falafel maken

05-02-2013 10:37 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben op zoek naar mensen met verstand van koken.

Ik zou graag deze falafel eens willen maken;

http://www.24kitchen.nl/r ... -cherry-pruim-trostomaten

lijkt me niet heel moeilijk.

Maar ik heb geen verse kruiden, wel gewoon peterselie en koriander in een potje.

Zou dat ook kunnen?
Zelf vind ik echt verse kruiden lekkerder hoor. Als je niet een pot met kruiden wil kopen, koop dan die verse diepvrieskruiden. Wat je overhebt kan je dan in je vriezer bewaren voor een andere keer.

Of ga naar de Lidl, daar is een potje kruiden meestal 50 cent per stuk. Bij een Turkse toko zijn verse kruiden ook meestal goedkoper.

Ziet er lekker uit dat gerecht, ik sla het ook even op bij favorieten op die site.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja hoor. Vers is vaak wel lekkerder. Je kan ook verse kruiden uit de diepvries kopen.
Natuurlijk kan dat ook. Maar wel iets minder lekker qua smaak. Ik vind koriander uit een potje niet vergelijkbaar met verse koriander.
Ja hoor, dat kan. Maar verse koriander maakt het wel veel lekkerder.
Mooi. We zijn het eens
quote:yette schreef op 05 februari 2013 @ 10:43:

Mooi. We zijn het eens Geen twijfel mogelijk
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ok dank voor de tips,

probeer ik het met de gedroogde kan het de volgende keer als ik tijd heb om nog wat verse te kopen het alleen maar beter smaken
Verse koriander kun je eigenlijk niet vervangen. Koriander uit een potje is doogaans gemalen korianderzaad, en vers zijn het blaadjes. Smaakt heel erg anders.

En peterselie uit een pot smaakt helemaal nergens naar. Dat is alleen leuk voor de kleur.

Ik zou er niet aan beginnen zonder verse of desnoods diepvrieskruiden. Zonde van het werk. In falafel zijn de kruiden geen bijzaak.
.
quote:impala schreef op 05 februari 2013 @ 11:09:

Verse koriander kun je eigenlijk niet vervangen. Koriander uit een potje is doogaans gemalen korianderzaad, en vers zijn het blaadjes. Smaakt heel erg anders.Goh ik was dit net aan het typen
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Je hebt ook korianderblad uit een potje. Maar goed, ik zou falafel ook met verse kruiden maken. Veel lekkerder.
quote:impala schreef op 05 februari 2013 @ 11:09:

Ik zou er niet aan beginnen zonder verse of desnoods diepvrieskruiden. Zonde van het werk. In falafel zijn de kruiden geen bijzaak.

Eens hoor. Voor je het weet heb je taaie stuiterballen.

Waar ik even om moest lachen, de vraag verse of gedroogde kruiden, iedereen zegt voor dit gerecht vers is lekkerder. En dat TO dan zegt, ok bedankt maar ik ga het met gedroogde proberen .

Waarom vraag je het dan?
nee ze schreven, ja dat kan máár vers is lekkerder

maar ik heb geen vers bij de hand.

Maar ik begrijp dat gedroogd dus eigenlijk niet gaat lukken?
quote:absor schreef op 05 februari 2013 @ 17:22:

nee ze schreven, ja dat kan máár vers is lekkerder

maar ik heb geen vers bij de hand.

Maar ik begrijp dat gedroogd dus eigenlijk niet gaat lukken?We gaan het van jou horen. Mij lijkt het heel erg droog worden maar misschien valt het wel mee en ga je het voortaan wel alleen maar maken met gedroogde kruiden. Ik ben benieuwd. ;)
Dit kan best met gedroogde kruiden, het gaat om maar zo weinig... Ik zou vooral bang zijn dat het nogal klef wordt doordat je kikkererwten uit blik gebruikt. Die zijn gaar, terwijl het 'in het echt' (van de falafelpolitie) met rauwe, geweekte erwten moet.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Jeetje ja may_ka, dat wordt idd helemaal niets. Heb dat in mijn onbenul een keer geprobeerd, maar met kikkerertwen uit blik krijg je een soort smurrieballen. Ik neem aan dat het recept bedoelt afgieten na een nacht weken (van gedroogde kikkererwten), maar dat staat er niet duidelijk in. Niet alleen afgieten maar ook een flink aantal maal spoelen die geweekte kikkererwten. Ze hebben het ook over een staafmixer, dat gaat ook niet zo makkelijk met geweekte ongekookte kikkererwten... mmm bijzonder..

Hoop niet dat je nu smurrieballen met smakeloze dorre blaadjes hebt TO... Zo wel, das dus geen falafel, dus er is hoop voor een volgende keer.
ai ja daarom sprak het recept me dus ook aan; omdat het met kikkererwten uit blik was...en er een filmpje bij zat en die vrouw het nogal handig lijkt te doen

verdere recepten van falafel zijn altijd met gedroogde dus ik dacht, ha eindelijk met iets uit blik.

hm, begin steeds meer te twijfelen of ik dit morgenavond wel op tafel moet proberen te gaan zetten.
Ik vind verse koriander in falafel ook echt een voorwaarde. Nog even een tip wat betreft mixen met de staafmixer... ik plet het altijd fijn met mijn vuist omdat ik er met de staafmixer niet door kom. Wat betreft het balletjes maken, dat gaat 10 keer makkelijker na het mengsel koud en stijf te hebben gemaakt in de koelkast ( paar uur) Verder vind ik het makkelijker met mijn bebloemde handen dan met 2 lepels.
Ik vind het met een staafmixer wel te doen, maar je moet flink duwen.

Mijn toptip is om het mengsel te maken en dan één balletje (of eigenlijk maak ik er liever een soort platte schijfjes van) alvast even te bakken. Dan weet je zeker dat ze lekker zijn, voordat je een vriezer vol falafel-die-een-pietsje-meer-zout-nodig-heeft hebt.
Ow dat ga ik proberen Alie, lijkt me enorm therapeutisch dat kikkererwten pletten

Absor, ik denk dat ik zelf dit recept niet zo snel zou uitproberen om op een doordeweekse dag een huischgezin mee te voeden, tenzij je een snackbar in de buurt hebt of thuisbezorgd stand by hebt staan. Misschien als je het wil uitproberen meer een soort creatieve zondagmiddagactiviteit, eens kijk wat er gebeurt. Ik zou dan een heel klein deel van de ingredienten gebruiken, en als het niet lukt kun je de ingredienten die je over hebt zonder ui en ei nog omtoveren tot humous door er tahin door te mengen.
ja koriander is indd lastig. maar je kunt prima falafel maken met gedroogde kruiden. ik heb er geen verstand van hoor, maar vriend is een halve kok en maakt het zelf gewoon met gedroogde kruiden (heb geen recept voor je helaas, hij 'doet' het gewoon, wat ie dan doet blijft voor mij een raadsel )
Ik heb het recept uit de OP net uitgeprobeerd.

Met nog wat korianderzaad en chilipoeder erdoor smaakt het erg goed. Ik heb wel verse kruiden gebruikt en dat proef je idd wel. De staafmixer vond het niet helemaal geslaagd, maar de hakmolen die ik er ook bij heb, vond het geen probleem.

Nu lees ik hier over invriezen. Lijkt me heel handig, maar wanneer doe je dat? Bak je ze eerst en vries je ze na het afkoelen in, of maak je balletjes van de gemixte/geplette ingrediënten en gaan die de vriezer in?

Vandaag was even uitproberen met een kleine portie (vannacht om 1 uur nog naar de keuken gerend om de erwten te weken ), zaterdag ga ik het maken voor vegetarische vrienden.
Ik maak het falafelmengsel, bak één balletje om te proeven of het goed smaakt en als ik tevreden ben maak ik alle balletjes (of eigenlijk doe ik meer afgeplatte balletjes, een soort miniburgertjes) en dan vries ik ze los in, ofwel op een snijplank (los van elkaar, en dan kunnen ze in een bakje als ze bevroren zijn, en vriezen ze niet aan elkaar), of in een bakje en dan met bakpapier tussen de laagjes).
Dank je may_ka! Hoe warm jij ze weer op vanuit de vriezer? In de oven? En zou je het sowieso in de oven kunnen maken? In plaats van frituren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven