreide uitleg vanaf blz61 (Hoofdstuk 2 nabestaanden en orgaandonatie)

zie ook het eerdere topic hierover:Donor worden terwijl je partner erop tegen is?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:Amand1969 schreef op 23 oktober 2012 @ 15:07:

[...]

Ik ben tegen een opt-out systeem. Je eigen lichaam is van jezelf. Ik vind het fundamenteel verkeerd dat je aktie zou moeten ondernemen om te voorkomen dat iemand inbreuk maakt op je lichamelijke integriteit.

Eens.

quote:_origami_ schreef op 23 oktober 2012 @ 15:48:

Ik heb 2 redenen waarom ik geen donor wil zijn.

En nee: ik hoef zelf ook geen donororgaan.
Oh en dan vergeet ik nog ene belangrijke: angst voor de dood in het algemeen en het taboe daarover te spreken of na te denken.

Tijdens het live programma zei iemand: ik wil me niet registreren, omdat ik daarmee vastleg dat ik inderdaad dood ga.

Hij was bang dat hij na registratie snel zou doodgaan.
quote:_origami_ schreef op 23 oktober 2012 @ 15:18:

[...]

Okee, dan aan jou de vraag hoe je die mensen filtert die géén donor wilen zijn. In het huidige systeem zijn dat alleen de mensen die hebben aangegeven geen donor te willen zijn (en dat zijn er niet zoveel), want de meeste mensen die het niet willen, doen nu gewoon niets.

Je organen beschikbaar stellen voor transplantatie is een persoonlijke keuze. Het maakt je geen beter mens o.i.d. Je doet het omdat je zelf vindt dat het een goed idee is.

Iemand die een andere mening is toegedaan of zich er niet mee bezig houdt, is niet automatisch een slecht(er) mens.

quote:Gaan we iemand die een nieuwe nier (oid) nodig heeft vragen of hij donor wil zijn? En zodra hij nee zegt krijgt ie lekker niks?Nee, dat zou feitelijk afpersing zijn, gezien de omstandigheden waarin de vraag gesteld is.
quote:Mevrouw75 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 16:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="klaprooss in "Donor week"" class="messagelink">klaprooss schreef op 23 oktober 2012 @ 16:10</a>:</b>

Ook ik ben donor en vind het ook belangrijk dat mensen dat om mij heen zijn, wel respecteer ik de keuze wanneer ze dit niet willen. Het verplicht stellen ga je er nooit door krijgen denk ik, tevens vind ik dat dit toch vanuit je hart moet komen en niet omdat het moet. En mocht donorschap verplicht worden dan zou elke burger ook verplicht bloed e.d moeten geven..<b> Ik ben trots op de mensen die donor zijn :)!</b>

Ik kan me bijna niet voorstellen waarom je geen donor zou willen zijn.. Je bent al overleden, je organen hebben totaal geen functie/doel meer dus waarom een ander er niet mee helpen?</div></blockquote>nou ja, je kan ook overdrijven natuurlijk;) Haha vind ik niet, zo voelt het voor mij.. Er zijn mensen die heel hard die iets van een donor nodig hebben en je merkt gewoon dat veel mensen hier nog raar over doen. Al die mensen die ziek zijn vragen er ook niet om maar kunnen wel overleven door een donor. Misschien moeten we allemaal trots zijn op mensen die donor zijn.
quote:neweve schreef op 23 oktober 2012 @ 16:24:

[...]

In de praktijk gebeurt het toch dat de familie ondanks registratie de donatie tegen kan houden.

Evaluatie wet op orgaandonatie 2006

blz 12 en 15 (Samenvatting):

"Opmerkelijk is de volgende observatie. In het geval dat een overledene als donor staat geregistreerd en een nabestaande het hier niet mee eens is, dan veronderstellen Nederlandse praktijkmensen dat waarschijnlijk geen sprake zal zijn van donatie. Kennelijk wordt meer waarde gehecht aan de inbreng van de nabestaande dan aan de vastgelegde wil van de overledene."

"Nabestaanden hebben onder alle beslissystemen meer invloed dan uit de wetgeving zou kunnen worden afgeleid. Dit maakt de communicatie met nabestaanden tot een vitaal punt in het donatieproces."

Uitgebreide uitleg vanaf blz61 (Hoofdstuk 2 nabestaanden en orgaandonatie)

zie ook het eerdere topic hierover:Donor worden terwijl je partner erop tegen is?Tja, de verschillende informatiebronnen spreken elkaar tegen. 2006 is alweer even geleden, misschien wordt er tegenwoordig anders over gedacht door de artsen, mede door alle aandacht die ervoor is (geweest). Het blijft een moeilijke kwestie als de nabestaanden de wens van de donor niet respecteren. Ik zou er als arts ook heel voorzichtig mee zijn. Dan kun je als donor maar beter je familie goed duidelijk maken dat je donor wil zijn.
quote:Mevrouw75 schreef op 23 oktober 2012 @ 15:20:

[...]

Ik heb zo'n pasje, maar heb niks via de computer gedaan. Is mijn pasje nog wel geldig? Bedenk ik me nu ineens na jouw posting.

Ik heb ooit een formulier ingevuld, daar een pasje voor gekregen, dat weer laten veranderen, nieuw pasje gekregen en nu denk ik al 10 jaar dat alles in kannen en kruiken is.

Jouw post geeft een ander inzicht. Klopt dat?Ik zou dat voor de zekerheid wel even navragen, ik durf je niet te vertellen of het nog geldig is. Wel weet ik dat deze pasjes allemaal zijn veranderd in digitaal registraties. Pasjes bestaan niet meer, de geldigheid? Daar durf ik niets over te zeggen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Iemand uitsluiten omdat hij/ zij nog geen donor is, vind ik een foute manier van selectief en voorwaardelijk bezig zijn. Een arts zal nooit iemand uitsluiten voor transplantatie, zeker niet in geval van een acute situatie.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Het wel of geen donor willen zijn is een keus die ieder voor zich maakt lijkt mij en dat mag wat mij betreft ook gewoon zo blijven. Ieder heeft recht op zijn eigen kijk op het leven en neemt de beslissingen die hij goed acht lijkt mij.

Ik heb besloten dat ik donor wil zijn, mocht ik komen te overlijden en mijn organen zijn daarvoor geschikt. Mijn organen mogen dan naar iemand die het op dat moment nodig heeft, of die persoon zelf nou een codicil op zak heeft of niet, of ik die persoon nou aardig vind of niet. Als het mogelijk is dat ik op die manier de wereld na mijn dood een beetje beter maak dan wil ik dat.
quote:donutnl schreef op 23 oktober 2012 @ 16:13:

@ wished, dat dacht ik dus ook maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn vandaar mijn frustraties.

Maar als je partner van je houd zou hij je wens respecteren, maar ja als iemand overlijd dan denken mensen ineens heel anders.....Klopt helemaal. Ik weet wel, dat mijn vriend mijn wens zou accepteren, wat iemand ook zegt, of wat ze ook doen..
quote:wished- schreef op 23 oktober 2012 @ 16:51:

[...]

Ik zou dat voor de zekerheid wel even navragen, ik durf je niet te vertellen of het nog geldig is. Wel weet ik dat deze pasjes allemaal zijn veranderd in digitaal registraties. Pasjes bestaan niet meer, de geldigheid? Daar durf ik niets over te zeggen.Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik mij heb geregistreerd in 2005 , ik kreeg ook zo'n pasje. Ik heb net gekeken en die registratie staat er nog gewoon. Ik heb destijds ook niets via de computer gedaan. Eens gekozen blijft gekozen, tenzij je het zelf verandert.
In Debat op 2 vond ik dat door een nabestaande goed werd uitgelegd wat het betekent, als je dierbare besloten heeft organen te doneren.

Een moeder vertelde hoe het was om haar hersendode zoon toch aan de beademing te zien t.b.v. de donororganen.

Hoe nabestaanden achter zullen blijven, lijkt mij de belangrijkste factor in het al dan niet willen doneren.

Uiteraard heb je zelf niets aan je organen als je dood bent, dat lijkt mij dan ook niet dé reden om geen organen af te willen staan.
quote:Cateautje, 2 uur geleden

Het is maar goed dat ieder mens een vrije wil heeft en dit land niet wordt bestuurd door het volk, want dan zouden we binnen de kortste keren in een zeer onmenselijke dictatuur belanden.Eens. Ik ben eveneens tegen een systeem waarbij je automatisch donor bent. Ik vind lichamelijke integriteit een groot goed. Ik begrijp de standpunten van de voorstanders heel goed, maar voor mij telt lichamelijke integriteit veel zwaarder.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik vind het ook zo verkeerd dat de overheid zich mengt in de vrijheden van de mens. Bewustzijn creëren is goed, maar een keuze opdringen door iedereen in eerste instantie automatisch donor te maken, vind ik fout.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2012 @ 16:54:

[...]

Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik mij heb geregistreerd in 2005 , ik kreeg ook zo'n pasje. Ik heb net gekeken en die registratie staat er nog gewoon. Ik heb destijds ook niets via de computer gedaan. Eens gekozen blijft gekozen, tenzij je het zelf verandert.

Ah oke, helemaal over heen gelezen, denk ik, sorry!

Maar goed, goed om te weten.
quote:piratorart schreef op 23 oktober 2012 @ 17:13:

Ik vind het ook zo verkeerd dat de overheid zich mengt in de vrijheden van de mens. Bewustzijn creëren is goed, maar een keuze opdringen door iedereen in eerste instantie automatisch donor te maken, vind ik fout.

Daar heb jij naar mijn mening, zeker een goed punt hoor!

Maar, wat moet er dan gedaan worden met de mensen die geen donor zijn, maar wel een donor moeten hebben? Er zijn wachtlijsten van hier tot tokio. Dagelijks sterven mensen omdat er donortekorten zijn. Dan vind ik op mijn beurt, hoe hard ook.. Dat deze mensen er geen recht op hebben. Klinkt misschien heel hard, maar als je zelf niet bereid bent iets af te staan, dan moet je ook niet verwachten dat andere dat voor jou wel doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven