Werk & Studie alle pijlers

Studie sociologie?

10-02-2013 13:42 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment in het tweede jaar van mijn HBO-opleiding. Het is op zich interessant, de stof boeit me, maar het niveau is te laag. Ik heb na het behalen van mijn gymnasiumdiploma bewust gekozen voor deze studie omdat het me ontzettend leuk leek. Ik dacht dat het niveau dan niet zoveel zou uitmaken, maar het gaat me steeds meer tegenstaan. Ik mis de uitdaging en daarom ben ik nu af en toe op zoek naar een alternatief. Sociologie is hierbij naar voren gekomen als een optie.

Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met de studie sociologie? Natuurlijk ben ik benieuwd naar hoe je de studie ervaart/hebt ervaren, maar ik zou ook graag willen weten wat je ermee wilt worden of bent geworden.

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik denk dat sociologie geen studie is die erg hoog is qua studielast/moeilijkheid enzo (geen van de bachelors van sociale wetenschappen is dit echt); er is een kans dat je nog steeds uitdaging gaat missen.

Misschien is het mogelijk om je huidige studie te combineren met sociologie?
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 10 februari 2013 @ 13:46:

Ik denk dat sociologie geen studie is die erg hoog is qua studielast/moeilijkheid enzo (geen van de bachelors van sociale wetenschappen is dit echt); er is een kans dat je nog steeds uitdaging gaat missen.

Dan weet je blijkbaar niet dat 200 van de 500 psychologiestudenten in het eerste jaar afvalt omdat ze hun BSA niet kunnen halen. De statistiekvakken en biologie vallen voor veel studenten nogal tegen en die kans is vooral groot als ze geen betabasis hebben. Het verschilt nogal per persoon, denk ik.

Ik zou zeggen, ga naar de open dagen en praat met de studenten daar. Jij weet zelf het beste in welke vakken je wel of niet goed bent en hoe je het zult ervaren.
Combineren had ik ook al overwogen, maar dat is lastig doordat ik zoveel verplichte contacturen heb op mijn huidige opleiding..

Bij psychologie schijnt het aandeel wiskunde wel hoger te zijn dan bij sociologie, maar het klopt dat daar veel studenten op zakken inderdaad. Ik zal in ieder geval ook eens op zoek gaan naar docenten op mijn huidige school die sociologie gestudeerd hebben.
@melissi-x- TO vraagt naar sociologie niet naar psychologie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 10 februari 2013 @ 13:57:

@melissi-x- TO vraagt naar sociologie niet naar psychologie.Klopt. De statistiekvakken verschillen in principe niet van elkaar, dus de mate waarin mensen ervan kunnen schrikken waarschijnlijk ook niet. Er zijn alleen veel minder steden waar sociologie gestudeerd kan worden, dus weet ik de cijfers er niet van. De methoden en technieken zelf ken ik wel en daarom kan ik dit erover zeggen.
Hoi, ik heb een bachelor sociologie gedaan in groningen. Daar hoorde een behoorlijk aandeel statistiek bij, maar dat verschilt per stad. Ik deed de beleidsrichting die qua druk wel meeviel, maar studiegenoten die voor onderzoek hadden gekozen hadden het zwaarder. Ik ben er trouwens na een master journalistiek journalist mee geworden, maar vrienden werken bij het scp, het cbs, de vvd, universiteiten, gemeentes of als trainee in een beleidsachtige functie. Je kunt er dus veel kanten mee op en leert veel verschillende dingen. Ik vond het een leuke, gevarieerde studie, ook niet te massaal.
Sociologen kunnen allerlei beroepen krijgen. Net als bij wel meer universitaire studies geldt eigenlijk dat ze overal terecht kunnen, maar niet echt concreet naar een bepaald beroep toewerken. Misschien vind je het leuk om beleidsmedewerker te worden?

Hbo en universiteit is inderdaad lastig te combineren. Een Hbo-opleiding vraagt veel aanwezigheid. Maar daar tegenover staat wel dat een universitaire opleiding zoals sociologie vaak heel weinig contacturen heeft, vaak slechts 8 uur per week. De rest van de tijd deel je zelf in. Maar je zult het buiten die contacturen dan wel druk krijgen...
Oké! Ik wil het toevallig ook in Groningen gaan doen, dus dan wordt het toch veel statistiek.. Uit welke richtingen kun je dan eigenlijk kiezen?

Ik had me ook al wat verdiept in die masters, journalistiek leek me dan ook het meest interessant.
Klopt, Melissa, daar ben ik me ook wel bewust van. Vind het ergens een enorm nadeel dat ik zoveel aanwezig moet zijn op het hbo, maar aan de andere kant geeft het ook een zekere motivatie. Ik ben nogal een uitsteller.
Tja, aanwezigheid werkt inderdaad wel motiverend.

Mijn dochter hoefde nauwelijks aanwezig te zijn voor psychologie, maar dat vond ze juist heel ongezellig en op eigen kracht leren viel niet mee! Dat is een nadeel aan veel universitaire studies. Meestal leer je er na een tijdje mee omgaan en kun je dan toch wel genieten van de vrijheid om er bijna niet naartoe te hoeven.
Als uitsteller zul je het op de uni wel een stuk moeilijker hebben. Ik ben na het gym op de uni begonnen, maar stelde het echte leren steeds te veel uit (tentamens eens in de 13 weken) waardoor ik te laat begon (1 week vantevoren) en de tentamens niet haalde.

Na een jaar overgestapt op HBO en dat op m'n sloffen gehaald. Toen wilde ik toch de uni weer proberen en ben ik begonnen met een 2-jarige master binnen Sociologie (ook in Grun).

Na 3 weken gestopt omdat bleek dat het eerste jaar echt alleen pure droge oude sociologen zou behandelen. Niks moderns, niks dat aansloot bij mijn beleefwereld en de wereld om je heen. Met slechts 6 tot 8 contacturen per week werd ik niet gemotiveerd er voor te aan.

Denk er dus heeeeel goed over na of je die innerlijke motivatie hebt en de discipline zult kunnen opbrengen zelf veel te studeren, ook als het onderwerp je een keer niet echt ligt.

Ik heb later nog eens een deeltijd master gedaan aan de VU en dat sloot veel beter aan bij mijn manier van denken en mijn interesses.
WTF?
Abusu, bedankt voor je reactie! Eerlijk gezegd heeft het me nog een optie laten zien, namelijk mijn huidige studie afronden en dan een master sociologie volgen. Ik vind de oude sociologen wel erg interessant, al weet ik natuurlijk niet of de boeken en de manier van lesgeven mij gaan aanspreken.. Welke studie heb jij hiervoor gedaan?
Ik begon met WO Geschiedenis, heb HBO personeel & arbeid afgerond, toen die drie weken Sociologie (beleid & organisatie master) en uiteindelijk bij de VU de master Maatschappelijke vraagstukken & beleid gedaan (niet afgerond vanwege verhuizing naar meer dan 1,5 uur reistijd (enkele reis).

Succes!
WTF?
quote:missviss schreef op 10 februari 2013 @ 14:04:

Je kunt er dus veel kanten mee op en leert veel verschillende dingen. Ik vond het een leuke, gevarieerde studie, ook niet te massaal.

En dat is in mijn optiek meteen het probleem met sociologie. Je kan heel veel, maar niks gericht. Ik ben 2.5 jaar geleden afgestudeerd en ik heb ervaren dat je niet een bepaalde 'skill' hebt. Je zit dan achter een vacaturesite, maar wat wordt je zoekwoord? Je bent heel breed opgeleid maar niet voor een bepaald iets. Je kan beleidsmaker/medewerker worden, maar daarvoor heeft men veel liever iemand met ervaring. Je kan een traineefunctie kiezen, maar daarvoor zoeken ze toch de meer excellente studenten.

Ik denk dat het in het huidige economisch klimaat noodzakelijk is om een gerichte studie te kiezen. Ik vind het heel fijn dat ik mijn MSc titel heb, maar specifiek Sociologie heeft me niet aan een baan geholpen. En wat ik nu doe heeft niks te maken met sociologie. Een van de weinige banen waar je echt terecht kan met je sociologie is onderzoeker/promovendus. Maar dan moet je hart daar echt liggen.

Wat betreft de studie zelf, erg interessant, weinig contacturen. Ik heb geen andere studies gevolgd dus ik kan je niet vertellen hoe de studielast/druk zich verhoud tot andere studies. Het is veel lezen en misschien soms erg droog, helemaal als je HBO gewend bent. Mijn grote struikelblok was statistiek, ik was nooit echt goed in exacte vakken en heb er heel lang over gedaan om statistiek te halen.

Overigens kan je als HBO'er in theorie bijvakken volgen bij de universiteit. Kost je niks. Dan kan je meteen kijken of dit meer de kant is die je op wilt gaan. Let wel, niet alle uni's en faculteiten stellen hun 1e jaars vakken open voor bijvakkers. Maar het is het overwegen waard!
.
anoniem_157673 wijzigde dit bericht op 18-02-2013 12:06
Reden: Poef
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven