Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek

02-11-2012 13:41 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag Viva-ers,

Ik heb vanmiddag een soort van sollicitatiegesprek. Ik had gereageerd op een vacature voor de functie van Accountmanager. Vorige week werd ik gebeld dat ik afgewezen ben omdat ik te weinig ervaring heb. Echter vroegen ze of ik alsnog langs wou komen voor een 'algemeen' gesprek. Ik heb gevraagd of dit gesprek gericht was op een andere, openstaande vacature. Dit was niet het geval zeiden ze aan de telefoon, en ik moest ook nergens op 'rekenen', maar mijn CV was wel interessant en zodoende wilden ze me spreken. Ik ga ervan uit dat ze me niet voor de lol uitnodigen en dat ze misschien gaan kijken of ze een functie voor me 'vrijmaken'/bedenken kunnen.

Ik heb me op internet ingelezen in het bedrijf, branche, concurrenten enz, verder kan ik niet veel doen. Maar nu, 2 uur voor het gesprek, begin ik toch te twijfelen of ik me meer had kunnen voorbereiden. Om deze reden wil ik jullie vragen of jullie nog tips hebben om goed beslagen ten ijs te komen.

- Dutchie
Goede vraag op solicitatie. Kun je alvast antwoorden verzinnen

Sterke en zwakke kanten van jou.

Wat wil je bereiken in ons bedrijf

Of situatie vragen...wat doe je als....(afhankelijk van branche)

Veel succes!!
ik denk idd wat 123julia123 zegt. Ik denk dat je je af moet vragen wat voor vragen zij aan jou willen stellen en hier dan antwoorden voor verzinnen.

Zo kom je in ieder geval iets zekerder over.

succes
En bedenk welke vragen je zelf wilt stellen.

Een goede vraag laat zien dat je oprechte interesse hebt in het bedrijf, dat je je hebt ingelezen, en dat je nieuwsgierig bent.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Welke vraag ik kreeg tijdens mijn sollicitatie was " waar zie jij je over vijf jaar"

Vond die knap lastig.

Succes
Ik zou 'm ook omdraaien hoor, ze hebben je uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek, je bent er niet om te solliciteren op een specifieke functie. Hartstikke leuk, want je kunt samen met degene met wie je het gesprek voert dus kijken of jullie eventueel bij elkaar passen. Dus ik zou met name heel goed bedenken wat voor werk echt bij je past/ wat voor soort functies je zou willen doen, onderzoeken of de bedrijfscultuur bij je past, dat soort dingen. Dus zelf ook actief vragen stellen en samen op zoek of jullie iets voor elkaar zouden kunnen betekenen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
@Julia, bedankt, op die vragen heb ik wel een antwoord in mijn hoofd. Maar op de vraag 'Wat wil je bereiken in ons bedrijf', kan ik nu geen antwoord op bedenken omdat ik niet weet wat ze willen...
@Allen, bedankt voor de snelle reacties!

@gamayun, inderdaad, ergens is het kunnen 'omdraaien' wel makkelijker dan een gesprek gericht op een functie.

Nu nog even broeden op een paar goede vragen. Ik kan bijvoorbeeld ook vragen waar zij het bedrijf over 5 jaar zien.
Je hoeft geen antwoord te bedenken waarvan je denkt dat zij het willen horen, je mag een antwoord geven wat gewoon is zoals het is. Dus als jij jezelf wél als accountmanager ziet, dan zeg je dat. Als je andere ambities hebt, om door te groeien in een andere functie, dan zeg je dat.

Je solliciteert niet op een openstaande functie, ze hebben je uitgenodigd voor een algemeen kennismakingsgesprek.

Dus ik zou als eerste natuurlijk aangeven dat ik het hartstikke leuk vindt dat ze me uitnodigen voor die kennismaking en samen met hen gaan kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Waarom hebben ze je uitgenodigd voor die kennismaking? Verwachten ze op korte termijn andere vacatures? Hoe is het eigenlijk om bij dat bedrijf te werken, wat maakt het werk en het bedrijf voor jouw selecteurs zo leuk? Wat voor mensen zoeken ze, welke competenties, en past dat bij jou? En andersom, welke competenties heb jij die voor hun van nut kunnen zijn?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik weet niet wat voor bedrijf het is en hoeveel op hun site staat, maar als ze bijv. dingen over hun strategie openbaar hebben staan kun je daar ook vragen over stellen. Als er dingen onduidelijk zijn, of als je je afvraagt hoe ze dat concreet invullen/ daar concreet aan werken, dat soort dingen.

Ik zou eerst nieuwsgierig zijn naar de reden dat ze me tóch voor een kennismaking hebben uitgenodigd, dan kun je van daar uit verder.
Ik zou niet zozeer me op mezelf voorbereiden, maar meer over me heen laten komen en HEN laten vertellen wat ze willen. Je staat een beetje op achterstand vind ik. Zij weten al wat ze met je willen, jij nog niet. Laat dan eerst de achterstand maar even weggepoetst zijn, zodat je weet welke antwoorden je moet/wilt/kunt geven.
@gamayun, dank je wel, je bent van grote hulp. Op hun website staat niet expliciet hun strategie e.d. maar wel een aantal nieuwsberichten waar ik hun strategie kan opmaken. Dus ik was al van plan om daar over te beginnen
@Louba, inderdaad, gewoon aan het begin vragen waarom ik er zit.
quote:dutchie2012 schreef op 02 november 2012 @ 14:06:

@Allen, bedankt voor de snelle reacties!

@gamayun, inderdaad, ergens is het kunnen 'omdraaien' wel makkelijker dan een gesprek gericht op een functie.

Nu nog even broeden op een paar goede vragen. Ik kan bijvoorbeeld ook vragen waar zij het bedrijf over 5 jaar zien.Ijzersterk, doen!
Voorbereiden op een 'lagere' functie, commerciele binnendienst oid?

ze zien geen accountmanager in je, maar wel zo iets.

Wil jij dat? en wil je dat ook wel een paar jaar, of ben je met half jaar weg ivm je ambitieniveau?
Hoe ging het? Heb ooit hetzelfde gehad, en toen bleek dat ze opzoek waren naar het schaap met vijf poten en nu hadden ze hun eisen aangepast (logisch, want wat ze toen vroegen was echt belachelijk en niet haalbaar, bijv. een universitaire master en onderzoekservaring en praktijkervaring in een bepaald vakgebied). Ben het toen alsnog niet geworden ;)
En, hoe was het gesprek?
Het was een heel leuk gesprek, een keer wat anders. Heb uiteraard meteen gevraagd wat het doel van het gesprek was. Als zij een vacature hebben en er reageren mensen die niet 100% voldoen aan het profiel maar wel interessant zijn voor eventuele toekomsige functies dan worden deze mensen uitgenodigd zodat ze in de toekomst niet een nieuwe vacature moeten opzetten maar kiezen voor de mensen die zoals ik al op gesprek zijn geweest. Eigenlijk een soort van "twee vliegen in één klap.

Dus ze hebben op dit moment geen concrete functie open staan maar ze hebben plannen om begin volgend jaar een nieuwe productielijn op te zetten én om één van hun bestaande producten te vermarkten naar het buitenland. Ze verwachten hiervoor nieuwe mensen aan te moeten nemen.

Aan de ene kant dus niks concreets, aan de andere kant kan het natuurlijk nooit kwaad. Het was een heel open gesprek, niet puntsgewijs cv besproken maar gewoon verteld wat ik gedaan heb en waar ik naar op zoek ben, verder heb ik veel vragen gesteld.

Heel erg bedankt voor het meedenken, heb er veel aan gehad. Mocht ik er iets over horen, dan laat ik het uiteraard weten. Fijne avond allemaal!
@Casiokid, ja soms hebben ze rare eisen of ze hebben het zelf niet duidelijk voor ogen. Had ook eens een gesprek waarin ze zelf vertelden dat ze nog niet echt wisten of ze juist een ietwat lager opgeleid persoon hadden die lang zou blijven (rare aanname) of een hoger opgeleid persoon die het bedrijf naar een "hoger plan" (letterlijke woorden) kon brengen maar waarschijnlijk na 2 jaar weer weg zou zijn omdat het niet uitdagend genoeg was. Die beslissing namen ze na de gesprekken, wat ze hadden 5 MBO en 5 HBO opgeleiden uitgenodigd. Ben het toen ook niet geworden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven