Gezondheid alle pijlers

stoppen met de pil

09-12-2012 20:59 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Meiden,

Ik wil graag stoppen met de pil, niet om zwanger te worden maar ben al die hormonen zo zat, stemmingswisselingen, hoofdpijnen etc.

Ben 29 jaar en al sinds mijn 16e aan de pil.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? En wat zijn de bijwerkingen?

groetjes Nathalie
Bij mij: Hoofdpijn, raar gevoel (beetje moodswings, niet helemaal mezelf) Maar na 1 menstruatie voelde ik me al snel een stuk beter!

Nare bijwerking: Meer slijmerige afscheiding in mn ondergoed, condooms en enorm veel puisten!!!!!!

Maar voor de rest alleen maar voordelen!
Thanks voor je reactie!

ohjee, ik wil zeker geen puisten haha! Maar was dat alleen in de eerste weken of ben je er nu vanaf?
Ik ben 32 en sinds mijn 14e aan de pil en ik ben om precies dezelfde reden als jij gestopt, zo net na de zomer.

Voordelen; minder last van stemmingswisselingen, minder afscheiding, ik voel mijn lichaam beter aan. Nadelen; inderdaad pukkels en nog geen regelmatige cyclus.
Graag gedaan

Nee, de slechte huid blijft. Ik heb mee-eters en kleine pukkeltjes en vlak voor ik ongesteld moet worden of teveel chocolade eet, grote puisten...

Maar ik wil proberen om meer water te drinken en gezonder te eten. Kijken of mn huid daar beter van word. Maar mn huid is gewoon veel mooier als ik de pil gebruik.. jammer genoeg. Heel vet ook.. Maar misschien heb jij daar geen last van!

Ik vind het het wel waard hoor. Ik voel me echt veel beter! Maar ja, ik ben wel vrij gevoelig voor hormonen ben ik achter. Mirena maakte van mij ook echt een doorgedraaide heks., hahaha!
Ik ben er een tijdje geleden mee gestopt en kwam echt onnnnderrrr de pukkels te zitten. Hele gezicht, maar ook rug, borst. Toen het uitbreidde tot mijn schouders en ik las dat de gemiddelde vrouw er na 1 a 1,5 jaar pas vanaf was, was ik het zat en ben ik weer begonnen. Sindsdien ben ik best wel blij met de pil, haha.

Mijn HA vindt trouwens dat het anti-hormonengevoel en dat aan de pil zijn niet natuurlijk voelt overdreven. Toen ik daarover begon tegen hem zei hij: "En denk je dan dat jarenlang elke maand ongesteld zijn natuurlijk is? Stel je eens voor dat je in de oertijd had geleefd, dan had je het echt niet lang overleefd, 1 van elke 4 weken met een bloedgeur om je heen. Nee, dan was je bijna continue zwanger of zogend, dat is pas echt een natuurlijke cyclus." Vond het wel een interessante manier van er naar kijken, haha.
Heb je een vriend of ben je vrijgezel? In de periodes dat ik vrijgezel was, stopte ik met de pil, gewoon om te zien of mijn lijf het zelf aankon. Kreeg ik een vriend, dan begon ik op het juiste moment weer met de pil.
Ik ben na 7 jaar yasmin pil sinds half oktober gestopt. Dat omdat ik weer vrijgezel ben, en het lijkt me fijn om te ontpillen.

Ik voel me niet anders sinds ik gestopt ben. Wat we vervelend is dat ik nog steeds niet ongesteld ben.
goede ervaringen. Na een halfjaar pilloos viel ik spontaan 2 kilo af en dat gebeurt bij mij nooit zo maar. Helaas bleef het libido wel laag.

Nu heb ik een goed excuus om altijd met condoom te vrijen,..(wetende dat ik walg van kwakjes in mijn lichaam )
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik lees veel voordelen maar ook een aantal nadelen. Al hoef ik niet alle nadelen te krijgen natuurlijk Zie mezelf al voor me met een hoofd vol puisten en constant inlegkruisjes wisselen haha!

Ik heb een vriend en we hebben samen een koopwoning, zijn 4,5 jaar samen. Hoor namelijk best veel dat mensen stoppen met de pil en dan vrijen op de dagen dat ze niet vruchtbaar zijn. Vraag me af in hoeverre dit wel veilig is?
Brrr ik word bang door die puist verhalen!

Ik wil stoppen met de pil vlak voor mijn huwelijk. Maar wil niet op de grote dag met een maanlandschap op mijn gezicht rondlopen..

Ik had nu gedacht dat ik wilde stoppen met de pil, ongesteld worden en dan trouwen...

Nu ik dit lees, trouw ik eerst wel
Ik had nergens last van, wat een verademing was het zeg! Ik realiseerde mij ineens welke invloed de hormonen al die jaren op mij hadden gehad. Ik kan het voor mezelf omschrijven alsof het weer altijd grijzig en druiligerig was en toen ik stopte met de pil gingen de wolken weg en begon de zon te schijnen. Heerlijk!
Heeft het er misschien mee te maken of je gevoelig bent voor puistjes of die misschien ook had voordat je aan de pil ging?

Ik heb daar namelijk absoluut geen last van gehad, sterker nog: m'n huid zag er veel beter uit toen ik met de pil stopte. Eigenlijk voelde ik me helemaal een stuk beter - terwijl ik ook geen last had van de pil - maar ik voelde me meer 'mezelf' ofzo. En ik viel ook vanzelf een paar kilo af.

Helaas moet ik nu vanwege andere (inwendige) klachten weer de pil gebruiken, maar het liefst gebruik ik 'm helemaal niet!

En Naat, je begrijpt toch zelf ook wel dat 'de kalendermethode' geen betrouwbare methode is als je geen kinderen wilt? Maar als ik zo tussen de regels doorlees zou je het helemaal niet erg vinden als je toch zwanger raakt? Dan is het een prima methode.
Ik heb het gedaan. Was een wereld van verbetering: ik was minder emotioneel en veel minder depressief als ik soms was.
Hoi Nikkie79, dankje voor je reactie. als ik zwanger zou raken zou het zeker niet ongewenst komen. 2 vriendinnen van mij zijn al zeker 2 a 3 jaar gestopt met de pil en gebruiken de ''kalendermethode''. Toen ik dit hoorde dacht ik wauw, stoppen met die pil en gewoon beter opletten wanneer je seks hebt. Al ligt dat natuurlijk per persoon denk ik. Heb de laatste tijd steeds meer klachten door de pil.
Dat zullen dezelfde "bijwerkingen" zijn die je ook had voordat je aan de pil ging.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Had trouwens last van puisten voordat ik aan de pil ging maar ik was toen 16 jaar en vol aan het puberen en ohja, was 7 dagen ongesteld... nu 3,5...
Ik ben 23 nov gestopt met de pil (niet meer met nieuwe strip begonnen na de stopweek, dus 15 nov laatste pil genomen). Ben nu dus 24 dagen pilloos.

Ik had geen last van de pil, alleen soms pijnlijke borsten (en gevoel in lijf/ onderbuik maar weet niet zeker of dat van de pil kwam). Als ik de pil doorslikte dan kreeg ik dat gevoel in mijn lijf/ onderbuik meer -voelde niet fijn- en kreeg ik last van mijn borsten. Dus ik slikte de pil nooit door -tenzij in uiterste nood- en hield altijd netjes een stopweek.

Net als jij wilde ik voornamelijk van de pil af vanwege de hormonen, waarvan ik wel vind dat ik ze lang genoeg geslikt heb (19-30 jaar).

Ook een beetje om een aantal redenen: ik heb onverklaarbare lichamelijke (visus)klachten en er is me wel eens aangeraden om met de pil te stoppen, omdat dat er er misschien wel iets mee te maken zou kunnen hebben. Dat wil ik nu wel eens testen (ik denk dat het idd wel eens met de hormoonhuishouding te maken kan hebben, al denk ik dat stoppen met de pil niet meteen helpt, maar wel een goede bijdrage is).

Bovendien ben ik er recent achtergekomen dat je eigenlijk geen pil mag slikken als je migraine hebt en ik heb wel eens oogmigraine, en ik heb een fout uitstrijkje en dat zou ook door de pil erger kunnen zijn geworden.

Wat ik er tot nu toe van merk?

-De eerste dagen beetje minder last van een bepaald gevoel in mn nek en verder, maar weet niet zeker of dat pil-gerelateerd was. Maar dat gevoel heb ik nu nog steeds niet meer.

-Meer vettere huid volgens mij/ beetje oneffen huid (wat mini-pukkeltjes...niet echt erg opvallend). Dit kan misschien ook komen doordat mn normale (dure) dagcreme op was en ik nu weer ff een goedkoop potje heb gehaald, maar volgens mij is het vnl ook het stoppen met de pil.

-2 dagen na de stopweek had ik ff eenmalig een keer wat bruinverlies in mijn ondergoed.

-Daarna meer witte afscheiding (meer dan ik had toen ik aan de pil was volgens mij).

-19 dagen na mijn laatste pil had ik ineens een enorme plas vocht in mijn onderbroek, dit had ik nog nooit gehad. Ik wou het afvegen met wat toiletpapier en toen zat er wat bruinig aan het toiletpapier (van wat sliertjes die in dat vocht zaten, ja heel smakelijk :P).

-De dagen erna geloof ik wat minder afscheiding en beetje idee alsof de boel van binnen wat meer open stond of zo :S

Ook wat meer libido had ik het idee. Maar kreeg wel enorm pijnlijke tepels (echt de tepels, niet de borsten). Ze zijn opgezwollen/ hard en doen pijn als ik er tegenaan kom of strijk.

Geloof dat het nu weer ietsje afneemt maar heb t nog steeds.

-Tot nu toe nog niet ongesteld geweest (maar das logisch zo kort na het stoppen).

-Ik heb een vriend en wil nog geen kinderen. Vrijen moet dus

met condooms en tot nu toe valt me dat alles mee. Ik haat condooms normaalgesproken (rubbergeur die aan je handen blijft zitten en sfeerverpesters, oja en je moet ze continu in huis/ mee hebben) en vond ze toch eng (keertje een maand of twee gestopt met de pil paar jaar terug en met de ex die ik toen had knapten de condooms altijd of gleden ze af, echt standaard...) maar bij mijn huidige vriend blijven ze gewoon netjes zitten en het voordeel van niet hoeven afvegen is ook wel erg fijn. En ik denk dat je condooms best wel zo kunt inbouwen dat het geen sfeerverpesters worden.
Bedankt voor je antwoord gwenni!!
Ik ben een paar jaar geleden na jaren pilgebruik gestopt, en voelde me toen echt veel beter - wat anderen ook al zeiden, meer mezelf. Toen ik een jaar geleden een vriend kreeg weer begonnen, maar m'n emoties gingen weer met me aan de haal, dus in augustus ben ik gestopt, in november een spiraaltje gehaald, en nu net de check gehad of alles goed zit. Ben nu in principe voor 10 jaar beschermd voor zwangerschap, en dat helemaal zonder hormonen!

Bij mij past dat veel beter dan de pil, maar het is een persoonlijke keuze natuurlijk
mijn libido is sinds kort ook op 0,0. Terwijl dit voorheen gewoon hoog was. Vriend had weer mijn pil opgehaald bij de apotheek. Volgens mij waren het wel dezelfde, maar toch heb ik sinds dien echt meer klachtjes en stemmingswisselingen.

Ik vind stoppen alleen zo moeilijk, je weet vaak niet wanneer je ongesteld bent. Draag je dan elke dag een inlegkruisje, moet er niet aan denken dat ik op mijn werk flink voor schut sta omdat ik ineens en rode vlak in mijn broek heb ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven