Verstandskies: mondopening
vrijdag 25 januari 2013 om 23:08
Hi dames en enkele heren,
Ik heb mijn verstandskies laten verwijderen en nu, na 4 dagen, kan ik mijn mond nogsteeds maar 2cm open krijgen...
Is dit normaal? Hadden jullie dit ook? Eten is hierdoor erg lastig. Verder niet bijzonder veel pijn bij het kauwen foto, ik voel dan wel wat pijn in de kant waar de kies eruit is gehaald, maar dit is niet ondraagbaar ofzo..
Extra info: ik heb een coronectomie gehad, wat zoveel inhoud dat enkel de kroon van de kies verwijderd is (tussen de wortels ligt een zenuw die niet beschadigd mag worden). Dus tandvlees opengeklapt, kies door flink stuk in geboord, kies doormidden gebroken, glazuur op wortels verwijderd, tandvlees dichtgehecht..
Ik heb mijn verstandskies laten verwijderen en nu, na 4 dagen, kan ik mijn mond nogsteeds maar 2cm open krijgen...
Is dit normaal? Hadden jullie dit ook? Eten is hierdoor erg lastig. Verder niet bijzonder veel pijn bij het kauwen foto, ik voel dan wel wat pijn in de kant waar de kies eruit is gehaald, maar dit is niet ondraagbaar ofzo..
Extra info: ik heb een coronectomie gehad, wat zoveel inhoud dat enkel de kroon van de kies verwijderd is (tussen de wortels ligt een zenuw die niet beschadigd mag worden). Dus tandvlees opengeklapt, kies door flink stuk in geboord, kies doormidden gebroken, glazuur op wortels verwijderd, tandvlees dichtgehecht..
vrijdag 25 januari 2013 om 23:14
Ik had het ook de eerste keer maar nee dat is niet normaal! Het duurde weken voor ik mijn mond weer redelijk normaal open kreeg. Na 2 weken ben ik terug naar het ziekenhuis gegaan en daar zeiden ze dat er waarschijnlijk een stukje botvliessplinter in de eond was gekomen en ontstoken geraakt. Gewoon pech, uiteindelijk herstelde het wel maar mijn wang heeft ook alle kleuren van de regenboog gekregen, net als bij een heftige blauwe plek.
Geen idee hoe het zit bij jouw behandeling, bij mij was toen 1 kies uitgesneden en 1 getrokken.
Geen idee hoe het zit bij jouw behandeling, bij mij was toen 1 kies uitgesneden en 1 getrokken.
vrijdag 25 januari 2013 om 23:17
zaterdag 26 januari 2013 om 00:14
Ik heb het soms na tandartsbezoek ook al. Mijn kaak is ietsje scheef ofzo, waardoor het fout gaat als ik 'm te lang te ver open doe. Dan heb ik nog dagenlang problemen met mond open doen. Het is niet normaal en het hoort niet (en als het nog langer duurt zou ik er even naar laten kijken, of er niet een andere oorzaak is). Te veel (harde) muesli eten heeft hetzelfde effect trouwens, dan overbelast je dezelfde spieren blijkbaar. Dus even alleen makkelijk te kauwen dingen door die 2 cm naar binnen duwen .
zaterdag 26 januari 2013 om 12:37
Nou het hoort dus niet zo te gaan hoor. Toen ik de afspraken plande om de verstandskiezen te laten verwijderen, eerst links, daarna rechts, stelden ze in het ziekenhuis voor om dat met een tussenpauze van 2 weken in te plannen. Dat heb ik niet gedaan, ik wilde eerst het herstel afwachten en daarna een nieuwe afspraak maken. En maar goed ook want na die 2 weken kon ik mijn mond nog maar 2 cm open krijgen. Had nooit gekund. Maar als dat bij iedereen zo zou gaan dan hadden ze in het ziekenhuis natuurlijk niet dat voorstel gedaan om er 2 weken tussen te plannen!
Ik heb uiteindelijk ongeveer 3 weken alleen vloeibaar en gepureerd voedsel kunnen eten. Het duurde een maand of 2 tot het weer hersteld was en ik terug kon voor de andere helft. Voor de meeste mensen geldt dat echt niet! Toen ik terugkwam voor rechts heb ik ook ervaren dat het heel anders kan gaan en heb ik zelfs diezelfde avond alweer gewoon gegeten. Nou ja wel met pijnstillers en maar aan 1 kant kauwen maar dat is niet zo heel erg.
Kortom er zijn meer mensen die dit overkomt maar het is niet hoe het normaal hoort te gaan. Je bent zeg maar de minderheid met bijwerkingen.
Ik heb uiteindelijk ongeveer 3 weken alleen vloeibaar en gepureerd voedsel kunnen eten. Het duurde een maand of 2 tot het weer hersteld was en ik terug kon voor de andere helft. Voor de meeste mensen geldt dat echt niet! Toen ik terugkwam voor rechts heb ik ook ervaren dat het heel anders kan gaan en heb ik zelfs diezelfde avond alweer gewoon gegeten. Nou ja wel met pijnstillers en maar aan 1 kant kauwen maar dat is niet zo heel erg.
Kortom er zijn meer mensen die dit overkomt maar het is niet hoe het normaal hoort te gaan. Je bent zeg maar de minderheid met bijwerkingen.
zaterdag 26 januari 2013 om 19:33
Pyridine, wanneer was jouw zwelling weg? Bij mij zie je het niet heel erg in mijn gezicht, maar het is nogwel stijf en vooral de binnenkant van mijn wang en tandvlees zijn nog gezwollen...
Het eten is inderdaad super lastig! Ik eet maar soep en yoghurt en geprakte banaan enzo... En nu vond vriendlief het wel een goed idee om het geplande etentje (morgen) met zijn vrienden bij ons thuis te laten komen :-S
Het eten is inderdaad super lastig! Ik eet maar soep en yoghurt en geprakte banaan enzo... En nu vond vriendlief het wel een goed idee om het geplande etentje (morgen) met zijn vrienden bij ons thuis te laten komen :-S
zaterdag 26 januari 2013 om 19:42
Toen mijn verstandskies operatief verwijderd is
had ik een dicht oog, een dikke wang, een dikke hals
en had een deel van de rechterkant van mijn gezicht alle kleuren van de regenboog...
Ik kon ook mijn mond nauwelijks open krijgen
en heb maanden op ibuprofen 600 mg geleefd.
Tussentijd 2 keer bij de tandarts geweest omdat ik dacht,
dit kan nooit goed zijn...
Maar had geen ontsteking of iets dergelijks.
Genezing heeft tijd nodig
had ik een dicht oog, een dikke wang, een dikke hals
en had een deel van de rechterkant van mijn gezicht alle kleuren van de regenboog...
Ik kon ook mijn mond nauwelijks open krijgen
en heb maanden op ibuprofen 600 mg geleefd.
Tussentijd 2 keer bij de tandarts geweest omdat ik dacht,
dit kan nooit goed zijn...
Maar had geen ontsteking of iets dergelijks.
Genezing heeft tijd nodig
zondag 27 januari 2013 om 11:09
quote:labello01 schreef op 26 januari 2013 @ 19:33:En nu vond vriendlief het wel een goed idee om het geplande etentje (morgen) met zijn vrienden bij ons thuis te laten komen :-S
Iets maken dus wat je zelf kan eten
Erwtensoep met heel kleine stukjes vlees er in en rijstepap na? (Dan hebben ze in elk geval genoeg op)
Iets maken dus wat je zelf kan eten
Erwtensoep met heel kleine stukjes vlees er in en rijstepap na? (Dan hebben ze in elk geval genoeg op)