3 katten worden kaal
dinsdag 12 februari 2013 om 13:59
Ik heb een vraag over mijn 3 katten. Ze worden namelijk alle drie kaal, de één wat meer dan de ander. Het gaat om 2 poesen en een kater.
Vroeger had een poes bij mijn ouders thuis het ook, en daarvan heeft de dierenarts gezegd dat het een hormonale kwestie kan zijn. Echter gaat het bij ons nu ook om een kater, en beide poesen op hetzelfde moment?
Kaalheid bij de kat kan ook een allergische reactie zijn op vlooien, en die hebben we maanden geleden wel een keer gehad, maar die zijn nu weg. De katten krabben of wassen ook niet abnormaal veel, en er zitten geen plekjes, bultjes of wondjes op de kalige huid.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt en/of heeft iemand tips? Naar de dierenarts is behoorlijk prijzig en ik wil graag van te voren weten of iemand hier ervaring mee heeft. Als ik naar de dierenarts moet, dan doe ik dat. Ze lijken er nu nog geen last van te hebben.
Wie kent dit probleem?
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Vroeger had een poes bij mijn ouders thuis het ook, en daarvan heeft de dierenarts gezegd dat het een hormonale kwestie kan zijn. Echter gaat het bij ons nu ook om een kater, en beide poesen op hetzelfde moment?
Kaalheid bij de kat kan ook een allergische reactie zijn op vlooien, en die hebben we maanden geleden wel een keer gehad, maar die zijn nu weg. De katten krabben of wassen ook niet abnormaal veel, en er zitten geen plekjes, bultjes of wondjes op de kalige huid.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt en/of heeft iemand tips? Naar de dierenarts is behoorlijk prijzig en ik wil graag van te voren weten of iemand hier ervaring mee heeft. Als ik naar de dierenarts moet, dan doe ik dat. Ze lijken er nu nog geen last van te hebben.
Wie kent dit probleem?
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
dinsdag 12 februari 2013 om 14:02
ben je toevallig laatst overgestapt op ander voer, ander vlooienmiddel, ander snoepjes oid? nieuw slaapmandje, dekentjes, weet ik het? Want mijn kat had ook iets dergelijks en die bleek allergisch voor het nieuwe voer te zijn. Ik vind het wel opvallend dat al je katten het hebben, dat lijkt me iets gedeelds en niet hormonaal.
dinsdag 12 februari 2013 om 15:04
Mijn katertje had dit laatst ook.
Begon als een klein plekje en werd steeds kaler.
Eerste dierenarts zei iets als een schrammetje. Maar het werd alleen maar erger. Dus op naar de vee arts. en die zei dat het een soort exzeem bij katten was.
een spuitje gegeven en ze zijn nu weer terug aan het groeien. Verder had mijn kater ook geen rare verschijnselen.
Begon als een klein plekje en werd steeds kaler.
Eerste dierenarts zei iets als een schrammetje. Maar het werd alleen maar erger. Dus op naar de vee arts. en die zei dat het een soort exzeem bij katten was.
een spuitje gegeven en ze zijn nu weer terug aan het groeien. Verder had mijn kater ook geen rare verschijnselen.
dinsdag 12 februari 2013 om 15:25
Waar zitten die kale plekken? Rond de mond kan op voedselallergie duiden, maar lijkt me vreemd als ze dat alledrie tegelijk hebben. Onderaan de rug bij de staart kan het vlooienallergie zijn. Als ze het allemaal tegelijk hebben kan het ook misschien nog wel schimmel zijn, dat is namelijk nogal besmettelijk én overdraagbaar naar de mens (als het schimmel is ben je de sjaak met de behandeling):
http://www.licg.nl/128/pr ... -ringworm-bij-de-kat.html
http://www.licg.nl/128/pr ... -ringworm-bij-de-kat.html
dinsdag 12 februari 2013 om 15:43
Mijn liefje kreeg een kale plek bij haar staart en dwangmatig wassen aldaar. Vlootjes had ze niet, en na wat zoeken bleek ze idd een parasiet/schimmel te hebben . Ik heb het medicijn op internet gekocht omdat het vele malen gedkoper was dan bij de DA. Stronghold Selamectin.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 12 februari 2013 om 15:49
mijn poes had het ook. Een Jaar had ze last van jeuk! De DA deed het steeds maar af als een allergie.
Ondertussen kreeg ze een keer een fikse blaasontsteking en bleek dat ze neten had. Deze zijn besmettelijk en graven kleine gangetjes in de huid.
Je ziet t niet vanwege de vacht.
Ze heeft er na behandeling nooit meer last van gehad!!
Ondertussen kreeg ze een keer een fikse blaasontsteking en bleek dat ze neten had. Deze zijn besmettelijk en graven kleine gangetjes in de huid.
Je ziet t niet vanwege de vacht.
Ze heeft er na behandeling nooit meer last van gehad!!
dinsdag 12 februari 2013 om 17:49
Wauw, bedankt voor jullie reacties!
We zijn ongeveer een jaar geleden overgestapt op ander voedsel, wat ze zelf stukken lekkerder vinden.
De kale plekken zitten op het kontje, binnenkant achterpoten en onderbuik. Bij 1 is het helemaal duidelijk, en dat is ook de bangste van alle 3. Maar die andere 2 zijn juist helemaal niet gestressed volgens mij, het is bij deze 2 ook in veel mindere mate.
Maar wat ik hier nu lees over schimmel, dat zou dan misschien nog wel eens kunnen, ondanks dat ze geen jeuk ofzo (lijken te) hebben. Het is nogal toevallig denk ik dat ze het alledrie hebben, maar als een schimmel inderdaad besmettelijk is. Ik denk dat ik morgen maar meteen de dierenarts even zal bellen dan, voordat het erger gaat worden.
Ontzettend bedankt jullie allemaal!
We zijn ongeveer een jaar geleden overgestapt op ander voedsel, wat ze zelf stukken lekkerder vinden.
De kale plekken zitten op het kontje, binnenkant achterpoten en onderbuik. Bij 1 is het helemaal duidelijk, en dat is ook de bangste van alle 3. Maar die andere 2 zijn juist helemaal niet gestressed volgens mij, het is bij deze 2 ook in veel mindere mate.
Maar wat ik hier nu lees over schimmel, dat zou dan misschien nog wel eens kunnen, ondanks dat ze geen jeuk ofzo (lijken te) hebben. Het is nogal toevallig denk ik dat ze het alledrie hebben, maar als een schimmel inderdaad besmettelijk is. Ik denk dat ik morgen maar meteen de dierenarts even zal bellen dan, voordat het erger gaat worden.
Ontzettend bedankt jullie allemaal!