4 jaar alleen met de ijzerzaag?basisschool

03-03-2013 07:23 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn zoon mogen kleuters van 4 jaar alleen op de gang zagen met een echte ijzerzaag voor volwassenen.

Ik vond het heel eng en had het al aangevenen, de juf zei alleen dat ze dat wel begreep maar verder niks dat de kinderen het zo leuk vinden.....

Toen heb ik het maar even gelaten dacht ik zal wel weer te ongerust zijn. Maar nu had hij pas dus in zijn vinger gezaagd....het veel mee klein bloedsneetje maar het had erger kunnen zijn.

Zo een klein vingertje is er zo af lijkt me, en kunnen ze dan adequaat reageren voor hij te veel bloed verliest......brrr moet er niet aan denken.

Wat vinden jullie zal ik het gaan melden dat ik vind dat het niet kan va 4 jaar? Misschien alleen voor groep 2 of 3?

[img]https://www.google.nl/search?q=ijzerzaa ... B500%3B335[/img]
Ik vind het eigenlijk helemaal niet raar dat ook de kleuters met zulke zaagjes (want de link verwijst echt naar een zaagje hoor, geen decoupeerzaag of kettingzaag ofzo) aan de slag zijn.

Toen onze kinderen kleuterden gebruikten ze die ook en ze zagen echt geen vingers af hoor. Ik vind het juist goed dat die kleintjes leren dat dit soort handvaardigheid heel cool is en dat de juffen (want ja, die kleintjes hebben jammer genoeg nou eenmaal bijna alleen maar juffen) ook coole activiteiten hebben voor de minder fröbelige types. En daar kan kleedjesvlechten, vouwblaadjes vouwen of veter strikken niet tegen op hoor.

Ik vind veel van de reacties hier echt enorm mutsenzeurderig. Het is heel hip om te zeggen dat het onderwijs zo gefeminiseerd is en dat we daar wat aan moeten doen, maar o wee als er met een zaagje wordt gewerkt. Gevaarlijk! Bloed! Vingers er af! Leeg bloeden! Doek heel de gereedschaphoek op en maak er een vouwblaadjeshoek van!

Hoe denken jullie dat die kinderen aan het zagen zijn als je verwacht dat er direct een hele vinger af gaat als ze zich raken? Denk je echt dat ze door hun bot heen zagen??!! Het lijkt me tijd dat al deze moeders zelf eens een zaag ter hand nemen voordat ze zo hard roepen. Was misschien zelfs goed om dat op de kleuterschool al geleerd te hebben.

En hoe groot denk je dat het gat is als een kind zijn hele vinger er af zaagt? (as if..) Valt niet mee om dan helemaal leeg te bloeden hoor?

Kortom: coole activiteit, goed voor de ontwikkeling van motoriek en verantwoordelijkheidsgevoel, en moeders moeten zelf wat meer oefenen met gereedschap in plaats van moord en brand te roepen.

En veters strikken lijkt me echt geen prioriteit voor de juf.
Ik zie nu trouwens pas je motto:

'geloof niet wat je denkt'.

Lijkt me uitstekend opgaan.

Volgens mij denk je alleen maar in gevaren en zou het goed zijn hier niet meteen op te panikeren maar eerst eens rustig verder te kijken dan je eerste gedachte je ingeeft.
Werken met kleine gereedschapjes; prima plan!

Werken met kleinegereedschapjes door jonge kinderen zo der toezicht; minder plan!

Werken met kleine gereedschapjes door jonge kinderen zonder toezicht in een onveilige groep; slecht plan!
Wat wilde ik nou toch typen?
Ik keek even verbaasd naar de grote houtzaag op de kleuterafdeling, maar ik heb nog geen enkel kind gezien met afgezaagde vingers.

Alsof breinaalden veilig zijn, je kunt de ogen van je vriendje er heel mooi mee inprikken.

Wat is er mis mee om je kinderen als ouder te leren veterstrikken ?

Waarom moet de juf dat doen ? Print gewoon zelf dat felbegeerde veterstrikdiploma. Of koop schoenen met klittenband.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat een slechte school!

Wat houdt jou tegen om geen andere school te zoeken voor je kind?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
/
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mijn zoon zou ik daar niet mee vertrouwen, hij is nu 3 1/2, maar over een half jaar zie ik hem dat ook echt niet doen. Dochter ook niet toen ze die leeftijd had.

Net ook even bij man gecheckt, ook hij vindt het onnodig en te gevaarlijk voor kinderen van 4 jaar. En dat vindt hij niet zo snel.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven