Kat haar mauwen afleren?

20-11-2012 21:18 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor jullie op basis van mijn topictitel denken dat ik een dierenbeul ben: onze aanloopkat mag van mij best miauw zeggen. Bescheiden. Maar liever niet meer 's nachts, en ook niet overdag in die enorme krijsende toon, alsof ze constant krols is.

De kat is eigenlijk van de buren, maar die zijn bijna nooit thuis en dus is ze meestal bij ons. We voeren haar ook (de buren weten ervan en vinden het best). Het miauwen is erger geworden dan voorheen. Ze doet het, lijkt het, om aandacht. Zodra we haar aaien is het namelijk over. Een andere optie is dat ze pijn ofzo zou hebben. Haar nageltjes zijn wat lang, die wil ik binnenkort laten knippen (ik durf het niet zo goed zelf...) Misschien heeft ze daar last van?

Vriend en ik vinden de kat heel lief, maar we worden er echt gestoord van en doen 's nachts geen oog meer dicht. Nu vragen we ons af: kunnen we de kat dit afleren? Wie weet of zoiets kan bij katten, en hoe? Ik ben heel blij met de tips van kattendeskundigen....
Oeh dat is inderdaad wel vervelend. Ik weet dat je katten dingen kunt afleren met behulp van een waterspuit. Ze schrikken van het water en vergeten daardoor even wat ze aan het doen waren. Of anders 's nachts naar buiten of in een kamer die ver van jullie slaapkamer is. Wel lief dat jullie de kat opvangen, en logisch dat ie aandacht wil! Zielig dat z'n eigen baasjes er niet zijn om die aandacht te geven.
Haar leren praten?

Volgens mij kan je het niet afleren. Het blijft een kat.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Is het een Siamees?
Misschien alleen aandacht geven als ze stil is?

Is het een kat met siamese voorouders, die miauwen altijd veel
De verantwoordelijkheid terug geven aan de buren?
quote:tof schreef op 20 november 2012 @ 21:30:

Is het een Siamees?

Dacht ik ook al!

Mijn Siamees praat heel veel. Ik vind het wel knus. Ze zeurt trouwens minder als ze weet dat het geen effect heeft.

Maar ook:

Ik weet dat ze zodra ik thuis kom allereerst alle aandacht moet krijgen, anders blijft ze zeuren. Zodra het 'ik heb je gezien en vind je lief en aai, aai, aai, vasthouden, kopjes geven en zachtjes met haar praten" is geweest (met volle aandacht!) is ze stiller en minder zeurderig daarna.
ROFL success. Het is een kat, Geen hond.
quote:vosje78 schreef op 20 november 2012 @ 21:41:

ROFL success. Het is een kat, Geen hond.Ach, als het Siamees bloed heeft, lijkt het net een hond hoor. Die van mij laat ik uit, dan loopt ze honds achter me aan.
@vosje katten kunnen ook veel leren hoor! Onze kat stopt met miauwen als wij "nee" roepen. Hij weet dondersgoed dat hij niet mag zeuren.

We hebben hem ook geconditioneerd dat hij naar ons komt als wij een "tut-geluidje" maken. Dus helemaal niet onmogelijk hoor. De leeftijd van een kat speelt natuurlijk wel mee. Een jong katje kan hè natuurlijk makkelijker opvoeden dan een oudere kat.
Ik wens je een prettige wedstrijd en zet mijn geld op de kat.

Een van onze katten is net zo, als hij binnen is zit hij tussen 6 en 7 uur 's-ochtends te gillen omdat hij naar buiten wil. Krijgt hij bij ons geen "gehoor" dan gaat hij twee trappen op om ons kind wakker te gillen.

Is de kat buiten, dan zit hij rond die tijd wel voor de deur te gillen omdat hij naar binnen wil.

Het punt is dat de kat op dat moment iets wil. En jij hebt je daarnaar te voegen, of je negeert de kat. Plantenspuit wil nog wel eens helpen, maar dan moet je heel volhardend zijn. Vooralsnog is de kat hier volhardender dan wij...
Is deze kat misschien doof? Dove katten horen hun eigen gemiauw niet en miauwen dus heel hard en doordringend.
Mijn kat doet het ook. Als hij een kamer binnenloopt, om eten en om aandacht (als het om eten gaat wijst hij ons de weg zodra hij geaaid wordt). Gelukkig is ie zo geconditioneerd dat hij pas begint zodra de wekker afloopt, meteen erachteraan, dat wel.
@ chartreuse

Heb erg gelachen om je post, ook omdat ie zo herkenbaar is.
quote:Chartreuse schreef op 20 november 2012 @ 21:46:

Ik wens je een prettige wedstrijd en zet mijn geld op de kat.

Een van onze katten is net zo, als hij binnen is zit hij tussen 6 en 7 uur 's-ochtends te gillen omdat hij naar buiten wil. Krijgt hij bij ons geen "gehoor" dan gaat hij twee trappen op om ons kind wakker te gillen.

Is de kat buiten, dan zit hij rond die tijd wel voor de deur te gillen omdat hij naar binnen wil.

Het punt is dat de kat op dat moment iets wil. En jij hebt je daarnaar te voegen, of je negeert de kat. Plantenspuit wil nog wel eens helpen, maar dan moet je heel volhardend zijn. Vooralsnog is de kat hier volhardender dan wij...Ik krijg mijn kat altijd stil rond deze tijd door haar 'in de houdgreep' te nemen. Het vergt wel wat karakter zo op de vroege ochtend, maar de aanhouder wint. (Maar ik heb een heel lief poesje;)
hier een kattenforum: http://kattengedrag.forumup.nl/about188 ... edrag.html
it's a big club and you ain't in it
@ Efthimia: ah, jij bent ook lid van de vakbond van kattenpersoneel?

@ Mevrouw75: die houdgreep laat je bij onze kat beter uit je hoofd.. Hij komt uit een lange lijn van trotse zwerfkatten en gedraagt zich naar zijn afkomst. Hij is zindelijk en krabt niet aan de meubels maar daar heb je 't ook echt wel mee gehad. Houdgreep = bloedbad.
quote:Chartreuse schreef op 20 november 2012 @ 22:01:

@ Efthimia: ah, jij bent ook lid van de vakbond van kattenpersoneel?

@ Mevrouw75: die houdgreep laat je bij onze kat beter uit je hoofd.. Hij komt uit een lange lijn van trotse zwerfkatten en gedraagt zich naar zijn afkomst. Hij is zindelijk en krabt niet aan de meubels maar daar heb je 't ook echt wel mee gehad. Houdgreep = bloedbad.ah ja, ik heb een edel poesje die zich gedraagt naar haar stand;)
Hier ook last van een pratende oftwel jankende kat, en helaas het is onze eigen kat en het is geen siamees en eigenlijk is het een poes. S morgens begint ze er al mee en ze houdt alleen haar kop als ze slaapt, helaas slaapt ze naar mijn inzicht te weinig
Ik dacht dat ik een kat had die heel veel miauwde. Totdat we een kitten erbij kregen. Die kan er helemaal wat van. Ik vind het wel gezellig

En voor het drama 's ochtends is de enige oplossing: als de sodemieter je bed uit, de kat eten geven, en als het nog kan, er weer in.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 november 2012 @ 22:03:

[...]

ah ja, ik heb een edel poesje die zich gedraagt naar haar stand;)Zo een heb ik hier ook nog rondlopen. Hare Majesteit laat zich af en toe ook wel horen hoor, vooral als de deur naar het wellnesscentrum (slaapkamer met waterbed) dicht is. Maar zij roept dan een paar keer en blijft vervolgens rustig bij de deur zitten wachten, als het moet urenlang. Die gaat ook niet naar buiten, dat is beneden haar stand.
En ik hoop niet dat het gaat sneeuwen want dan houdt mevrouw haar kop helemaal niet meer, elke vlok wordt verwelkomd met een mauw.......
Jouw kat heeft je goed afgericht :p. Zij geeft het commando'aai' en uiteindelijk luister je altijd.
Hoe oud is de kat? Sommige oudere katten gaan ergmiauwen als ze: doof zijn, dement worden, een schildklierprobleem hebben. Aangezien je ook nagels moet knippen, de meeste jongere katten houden dit prima bij.
Lief dat je de kat van de buren opvangt! Vinden die dat niet erg dan?

Mauwen hoort er nu eenmaal bij, als een kat wat wil wil krijg je het te horen luid, luider, luidst die van mij gaat net zolang door totdat hij zijn zin krijgt, en hij weet dat dat gaat lukken want consequent zijn is niet echt mijn sterkste punt

Snachts is wel heel erg vervelend. Die van mij rolt zich op tegen me aan en slaap tot half zeven, daarna heeft ie honger en mauwt hij (weekend of geen weekend, ingebouwde wekker

Wat doe je dan: geef je m juist wel aandacht of negeer je m dan? Misschien dat ie t voor de aandacht doet? Gaat het miauwen echt de gehele dag door? Of zijn er momenten? Komen die momenten overeen met de dag erop?

Als je twijfelt of er iets mis is, zou ik toch even langs de dierenarts gaan. Sluit je dat toch uit, voor je gevoel kan dat een geruststelling geven.

De buren kijken totaal niet naar het beestje om? Zou het daar niet in kunnen liggen? aandacht, die ze van hun niet krijgt? Werd ze wel goed behandeld daar, qua eten, verzorging (geen mishandeling ofzo?)

Toch zou het misschien verstandig zijn om eigenaar van t beestje te worden, of wordt ze daar wel goed verzorgd? Vertoont ze dit gedrag daar ook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven