Kurkuma thee maken

donderdag 21 februari 2013 om 16:20
Hoi, je zou hier eens kunnen kijken: http://www.infofyto.nl/kr ... er+als+los+kruid&FYid=18.
Staat veel informatie over kruiden mét wetenschappelijk bewijs/bronnen en hoe je ze kunt gebruiken.
Staat veel informatie over kruiden mét wetenschappelijk bewijs/bronnen en hoe je ze kunt gebruiken.

donderdag 21 februari 2013 om 16:55
Hier een lekker recept met Kurkuma wat ik altijd maak:
Voor 4 personen:
0,75 dl olie,
2 uien, kleingesneden
3 teentjes knoflook, uitgeperst
1 hele kip, in 4 stukken verdeeld
Zwarte peper uit de molen
250 ml yoghurt
1 el tomatenpuree
1 el gemalen koriander
1 tl gemalen komijn
1 tl gemberpoeder
3 tl kurkuma
Omschrijving
Verhit de olie in een hapjespan en fruit hierin de uien en de knoflook 3 minuten. Schep voortdurend om.
Voeg de stukken kip, de yoghurt de tomatenpuree, de koriander, de komijn, het gemberpoeder, de kurkuma, peper en wat zout toe. Schep goed om en breng het geheel aan de kook.
Zet het vuur lager en laat de curry, zonder deksel op de pan, zachtjes koken tot al het vocht is verdampt.
Schenk 3 dl water in de pan en laat de curry nog circa 25 minuten zachtjes koken totdat de kip gaar is. Voeg tijdens het koken zo nodig nog een scheutje water toe.
Lekker met rijst en een groene salade.
Voor 4 personen:
0,75 dl olie,
2 uien, kleingesneden
3 teentjes knoflook, uitgeperst
1 hele kip, in 4 stukken verdeeld
Zwarte peper uit de molen
250 ml yoghurt
1 el tomatenpuree
1 el gemalen koriander
1 tl gemalen komijn
1 tl gemberpoeder
3 tl kurkuma
Omschrijving
Verhit de olie in een hapjespan en fruit hierin de uien en de knoflook 3 minuten. Schep voortdurend om.
Voeg de stukken kip, de yoghurt de tomatenpuree, de koriander, de komijn, het gemberpoeder, de kurkuma, peper en wat zout toe. Schep goed om en breng het geheel aan de kook.
Zet het vuur lager en laat de curry, zonder deksel op de pan, zachtjes koken tot al het vocht is verdampt.
Schenk 3 dl water in de pan en laat de curry nog circa 25 minuten zachtjes koken totdat de kip gaar is. Voeg tijdens het koken zo nodig nog een scheutje water toe.
Lekker met rijst en een groene salade.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
donderdag 21 februari 2013 om 16:57
Hier een lekkere Sate met Kurkuma:
Ingrediënten
• satéprikkers
• 600 g kipfilet
• 2 sjalotjes
• 3 rode pepers
• 125 g geraspte kokos
• 2 tl kurkuma
• 1 el sambal manis
• 1 mespuntje zout
• 150 g kokosmelk
• 2 bosuitjes
• ketjap manis
Zet de satéprikkers in het water.
Doe de kipfilet in de keukenmachine samen met de sjalotten, 2 rode pepers, geraspte kokos, kurkuma, sambal, zout en kokosmelk. Hak het geheel fijn tot een kippengehakt. Vorm een ruime eetlepel van het gehakt rondom een satéprikker (of de sereh) en grill de saté gaar.
Snijd de peper en de bosui in ringetjes en meng dit met ketjap. Serveer de saté samen met de ketjapsaus.
Ingrediënten
• satéprikkers
• 600 g kipfilet
• 2 sjalotjes
• 3 rode pepers
• 125 g geraspte kokos
• 2 tl kurkuma
• 1 el sambal manis
• 1 mespuntje zout
• 150 g kokosmelk
• 2 bosuitjes
• ketjap manis
Zet de satéprikkers in het water.
Doe de kipfilet in de keukenmachine samen met de sjalotten, 2 rode pepers, geraspte kokos, kurkuma, sambal, zout en kokosmelk. Hak het geheel fijn tot een kippengehakt. Vorm een ruime eetlepel van het gehakt rondom een satéprikker (of de sereh) en grill de saté gaar.
Snijd de peper en de bosui in ringetjes en meng dit met ketjap. Serveer de saté samen met de ketjapsaus.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
donderdag 21 februari 2013 om 18:28
Kurkuma kun je gewoon toevoegen aan roerbakgroente, samen met die andere kruiden als koenjit, djahé, djintan en ketoembar (en evt laos maar die vind ik niet zo lekker) Je hoeft dan geen nasikruidenzakje oid te gebruiken. Is puurder en lekkerder.
Die kurkuma in de thee da's vrij bitter. Niet zo lekker. Ik heb laatst zo wat in de thee gestrooid en dat was niet echt lekker. Een theelepel lijkt me daarom erg veel. Snap ook wel waarom in het recept melk en honing staat. Die honing zou ik zeker doen.
Die kurkuma in de thee da's vrij bitter. Niet zo lekker. Ik heb laatst zo wat in de thee gestrooid en dat was niet echt lekker. Een theelepel lijkt me daarom erg veel. Snap ook wel waarom in het recept melk en honing staat. Die honing zou ik zeker doen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.