Viva Vrekkentopic VII
woensdag 11 juli 2012 om 10:25
dinsdag 23 oktober 2012 om 22:58
quote:rionyriony schreef op 23 oktober 2012 @ 22:28:
[...]
lastig dilemma hoor, want hoe arm is arm? Is dat: honger hebben of ook: niet veel luxe hebben? En wat is dan luxe? Is dat ook het bezit van een internetaansluiting, tv en computer? En veronderstel dat al die luxe als primaire levensbehoeften aan te merken zijn, is dat dan alleen hier, of in heel Europa, of in de hele wereld en wie gaat dat betalen?
Ben ik zelf nog niet helemaal uit; moeilijke kwesties van de westerse maatschappij.Ik bekijk het iets simpeler. Recht op de voedselbank heb je wel of niet. Daar zijn gewoon richtlijnen voor. En volgens mij staat daar niet in dat je er geen recht op heb als je een game console hebt.
[...]
lastig dilemma hoor, want hoe arm is arm? Is dat: honger hebben of ook: niet veel luxe hebben? En wat is dan luxe? Is dat ook het bezit van een internetaansluiting, tv en computer? En veronderstel dat al die luxe als primaire levensbehoeften aan te merken zijn, is dat dan alleen hier, of in heel Europa, of in de hele wereld en wie gaat dat betalen?
Ben ik zelf nog niet helemaal uit; moeilijke kwesties van de westerse maatschappij.Ik bekijk het iets simpeler. Recht op de voedselbank heb je wel of niet. Daar zijn gewoon richtlijnen voor. En volgens mij staat daar niet in dat je er geen recht op heb als je een game console hebt.
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:14
quote:Frizzy schreef op 23 oktober 2012 @ 22:58:
[...]
Ik bekijk het iets simpeler. Recht op de voedselbank heb je wel of niet. Daar zijn gewoon richtlijnen voor. En volgens mij staat daar niet in dat je er geen recht op heb als je een game console hebt.die richtlijnen zijn ook eens door de politiek bepaald neem ik aan. Herziening is niet ondenkbaar als de economie instort.
[...]
Ik bekijk het iets simpeler. Recht op de voedselbank heb je wel of niet. Daar zijn gewoon richtlijnen voor. En volgens mij staat daar niet in dat je er geen recht op heb als je een game console hebt.die richtlijnen zijn ook eens door de politiek bepaald neem ik aan. Herziening is niet ondenkbaar als de economie instort.
it's a big club and you ain't in it
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:14
Het gaat om de vaste lasten: "luxe" (proberen te) verkopen verandert je vaste lasten niet (/nauwelijks: hoeveel eurocenten stroom de luxe verbruikt per maand weet ik niet).
Ik heb een nee-nee sticker en heb besloten geen nieuw krantenabonnement te nemen en 1 tijdschriftabonnement te stoppen. Bespaar abonnementskosten maar ook verleidingen (bijbehorende webshop, lezingenreeks, reisorganisaties etc.)
Digitaal is het allemaal veel sneller vergeten, dus misschien ooit een digitale versie van een krant uittesten.
Ik heb een nee-nee sticker en heb besloten geen nieuw krantenabonnement te nemen en 1 tijdschriftabonnement te stoppen. Bespaar abonnementskosten maar ook verleidingen (bijbehorende webshop, lezingenreeks, reisorganisaties etc.)
Digitaal is het allemaal veel sneller vergeten, dus misschien ooit een digitale versie van een krant uittesten.
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:19
Nuon wil natuurlijk alleen maar iets verkopen, maar iemand toevallig zicht op zin/onzin van dit spul? (prijsvergelijking gas/stroom?)
http://www.nuonenergiewinkel.nl/6319/ec ... 60-x-60-cm
Enige voordeel dat ik met de cv zie is dat zo'n plaat een eind van het raam vandaan geplaatst kan worden, mijn cv zit wel vlakbij raam/deur.
http://www.nuonenergiewinkel.nl/6319/ec ... 60-x-60-cm
Enige voordeel dat ik met de cv zie is dat zo'n plaat een eind van het raam vandaan geplaatst kan worden, mijn cv zit wel vlakbij raam/deur.
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:19
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:23
Deze kwam ook ooit in de vrekkenserie voorbij:quote:Koken
1. Koken op gas is goedkoper dan op elektriciteit [wellicht verschilt dit per situatie of klopt dit niet meer]
2. Koken met deksel op de pan scheelt de helft in energie. Bovendien voorkomt het heel veel vocht in de lucht
3. Een snelkookpan scheelt nog eens 50% in tijd en energie
4. Zet niet meer water op dan nodig is
5. Voor kleine hoeveelheden water is een waterkoker goedkoper.
6. Zet elektrische kookplaten eerder uit, want de plaat gloeit nog lang na.
7. Gebruik bij elektrisch koken passende pannen met vlakke bodem
8. Gebruik het koffiezetapparaat niet als warmhoudplaatje. Houd koffie warm in een thermoskan
Verlichten
1. Spaarlampen zijn veel goedkoper dan gloeilampen, ze gebruiken 80% minder stroom ledlampen (/halogeen) zijn nog zuiniger en bevatten geen kwik zoals spaarlampen
2. Laat geen licht branden in ruimtes die niet gebruikt worden
3. Het is een fabel dat tl-lampen veel energie verbruiken met starten. De tl-buis (ook voor korte tijd) uitzetten bespaart energie.
4. Dimmers verbruiken extra stroom. Dimt u altijd, kies dan voor een lamp met lager wattage
5. Vervang waar mogelijk (te) sterke lampen door lampen met een lager wattage
6. Gebruik een bewegingsmelder op uw buitenlamp
7. Als u een schakelklok gebruikt, stel deze dan in op de zomer- of wintertijd
8. Sfeerverlichting buiten? Kies voor lampen op zonne-energie.
9. Donkere kleuren in huis absorberen het licht, in een lichtere kamer is minder kunstlicht nodig.
Koelen
1. Zet de koelkast niet naast een warmtebron of in de zon
2. Ontdooi regelmatig. Twee millimeter rijp=10% extra verbruik.
3. Diepvriesproducten ontdooien in de koelkast bespaart energie.
4. Laat warme gerechten afkoelen voordat u deze in de koelkast of vriezer zet.
5. Stel de juiste temperatuur in (koelkast op 6 graden, vriezer op - 18)
6. Open de koelkast niet langer dan nodig is
7. Koelkast en vriezer raken hun warmte aan de achterzijde kwijt. Zorg voor voldoende ruimte en houd de achterkant schoon. (één keer in de zoveel tijd dienen de elementen aan de achterkant schoongemaakt te worden. Dit bespaart energie).
8. Een vrieskist is zuiniger en goedkoper dan een vrieskast.
9. Zorg voor goed sluitende koel/vriesdeuren.
Water
1. Met een waterbesparende douchekop kunt u tot 40% energie besparen
2. Een bad nemen is 2x zo duur als het nemen van een douche
3. Korter douchen scheelt 8 liter warm water per minuut. Wilt u dus korter gaan douchen? Dan kan het gebruik van een douchecoach (douchezandlopertje van 5 min.) hierbij erg handig zijn.
4. Gebruik een spoelonderbreker op het toilet
5. Draai de (af)wasmachine alleen als deze vol is
6. Kies indien mogelijk voor het spaarprogramma op de (af)wasmachine
7. Laat de kraan niet onnodig lopen
8. Repareer een druppende kraan of doorlopende WC zo spoedig mogelijk. Dit scheelt duizenden liters water
9. Bespaar water met een doorstroombegrenzer en schuimmondstuk op uw kraan
Apparaten
1. De voorwas kunt u tegenwoordig achterwege laten
2. Was vaker op 40 graden i.p.v. 60 graden, dat scheelt de helft in kosten
3. Beperk het gebruik van de droger. Droog uw was liever aan de lijn.
4. Als u een wasdroger gebruikt, centrifugeer vooraf op de hoogste stand
5. Een wasdroger met luchtafvoer is zuiniger dan een condensdroger
6. In de stand-by (slaap)stand gebruikeren apparaten nog steeds energie. Schakel daarom zoveel mogelijk helemaal uit.
7. Schakel alle aangesloten apparaten eenvoudig uit met een stekkerdoos met schakelaar
8. Schakel de energiebesparende opties op uw computer in
9. Haal de stekker van de oplader na het opladen uit het stopcontact. Ook wanneer er geen apparaat meer aan zit blijft de oplader stroom verbruiken.
10. Liever geen airco. Voorkom dat warmte binnenkomst met isolatie en zonwering. Laat 's nachts koele lucht binnen.
Verwarmen
1. Zet de thermostaat 's nachts op 15 graden.
2. Zet de verwarming uit in kamers die niet of kort gebruikt worden (in de winter een heel klein beetje aan laten staan om bevriezing van leidingen te voorkomen!)
3. Sluit de deuren van verwarmde ruimtes. Gebruik een deurdranger.
4. Zet de thermostaat een uur voor u naar bed gaat lager. Doe dit ook als u langer dan twee uur van huis gaat.
5. Een graad lager stoken scheelt al snel 6% op uw jaarverbruik.
6. Zet geen meubels voor de radiatoren. De radiatoren moeten hun warmte kwijt kunnen en warmte stijgt op, dus wanneer er meubels voor staan duurt het langer voordat de ruimte verwarmt is.
7. Doe 's avonds de gordijnen dicht, maar laat ze niet over de radiator hangen.
8. Beperk het gebruik van elektrische kachels. Deze verbruiken onevenredig veel energie!
Isoleren en ventileren
1. Tochtstrips zijn bespaarkampioenen. Ze zijn goedkoop, vergroten comfort en besparen op uw gasverbruik.
2. Breng radiatorfolie aan achter de radiatoren.
3. Isoleer uw leidingen in onverwarmde ruimtes (bv. zolder), hiermee bespaart u veel energie
4. Plaats een brievenbusborstel.
5. Plaats een deurborstel bij kieren aan de onderkant van de buitendeur
6. Vocht in huis betekend extra verwarmingskosten. (vochtige lucht duurt langer om te verwarmen dan droge lucht). Zorg voor voldoende ventilatie door bijv. met mooi weer een aantal ramen open te zetten of 's ochtends wanneer u opstaat alle ramen 10 min. open te zetten. Ventileer exra bij koken en douchen.
7. Lucht uw huis elke dag een paar keer
8. Beperk vocht in huis door met deksels op de pannen te koken en de douche droog te trekken.
9. Hang de was op in een ruimte die goed geventileerd kan worden.
Energie verbruik
1. Kies gasgestookte toestellen in plaats van elektrische toestellen. Gas is 3x goedkoper in gebruik dan elekriciteit [wellicht verschilt dit per situatie of klopt dit niet meer]
2. Kies voor groene stroom, vergelijk die met leveranciers
3. Let bij de aanschaf van apparatuur op energiekeurmerk en A-labels etc.
4. Noteer op vaste tijden uw meterstanden, dat geeft inzicht in verbruik en besparing
5. Er zijn acties waarmee u een watt meter kunt lenen, of schaf deze met een aantal mensen aan. Zo krijgt u een goed stimulerend inzicht in het verbruik van apparaten.
6. Pas de 10% regel toe: gebruik eens van alles 10% minder en kijk of het bevalt.
7. Bekijk uw jaarnota kritisch, en vergelijk deze met bijv. uw buren
8. Indien mogelijk kies dan voor kleine apparaten op zonnecellen.
1. Koken op gas is goedkoper dan op elektriciteit [wellicht verschilt dit per situatie of klopt dit niet meer]
2. Koken met deksel op de pan scheelt de helft in energie. Bovendien voorkomt het heel veel vocht in de lucht
3. Een snelkookpan scheelt nog eens 50% in tijd en energie
4. Zet niet meer water op dan nodig is
5. Voor kleine hoeveelheden water is een waterkoker goedkoper.
6. Zet elektrische kookplaten eerder uit, want de plaat gloeit nog lang na.
7. Gebruik bij elektrisch koken passende pannen met vlakke bodem
8. Gebruik het koffiezetapparaat niet als warmhoudplaatje. Houd koffie warm in een thermoskan
Verlichten
1. Spaarlampen zijn veel goedkoper dan gloeilampen, ze gebruiken 80% minder stroom ledlampen (/halogeen) zijn nog zuiniger en bevatten geen kwik zoals spaarlampen
2. Laat geen licht branden in ruimtes die niet gebruikt worden
3. Het is een fabel dat tl-lampen veel energie verbruiken met starten. De tl-buis (ook voor korte tijd) uitzetten bespaart energie.
4. Dimmers verbruiken extra stroom. Dimt u altijd, kies dan voor een lamp met lager wattage
5. Vervang waar mogelijk (te) sterke lampen door lampen met een lager wattage
6. Gebruik een bewegingsmelder op uw buitenlamp
7. Als u een schakelklok gebruikt, stel deze dan in op de zomer- of wintertijd
8. Sfeerverlichting buiten? Kies voor lampen op zonne-energie.
9. Donkere kleuren in huis absorberen het licht, in een lichtere kamer is minder kunstlicht nodig.
Koelen
1. Zet de koelkast niet naast een warmtebron of in de zon
2. Ontdooi regelmatig. Twee millimeter rijp=10% extra verbruik.
3. Diepvriesproducten ontdooien in de koelkast bespaart energie.
4. Laat warme gerechten afkoelen voordat u deze in de koelkast of vriezer zet.
5. Stel de juiste temperatuur in (koelkast op 6 graden, vriezer op - 18)
6. Open de koelkast niet langer dan nodig is
7. Koelkast en vriezer raken hun warmte aan de achterzijde kwijt. Zorg voor voldoende ruimte en houd de achterkant schoon. (één keer in de zoveel tijd dienen de elementen aan de achterkant schoongemaakt te worden. Dit bespaart energie).
8. Een vrieskist is zuiniger en goedkoper dan een vrieskast.
9. Zorg voor goed sluitende koel/vriesdeuren.
Water
1. Met een waterbesparende douchekop kunt u tot 40% energie besparen
2. Een bad nemen is 2x zo duur als het nemen van een douche
3. Korter douchen scheelt 8 liter warm water per minuut. Wilt u dus korter gaan douchen? Dan kan het gebruik van een douchecoach (douchezandlopertje van 5 min.) hierbij erg handig zijn.
4. Gebruik een spoelonderbreker op het toilet
5. Draai de (af)wasmachine alleen als deze vol is
6. Kies indien mogelijk voor het spaarprogramma op de (af)wasmachine
7. Laat de kraan niet onnodig lopen
8. Repareer een druppende kraan of doorlopende WC zo spoedig mogelijk. Dit scheelt duizenden liters water
9. Bespaar water met een doorstroombegrenzer en schuimmondstuk op uw kraan
Apparaten
1. De voorwas kunt u tegenwoordig achterwege laten
2. Was vaker op 40 graden i.p.v. 60 graden, dat scheelt de helft in kosten
3. Beperk het gebruik van de droger. Droog uw was liever aan de lijn.
4. Als u een wasdroger gebruikt, centrifugeer vooraf op de hoogste stand
5. Een wasdroger met luchtafvoer is zuiniger dan een condensdroger
6. In de stand-by (slaap)stand gebruikeren apparaten nog steeds energie. Schakel daarom zoveel mogelijk helemaal uit.
7. Schakel alle aangesloten apparaten eenvoudig uit met een stekkerdoos met schakelaar
8. Schakel de energiebesparende opties op uw computer in
9. Haal de stekker van de oplader na het opladen uit het stopcontact. Ook wanneer er geen apparaat meer aan zit blijft de oplader stroom verbruiken.
10. Liever geen airco. Voorkom dat warmte binnenkomst met isolatie en zonwering. Laat 's nachts koele lucht binnen.
Verwarmen
1. Zet de thermostaat 's nachts op 15 graden.
2. Zet de verwarming uit in kamers die niet of kort gebruikt worden (in de winter een heel klein beetje aan laten staan om bevriezing van leidingen te voorkomen!)
3. Sluit de deuren van verwarmde ruimtes. Gebruik een deurdranger.
4. Zet de thermostaat een uur voor u naar bed gaat lager. Doe dit ook als u langer dan twee uur van huis gaat.
5. Een graad lager stoken scheelt al snel 6% op uw jaarverbruik.
6. Zet geen meubels voor de radiatoren. De radiatoren moeten hun warmte kwijt kunnen en warmte stijgt op, dus wanneer er meubels voor staan duurt het langer voordat de ruimte verwarmt is.
7. Doe 's avonds de gordijnen dicht, maar laat ze niet over de radiator hangen.
8. Beperk het gebruik van elektrische kachels. Deze verbruiken onevenredig veel energie!
Isoleren en ventileren
1. Tochtstrips zijn bespaarkampioenen. Ze zijn goedkoop, vergroten comfort en besparen op uw gasverbruik.
2. Breng radiatorfolie aan achter de radiatoren.
3. Isoleer uw leidingen in onverwarmde ruimtes (bv. zolder), hiermee bespaart u veel energie
4. Plaats een brievenbusborstel.
5. Plaats een deurborstel bij kieren aan de onderkant van de buitendeur
6. Vocht in huis betekend extra verwarmingskosten. (vochtige lucht duurt langer om te verwarmen dan droge lucht). Zorg voor voldoende ventilatie door bijv. met mooi weer een aantal ramen open te zetten of 's ochtends wanneer u opstaat alle ramen 10 min. open te zetten. Ventileer exra bij koken en douchen.
7. Lucht uw huis elke dag een paar keer
8. Beperk vocht in huis door met deksels op de pannen te koken en de douche droog te trekken.
9. Hang de was op in een ruimte die goed geventileerd kan worden.
Energie verbruik
1. Kies gasgestookte toestellen in plaats van elektrische toestellen. Gas is 3x goedkoper in gebruik dan elekriciteit [wellicht verschilt dit per situatie of klopt dit niet meer]
2. Kies voor groene stroom, vergelijk die met leveranciers
3. Let bij de aanschaf van apparatuur op energiekeurmerk en A-labels etc.
4. Noteer op vaste tijden uw meterstanden, dat geeft inzicht in verbruik en besparing
5. Er zijn acties waarmee u een watt meter kunt lenen, of schaf deze met een aantal mensen aan. Zo krijgt u een goed stimulerend inzicht in het verbruik van apparaten.
6. Pas de 10% regel toe: gebruik eens van alles 10% minder en kijk of het bevalt.
7. Bekijk uw jaarnota kritisch, en vergelijk deze met bijv. uw buren
8. Indien mogelijk kies dan voor kleine apparaten op zonnecellen.
anoniem_40566 wijzigde dit bericht op 24-10-2012 00:29
Reden: aanvulling/nuancering in het oude lijstje
Reden: aanvulling/nuancering in het oude lijstje
% gewijzigd
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:33
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:47
Frizzy, ik denk dat mijn wake up light dan gewoon gek doet, weet het ook niet. Moet elke keer even wachten tot de lamp aan is en dan een minuutje of zo en dan doet ie het wel. Niet echt storend, zolang je het apparaat maar snapt. Mag trouwens niet langer testen, ondanks dat ik bij de laatste lichting zat. Toevallig vandaag een mail over ontvangen n.a.v. mijn vraag daarom.
Wat een ontzettend lekkere lijst met tips zeg! Ik heb er van genoten. Al doe ik heel veel dingen al wel. Toch zitten er elke keer weer leuke dingen tussen.
Ik heb gister even snel mijn jaarrekening van de elektra en gas opgezocht via de mail. En wat blijkt? Ik krijg 15 euro terug dit jaar. Voorschot gaat wel omhoog van 76 naar 80 euro, maar stroom en gas worden goedkoper heb ik me laten vertellen dus dat moet goedkomen komend jaar. Al ga ik wel wat meer gebruiken ben ik bang. Kan de kastjes van de interactieve tv niet uitzetten, want dan moet hij elke keer 3 minuten laden. Dat was bij mijn vorige tv aanbieder niet.
Wat een ontzettend lekkere lijst met tips zeg! Ik heb er van genoten. Al doe ik heel veel dingen al wel. Toch zitten er elke keer weer leuke dingen tussen.
Ik heb gister even snel mijn jaarrekening van de elektra en gas opgezocht via de mail. En wat blijkt? Ik krijg 15 euro terug dit jaar. Voorschot gaat wel omhoog van 76 naar 80 euro, maar stroom en gas worden goedkoper heb ik me laten vertellen dus dat moet goedkomen komend jaar. Al ga ik wel wat meer gebruiken ben ik bang. Kan de kastjes van de interactieve tv niet uitzetten, want dan moet hij elke keer 3 minuten laden. Dat was bij mijn vorige tv aanbieder niet.
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:57
quote:Frizzy schreef op 23 oktober 2012 @ 23:54:
Ik kook mijn water voor de pasta altijd in de waterkoker.
Cupkeekie wat jammer zeg.
Dat is ook slim, heb ik ook al aan zitten denken om dat voortaan te doen met het pasta water. Nu doe ik heet water in de pannen vanuit de kraan, maar voordat dat eens warm is vanaf de zolder!
Ja jammer, maar ach, ik vind het wel een mooi apparaat. Kan dus best zo zijn dat ik hem houd.
Ik kook mijn water voor de pasta altijd in de waterkoker.
Cupkeekie wat jammer zeg.
Dat is ook slim, heb ik ook al aan zitten denken om dat voortaan te doen met het pasta water. Nu doe ik heet water in de pannen vanuit de kraan, maar voordat dat eens warm is vanaf de zolder!
Ja jammer, maar ach, ik vind het wel een mooi apparaat. Kan dus best zo zijn dat ik hem houd.
woensdag 24 oktober 2012 om 00:12
Toch vind ik de Voedselbank een prima instelling. Ik denk dat het handig is wanneer mensen er ook eens aan denken wanneer ze zelf bijzondere dingen overhebben. Zo had ik ooit een vijf grote bakken huzarensalade over na een feestje voor een instelling. Weggooien is dan erg zonde, als niemand het wil hebben. Dus aan de voedselbank gegeven. Evenzo met een rest luiers; altijd zonde van je geld, zeker als je weinig te besteden hebt.
woensdag 24 oktober 2012 om 08:04
quote:Frizzy schreef op 24 oktober 2012 @ 00:30:
Gianna, maar als die mensen coke kiezen ipv kleding/eten/... dan mag dat dus. Voor mij van een andere orde dan naar de voedselbank gaan en ondertussen zwart werken ofzo.
Dan mag dat? Dus je hebt geld maar dat geef je uit aan coke in plaats van eten, en dan ga je voor eten naar de voedselbank en dat vind jij ok?
Ik kom misschien heel hardvochtig over maar ik vind dat niet ok.
Sterker nog, iemand die zijn geld gebruikt om bijvoorbeeld sigaretten en katten/hondenvoer van te kopen en dan naar de voedselbank moet voor eten, dat vind ik ook niet ok. Dan maak je, vind ik, de verkeerde keuzes. En natuurlijk is het moeilijk om te stoppen met roken, en natuurlijk is het vreselijk als je vanwege financiële problemen geen huisdieren kunt houden, maar dat zijn dan wel de consequenties van de situatie waarin je bent beland. Ik vind dat mensen eerst zo veel mogelijk het zelf moeten zien te rooien, en dat instanties als de voedselbank echt laatste redmiddel zouden moeten zijn.
Dan geef je mensen ook meer zelfstandigheid, en uiteindelijk moeten ze zichzelf zien te redden, dat is de enige weg naar een structurele oplossing.
Van de lijst van watervrouw viel me nog op:
- afwassen - volgens mij is het echt nog een stuk goedkoper om dat op de hand te doen dan met de vaatwasser (minder water, geen stroom, goedkoper afwasmiddel).
- wassen op 30 graden gaat bij de meeste wassen ook prima (misschien is het anders bij kinderkleding met jamvlekken daar heb ik geen ervaring mee, maar mn kleren en ook sportkleren worden prima schoon op 30 graden en met de helft van het aanbevolen wasmiddel)
- als je geen spoelonderbreker op je toilet hebt kun je een baksteen in de spoelbak leggen, dan verbruik je ook minder water omdat er gewoon minder water in gaat
Nog een testje met tips waarop je kan besparen, en je kunt hierbij uitrekenen wat het je oplevert:
http://adviesopmaat.milie ... /kb_Bespaartest?init=true
Tips hieruit zijn:
- thermostaat een graad lager
- verwarming laag voor je weggaat
- 2 minuten korter douchen
- spaardouchekop
- 30/40 graden wassen en met volle trommel
- was drogen aan de lijn
- radiatorfolie aanbrengen
- tochtstrips aanbrengen
- gloeilampen vervangen voor enegergiezuinige lampen
- apparaten echt uit
- diepvries regelmatig ontdooien
- 2e koelkast de deur uit
-
Gianna, maar als die mensen coke kiezen ipv kleding/eten/... dan mag dat dus. Voor mij van een andere orde dan naar de voedselbank gaan en ondertussen zwart werken ofzo.
Dan mag dat? Dus je hebt geld maar dat geef je uit aan coke in plaats van eten, en dan ga je voor eten naar de voedselbank en dat vind jij ok?
Ik kom misschien heel hardvochtig over maar ik vind dat niet ok.
Sterker nog, iemand die zijn geld gebruikt om bijvoorbeeld sigaretten en katten/hondenvoer van te kopen en dan naar de voedselbank moet voor eten, dat vind ik ook niet ok. Dan maak je, vind ik, de verkeerde keuzes. En natuurlijk is het moeilijk om te stoppen met roken, en natuurlijk is het vreselijk als je vanwege financiële problemen geen huisdieren kunt houden, maar dat zijn dan wel de consequenties van de situatie waarin je bent beland. Ik vind dat mensen eerst zo veel mogelijk het zelf moeten zien te rooien, en dat instanties als de voedselbank echt laatste redmiddel zouden moeten zijn.
Dan geef je mensen ook meer zelfstandigheid, en uiteindelijk moeten ze zichzelf zien te redden, dat is de enige weg naar een structurele oplossing.
Van de lijst van watervrouw viel me nog op:
- afwassen - volgens mij is het echt nog een stuk goedkoper om dat op de hand te doen dan met de vaatwasser (minder water, geen stroom, goedkoper afwasmiddel).
- wassen op 30 graden gaat bij de meeste wassen ook prima (misschien is het anders bij kinderkleding met jamvlekken daar heb ik geen ervaring mee, maar mn kleren en ook sportkleren worden prima schoon op 30 graden en met de helft van het aanbevolen wasmiddel)
- als je geen spoelonderbreker op je toilet hebt kun je een baksteen in de spoelbak leggen, dan verbruik je ook minder water omdat er gewoon minder water in gaat
Nog een testje met tips waarop je kan besparen, en je kunt hierbij uitrekenen wat het je oplevert:
http://adviesopmaat.milie ... /kb_Bespaartest?init=true
Tips hieruit zijn:
- thermostaat een graad lager
- verwarming laag voor je weggaat
- 2 minuten korter douchen
- spaardouchekop
- 30/40 graden wassen en met volle trommel
- was drogen aan de lijn
- radiatorfolie aanbrengen
- tochtstrips aanbrengen
- gloeilampen vervangen voor enegergiezuinige lampen
- apparaten echt uit
- diepvries regelmatig ontdooien
- 2e koelkast de deur uit
-
Zeg maar Spijker.
woensdag 24 oktober 2012 om 08:12
woensdag 24 oktober 2012 om 08:27
Wow wat een discussie om een tv en een spelcomputer van de pre historie. Komop zeg je mag toch nog wel enig plezier hebben? Zelfs zonder tv abonnement wordt er nog gezeurd? Dus je mag geen tv kijken als je bij de voedselbank moet aankloppen?
Hooguit niet teveel kijken zodat ze sneller afstuderen want dat zijn de lasten nu :p.
Ik kook ook altijd in de waterkoker m'n water. Das echt in een minuut of twee klaar.
Hier nog wat tips voor koken:
Hoef je maar weinig te koken, kies dan voor een kleine pan.
Is de pan (veel) kleiner dan de pit, dan gaat een deel van de warmte ongebruikt verloren. Kies de juiste pit bij de pan.
Moet een gerecht lang koken? Gebruik dan een snelkookpan.
Let op de bodem van de pan. Een pan met een bolle bodem is efficiënter voor koken op gas. Voor alle elektrische kookplaten is een platte bodem beter.
Houd tijdens het koken het deksel zo lang mogelijk op de pan. Zo gaat er zo weinig mogelijk warmte verloren.
Gebruik zo min mogelijk water. Een bodempje is vaak al genoeg, maar zorg wel dat het voldoende is en dat het deksel op de pan blijft om droogkoken te voorkomen.
Kookt het eten? Zet de pit lager.
Pak vaker de wok: je hoeft hierbij namelijk geen water te verwarmen en aangezien groente en vlees of vis al in kleine stukjes gesneden zijn, is het eten sneller klaar.
Verwarm niet au bain marie. Een kant-en-klaarmaaltijd of etensrestjes opwarmen in een pannetje heet water verdubbelt de totale milieubelasting van een maaltijd. Warm liever op in de magnetron; dat is minder milieubelastend. Iets gewoon rechtstreeks in een pannetje opwarmen is nog zuiniger.
Hooguit niet teveel kijken zodat ze sneller afstuderen want dat zijn de lasten nu :p.
Ik kook ook altijd in de waterkoker m'n water. Das echt in een minuut of twee klaar.
Hier nog wat tips voor koken:
Hoef je maar weinig te koken, kies dan voor een kleine pan.
Is de pan (veel) kleiner dan de pit, dan gaat een deel van de warmte ongebruikt verloren. Kies de juiste pit bij de pan.
Moet een gerecht lang koken? Gebruik dan een snelkookpan.
Let op de bodem van de pan. Een pan met een bolle bodem is efficiënter voor koken op gas. Voor alle elektrische kookplaten is een platte bodem beter.
Houd tijdens het koken het deksel zo lang mogelijk op de pan. Zo gaat er zo weinig mogelijk warmte verloren.
Gebruik zo min mogelijk water. Een bodempje is vaak al genoeg, maar zorg wel dat het voldoende is en dat het deksel op de pan blijft om droogkoken te voorkomen.
Kookt het eten? Zet de pit lager.
Pak vaker de wok: je hoeft hierbij namelijk geen water te verwarmen en aangezien groente en vlees of vis al in kleine stukjes gesneden zijn, is het eten sneller klaar.
Verwarm niet au bain marie. Een kant-en-klaarmaaltijd of etensrestjes opwarmen in een pannetje heet water verdubbelt de totale milieubelasting van een maaltijd. Warm liever op in de magnetron; dat is minder milieubelastend. Iets gewoon rechtstreeks in een pannetje opwarmen is nog zuiniger.
woensdag 24 oktober 2012 om 09:10
quote:Frizzy schreef op 24 oktober 2012 @ 08:12:
Spijker ik zeg niet dat die mensen de juiste keuzes maken, maar die keuzevrijheid is er en daar ben ik ook voorstander van. Zou toch wat zijn als er iemand bij je thuis zou komen checken of je die week je geld hebt uitgegeven aan het goedkoopste brood of aan een kopje koffie op het terras.Meen je echt dat je het ok vindt dat iemand koffie gaat drinken op een terras, en dan eten gaat halen bij de voedselbank?
Spijker ik zeg niet dat die mensen de juiste keuzes maken, maar die keuzevrijheid is er en daar ben ik ook voorstander van. Zou toch wat zijn als er iemand bij je thuis zou komen checken of je die week je geld hebt uitgegeven aan het goedkoopste brood of aan een kopje koffie op het terras.Meen je echt dat je het ok vindt dat iemand koffie gaat drinken op een terras, en dan eten gaat halen bij de voedselbank?
Zeg maar Spijker.
woensdag 24 oktober 2012 om 09:38
Vaatwasser is wel degelijk zuiniger dan afwassen, maar ligt een beetje aan hoe je afwast. was je 1x per dag in een teiltje een klein afwasje omdat je alleen bent en zou je de vaatwasser aanzetten als ie nog niet helemaal vol zit (omdat je anders geen borden meer hebt in de kast), dan kan afwassen goedkoper zijn. maar was je meerdere keren per dag, onder de stromende kraan (schijnt beter te zijn, hoewel ik dat nooit deed), dan is een vaatwasser goedkoper in verbruik. Maar dat zijn van die dingen in de categorie: geld maakt geld. Een nieuwe koelkast is vaak ook zuiniger dan een 2ehands (heb je er al na een paar jaar uit, omdat het dan A+ ofzo is en tweedehands vaak niet), maarja die aanschaf moet je ook kunnen betalen.
Dat over versch supermarkten afstruinen: indd niet doen als je verleid wordt, dus weet van jezelf of je dat wordt of niet. ik niet, koop echt alleen wat er op m'n lijst staat, dus dan kan ik dat best doen. heb hier een aldi, ah (vaak goedkoper) en kom onderweg ook een lidl tegen en 1x in de zoveel maand ga ik naar de jumbo. maar supermarkten veranderen de prijzen echt per week, mega irritant. sommige producten worden dan euro's duurder (of goedkoper).
wat een chille tip trouwens van die reisplanner. ga niet zo vaak met de trein, maar handig om te weten. Zolang ze die kaartautomaten nog hebben, want die gaan ze binnenkort ook afschaffen.
Dat over versch supermarkten afstruinen: indd niet doen als je verleid wordt, dus weet van jezelf of je dat wordt of niet. ik niet, koop echt alleen wat er op m'n lijst staat, dus dan kan ik dat best doen. heb hier een aldi, ah (vaak goedkoper) en kom onderweg ook een lidl tegen en 1x in de zoveel maand ga ik naar de jumbo. maar supermarkten veranderen de prijzen echt per week, mega irritant. sommige producten worden dan euro's duurder (of goedkoper).
wat een chille tip trouwens van die reisplanner. ga niet zo vaak met de trein, maar handig om te weten. Zolang ze die kaartautomaten nog hebben, want die gaan ze binnenkort ook afschaffen.
woensdag 24 oktober 2012 om 09:40
Spijk-er ea, heb er geen verstand van maar ik neem aan dat ze bij de voedselbank naar het besteedbaar bedrag per maand/week kijken? Een blik op de vaste lasten om te kijken of daar geen 'aparte' uitschieters tussen zitten?
Je hoeft echt niet je tv de deur uit te doen, maar ik ben het wel met Spijk-er eens dat laatstgenoemde dingen niet kunnen.
Ik zit zelf onder bijstandsniveau en kan dus ook niet op het terras gaan zitten van m'n geld of roken. Dat vind ik enorm balen, maar dat is de situatie. Ik heb een vriend die soms uitjes betaald, maar ik wil niet financieel afhankelijk zijn. Heb altijd in een zeer riante financiele situatie gezeten en het was echt wel even slikken, maar aanpassen hoort erbij.
Je hoeft echt niet je tv de deur uit te doen, maar ik ben het wel met Spijk-er eens dat laatstgenoemde dingen niet kunnen.
Ik zit zelf onder bijstandsniveau en kan dus ook niet op het terras gaan zitten van m'n geld of roken. Dat vind ik enorm balen, maar dat is de situatie. Ik heb een vriend die soms uitjes betaald, maar ik wil niet financieel afhankelijk zijn. Heb altijd in een zeer riante financiele situatie gezeten en het was echt wel even slikken, maar aanpassen hoort erbij.
woensdag 24 oktober 2012 om 09:46
@pierot123 ja inderdaad, je moet een hele boel dingen laten. daarom hebben wij tv afgezegd, we kunnen nu wel gratis 1,2,3 kijken. binnenkort ga ik met een vriendin naar de bios omdat ze gratis kaarten heeft en ze vroeg mij om mee te gaan. dan vind ik het niet zo erg om aan te nemen, anders voelt dat ook zo bezwaarlijk ook al willen ze het graag doen en hebben ze meer geld.
criteria van voedselbank is dat je na vaste lasten (dus niet boodschappen) zoveel max over houd per maand en je mag bijv voor tel. maar max zoveel neerzetten. maar die criteria verschillen per ding, want het is geen overheidsinstelling.
criteria van voedselbank is dat je na vaste lasten (dus niet boodschappen) zoveel max over houd per maand en je mag bijv voor tel. maar max zoveel neerzetten. maar die criteria verschillen per ding, want het is geen overheidsinstelling.
woensdag 24 oktober 2012 om 09:52
quote:ringklokje schreef op 24 oktober 2012 @ 09:46:
Nee die verschillen niet meer, ik heb even gegoogeld en ze hebben het vorig jaar geharmoniseerd.
Van hun site:
Bedragen per 1 januari 2012:
Indien er aan leefgeld per maand minder overblijft dan het bedrag uit de navolgende formule komt
een gezin in aanmerking voor een voedselpakket:
Minder dan:
¤ 180,- voor één volwassene plus
¤ 60,- voor elke extra volwassene (personen van 18 jaar of ouder) plus
¤ 50,- per kind (ongeacht de leeftijd maar wel jonger dan 18 jaar)
Er wordt me alleen niet helemaal duidelijk wat valt onder 'leefgeld' en wat valt onder 'overblijven'.
Oftewel; welke lasten mag je meerekenen als vaste lasten? Volgens mij ook afbetaling van schulden. En wat is leefgeld? Want 180 euro per maand te besteden aan eten en leuke dingen vind ik eigenlijk nog best redelijk hoog. Maar als je hiervan bijvoorbeeld ook je verzekeringen nog moet betalen is het wel weer laag.
Toevoeging: voor een student is dit bijvoorbeeld toch helemaal geen absurd laag bedrag om over te houden? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat alle studenten zich gaan melden bij de voedselbank?
Nee die verschillen niet meer, ik heb even gegoogeld en ze hebben het vorig jaar geharmoniseerd.
Van hun site:
Bedragen per 1 januari 2012:
Indien er aan leefgeld per maand minder overblijft dan het bedrag uit de navolgende formule komt
een gezin in aanmerking voor een voedselpakket:
Minder dan:
¤ 180,- voor één volwassene plus
¤ 60,- voor elke extra volwassene (personen van 18 jaar of ouder) plus
¤ 50,- per kind (ongeacht de leeftijd maar wel jonger dan 18 jaar)
Er wordt me alleen niet helemaal duidelijk wat valt onder 'leefgeld' en wat valt onder 'overblijven'.
Oftewel; welke lasten mag je meerekenen als vaste lasten? Volgens mij ook afbetaling van schulden. En wat is leefgeld? Want 180 euro per maand te besteden aan eten en leuke dingen vind ik eigenlijk nog best redelijk hoog. Maar als je hiervan bijvoorbeeld ook je verzekeringen nog moet betalen is het wel weer laag.
Toevoeging: voor een student is dit bijvoorbeeld toch helemaal geen absurd laag bedrag om over te houden? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat alle studenten zich gaan melden bij de voedselbank?
Zeg maar Spijker.
woensdag 24 oktober 2012 om 10:10
@spijker: het gaat wat je overhoud voor eten, drinken, evt treinkaartjes (tenzij je naar zkh moet, dan mag je dat er af halen), kleding, enz. Wat je mag meerekenen daar is een vaste lijst voor. ik heb em zo niet voor me, maar iets van max 20 euro voor tel kosten, max 15 euro voor internet, zoiets. dan huur, gas, water, licht, je rekent je inkomen mee, vakantiegeld dacht ik niet. zo'n hele lijst voor. dus die 180 is niet alleen voor eten. hoe dat zit met studenten weet ik niet, ik kan niet werken naast mn studie, maar veel studenten natuurlijk wel. en de meeste studenten hebben ook niet zoveel kosten als ik heb.
@betoverend: ja die heb ik was nog een heel gedoe destijds, nee hoor ik kwam er niet voor aanmerking (terwijl ik aan de criteria voldeed), uiteindelijk wel gekregen (met terugwerkende kracht).
@betoverend: ja die heb ik was nog een heel gedoe destijds, nee hoor ik kwam er niet voor aanmerking (terwijl ik aan de criteria voldeed), uiteindelijk wel gekregen (met terugwerkende kracht).