Hoe word ik lief?

01-11-2012 18:36 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik privé en op het werk de laatste tijd jaren meer last dan voordeel ervaar van mijn stoer-wijvigheid / hardheid / dominantie. Ik wil liever worden en zachter! Maar hoe krijg ik dat voor elkaar?!

Enige toelichting:

Ik ben niet echt lief. Nooit echt geweest ook. 'Niet lief' in de zin dat ik:

- best dominant ben

- (te) snel mijn mening ventileer en snel kritiek of commentaar geef

- sterk competitief ben

- flink van me af bijt als dat nodig is (maar ook wanneer het eigenlijk niet nodig is).

Enerzijds heeft mij dit succes gebracht in mijn carrière (doel- en prestatiegericht, doorzetter, aanpakker, durft een mening te uiten, ervoor op te komen etc.)… maar het zit me inmiddels flink in de weg.

Ik word door verschillende collega’s gezien als best-wel-heul-bitchy (heb hierover wel eens per ongeluk ‘n roddelgesprek opgevangen), terwijl ik juist graag een band wil opbouwen met mijn collega’s. Met leveranciers raak ik regelmatig in conflict. Het leidt uiteindelijk wel tot een betere prestatie, maar de lol in de samenwerking gaat er aan beide kanten wel een beetje vanaf. In projecten weet ik (te) weinig draagvlak en teamgevoel te creëren bij anderen.

Privé lijk ik dezelfde soort problemen tegen te komen. Ik ben ook feller en minder begripvol voor mijn man dan dat hij verdient. Door mijn gebrek aan ‘zachtheid’ heb ik niet het gevoel dat er ‘écht’ contact (op een dieper niveau) ontstaat. Ik voel me altijd meer een kennis dan een vriendin van andere meiden. Ik voel me vaak een beetje jaloers-ig naar vrouwen die een natuurlijke zachtheid hebben.

NB. Nieuwe nickname vanwege herkenbaarheid…
quote:oddjob schreef op 01 november 2012 @ 20:12:

Hans hierro, Hans66 (zoiets, noem ´m Hans)< Zwaait naar Oddjob en een andere forummer. >
hans66 wijzigde dit bericht op 14-11-2012 06:22
Reden: Vanwege anonimisatie forummer.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Dat je direct bent en snel van je afbijt lijkt mij niet zo erg.

Ik denk alleen dat je gewoon je meer moet inleven in andere personen, dat is alles. En als je dat doet vóór dat je een reactie geeft, dan kun je bedenken welke reactie het meest geschikt zou zijn.

Gewoon inlevingsvermogen, dat maakt van iemand echt een lief mens. En begrip tonen.
Even een update.

Ik heb me inmiddels ingeschreven voor een persoonlijke effectiviteitscursus om er verder mee aan de slag te gaan. Voor mij helpt het denk ik wel als ik een beetje 'droog' kan oefenen in een lessituatie, in plaats van onwennig via trial en error meteen in de praktijk ga oefenen (al zijn er wel wat tips die ik nu al aan het uitproberen ben).

Voor de meeschrijvers in mijn topic: bedankt voor jullie goede tips, de geboden spiegel en linkjes!

@viva: van mij mag er een slotje op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven