Werk & Studie alle pijlers

Partner opeens ontslagen.

25-02-2013 10:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens, is eigelijk niet het juiste woord. Hij wist dat zijn werk onzeker was. Maar zijn baas had hem gegarandeerd dat hij sowieso nog 2 maanden kon blijven.

Hij kreeg donderdag te horen dat vrijdag zijn laatste dag werd. En dat hij maandag niet hoefde te komen. Over de ontslag vergoeding zal hij nog bericht krijgen.

Hij heeft een vast contract, en bovendien kunnen ze niet een dag van te voren zeggen dat de dag erna de laatste is.

En nu? Kommen wij van 1 inkomen rond? We willen verhuizen, het huis is al verkocht. Hebben we hier nog wel geld voor?

Leuk die crisis
Ik vind de crisis wat minder leuk moet ik je zeggen.

Allereerst: een brief sturen naar bedrijf waarin je aangeeft nog steeds te willen werken. Dat was het eerste wat mijn advocaat mij meegaf toen mij hetzelfde overkwam.

Tsja. En antwoord op je verhuis vraag: wij kunnen niet in jullie financiele middelen kijken. Dus of er geld voor is moeten jullie zelf beantwoorden. Als het huis al verkocht is lijkt het mij dat je weinig tot geen andere keus het dan verhuizen. Maar dan hadden die twee maanden ook niet echt meer uitgemaakt lijkt mij.
Ik zal eerst eens naar het juridisch loket gaan voor goede informatie. Uiteraard ondertekend je man nog niets, voor hij goed juridisch advies heeft ingewonnen.

Laat de werkgever van je man schriftelijk vastleggen dat hij vanaf 25 februari niet meer op het werk hoeft te verschijnen.Dan kan je man later niet gepakt worden voor het niet op komen dagen bijvoorbeeld. Laat je man je werkgever wel berichten dat hij wel wil werken.

Hoe het financieel zit kunnen wij niet zeggen. Wij zijn niet op de hoogte van jullie situatie. De enige tip die ik kan geven, mak een kasboek. Schreef daarin echt elke cent die erin en eruit gaat op. Dit is heel verhelderend en geeft een beeld van niet noodzakelijke uitgaves. Deze kun je schrappen. Neem sparen op als vaste last, al is het maar EUR 50,00.
Rechtsbijstand of vakbond inschakelen!

Succes iig!
Heb je al contact opgenomen met je rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket? Het lijkt me namelijk sterk dat iemand met een vast contact er per direct uit gegooid mag worden.
Een werkgever heeft zich ook aan het opzegtermijn te houden.

Dat jouw partner vanaf maandag niet hoeft te komen werken, kan, maar dan zal hij vrijgesteld moeten zijn van werk met behoud van inkomen.

In het voorstel wat spoedig zal moeten komen staat meer over wanneer officieel uit dienst en hoeveel ontslagvergoeding daar aan vast zit.

Tegenwoordig maakt het niet meer uit of je een vast of tijdelijk contract hebt. Wanneer er sprake is van een reorganisatie en jouw partner's zijn werkzaamheden houden op en hij kan niet elders in het bedrijf geplaatst worden, is ontslag gegrond.

Ik zou straks wel een deskundige naar het voorstel laten kijken.

Succes!
Dat kan helaas wel Sophiaaaa. Het is mij een jaar geleden ook overkomen.
Baas van mijn partner dacht dit ook te kunnen doen. Nergens mee akkoord gaan/ stoppen met werken voordat je juridisch advies hebt ingewonnen en contact hebt opgenomen met het UWV.

Ook de baas van je partner heeft te maken met een opzegtermijn, en dient zich daar aan te houden. Laat alles wat de baas voorstelt op papier zetten en laat dit dan weer controleren door iemand die er verstand van heeft.

Verder heel erg balen en succes!
quote:Sophiaaaaa schreef op 25 februari 2013 @ 11:06:

Heb je al contact opgenomen met je rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket? Het lijkt me namelijk sterk dat iemand met een vast contact er per direct uit gegooid mag worden.Dat kan zeker wel, een vast contract geeft echt geen zekerheid. Wel zijn er een aantal wettelijke regels waar de werkgever zich aan moet houden. In het geval van TO is nu nog onduidelijk of werkgever dit doet of niet. De vaststellingsovereenkomst moet bijvoorbeeld nog komen. Ook is niets bekend over een ontslagvergunning.
Hebben jullie ook een nieuw huis gekocht? Anders zou ik eerst even gaan huren totdat je weet hoe jullie er financieel voorstaan.

Is er geen sociaal plan of is het bedrijf per direct failliet?
http://www.rijksoverheid. ... n-gelden-bij-ontslag.html

Waarom heb je vrijdag geen actie genomen voor jur. bijstand?
quote:Dahlia74 schreef op 25 februari 2013 @ 11:11:

[...]

Dat kan zeker wel, een vast contract geeft echt geen zekerheid. Wel zijn er een aantal wettelijke regels waar de werkgever zich aan moet houden. In het geval van TO is nu nog onduidelijk of werkgever dit doet of niet. De vaststellingsovereenkomst moet bijvoorbeeld nog komen. Ook is niets bekend over een ontslagvergunning.Dahlia, ik weet dat je ook met een vast contract ontslagen mag en kunt worden. Ik zeg alleen maar dat het me sterk lijkt dat het per direct mag. Zoals je zelf ook al zegt zijn er regels waar een werkgever zich aan moet houden.
quote:liesse schreef op 25 februari 2013 @ 11:08:

Dat kan helaas wel Sophiaaaa. Het is mij een jaar geleden ook overkomen.Zie mijn reactie aan Dahlia. Ik zeg niet voor niks per direct hè.
Maar hij mag je wel per direct vrijstellen van werk. En dat is precies wat deze werkgever doet.
Gelijk werkgever mailen en het liefst ook aangetekend per post meedelen dat je man beschikbaar is voor werk en ook gewoon salaris doorbetaling verwacht. Daarna juridisch loket of je rechtsbijstand bellen.

Voor ontslag heeft werkgever goedkeuring van het UWV dan wel de kantonrechter nodig dus dit kan niet zomaar. Ontslag op staande fout mag alleen om dringende redenen en niet meer kunnen betalen is daar niet een van.
Dan moet dat wel officieel op papier staan. Anders krijg je daar ook nog problemen mee (niet op je werk verschijnen terwijl je er wel "hoort").
Ik lees overigens geen ontslag op staande voet, alleen dat werknemer vanaf vandaag niet meer hoeft te komen werken. En dat de vaststellingsovereenkomst nog wordt opgesteld.

Uit de openingspost is niet duidelijk of het ontslag op de juiste wijze is aangevraagd door werkgever.

TO, ga naar het juridisch loket.

Is je man al aan het solliciteren? Hij wist immers dat hij op korte termijn zonder werk zou komen, alleen is het nu eerder dan verwacht.
Wat vervelend! Jullie wisten dat het er aan zat te komen maar nu komt het toch nog onverwacht. Meestal heb je als personeel een opzegtermijn van minimaal 1 maand. De werkgever heeft dan een opzegtermijn die 2 keer zo lang is. De werkgever zal je man dus nog 2 maanden loon moeten doorbetalen. Dan heeft hij nog wat tijd om te solliciteren.

Wees blij dat jullie nu niet vast zitten aan een huis met een hele hoge hypotheek. Zo lang alles nog onzeker is zou ik als ik jullie was iets goedkoops gaan huren ter overbrugging. Pas als je man weer een vaste baan heeft en jullie weten in welke plaats dat is zou ik een nieuwe koopwoning gaan zoeken.
Verstuur iigv vandaag een brief naar de werkgever. Aangetekend of per e-mail met ontvangst/leesbevestiging

Geachte/Beste mevrouw, heer [naam werkgever],

Hierbij teken ik protest aan tegen de vrijstelling van werk dat u mij op [datum] aanzegde. De door u aangevoerde redenen zijn onterecht/onvoldoende.

Ik ben en blijf derhalve bereid mijn werkzaamheden voor u te verrichten. In dat kader wijs ik u erop dat u mijn loon en emolumenten moet blijven betalen en ga ik ervan uit dat de opbouw van vakantiedagen doorloopt.

Graag zie ik uw reactie met een schriftelijke bevestiging van de reden van de vrijstelling per ommegaande tegemoet.

Met vriendelijke groet,

[handtekening]
Je had eigenlijk vrijdag al actie moeten ondernemen. Ik zou dus niet nog langer wachten en vandaag direct e.e.a. regelen en rondbellen!
quote:hallem schreef op 25 februari 2013 @ 10:57:

En nu? Kommen wij van 1 inkomen rond? We willen verhuizen, het huis is al verkocht. Hebben we hier nog wel geld voor?

Je wilt niet verhuizen, je moet nu verhuizen. Je huis is immers verkocht. Wees blij! Een hele zorg minder. Nu een goedkoop onderkomen zoeken, waarbij je zeker weet dat je van 1 inkomen rond kunt komen. Ik begrijp je zorgen heel goed. Maar dat je je huis net verkocht hebt, is positief op dit moment.
Of dat positief is weten we toch niet? Misschien is er een mega lange wachtlijst voor huurwoningen en een hypotheek krijgen ze nu niet op zijn inkomen.
[quote]liesse schreef op 25 februari 2013 @ 11:05:

Ik vind de crisis wat minder leuk moet ik je zeggen.

Allereerst: een brief sturen naar bedrijf waarin je aangeeft nog steeds te willen werken. Dat was het eerste wat mijn advocaat mij meegaf toen mij hetzelfde overkwam.

Maar als er geen werk is,heeft een brief schrijven weinig zin lijkt me.
Daar gaat het ook niet om. Die brief stuur je zodat jij kunt bewijzen dat je bereid bent te werken en dat het dus geen ongeoorloofde afwezigheid of werkweigering is.
Altijd even een briefje sturen tenzij er een sociaal plan is die deze vrijstelling van werk regelt.

Hoofdregel met betrekking tot wel of geen salaris is namelijk wie niet werkt heeft geen recht op loon. Daarop zijn een paar uitzonderingen (bekenste is ziekte) bijvoorbeeld als het niet werken voor risico van de werkgever moet komen. Daarom schrijf je dat briefje, dat jij wel wilde werken maar dat je niet hoefde te komen van werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven