Werk & Studie alle pijlers

Postdoc opleiding en prive

06-12-2012 12:55 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames van forum even een vraag: in het voorjaar begin ik met een postdoc opleiding (studiebelasting 20 uur per week, colleges om de week op zaterdag) naast een baan van 40 uur.

Twijfel even of dit bij werk/studie moet of bij relaties, sorry als het fout staat.

Hoe hebben jullie dat thuis geregeld? Zelf heb ik geen kinderen, relatie van een half jaar (tegen de tijd ruim 10 maanden). Ik ben van plan om een schoonmaakster 1x in de twee weken te nemen die schoonmaakt en strijkt.

Mijn vraag is wat kan/mag ik verwachten van vriend? Hoe hebben jullie dat thuis verdeeld in soortgelijke situatie?
Hoe doen jullie het nu dan?
Ster, ik volg momenteel geen opleiding...nu werk ik alleen 40 uur. Ik vroeg het mij gewoon af: zie er nogal tegenop als ik zie wat vriend nu doet als ie bij mij is ;)
Serieus?

Veel succes met je studie, maar ik geloof niet dat je iets kan verlangen van een ander.
Dat snapte ik. Maar wonen jullie niet samen dus? Wat bedoel je dan precies? Dat hij in jouw huis gaat schoonmaken?
Een vriendin van mij werkt 60 uur in de week en studeert 's avonds er ook nog eens bij. Ze wil koste wat het kost partner worden van een zeer bekend financieel bedrijf. Deze studie duurt twee jaar. Ik heb geen idee welke titel hieraan hangt, want ik ken haar niet anders dan werkend en studerend.

En haar vriend trekt zijn eigen plan met zijn vrienden, hij sport veel, gaat graag uit eten en maakt uitjes met vrienden.

Hij begrijpt de wil van zijn vrouw om carriere te maken. En dat is denk ik het meest belangrijkste. Je vriend moet achter je staan.
Je wilt graag dat vriend twee huishoudens gaat bestieren?
Ik vroeg mij gewoon af hoe dat bij anderen ging en nee ik woon niet samen. Bij mijn ex regelde ik vrij veel als hij college had of studie in het weekend gewoon om hem te ontzien (denk aan boodschappen doen, zorgen dat hij niet veel hoefde op te ruimen, een keer strijken)....vroeg mij af hoe anderen doen. Nee verwachten mag ik niks natuurlijk, maar kan toch wel kijken hoe dat bij anderen gaat.
Kun je misshcien iets duidelijker zijn? Wat is de situatie nu en wat zal er veranderen in de situatie?

Sowieso: praat erover met je vriend en maak duidelijke afspraken en vertel ook hoe jij het voor je ziet. Jullie moeten samen een manier vinden, ongeacht wat er hier wordt geroepen
Wat doet hij dan nu bij je? Ik zie die post nu pas. Sorry.

Ik begrijp je niet helemaal.
Wij wonen wel samen, wij studeren en werken allebei. Dus het huishouden doen we ook gewoon samen. Over het algemeen kook ik elke dag en doe ik boodschappen, hij wast, strijkt, doet de badkamer etc. Omstebeurten stofzuigen, dweilen opruimen enzo. Ligt er net aan wie er tijd voor heeft die dag ;) Maar als jullie niet samenwonen snap ik je vraag niet helemaal.
Nou... Mijn huis is mijn huis en zijn huis de zijne, in ons geval. Natuurlijk was ik daar weleens af of draai ik een wasje en andersom, of doen we boodschappen hoe het uitkomt. Maar meer zou ik niet verwachten.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet zo goed wat je bedoelt: vandaar mijn vraag hoe jullie het nú geregeld hebben.
Oh ik zag je post niet. Vind het wel lief dat je hem probeerde te ontzien door hem te helpen. Maar twee huishoudens runnen lijkt me dan best veel. Heb je het al met hem overlegd?
Mediocraty: was niet mijn huidige vriend. En twee huishoudens runnen verwacht ik ook niet; vandaar dat ik sowieso een schoonmaakster wil nemen. Maar het zou wel lekker zijn als ik op de zaterdag rond half 7 thuis kom ik mij geen zorgen hoef te maken over het eten of de boodschappen of cadeau's ofzo.....

Tot nu toe heeft vriend daar niet echt een trackrecord in....
Als jullie elkaar dat weekend zien bij jou dan zou hij imo best boodschappen kunnen doen. Maar in elk ander geval niet. Jij wil studeren.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je een postdoc in 20 uur gepropt krijgt. Mijn man heeft net zijn postdoc afgerond (wij zijn daarvoor drie jaar geleden naar de VS verhuisd en nu net weer terug in Nederland) en hij was daar echt wel 60 tot 80 uur per week mee bezig, hoor. Ik was thuis met onze zoon en deed dus het meeste huishoudelijke werk.

Als jullie niet samenwonen vind ik het eerlijk gezegd een beetje vreemd om van je vriend te verwachten dat hij in jouw huis het huishouden op zich gaat nemen. Dat 'ie nou een keertje kookt lijkt me niet onlogisch, maar je kunt hem toch moeilijk vragen om de vloer te dweilen, of de was te doen, omdat jij die postdoc doet.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Postdoc is misschien verkeerde benaming, maar weet even geen andere benaming...
Luister eens, je relatie gaat straks al op de schop voordat je uberhaupt gaat beginnen met je opleiding.

Dat jij zo lief bent, dat is heel leuk, maar reken er niet op dat hij dat ook gaat doen, reken op niks, dan kan het alleen maar meevallen.
Nou, dat lijkt me vreemd. Want een postdoc is een nogal specifieke benaming voor het traject dat je ingaat nadat je je PhD hebt gehaald. Jij bedoelt dus dat je gewoon een opleiding gaat doen naast je werk?
Okee, een opleiding qua niveau die je volgt na je doctoraal, dacht dat dat een postdoc was....hoe noem je dat dan?
Een opleiding qua niveau? Sorry, ik weet echt niet wat je nou precies bedoelt.
Maar goed, het doet er niet toe. Ik vind in ieder geval niet dat je van je vriend kunt verwachten dat hij jouw huishouden gaat bestieren, als jullie niet samenwonen.
Volgens mij is een postdoctraject een traject van een paar jaar wat volgt op een PhD/promotietraject. In deze periode doe je onderzoek, vaak onder begeleiding van een prof of gevorderde wetenschapper, en werk je in sommige gevallen je proefschrift om tot een boek. Ga je zoiets doen? Dan vind ik 20 uur per week nogal ambitieus, naast 40 uur werken.

Daarnaast ervaar ik latten als een situatie waarin je allebei een eigen huishouden hebt wat je zelf bestiert. Natuurlijk loopt dat soms door elkaar, maar ik zou er geen zin in hebben om het huis van mijn partner te poetsen (ik heb geen partner, maar het gaat om het idee). Als je samenwoont is jullie huis van jullie allebei, als je apart woont hebben jullie allebei een eigen plek. Maar heb je het hem al eens gevraagd? Wat vindt hij ervan?
quote:Karen24 schreef op 06 december 2012 @ 13:15:

Okee, een opleiding qua niveau die je volgt na je doctoraal, dacht dat dat een postdoc was....hoe noem je dat dan?

Haha, grappig dat je dat niet weet.

Maar ontopic: nee, jij mag niets van je vriend verwachten. Het is leuk als hij een keer voor je wil koken maar niet meer dan dat. Jullie wonen niet samen.
Gewoon niets verwachten, jij jouw huishouden en hij het zijne. Dus, geen klusjes voor hem doen en hij niet voor jou. Verkijk je niet op een studie naast een 40-urige werkweek. Mijn relatie is er bijna aan onderdoor gegaan. Te weinig tijd voor elkaar, ik altijd gestresst door deadlines op het werk en deadlines voor mijn studie. Als je er wat langer over kan doen zodat het minder tijd kost, dan zou ik dat overwegen.

Praktische tip, laat je boodschappen bezorgen, scheelt ook weer tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven