Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek

04-01-2013 10:19 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij willen ons eerste huis gaan kopen. Alleen ben ik er een beetje bang voor of we een hypotheek wel krijgen.

Ik heb namelijk een ex die hetzelfde verdient in z'n eentje en die kon een hypotheek al niet aan.

Wij verdienen samen ¤ 3072 netto. Daar komt per maand nog ¤ 140,-- aan zorgtoeslag bij. Maakt: ¤ 3212,12. We werken allebei 40 uur per week.

Onze uitgaven zijn ¤ 1196,-- per maand. Dit zijn verzekeringen, auto, benzine, boodschappen, telefoons. Alles.

Is er nog: ¤ 2016,--

Nu willen we graag een huis gaan kopen alleen hebben we allebei geen idee of dat kan met ons inkomen.

Wat zijn jullie ervaringen hierin?
TO, jullie kunnen makkelijk een hypotheek krijgen maar het is wel verstandig om alvast na te denken over de toekomst. Hebben jullie een vast contract? Willen jullie kinderen? Dan is het handig om niet het maximale te lenen bijvoorbeeld. Sowieso is dat handig om niet te doen. Maar een hypotheek van 250.000 zou zonder problemen moeten lukken.
quote:tandpasta schreef op 04 januari 2013 @ 17:05:

TO, jullie kunnen makkelijk een hypotheek krijgen maar het is wel verstandig om alvast na te denken over de toekomst. Hebben jullie een vast contract? Willen jullie kinderen? Dan is het handig om niet het maximale te lenen bijvoorbeeld. Sowieso is dat handig om niet te doen. Maar een hypotheek van 250.000 zou zonder problemen moeten lukken.

We hebben allebei een vast contract ja.

We hebben zeker een kinderwens. Die we nu nog niet willen nagaan.

Bedankt voor alle reactie's!
Denk er eens goed over na of je het risico van een gezamenlijke hypotheek wilt aangaan.

Feit is dat de woningmarkt op dit moment vrij slecht is. Gunstig als je wilt kopen, slechte zaak als je uit elkaar moet. Dan kan geen van 2en het huis betalen, en blijf je mogelijk met een restschuld zitten.

Dus check even of je niet liever een kleiner huis wilt kopen dat op 1 salaris te betalen is.
Volgens mij is de max. Hoogte van je hypotheek je BRUTO jaarinkomen x 5.

Maar voor de zekerheid zou ik een advies aanvragen. Dat is altijd gratis. Het is moeilijk te zeggen zonder dat we verder alles van je weten of t lukt om een hypotheek te krijgen. Het lijkt mij van wel.

Slim is altijd om niet een tophypotheek te nemen, omdat ie er altijd rekening mee moet houden dat je misschien minder gaat werken.

Succes!!!
Top hypotheken bestaan toch niet meer?
Is dt echt zo zomer 28? dat die rekening klopt? is wel een makkelijke berekening.
Het is een hele globale berekening, die niet altijd van toepassing is. Onze factor was 4,7, in september afgesloten. Afhankelijk van de rente, de hypotheeksoort, de hypotheekverstrekker en je eigen financiële positie. Breng je eigen spaargeld mee, dan zorgt dat weer voor een 'positiever' beeld bij de hypotheekverstrekker, waardoor je mogelijk een hogere factor kunt krijgen. Schoonzus kreeg een factor 4,5, vriendin een 4,6.

Je kunt niet zeggen wat de factor gaat worden, dat varieert tussen de 4 en de 5 ( tenminste, volgens de adviseurs van de ING, ABN en een onafhankelijk adviseur, en dat brengt nogal verschillen met zich mee. Je zal naar een adviseur of bank moeten, die berekent alles voor je, niet alleen je maximale hypotheekbedrag, maar ook wat passend is bij je eigen situatie.
Als je zo afwachtend bent met je toeslagen dan zou ik nu nog geen.huis gaan kopen. Je gaat dan een langdurige verplichting aan en als je daar net zo laks mee om gaat, gaat dat in de toekomst gegarandeerd problemen opleveren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven