Geld & Recht alle pijlers

Merkenrecht

24-10-2012 15:52 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Heeft iemand van jullie misschien verstand van merkenrecht? Het gaat om het volgende:

Zou je een Youtube-kanaal mogen registreren met bijvoorbeeld de naam "Veronica". Of een e-mail adres bij hotmail bijvoorbeeld met veronica@hotmail.com? Zoals jullie weten is dit de naam van zowel een radiozender als een tv-zender en zullen zij deze naam hebben geregistreerd. Mogen zij het Youtube-kanaal of het e-mail-adres van je opeisen? Hoe werkt dit?
Veronica is ook gewoon een vrouwennaam. Komt niet zo veel voor in Nederland, but still. Net als Mercedes. Dus nee, ik denk niet dat ze dat zomaar mogen opeisen. Mocht je nu hun logo gebruiken, of een domein registreren als veronicamagazine.nl (geen idee of dat bestaat) dan zal er meer spreekwoordelijke stront aan de knikker zijn.

Maar dit ben ik slechts met mijn boerenverstand, he. Disclaimer!
Het ging niet zozeer om de naam Veronica, dat was meer een voorbeeld. Ik had net zo Kruidvat, Hema, V&D of wat dan ook kunnen gebruiken.
quote:pampas schreef op 24 oktober 2012 @ 15:54:

Veronica is ook gewoon een vrouwennaam. Komt niet zo veel voor in Nederland, but still. Net als Mercedes. Dus nee, ik denk niet dat ze dat zomaar mogen opeisen. Mocht je nu hun logo gebruiken, of een domein registreren als veronicamagazine.nl (geen idee of dat bestaat) dan zal er meer spreekwoordelijke stront aan de knikker zijn.

Maar dit ben ik slechts met mijn boerenverstand, he. Disclaimer!

Volgens mij gaat het er ook nog wel om wat je zelf met die naam hebt. Als je zelf Veronica heet, is het niet zo gek om je Youtube-kanaal Veronica te noemen en zal de zender er niet zoveel aan kunnen doen. Maar als je niets met die naam hebt en je noemt je Youtube-kanaal Veronica (met bijvoorbeeld als doel het meeliften op het succes van de zender) dan mag dat niet zomaar, denk ik.

Maar waarom zou je je dingen registreren met andere merknamen?
Meerdere bedrijven kunnen dezelfde merknaam voeren. Bijvoorbeel Ajax. Is een voetbalclub,, schoonmaakspul en brandblusser. Dit is zo totaal verschillend dat het niet verwarrend is. Dan mag het. Wel is het bij domeinnamen zo wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Het ligt er helemaal aan hoe de betreffende merknaam is geregistreerd, voor welke sectoren en in welk landen.

Even doorbordurend op de naam "Ajax". De voetbalclub zal vermoedelijk met naam en logo wereldwijd geregistreerd staan voor "sport" en bijbehorende "merchandising". Dat betekent dat hun naam en logo niet gebruikt mogen worden voor andere sportclubs of voor merchandising. De brandblusser en het schoonmaakspul vallen beiden niet onder sport en ook niet onder merchandising, en dus is er geen probleem.
Lees onderstaande dan wordt het duidelijk:

Domeinnaam en merkenrecht
Oké, op zich wel duidelijk denk ik... Stel dat ik mijn restaurant Hart van Nederland genoemd heb en de website hartvannederland.nl registreer, dan is dat toegestaan omdat ik niet concurreer met het TV-programma dat de naam heeft geregistreerd?
Dat klopt!
Oké, duidelijk, dank je wel! :-)
quote:nouuumoe schreef op 24 oktober 2012 @ 16:21:

Oké, op zich wel duidelijk denk ik... Stel dat ik mijn restaurant Hart van Nederland genoemd heb en de website hartvannederland.nl registreer, dan is dat toegestaan omdat ik niet concurreer met het TV-programma dat de naam heeft geregistreerd?

Nee, dat klopt dus niet!

Het is (mede) afhankelijk van de wijze waarop de merknaam als is geclaimed door SBS of de producent van het TV programma. Een restaurant is in dit geval niet concurrerend, maar het kan goed zijn dat zij de merknaam al wel voor de "sector horeca" hebben geregistreerd. In dat geval mag je die naam dus alsnog niet voeren voor jouw restaurant. Of de website wel of niet geclaimed kan worden, zal ook mede afhangen van die registratie.
quote:NummerZoveel schreef op 24 oktober 2012 @ 17:09:

[...]

Nee, dat klopt dus niet!

Het is (mede) afhankelijk van de wijze waarop de merknaam als is geclaimed door SBS of de producent van het TV programma. Een restaurant is in dit geval niet concurrerend, maar het kan goed zijn dat zij de merknaam al wel voor de "sector horeca" hebben geregistreerd. In dat geval mag je die naam dus alsnog niet voeren voor jouw restaurant. Of de website wel of niet geclaimed kan worden, zal ook mede afhangen van die registratie.

Het bovenstaande geldt niet voor een algemeen bekend merk. Een merkhouder kan dan ook mogelijk optreden, zij het met een bewijslast voor bekend merk.

Een domeinnaam is slechts een 'online adres'. Het adres zelf is geen exclusief recht. Desalniettemin kan een merkhouder wel optreden tegen derde die al dan niet expres hun merk gebruiken in een domeinnaam om consumenten te misleiden of andere doeleinden.
Bedenk je dat meeliften op een ander zijn succes, zeker bij een vermogende merkhouder, vaak minstens een boze brief tot gevolg heeft. Niet doen dus!
quote:verhuisd schreef op woensdag 24 oktober 2012 17:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Merkenrecht"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 24 oktober 2012 @ 17:09</a>:</b>

[...]

Nee, dat klopt dus niet!

Het is (mede) afhankelijk van de wijze waarop de merknaam als is geclaimed door SBS of de producent van het TV programma. Een restaurant is in dit geval niet concurrerend, maar het kan goed zijn dat zij de merknaam al wel voor de "sector horeca" hebben geregistreerd. In dat geval mag je die naam dus alsnog niet voeren voor jouw restaurant. Of de website wel of niet geclaimed kan worden, zal ook mede afhangen van die registratie.</div></blockquote>

Het bovenstaande geldt niet voor een algemeen bekend merk. Een merkhouder kan dan ook mogelijk optreden, zij het met een bewijslast voor bekend merk.

Een domeinnaam is slechts een 'online adres'. Het adres zelf is geen exclusief recht. Desalniettemin kan een merkhouder wel optreden tegen derde die al dan niet expres hun merk gebruiken in een domeinnaam om consumenten te misleiden of andere doeleinden. Ik snap niet wat jij bedoelt. Als ik een merknaam registreer in sector X, dan mag een ander die merknaam niet meer voor producten in die categorie voeren. (Met uitzondering van algemene gangbare woorden, zoals bijv "zuivel" uit het voorbeeld, maar die kunnen überhaupt ook niet als merknaam geregistreerd worden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven