Gezondheid alle pijlers

Anale fissuur

18-01-2013 09:29 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik een anale fissuur. Zijn sneetjes in de anus door te harde ontlasting die ontstoken zijn.

Zalf van de huisarts gekregen maar dat werkt pas na twee weken.

Iemand tips om de pijn nu al wat te minderen en de jeuk?
zinkzalf, ligt bij de babyporducten bij grote supermarkt of drogist
Sudocreme wil ook wel helpen. Verder proberen de ontlasting zo zacht mogelijk te houden, zodat eea goed kan helen. Sterkte!
Op een zwembandje zitten.
quote:mamavanthijs schreef op 18 januari 2013 @ 09:29:

Zalf van de huisarts gekregen maar dat werkt pas na twee weken.

Iemand tips om de pijn nu al wat te minderen en de jeuk?Dat is dan toch ook een vraag die je prima aan je huisarts kunt stellen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Na een #2 op de wc, niet schoonvegen met wc-papier, maar een 'billendouche' gebruiken: een fles gevuld met water.
aiaiai, ik ben er NET vanaf. Maanden mee gelopen.

Zinkzalf kan prikken (een fissuur is een scheurtje namelijk) en de jeuk veel erger maken. Maar het is een aardige 'second best'.

Je kunt van Daro ook Boorzalf halen, dat houdt het wel soepel, maar prikt niet en de jeuk gaat er ook van weg.
Ik neem aan dat je isosorbide dinitraat-creme hebt gekregen? Dat werkt bij mij in ieder geval ook tegen de pijn en de jeuk. Als je het opbrengt gaat het heel koud aanvoelen.

Tussendoor zou je nog lidocainecreme kunnen smeren.

En goed spoelen! Na het poepen de douchekop erop, of spoelen met een fles water.

En houd je ontlasting zacht. Vraag anders Movicolon of Forlax aan de huisarts.
quote:Lughnasadh schreef op 18 januari 2013 @ 09:53:

Ik neem aan dat je isosorbide dinitraat-creme hebt gekregen? Dat werkt bij mij in ieder geval ook tegen de pijn en de jeuk. Als je het opbrengt gaat het heel koud aanvoelen.

Tussendoor zou je nog lidocainecreme kunnen smeren.

En goed spoelen! Na het poepen de douchekop erop, of spoelen met een fles water.

En houd je ontlasting zacht. Vraag anders Movicolon of Forlax aan de huisarts.isosorbide dinitraat-creme werkt inderdaad goed. Alleen kreeg ik daar de (bekende) bijwerking van dat ik zo'n extreme pijn in mijn harses kreeg. Alsof er een bus overheen was gereden (enigszins gechargeerd natuurlijk, ik weet namelijk niet hoe het voelt als er een bus over mijn hoofd rijdt). Was geen paracetamol tegen te slikken. Voordeel was, dat ik door die pijn in mijn hoofd, de pijn in mijn krent niet meer voelde . Het zet namelijk ook de bloedvaten in het hoofd uit.
quote:camomille schreef op 18 januari 2013 @ 10:30:

[...]

isosorbide dinitraat-creme werkt inderdaad goed. Alleen kreeg ik daar de (bekende) bijwerking van dat ik zo'n extreme pijn in mijn harses kreeg. Alsof er een bus overheen was gereden (enigszins gechargeerd natuurlijk, ik weet namelijk niet hoe het voelt als er een bus over mijn hoofd rijdt). Was geen paracetamol tegen te slikken. Voordeel was, dat ik door die pijn in mijn hoofd, de pijn in mijn krent niet meer voelde . Het zet namelijk ook de bloedvaten in het hoofd uit.Ai, wat komt me dit bekend voor. Wat een drama. Had ook zo'n vreselijke hoofdpijn inderdaad. Koppijn ging na twee dagen over en daarna werd fissuur ook echt snel beter. Succes!
Het helpt om al flink aan de paracetamol te gaan voordat de hoofdpijn op komt. Bij mij is dat na een uur of 2/3, dus een uur na smeren begon ik met 2 paracetamols, tot het maximum per dag. En na een dag of twee kun je daar dan weer mee stoppen. Als ik begin als de hoofdpijn al opgekomen is, helpt er niets meer.

Alles beter dan die pijn in je kont. En dan vooral als je moet poepen. *rilt*.
Ik vond de jeuk eigenlijk veel erger dan de pijn. Vooral 's avonds en 's nachts kwam dat.
Ik vond de jeuk eigenlijk veel erger dan de pijn. Vooral 's avonds en 's nachts kwam dat.
Een beetje vaseline verzacht eigenlijk altijd alle jeuk wel een beetje, waar je die ook hebt. En dan voor de pijn gewoon iets van advil of asperine of wat dan ook.
Ik had nooit jeuk, alleen maar pijn. En kramp. Afschuwelijk voelt dat.

Bij een fissuur helpt orale pijnstilling nauwelijks, je moet echt ter plaatse zijn, zeg maar.
Daarbij is het lang niet altijd met de creme op te lossen. Omdat bij het ontlasten telkens weer openscheurt natuurlijk. Een kennis van me is uiteindelijk dmv botox geholpen. Botox in je krent . Maar daar had ze veel baat bij.
Naast alle andere tips: even je toiletpapier in de gaten houden.

Wel iets zachts, maar het beste zonder opdruk en geurtjes e.d. Dat zijn allemaal toevoegingen die alleen maar irritaties kunnen opwekken. Geen vochtige doekjes gebruiken, slechts spoelen met water.

Verder zou ik ook even op je ondergoed letten, en voorlopig even alleen glad katoen gebruiken (als je dat niet al deed). Dan kan de boel een beetje meer ademen.

Zelf heb ik er tijdens mijn zwangerschappen last van gehad, auwa! Uiteindelijk van de dokter een heel neutrale creme voor gekregen, Deumevan, maar ik weet niet of die in NL ook bestaat. Bij mij hielp die goed, na elk toiletbezoek dun gesmeerd. Omdat ik lactose-intolerant ben, ben ik ook extra melk gaan drinken zodat de ontlasting zachter bleef. Lekker veel vezels kan ook daarbij helpen, en genoeg drinken.
Laxeren. Maar niet te veel, want als je aan de dunne raakt is dat ook weer niet jofel.

Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen met een combinatie van isdn-creme en corticosteroidenzalf.
Ik heb het ook gehad, idd. naspoelen met lauw water en ik gebruikte Azaron (tegen muggebeten) tegeen de jeuk.
Dank jullie wel. Ik had het ook aan de huisarts kunnen vragen was het niet dat het niet gezegd was dat het pas na 2 weken zou werken. Stond in de bijsluiter. Heb er nu vasaline op gedaan.

Pfffff hoop dat het snel over is.
Zou Nestocyl niet kunnen helpen? Helpt tegen jeuk en wondjes.

Ik gebruik het bij mijn dochters op waterwratjes als ze jeuken. Niks helpt daar echt tegen; dit wel.

Succes, lijkt me verschrikkelijk.
Oh nee, voor ik wist wat het was (lees; genoeg moet verzameld om me in de krent te laten betasten door de huisarts ) heb ik ook nestocyl gebruikt. Kijkend of dat hielp tegen de jeuk. Tegen het plafond vloog ik. Idem met bepanthen e.d.
quote:camomille schreef op 18 januari 2013 @ 21:57:

Oh nee, voor ik wist wat het was (lees; genoeg moet verzameld om me in de krent te laten betasten door de huisarts ) heb ik ook nestocyl gebruikt. Kijkend of dat hielp tegen de jeuk. Tegen het plafond vloog ik. Idem met bepanthen e.d.Ah, oké! Sorry dan! Vergeet mijn tip maar. Ik zou niet graag zien dat het alleen maar pijnlijker wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven