Geld & Recht alle pijlers

Opnieuw beginnen

15-02-2013 16:08 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Na een hoop ellende de afgelopen maanden, en vooral weken ben ik er achter dat de relatie met mijn vriend helaas niet meer te redden is. Op het moment dat ik dit langzaam begon te beseffen met een hoop verdriet (nog steeds) maakt ik toch plek om al voorbereidingen voor mezelf te treffen. Echter, hier kan ik echt wel wat hulp van buitenaf in gebruiken.

We hebben een sociale huurwoning die op zijn naam staat. Ik heb een vast contract, mijn vriend niet.

Ik ga dus niet met veel tegenzin weg uit die flat gezien ik mogelijkheden heb. Ik wil overnieuw beginnen en een ander leven opbouwen. Helaas heb ik maar 33 punten gespaard en is het bijna onmogelijk om een huurwoning te krijgen (tenzij lang wachten en veeeeel geluk). Ik wil hier niet een jaar over doen natuurlijk, dus het enige wijze wat mij rest is om iets voor mezelf te gaan kopen.

Ik ben totaal niet bekent met hypotheken, heb mijzelf wel enigzins ingelezen en heb vanmorgen een afspraak gemaakt met een hypotheek adviseur die ik maandag zie om opnieuw mijn inkomen te laten berekenen (eind vorig jaar al een orienterend gesprek gehad toen onze relatie nog goed ging en we dit jaar misschien samen iets wilden kopen).

Ik ben onderhand zelfs een leuk huisje met grote tuin tegengekomen, maar de vraagprijs is 129,500 k.k. met koopgarant (de koopgarantkorting is al van de originele vraagprijs af). Alleen zou ik een starterslening moeten aanvragen om dit te betalen (ik wacht ook het gesprek nog af maandag voor ik van iets uitga). Wat is wijs in deze tijd? Een hoe pak ik dit verder allemaal aan.

Ik wil geen aflossingsvrije hypotheek maar die krijg je ook niet meer geloof ik, en een lineaire hypotheek spreekt me wel aan, toch aflossen maar maandlasten nemen geleidelijk af. Ik ga via me werk nog een studie doen waarmee ik hoogstwaarschijnlijk bij een volgende baan meer ga verdienen.

Verder heb ik een hond en wat ik ook ga kopen, ik zou liever geen woning nemen met een piepklein balkon. Helaas zijn er in mijn woonplaats niet zoveel omheinde uitlaatvelden en dat vindt ik toch wel belangrijk. Een tuin zou ideaal zijn, maar als dat niet gaat lukken is een ruim balkon ook voldoende. Er zijn zoveel vragen die ik natuurlijk niet allemaal tegelijk kan stellen maar er komt zoveel op me af naast alle emoties.

Alle tips omtrent een woning zoeken en hoe ik dit verder aan ga pakken zijn welkom. Ik ben momenteel echt een hoop ellende. Alvast bedankt!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Deels aflossingsvrij bestaat wel. Helemaal bestaat niet meer. Wat betreft lineair, in ons geval zouden we pas na 18 jaar (!!!) minder per maand gaan betalen dan bij een spaarhypotheek. Klinkt mooi lineair, maar laat uitrekenen waar het kantelpunt zit...
In ieder geval geen overhaaste beslissingen nemen omdat je zo graag weg wilt! Is particulier wonen geen optie tot je een woning hebt gevonden die naar wens is? Een woning weer verkopen is ook niet zomaar gedaan! Ik heb een half jaar (met dochter) bij ouders gewoond, omdat ik geen woning kon krijgen. Kopen in deze tijd durf ik niet, sociale sector moest ik nog 3 jaar wachten, dus enige optie was particulier. Heb dat na 5 maanden gevonden en ben er heel blij mee!

Heel veel sterkte ermee!
Kun je niet iets huren in de vrije sector?
Aan de andere kant zitten we ook al aardig op de bodem van huizen. Nederland heeft een huizen tekort en dat zal altijd zo blijven.

Kijk eerst hoeveel je kan lenen en ga dan eens rustig op zoek. Je moe je ook lekker voelen in een woning.
quote:Caribou schreef op 15 februari 2013 @ 16:20:

Kun je niet iets huren in de vrije sector?Ik denk dat ik daarmee meer per maand kwijt ben dan dat ik koop. Wij betalen nu bijna 600 euro aan huur, en particulier huren is pas vanaf eur 700.
quote:miranda79 schreef op 15 februari 2013 @ 16:15:

In ieder geval geen overhaaste beslissingen nemen omdat je zo graag weg wilt! Is particulier wonen geen optie tot je een woning hebt gevonden die naar wens is? Een woning weer verkopen is ook niet zomaar gedaan! Ik heb een half jaar (met dochter) bij ouders gewoond, omdat ik geen woning kon krijgen. Kopen in deze tijd durf ik niet, sociale sector moest ik nog 3 jaar wachten, dus enige optie was particulier. Heb dat na 5 maanden gevonden en ben er heel blij mee!

Heel veel sterkte ermee!Nouja klinkt misschien raar, maar ik en vriend wonen nog maar 8 maanden in onze huidige woning en we hebben er zoveel werk aan gehad om het 'bewoonbaar' te maken. Tijdelijk ergens wonen betekent dus ook gauw weer verhuizen. En voor de hond ook niet echt prettig lijkt me.
quote:vrouwtje89 schreef op 15 februari 2013 @ 16:25:

[...]

Ik denk dat ik daarmee meer per maand kwijt ben dan dat ik koop. Wij betalen nu bijna 600 euro aan huur, en particulier huren is pas vanaf eur 700.Particulier huren is ook onder de 700 euro. Wel betaal je ongeveer een maand huur aan bemiddelingskosten(eenmalig). Maar particulier huren kan in principe in allerlei prijsklassen.
Ik zou particulier gaan huren.

Ik heb na het verbreken van mijn relatie destijds een huisje gekocht. Was tenslotte goedkoper dan huren. Maar ben vrij vlot mijn huidige partner tegengekomen en kon later weer mijn huis verkopen met (tien)duizenden euro's verlies, omdat we gingen trouwen.

Tenzij je een huis koopt om er minstens tien jaar te blijven wonen, zeg ik ga lekker huren.
quote:vrouwtje89 schreef op 15 februari 2013 @ 16:25:

[...]

Ik denk dat ik daarmee meer per maand kwijt ben dan dat ik koop. Wij betalen nu bijna 600 euro aan huur, en particulier huren is pas vanaf eur 700.

Maar met huren ben je veel flexibeler, je zit nergens aan vast, enz.

Kijk eens op Marktplaats oid, daar vindt je huurwoningen in allerlei prijsklassen.
Koop niet overhaast in elk geval. Het is nogal een stap! Als je slim bent ga je eens rondneuzen op de site van Vereniging Eigen Huis. Lid worden is helemaal slim, kost niet veel ook en je leert echt heel veel over wat er komt kijken bij het kopen van een huis.

Het type hypotheek is maar een van de weinige dingen om op te letten. Je moet ook rekenen op allerlei kosten voor onderhoud. Laat sowieso een bouwkundige keuring uitvoeren voordat je een huis koopt.

En kijk ook eens wat je kunt huren. Ik zou alleen kopen als je jezelf over tien jaar nog wel in hetzelfde huis ziet wonen.

Trouwens plofkipje een spaarhypotheek afsluiten kan niet meer, wettelijk gezien. Je hebt nu de keuze tussen annuiteiten en lineair. Een hypotheekadviseur kan beide vormen wel voor je doorrekenen, wat je dan aan maandlasten krijgt. Kan zijn dat je met lineair wel heel erg hoog begint, het wordt niet vaak gedaan in elk geval.
O suf, ik bedoelde vele ipv weinige

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven