Start 2 Run - deel 5
woensdag 30 november 2011 om 11:20
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.
Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.
Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!
Vorige delen:
Start 2 run deel 1
Start 2 run deel 2
Start 2 Run, deel 4
Download voor je mp3:
Gratis:
http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx
Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km
Schema's op papier:
schema's Evy
Om je loopjes te plannen en te meten:
afstandmeten
mapmyrun
runningmap
Rek en strekoefeningen:
atletiekunie
youtube
Aikidostretching
Runinfo.nl
Stretchoefeningen
Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:
Blessurewijzer
Blessures
Tabel: rennen met Evy
NaamSerieWeekLeslian5 km11
Tabel: rennen zonder Evy
NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari
Extra tabel voor de kilometermeisjes
NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km
Doelen 2015
Max: 2015: LDR 120 km (mei)
Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.
Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!
Vorige delen:
Start 2 run deel 1
Start 2 run deel 2
Start 2 Run, deel 4
Download voor je mp3:
Gratis:
http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx
Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km
Schema's op papier:
schema's Evy
Om je loopjes te plannen en te meten:
afstandmeten
mapmyrun
runningmap
Rek en strekoefeningen:
atletiekunie
youtube
Aikidostretching
Runinfo.nl
Stretchoefeningen
Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:
Blessurewijzer
Blessures
Tabel: rennen met Evy
NaamSerieWeekLeslian5 km11
Tabel: rennen zonder Evy
NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari
Extra tabel voor de kilometermeisjes
NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km
Doelen 2015
Max: 2015: LDR 120 km (mei)
Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
zondag 3 februari 2013 om 18:33
@ bibianne; en? Was het leuk? Allemaal goed gegaan? Ik moet eigenlijk nooit plassen, zelfs op de 33 km van afgelopen vrijdag niet 
@ mother: mijn eerste 10 km loopje liep ik toen in Rotterdam in 59 nog wat, 59.40 geloof ik als ik me niet vergis.
Na de 33 km van vrijdag vanmorgen vroeg een kort 5 km rondje gedaan. Dat was lang geleden dat ik zo kort liep maar ik had geen tijd, moest mijn vriend van de boot halen en morgen ga ik naar Holy Island als het goed is, want dat kan qua getijde en ik heb er erg veel zin in om daar te gaan lopen. Dus alleen even snel. Veel wind\!
@ mother: mijn eerste 10 km loopje liep ik toen in Rotterdam in 59 nog wat, 59.40 geloof ik als ik me niet vergis.
Na de 33 km van vrijdag vanmorgen vroeg een kort 5 km rondje gedaan. Dat was lang geleden dat ik zo kort liep maar ik had geen tijd, moest mijn vriend van de boot halen en morgen ga ik naar Holy Island als het goed is, want dat kan qua getijde en ik heb er erg veel zin in om daar te gaan lopen. Dus alleen even snel. Veel wind\!
zondag 3 februari 2013 om 20:50
Ik ben helemaal blij, het ging super, mijn doel was binnen de 2 uur en heb gelopen in 1.53.50.
Had nergens last van onder weg, ging beter dan vorig jaar, toen had ik het moeilijk in de laatste km maar nu niet. Heb de eerst 10 km rustig aan gedaan want dan moet je veel klimmen maar de laatste kilometers, toen het meer naar beneden ging ben ik gaan versnellen. Op naar de HM
Had nergens last van onder weg, ging beter dan vorig jaar, toen had ik het moeilijk in de laatste km maar nu niet. Heb de eerst 10 km rustig aan gedaan want dan moet je veel klimmen maar de laatste kilometers, toen het meer naar beneden ging ben ik gaan versnellen. Op naar de HM
zondag 3 februari 2013 om 21:43
Mag ik dit topic binnen komen vallen met een vraag? Ik ben namelijk weer begonnen waar ik vorig jaar gebleven was: de 5 km versie van Evy. 8 weken door omstandigheden (sneeuw, echt veel te druk) niet gelopen. Les 19 was de laatste les die ik vorig jaar liep. Vandaag nog een keer les 19 gelopen en het ging goed! Mijn conditie is wonder boven wonder niet (merkbaar) achteruit gegaan.
Ik wil me, voor de extra motivatie, inschrijven voor een hardloopwedstrijdje. Hier in de buurt is er eentje eind februari en eentje eind maart. Als ik de lessen van Evy keurig 3 keer in de week blijf doen zal ik op 20 februari klaar zijn met de lessen. Maar, ik loop echt geen 10 km per uur, dus ook echt nog geen 5 kilometer. Wat denken jullie? Is het verstandig om toch te proberen om de 5 km eind februari al te lopen? Kan je, als je een half uur kan lopen, ook wel 45 minuten lopen in een wedstrijd? Of leg ik de lat dan te hoog en kan ik beter wachten tot maart?
Tips en trucs zijn welkom!
Ik wil me, voor de extra motivatie, inschrijven voor een hardloopwedstrijdje. Hier in de buurt is er eentje eind februari en eentje eind maart. Als ik de lessen van Evy keurig 3 keer in de week blijf doen zal ik op 20 februari klaar zijn met de lessen. Maar, ik loop echt geen 10 km per uur, dus ook echt nog geen 5 kilometer. Wat denken jullie? Is het verstandig om toch te proberen om de 5 km eind februari al te lopen? Kan je, als je een half uur kan lopen, ook wel 45 minuten lopen in een wedstrijd? Of leg ik de lat dan te hoog en kan ik beter wachten tot maart?
Tips en trucs zijn welkom!
maandag 4 februari 2013 om 09:27
@ bibianne: wow geweldig gedaan! Goeie tijd ook. Knap! Nergens last van nu?
@ sjakie: goed van je dat je het weer hebt opgepakt en fijn dat het zo goed gaat weer. Iedereen zal iets anders adviseren wat betreft jouw vraag denk ik. Laat ik voorop stellen dat ik het zelf niet zou doen. Maar ik was langzaam, kon er niks van en liep zeker geen 10 km/uur toen ik klaar was met Evy. Dat geeft dus niks. Maar 30 minuten kunnen lopen, is weer wat anders dan 45 minuten kunnen lopen (namelijk de helft verder) en in een loopje ga je toch altijd wat harder lopen dan je normaal zou doen met alle risico's van een blessure. Want ik begrijp dat je nog niet eerder liep? Zelf was ik eind 2009 klaar met evy en liep mijn eerste loopje in april 2011 pas. Dat jaar liep ik er idioot veel, geen idee waarom. In 2012 ging ik wat kritischer kijken naar opbouw en loopjes en in 2013 al helemaal. Hoe lang doe je nu over 5 km? Ik denk dat dát het belangrijkste is. Je schrijft 45 minuten?
@ sjakie: goed van je dat je het weer hebt opgepakt en fijn dat het zo goed gaat weer. Iedereen zal iets anders adviseren wat betreft jouw vraag denk ik. Laat ik voorop stellen dat ik het zelf niet zou doen. Maar ik was langzaam, kon er niks van en liep zeker geen 10 km/uur toen ik klaar was met Evy. Dat geeft dus niks. Maar 30 minuten kunnen lopen, is weer wat anders dan 45 minuten kunnen lopen (namelijk de helft verder) en in een loopje ga je toch altijd wat harder lopen dan je normaal zou doen met alle risico's van een blessure. Want ik begrijp dat je nog niet eerder liep? Zelf was ik eind 2009 klaar met evy en liep mijn eerste loopje in april 2011 pas. Dat jaar liep ik er idioot veel, geen idee waarom. In 2012 ging ik wat kritischer kijken naar opbouw en loopjes en in 2013 al helemaal. Hoe lang doe je nu over 5 km? Ik denk dat dát het belangrijkste is. Je schrijft 45 minuten?
maandag 4 februari 2013 om 11:23
@ max, ik heb geen idee hoe lang ik over de 5 km doe, ik weet niet hoe snel ik loop. Ik gok dat ik tussen de 7 en 8 km p uur loop. Noem me een watje, maar ik zou het dus wel een beetje gênant vinden als ik als laatste over de finish hobbel. Ik heb inderdaad nog niet eerder gelopen. Misschien moet ik het een keertje testen, hoe lang ik kan lopen, zonder de druk van een wedstrijd.
Waarom heb jij zo lang gewacht met wedstrijden?
Waarom heb jij zo lang gewacht met wedstrijden?
maandag 4 februari 2013 om 17:26
@ sjakie: Verschillende redenen. In de eerste plaats ben ik geen snelheidswonder en word ik vooral gemotiveerd door de natuur en lopen in de natuur. Dat ik moet trainen om langere afstanden aan te kunnen en wat sneller moet worden om er minder lang over te doen is inmiddels wel duidelijk geworden. Verder wilde ik mijn basis eerst goed hebben, vooral omdat ik er niks van kon. Eerst maar lekker lopen. Toen ik mijn horloge kreeg (na evy), ben ik natuurlijk voor het eerst pas op snelheid en afstand gaan letten (tijdens opbouw denk je vooral in minuten). Ik kon pas in de winter van 2010/2011 zowel op de 5 als op de 10 km sneller dan 10 km/uur. Dat is dan toch wel weer een soort 'magische grens'. Eigenlijk wilde ik helemaal geen loopjes doen toen in 2011, maar ik schreef me in voor de Heldenrace om geld in te zamelen voor de hersenstichting. Toen begon het ineens wel te kriebelen en op donderdag zag ik een advertentie voor een startnummer voor de 10 km in rotterdam en zondag liep ik er! Dat was dus in april, ruim voordat de heldenrace zou plaatsvinden. Ik vond het wel leuk op zich maar enorm druk. Dubbele gevoelens. Overigens heb ik een website, http://www.runpower.nl daar staan veel gedachten en routes etc. ik loop nu al enkele weken in de UK en dan weet ik weer helemaal waarom ik ook alweer wil lopen. En waarom ik wil trainen om sterker te worden en langere afstanden te kunnen lopen. Maar ik bouw langzaam op. Daarom zal iedereen je dus een ander antwoord geven. Als jij het heel leuk vindt om te doen, en eens te kijken hoe snel je het kunt afleggen, als je fit en sterk genoeg bent nu, dan moet je het gewoon proberen. Als laatste over de finish komen maakt helemaal niets uit. Kijk wel even of er een limiet is, dus dat je wel binnen komt binnen de gestelde tijd. Maar je kunt ook nog even wachten totdat je 'echt' redelijk makkelijk de 30 minuten aan kunt. Er zijn genoeg loopjes in het land, en al helemaal vanaf maart dus wat dat betreft geen haast denk ik.
Ik heb net een heerlijk zwerfrondje gedaan op een eiland hier. Geweldig. Ik had 4 waypoints geprogrammeerd zodat ik ongeveer zou weten waar ik uithing. Dat werkte prima. Een route hoef je hier niet te maken want er zijn geen echte paden en bovendien wordt vaak een pad ineens versperd door een stroom ofzo. Maar dit werkte prima.
Ik heb net een heerlijk zwerfrondje gedaan op een eiland hier. Geweldig. Ik had 4 waypoints geprogrammeerd zodat ik ongeveer zou weten waar ik uithing. Dat werkte prima. Een route hoef je hier niet te maken want er zijn geen echte paden en bovendien wordt vaak een pad ineens versperd door een stroom ofzo. Maar dit werkte prima.
maandag 4 februari 2013 om 18:39
Mooie foto's op je site! Ik kan nu opeens goed begrijpen dat je motivatie in de natuur vind. Ik loop vooralsnog een paar rondjes door de wijk met uitzicht op al mijn buurvrouwen hangend op de bank terwijl ze naar sterren springen op t ijs kijken
Heb jij natuur dichtbij? Of fiets / rij je eerst naar een mooie plek om vervolgens te gaan lopen?
Heb jij natuur dichtbij? Of fiets / rij je eerst naar een mooie plek om vervolgens te gaan lopen?
maandag 4 februari 2013 om 19:07
@ sjakie: ah hahaha maar dat is ook vast een goed gevoel als jij lekker buiten aan het trainen bent
ik zie het helemaal voor me. Ik zit momenteel in de UK maar voor vandaag moest ik ook een half uurtje op pad eerst met de auto. Thuis heb ik gelukkig wel een natuuurgebied dichtbij om te lopen. Ik lees net op twitter in mijn TL dat een van de tweeps is aangereden vanmiddag door een auto tijdens het hardlopen en dan besef ik weer hoe gelukkig ik ben dat ik bijna nooit over straat hoef te lopen.
maandag 4 februari 2013 om 20:16
maandag 4 februari 2013 om 20:19
Sjakie: ik zou voor de run in maart gaan (of nog later). Ik ben begonnen met Evy en toen ik klaar was heb ik een run van 3km gedaan. Niet in een supertijd, maar ik heb wel alles ervaren hoe het gaat met een wedstrijd, hoe het werkt met het opzuigen van lopers bij de start enz. En wat ik ook zag (ik was daar echt verbaasd over!) is dat er ook mensen zijn die rustig een minuutje wandelen. Dus als jij die 5km nog niet in een keer kunt lopen, is dat ook geen punt. Wat je wel los moet laten is de tijd: plezier in het hardlopen en het volhouden is echt het belangrijkste. Ik heb het tempo al lang geleden losgelaten. En ja, ik eindig vaak als een van de laatsten. Nou en? Ik zorg er wel voor dat ik lachend op de foto kom
maandag 4 februari 2013 om 20:59
woensdag 6 februari 2013 om 15:51
@Bibianne, ohhhh, wat goed goede tijd, knap hoor!
@Max, ok, mijn doel is de CPC onder 1 uur te gaan lopen.
@Sjakie, leuk dat je weer met hardlopen bent begonnen.
Ik ben in Januari 2012 begonnen met hardlopen en op 11 maart 2012 heb ik mijn eerste 5 km. gelopen tijdens de CPC in 34 min. en 14 sec. Snelheid: 8.76 km/u.
Als ik jou was zou ik er gewoon voor gaan!
Zo, vanmiddag gelopen in het bos, modder, schelpen maar wat heb ik genoten: 10.416 m, 01:02:37, Snelheid: 9,98 km/u.
Februari: 21 km.
@Max, ok, mijn doel is de CPC onder 1 uur te gaan lopen.
@Sjakie, leuk dat je weer met hardlopen bent begonnen.
Ik ben in Januari 2012 begonnen met hardlopen en op 11 maart 2012 heb ik mijn eerste 5 km. gelopen tijdens de CPC in 34 min. en 14 sec. Snelheid: 8.76 km/u.
Als ik jou was zou ik er gewoon voor gaan!
Zo, vanmiddag gelopen in het bos, modder, schelpen maar wat heb ik genoten: 10.416 m, 01:02:37, Snelheid: 9,98 km/u.
Februari: 21 km.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
vrijdag 8 februari 2013 om 13:30
Ik heb daar ook geen ervaring mee.
Ik heb de hele week een beetje gekwakkeld met een verkoudheid die niet helemaal doorzet.
Ik ben vandaag na een paracetamol toch maar gaan lopen in de hoop het er lekker uit te lopen.
Ik heb 10 km gelopen in iets meer dan een uur.
feb 20,06 km, 2013 76,76 km
Ik heb de hele week een beetje gekwakkeld met een verkoudheid die niet helemaal doorzet.
Ik ben vandaag na een paracetamol toch maar gaan lopen in de hoop het er lekker uit te lopen.
Ik heb 10 km gelopen in iets meer dan een uur.
feb 20,06 km, 2013 76,76 km
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
vrijdag 8 februari 2013 om 16:41
Vanmiddag heerlijk gelopen in het bos.
Mijn allereerste 11.7 m, 01:08:27, Snelheid: 10,26 km/u! Ben erg blij ondanks dat ik te warm gekleed was en ik mijn nieuwe hardloopschoenen aan had maar de zon scheen dus wat wil je nog meer?
@Sun, beterschap.
Febr: 32.7 km.
Mijn allereerste 11.7 m, 01:08:27, Snelheid: 10,26 km/u! Ben erg blij ondanks dat ik te warm gekleed was en ik mijn nieuwe hardloopschoenen aan had maar de zon scheen dus wat wil je nog meer?
@Sun, beterschap.
Febr: 32.7 km.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
zaterdag 9 februari 2013 om 09:20
@ mother: je gaat dus prima. Maar waarom denk je nou dat de 10 bij de CPC ineens niet binnen het uur zou gaan? Als je nu op 10 km/uur steeds traint ga je natuurlijk een hele andere tijd neerzetten daar! Pas wel op dat je niet te snél traint. Kijk daarom goed naar de tijd die je gaat lopen tijdens de CPC en pas trainingen daar verder op aan. Is alleen maar advies hoor
Wil je ook het jaartotaal erbij schrijven want ik ga lekker niet rekenen 
@ sun: ben je weer helemaal fit?
@ sjakie: ik niet maar het is vast goed. Als het je wat lijkt, gewoon proberen, een goede opbouw is altijd handig!
Ik heb donderdag weer eens interval gedaan, die staan om de paar weken in het schema. 10x800 mtr. Ging lekker. Nu nog een 12 en 14x800. Het klinkt weinig maar het is toch best pittig maar leuk om te doen, de tijd vliegt voorbij en er zat in een oogwenk 15 km op (door het heen en terug lopen naar de start)
Fijn weekend
@ sun: ben je weer helemaal fit?
@ sjakie: ik niet maar het is vast goed. Als het je wat lijkt, gewoon proberen, een goede opbouw is altijd handig!
Ik heb donderdag weer eens interval gedaan, die staan om de paar weken in het schema. 10x800 mtr. Ging lekker. Nu nog een 12 en 14x800. Het klinkt weinig maar het is toch best pittig maar leuk om te doen, de tijd vliegt voorbij en er zat in een oogwenk 15 km op (door het heen en terug lopen naar de start)
Fijn weekend
zaterdag 9 februari 2013 om 10:15
Mother2009, jij gaat die 10km echt wel binnen een uur lopen hoor! Jij loopt in je gewone trainingen toch ook die 10 binnen een uur? Ik heb op een wedstrijd nog nooit langzamer gelopen dan tijdens trainingen, dus dat komt bij jou vast ook helemaal goed!
Ik heb vanochtend een intervaltraining gedaan met een van de lessen van Evy. Ik vind dat altijd best zwaar (daarom doe ik ze waarschijnlijk ook niet zo vaak ) Maar goed, toch maar weer 7km op de teller.
Februari: 20 km, totaal 2013: 65 km
Ik heb vanochtend een intervaltraining gedaan met een van de lessen van Evy. Ik vind dat altijd best zwaar (daarom doe ik ze waarschijnlijk ook niet zo vaak ) Maar goed, toch maar weer 7km op de teller.
Februari: 20 km, totaal 2013: 65 km
zaterdag 9 februari 2013 om 17:34
Ben ik even op tijd gaan lopen, toen ik weer thuis was begon het te sneeuwen en het sneeuwt nog steeds. Er ligt al 6 cm.
Het lopen ging goed, geen last van de beentjes.Had nog niet gelopen na zondag dus de spieren zijn weer als nieuw
Ben met een schema begonnen en hoefde maar 3,2 km te lopen dus dat is een makkie.
Feb 22 km
totaal 95 km
Het lopen ging goed, geen last van de beentjes.Had nog niet gelopen na zondag dus de spieren zijn weer als nieuw
Ben met een schema begonnen en hoefde maar 3,2 km te lopen dus dat is een makkie.
Feb 22 km
totaal 95 km
maandag 11 februari 2013 om 09:35
maandag 11 februari 2013 om 15:41
maandag 11 februari 2013 om 18:52
@ dita: he goed een nieuwe week. Gaat het nog lekker?
@ bibianne: leuk schema? Lang? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik alweer in week 22 ofzo ben. Nog nooit zo lang iets gedaan maar dit geef ik dus een jaar, en ik kijk dan wat het me gebracht heeft.
@ fabienne: maar wel lekker gevoel zeker he
Ik liep vandaag ook weer. Lekker rondje en geweldig mooi
[img]http://www.runpower.nl/images/110213_18_klein.jpg[/img]
Voor wie meer wil zien http://www.runpower.nl
Eergisteren liep ik door de heuvels ook echt super.
@ bibianne: leuk schema? Lang? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik alweer in week 22 ofzo ben. Nog nooit zo lang iets gedaan maar dit geef ik dus een jaar, en ik kijk dan wat het me gebracht heeft.
@ fabienne: maar wel lekker gevoel zeker he
Ik liep vandaag ook weer. Lekker rondje en geweldig mooi
[img]http://www.runpower.nl/images/110213_18_klein.jpg[/img]
Voor wie meer wil zien http://www.runpower.nl
Eergisteren liep ik door de heuvels ook echt super.
maandag 11 februari 2013 om 20:57
Prachtige foto's weer, Max. Hoe doe je dat? Stop je steeds even om een foto te maken? Heb je dan geen moeite om weer in het ritme te komen?
Ik ga ook eens foto's maken van de mooiste plek van mijn route
Vandaag bijna 10km gelopen, 9,4. Voor het eerst in tijden dat ik weer richting de 10 ben gegaan. Half maart heb ik een wedstrijd van 10km, dus tegen die tijd wil ik in elk geval 12,5km in de benen hebben. Dat geeft me een zeker gevoel dat ik die 10km goed kan lopen.
Februari 30km, totaal 2013: 76 km
Ik ga ook eens foto's maken van de mooiste plek van mijn route
Vandaag bijna 10km gelopen, 9,4. Voor het eerst in tijden dat ik weer richting de 10 ben gegaan. Half maart heb ik een wedstrijd van 10km, dus tegen die tijd wil ik in elk geval 12,5km in de benen hebben. Dat geeft me een zeker gevoel dat ik die 10km goed kan lopen.
Februari 30km, totaal 2013: 76 km