Tafel schuren

06-11-2012 22:22 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend gaan samen wonen en moeten het in het begin een beetje doen met gekregen en geleende spulletjes. Nu hebben we een eettafel en salontafel van geloogd eiken, echter is deze tafel in het verleden gelakt met botenlak. Is het mogelijk om deze tafel te schuren en houdt je dan een mooie en bruikbare tafel over? Of moet je hiet nog weer verder wat mee doen?

Mijn doel is zegmaar om niet meer de lak te zien maar een mooie doffe tafel te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is? Tips en reacties zijn meer dan welkom!! Bedankt alvast.
schuren en daarna oliën?
Boterlak?! Je bedoelt botenlak. Dat is heel harde watervaste lak. Ik zou zeggen; even googlen.

(wat is dat toch met al die mensen die niet weten hoe je moet googlen)
Botenlak kan gewoon afgeschuurd worden.
Sorry typfoutje, het moest idd botenlak zijn. Bedankt voor jullie reacties alvast.
Het is mosterd, maar toch maar. Schuren en dan in de olie.
Ik zeg: de vlakschuurmachine er op. Doe dit wel zo veel mogelijk buiten, dan wel met goede ventilatie of de ramen open (botenlak is baggermateriaal, als het er als poeder van af komt). Doe ook vooral een masker op en een bril op je neus.

Voor eventuele details (oude tafel: gedraaide poten?) kun je een dremel gebruiken of een kloon daarvan van de Gamma (werkt net zo goed)

Daarna een paar keer afnemen met een dreftsopje tot er echt niks meer van af komt en je kunt je uitleven om de tafel naar je smaak te maken!

succes!
Dat wordt denk ik wel een stevige en lange schuurbeurt....succes, ook een optie maarozoslecht voor het milieu is afbijten en daarna schuren.
Ik zou geen vlakschuurmachine nemen, maar een excentrische schuurmachine, anders slijp je er snel banen in en dat zou jammer zijn. Behalve olien, is zepen ook een mooie optie.
In ieder geval met de nerf mee schuren en niet haaks erop, dat ga je altijd zien. Zelf behandel in de tafel altijd met matte parketlak, dan is hij toch stoot en slijtvast. Oliën kan ook wel, maar ik vraag me af of dat niet te poreus is als je eens knoeit op de tafel.
quote:Boarn schreef op dinsdag 06 november 2012 23:38 In ieder geval met de nerf mee schuren en niet haaks erop, dat ga je altijd zien. Zelf behandel in de tafel altijd met matte parketlak, dan is hij toch stoot en slijtvast. Oliën kan ook wel, maar ik vraag me af of dat niet te poreus is als je eens knoeit op de tafel.

als je je tafel regelmatig oliet, dan raakt het hout verzadigd en neemt het minder snel vocht op.

Neemt niet weg dat als je morst met olie of andere vette vloeistoffen het direct weg moet halen

@ TO, het is te doen, kaalschuren, maar wel veel werk!

Ik heb zelf een gelakte grenen tafel kaal geschuurd en vond dat al een hels karwei, dat mijn vriend het mocht afmaken

Nu is ie met zwarte olie behandeld en het is heel mooi mat donkergrijs geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven