Gezondheid alle pijlers

Gaas laat niet los van wond

18-12-2012 20:36 53 berichten
Zondag sneed mijn geliefde een deel van haar vingertop en nagel af met een mandoline

Auw natuurlijk, naar huisartenpost, alcohol erop en verbonden. Alleenngisteren wilden we het gaas verschonen maar dat was aan de wond vastgegroeid..... Urenlang in warm water gehouden...... laat bijna niet los.....erg pijnlijk..... Nu proberen met warm water met soda....nog steeds niet los..... Huisartsenpost heeft geen verder advies...

maar misschien jullie wel.....? I hope....
Alle reacties Link kopieren
babyolie er tussen gieten?
Au... Verder geen nuttige bijdrage... Succes!
Au.

Verder dan soda/biotext badje kom ik ook niet. Sorry.

Uit m'n Google kreeg ik deze:

Met wat zoete olie

(arachideolie) voorzichtig losweken.
Zeker au, probeerde ze t los te trekken deed t zo pijn, biggelden de tranen over haar wangen...
Een half uurtje in warm water laten weken, evt met de kraan de randjes wat losweken. Als het niet lukt kun je het ook laten zitten. Morgen nieuwe poging wagen.
Oma weet raad zegt:

Wanneer een gaasje vast zit aan de wond laat hem zitten, anders begint het bloeden weer. Knip het overige weg en wat erop de wondt vast zit gaat met de korst mee weg.

- Klaas

Voorkom dat het gaasje vast gaat zitten op het wondje door het wondje van te voren licht in te smeren met vaseline. Het geneest wel langzamer, maar als je om de zo veel tijd het verband móét verwisselen gaat dat wel makkelijker. Zit het gaasje al vast? Knip al het gaas wat niet vast zit los en week het even in lauw water en trek het stukje bij beetje los.

- Nicole

Als het gaasje vastgeplakt zit op de wond maak het eerst nat! laat het even weken en je trekt het er Op deze manier doet het geen pijn en blijft de korst vaak zitten!

- Suzanne
Ik vind de bovenste het meest logisch eigenlijk.
Zit het oppervlakkig vast? of is het er in gegroei (dus onder de huid gaan zitten?)
Nou dan zal alleen de eerste tip van oma werken...
Heb ik ook gehad met een plakje van mijn vinger , een tijd weken in soda en stukje bij beetje het gaasje los trekken, het is een naar karweitje maar hij moet los.
De huid is weg, die is afgesneden...
Half uurtje weken in warm water met soda, zegt deze zuster.

En geen vaseline op de wond, dat sluit de wond af en kan zorgen voor ontsteking.
Dank roodpaars maar t zit al twee uur in de soda en komt niet los....
owwww gruwel, waarom keek ik hier.

Succes met je geliefde Badmeester.
Lostrekken gaat hier niet lukken want ze gaat bij aanraken al door t plafond...
heel erg vervelend, maar het gaasje moet er toch af, dat weken is goed, dat scheelt wel iets.

Ik zou het denk ik als volgt doen, eerst laten weken.

Dan als het goed nat is dat jij de wondranden zoveel mogelijk bij elkaar houdt met je (schone) vingers en dan toch het gaasje zachtjes lostrekken.

Niet te hard duwen op de wondranden, alleen maar zorgen dat je het niet uit elkaar trekt en het weer gaat bloeden.

Is wel heel lastig en pijnlijk, maar te lang laten zitten is ook niet goed.

Er zijn speciale gaasjes met een soort vet er in, kan je bij de apotheek kopen, die dan onder een droog gaasje op de wond doen, dit voorkomt dat het weer opnieuw vast gaat plakken.
Weken in handwarm water met een scheut betadine.

Hielp bij mij toen ik mijn vingertop eraf had.
Het gaasje It vast doordat het nieuwe weefsel in het gaas is gegroeid. Gaas moet vaak verwisseld worden om dit te voorkomen. Voor nu dus inderdaad weken en steeds een beetje los trekken. Soda of biotex heeft hierbij geen toegevoegde waarde (sowieso niet bij wondbehandeling, is echt een fabel!!!!). Dus als het los is en er moet opnieuw gaas overheen in ieder geval 2 keer per dag wisselen, liever nog 3 keer per dag.
Badmeester, bel de huisartsenpost maar even, mss is het gaas ingegroeid en hebben zij tips. Succes!
*Ril*

Wilde eigenlijk zeggen, net als met een pleister, ratsemedee maar dat is beulenwerk.

Gaan ze haar vinger nog herstellen of is het gewoon pech, vinger weg?

Oeh als ik eraan denk springen de tranen al in m'n ogen. Geef je geliefde maar een extra knuffel.

Ps wat is een mandoline, ik dacht een muziekinstrument maar die zijn meestal niet scherp.
Ja en?
Volgens mij ontkom je er niet aan om toch een beetje te gaan pulleken (zoals wij dat noemen). Blijven weken, water op temperatuur houden en dan toch wat aan de randjes gaan trekken om het los te krijgen.

Een gaasje vol met wondvocht, etter etc, is ook niet bevorderlijk voor de genezing, lijkt mij.

Wel raar dat het niet los komt trouwens.. als je een uurtje in bad zit, is je hele vel verweekt. Hoe lang zit dit gaasje er al op dan?
Auw..

Het lijkt mij het verstandigste om even de huisarts/huisartsenpost te bellen, in plaats allemaal internetdingentjes te gaan zitten uitproberen. Een wond kan flink gaan ontsteken, of je kan de wond weer open trekken, dan ben je verder van huis.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Nou de huisartsenpost (eerste hulp ziekenhuis) had bij doorvragen geen beter advies dan warm water en weken.

Ik bel morgen haar huisarts en leg t dan uit want zelf wil ze niet bellen t eigenwijze mormel
Ik zou niet gaan trekken, niet met olie, en als losweken niet helpt, 2 uur moet genoeg zijn dan niet verder zelf gaan klooien, heeft ze er heel veel pijn aan dan de huisartsen post bellen, die moeten er dan nog maar even naar kijken. En als ze het wel uithoudt zou ik het laten zitten en morgen de huisarts er nog een keer naar laten kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven