eigen klas groep 2
dinsdag 12 februari 2013 om 20:55
Hallo allemaal!
Ik werk in het onderwijs.
Ik ga na de voorjaarsvakantie een groep 2 klas beginnen! ( derde kleuterklas).
Nu heb ik wel enigzins kleuterervaring, maar dan veel meer in het speciaal onderwijs en in groep 1.
Daarom zoek ik nu wat meer diepgang over groep 2.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou graag wat tips willen hebben over de inrichting van de klas en welke 'hoeken' geschikt zijn voor in groep 2, naast de standaard 'hoeken'.
Ook zou ik wat meer willen weten over kleuters en het digibord. Ik krijg namelijk een digibord in de klas!
Iemand tips? Ik hoor ze graag!
Ik werk in het onderwijs.
Ik ga na de voorjaarsvakantie een groep 2 klas beginnen! ( derde kleuterklas).
Nu heb ik wel enigzins kleuterervaring, maar dan veel meer in het speciaal onderwijs en in groep 1.
Daarom zoek ik nu wat meer diepgang over groep 2.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou graag wat tips willen hebben over de inrichting van de klas en welke 'hoeken' geschikt zijn voor in groep 2, naast de standaard 'hoeken'.
Ook zou ik wat meer willen weten over kleuters en het digibord. Ik krijg namelijk een digibord in de klas!
Iemand tips? Ik hoor ze graag!
dinsdag 12 februari 2013 om 21:18
Ik heb zelf een groep 0/1/2, vorig jaar groep 2. Als ik je een tip mag geven zou ik eens een kijkje nemen op het Paboforum (ik hoop dat ik dat hier mag noemen). Daar staan ontzettend veel tips en kun je gerichte vragen stellen.
Alvast enkele tips:
Hoeken:
- schrijfhoek
- stempelhoek
- bouwhoek (gerichte activiteiten, niet zomaar iets bouwen)
- huishoek aanpassen n.a.v. thema's
- ontdekhoek (zoek maar eens op Google)
- leeshoek (met simpele boekjes die al zelf te lezen zijn)
Digibord:
op internet staan ontzettend veel digibordlessen en tips. Zoek maar eens via Google.
Veel plezier met je eigen klas!
Alvast enkele tips:
Hoeken:
- schrijfhoek
- stempelhoek
- bouwhoek (gerichte activiteiten, niet zomaar iets bouwen)
- huishoek aanpassen n.a.v. thema's
- ontdekhoek (zoek maar eens op Google)
- leeshoek (met simpele boekjes die al zelf te lezen zijn)
Digibord:
op internet staan ontzettend veel digibordlessen en tips. Zoek maar eens via Google.
Veel plezier met je eigen klas!
dinsdag 12 februari 2013 om 22:26
schoolbordportaal.nl vind ik een geweldige site met dingen voor het digibord. Verder heft juuf al veel goede ideeën voor hoeken genoemd.
Ik hou zelf niet van een hele drukke, onoverzichtelijke inrichting (je hebt juffen die een klas vol zetten/hangen met van alles en nog wat). Probeer het zoveel mogelijk in te richten dat kinderen zelf de nodige spullen kunnen pakken. Verdeel de hoeken over de ruimte en zorg (als dat kan) dat je altijd ruimte hebt voor een kring en dat je daarvoor niet de halve klas om hoeft te bouwen.
Ik hou zelf niet van een hele drukke, onoverzichtelijke inrichting (je hebt juffen die een klas vol zetten/hangen met van alles en nog wat). Probeer het zoveel mogelijk in te richten dat kinderen zelf de nodige spullen kunnen pakken. Verdeel de hoeken over de ruimte en zorg (als dat kan) dat je altijd ruimte hebt voor een kring en dat je daarvoor niet de halve klas om hoeft te bouwen.
woensdag 13 februari 2013 om 08:08
Leestip: het boek 'Hoera, ik krijg kleuters' behandelt volgens mij alles waar je nu tips over vraagt. Gaat over een juf die voor het eerst een eigen kleuterklas krijgt, leuk boek! Je kunt het denk ik wel bestellen via bol. Ik werk zelf bij HJK, vakblad over basisonderwijs en het jonge kind. Daar staat ook veel in. Wellicht dat je het blad via je eigen school kunt lezen (veel scholen hebben een abonnement). Veel plezier met je eigen klas!
vrijdag 15 februari 2013 om 22:13
Bedankt voor de reacties allemaal!
Het boek: Hoera, ik krijg kleuters heb ik inmiddels aangeschaft. Inderdaad een leuk, handig en leerzaam boek.
De website: schoolbordportaal.nl is inderdaad ook super handig!
In de vakantie ga ik lekker aan de slag. Ook ik houd inderdaad van een overzichtelijk lokaal, dus ik ga even puzzelen hoe ik dat het beste kan realiseren
Groetjes !
Het boek: Hoera, ik krijg kleuters heb ik inmiddels aangeschaft. Inderdaad een leuk, handig en leerzaam boek.
De website: schoolbordportaal.nl is inderdaad ook super handig!
In de vakantie ga ik lekker aan de slag. Ook ik houd inderdaad van een overzichtelijk lokaal, dus ik ga even puzzelen hoe ik dat het beste kan realiseren
Groetjes !