Gezondheid alle pijlers

gerookte zalm zwangerschap

29-10-2012 20:48 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje; mijn zus is al 4 maanden zwanger. Morgen komt ze bij ons eten met haar andere dochtertje, mijn vriend en ik wilde eigenlijk pasta met gerookte zalm maken (dat vond zij vroeger heel erg lekker!). Omdat gerookte zalm ivm zwangerschap niet echt aan te raden is maar het wel mag als het gegookt/gebakken wordt (staat althans op internet) denk ik dat mijn gerechtje wel mag..

Mijn zus neemt het in feite niet zo nauw met al die zwangerschapsregels (ze vond het ook allemaal prima die zalm etc) maarja ik neem liever voor haar geen risico.

De gerookte zalm doe ik met creme fraiche en tomaatjes even warm laten worden, maar dit is niet echt op een onwijs hoge temperatuur dus ik vraag me af of die listeria bact. hier wel dood door gaat?

Wat denken jullie? Of is het niet zo nauw te nemen met gerookte zalm? Of toch beter ander gerechtje voor de zekerheid kiezen zonder die zalm?
Als je de crème fraîche vervangt door kookroom en de vis even in de saus laat meekoken dan help je die listeria bacterie om zeep.
Maar als je specifiek gevraagd hebt naar gerookte zalm die niet vacuum verpakt is geweest, dan kun je hier toch echt een stuk krijgen.

TO, ik zou iets anders maken en zus op het hart drukken de gerookte zalm even negen maanden te laten staan. Mijn moeder is destijds bij 24 weken haar kind verloren aan deze bacterie, waarom het risico nemen?
This is not kosher!
Tsja, zo kun je alles wel gaan wantrouwen...

Ik ga er van uit dat de visboer eerlijk is, zo niet, jammer de bammer dan. Je kan niet alles voorkomen en had zelf geen zin om vreselijk hysterisch met eten bezig te zijn.
Gerookte zalm........

Dat spul dat onlangs uit de schappen is gehaald ??? Vanwege salmonella ??? Heb je wel eens een salmonellavergiftiging gehad ? Snoezeman heeft een week liggen kotsen en schijten, gezonde vent van 25 jaar, destijds.

Ik zou iets anders op het menu zetten.

Als ze het kind verliest hierdoor dan heb JIJ het in elk geval niet op je geweten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Jorina schreef op 29 oktober 2012 @ 21:31:

Tsja, zo kun je alles wel gaan wantrouwen...

Ik ga er van uit dat de visboer eerlijk is, zo niet, jammer de bammer dan. Je kan niet alles voorkomen en had zelf geen zin om vreselijk hysterisch met eten bezig te zijn.Door iets te laten staan ben je hysterisch?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Als je de visboer niet vertrouwd als je vraagt om zalm die niet vacuum verpakt is, dat vind ik vrij hysterisch ja.
quote:Snoesje666 schreef op 29 oktober 2012 @ 21:31:

Gerookte zalm........

Dat spul dat onlangs uit de schappen is gehaald ??? Vanwege salmonella ??? Heb je wel eens een salmonellavergiftiging gehad ? Snoezeman heeft een week liggen kotsen en schijten, gezonde vent van 25 jaar, destijds.

Ik zou iets anders op het menu zetten.

Als ze het kind verliest hierdoor dan heb JIJ het in elk geval niet op je geweten.Ik snap je punt ondertussen wel. Maar geloof niet dat die zalm nu nog steeds in de winkel ligt..
Ik zou het gerecht iets aanpassen en een gewoon stukje zalm bakken bij de pasta. Met al die berichten van de laatste tijd over de gerookte zalm zou ik het risico niet nemen. Vooral omdat het een ander aangaat.
Saaaar dat zegt ze toch niet? Ze zegt dat het lichtelijk hysterisch is dat je de visboer niet zou vertrouwen. Verse of niet vacuum verpakte gerookte zalm kun je prima eten, daarin heeft de lysteria bacterie geen kans gekregen zich te vermenigvuldigen.

Ik ben nu 8 weken zwanger, en na 3 eerdere miskramen redelijk voorzichtig, maar ik zou een visboer prima vertrouwen als hij zegt dat de zalm voor mij geschikt is. Maar gerookte zalm uit de supermarkt eet ik niet.
Je zegt zelf "ik neem liever geen risico" DOE DAT DAN OOK NIET!!!
Kun je die gerookte zalm niet als kraamcadeau geven ?

Mijn schoonzus kreeg van mij filet américain en toastjes.

Bleken er van drie andere kersverse moeders ook al filet-cadeautjes in de ziekenhuiskoelkast te staan.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik vertrouw mijn visboer ook wel hoor, zo'n man zal echt wel eerlijk zijn.

Eerlijk gezegd vind ik die voorverpakte meuk vééééél lekkerder. Nog een paar weekjes, dan ga ik me er weer tegoed aan doen.
This is not kosher!
Ik haalde mijn zalige kaasjes en gevulde pepers ook altijd op de markt.

Ik vroeg na of ze van rauwe melk waren gemaakt. 'nee, nee, natuurlijk niet, gewoon veilig.'

Nadat ik vroeg of ze hier echt zeker van was ging ze het even navragen. Ze belde even voor me.

Daar kwam dus uit dat het niet veilig was. Het (overheerlijke) spul was gemaakt van rauwe melk.

Ik geloof niet zomaar dat iedere verkoper/visboer weet waar hij/zij het over heeft.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik zou gewoon iets anders klaarmaken, dan hoef je er verder ook niet over in te zitten. Leuk dat zij gewoon alles wil blijven eten, maar dat maakt ze dan maar lekker zelf klaar, ik zou daar niet aan mee willen werken.

Ben het verder eens met saaaaaar81.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het kan me niet schelen of andere mensen mij hysterisch vinden, maar ik eet dat soort dingen dus echt niet tijdens mijn zwangerschap en risotto en kaasfondue maakt men voor mij maar lekker zonder wijn. Waarom zou ik niet 9 maanden iets laten staan terwijl er zoveel alternatieven zijn, kleine moeite toch.
Nou ja, je beperkt jezelf nogal, de alcohol is er in warme gerechten nl uit gekookt...
Hedda je hebt gelijk hoor, het is een kleine moeite. En ik vind het wel heel erg eigenlijk dat iemand die kaas verkoopt dit soort basisdingen niet weet!
Gerookte zalm is niet volledig verhit en daarom kunnen er nog schadelijke bacteriën in zitten.

Door het eten van een besmet product kun je je kindje verliezen. Dus eet het niet.

Ik snap het discussiepunt niet helemaal. Het is het risico niet waard. Je past je maar een paar maanden aan als je een goede moeder bent. Je lichaam is nu even niet van jezelf maar van je kindje. Dus doe je daar het allerbest voor.
Xanthos de discussie ontstaat voor mijn gevoel uit het feit dat de zwangere in dit geval zelf zegt dat het haar niet uit maakt.

Ikzelf probeer mijn gezond verstand te gebruiken, geen onnodige risico's te lopen, maar ik schiet niet in de stress bij een klein stukje roze in mijn biefstuk of een verkeerd kaasje dat ik per ongeluk heb verorberd. Of idd dat scheutje meegekookte wijn. Ik kijk vooral naar de achterliggende reden van het verbod, en bedenk me dat de kans nog steeds miniem is dat je er ziek van wordt, en het is dan ook nog niet gezegd dat je kindje er dan wat van oploopt.
Alcohol is er in warme gerechten nooit helemaal uitgekookt.

Alcohol in het eten

'Ik ben gestopt met drinken maar in veel recepten gebruik ik wel wijn. Klopt het dat die wijn verdampt door het koken?'

Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.

Als u wilt stoppen met drinken of als u kookt voor kinderen is het dus raadzaam om attent te zijn op alcohol in gerechten.

Bron: Alcoholdebaas.nl
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat Allis zegt. Ik dronk niet tijdens mijn zwangerschappen, en at geen rood vlees. Maar ga ook niet lopen stressen om minimale risico's, kun je met een gerust hart zwanger zijn en ook nog een beetje genieten.
En ik snap niet waarom je niet zou kunnen genieten zonder bepaalde dingen. Mijn leven is momenteel echt geen ramp hoor zonder wijn in de risotto of zonder gerookte zalm, genoeg te eten en te drinken.
Er is dus geen reden om het niet te eten, tenminste, ik zie hem niet.
quote:Jorina schreef op 30 oktober 2012 @ 14:40:

Er is dus geen reden om het niet te eten, tenminste, ik zie hem niet.Als verse gerookte zalm ook echt vers is niet nee, maar dat is niet zo algemeen verkrijgbaar in NL, dat geldt overigens voor veel 'verse' vis in NL, dus ik zie wel een reden om het niet te eten. Iedereen maakt hierin zijn eigen afwegingen, ik vind het alleen raar om zwangere vrouwen die opletten zo snel hysterisch worden genoemd.
Daar zeg ik nergens, ik zeg dat ik het vrij hysterisch vind om de visboer te wantrouwen, dan zou je eigenlijk niks kunnen eten, wie weet waar het weg komt en wat er mee is gebeurd.

Maar goed, nutteloze discussie verder, ben blij dat ik er zelf wat relaxter mee om ging, en dat is idd ieder voor zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven