Tolerantie

05-03-2013 13:54 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat het beleid van onze hedendaagse regering ervoor zorgt dat veel groepen mensen recht tegenover elkaar komen te staan, voor zover je mensen natuurlijk in kunt delen in groepen. Voor mijn gevoel neemt de tolerantie tussen groepen mensen sterk af. Op internet lees ik regelmatig discussies, altijd tussen bepaalde groepen mensen. Werkenden tegen werkelozen, mensen met een koophuis tegen huurders, jong tegen oud, autochtoon tegen allochtoon, arm tegen rijk. En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Is dit werkelijk de maatschappij die we met ons allen voor ogen hebben? Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden als onze samenleving nog verder afglijdt, waardoor er steeds meer intolerantie ontstaat naar elkaar toe, wat uiteindelijk denk ik zelfs gaat leiden tot geweld tussen bepaalde groepen mensen.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik denk zelf dat de verharding naar elkaar toe komt doordat de financiële tekorten bij steeds meer mensen oplopen, waardoor steeds meer mensen eerst aan zichzelf moeten denken, voordat ze rekening kunnen houden met andere mensen. Dat baseer ik helemaal nergens op en is dus niets meer dan een donkerblauw vermoeden van mij. Toch denk ik dat de tolerantie naar elkaar toe weer toe zou nemen, wanneer het financieel beter zou gaan met mensen.

Hoe denken jullie hierover? Zien jullie hier een oplossing voor? Of zijn jullie het misschien niet mij eens, en hebben jullie juist het idee dat de tolerantie naar elkaar toe juist toeneemt? Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Ik weet niet of het met de huidige regering te maken heeft. Kijk maar eens naar twee recente topics over homohaat en het jongetje in Hillegom. Heeft niets met recente regeringsbesluiten te maken, maar is ook intolerantie.

We weten het een ander wel te vertellen hoe het moet, maar als het puntje bij paaltje komt, dan kiezen we allemaal voor onszelf.

We zijn, in mijn ogen, de laatste 10/20 jaar teveel materieel verwend. Of dit de maatschappij is die ik voor ogen heb? Nee, maar ik denk dat we er gewoonweg niet meer omheen kunnen dat de maatschappij veranderd is.
Wat heeft de politiek daarmee te maken? Leg eens uit hoe politici er voor zorgen dat groepen tegenover elkaar komen te staan?
Ik denk ook niet dat het met het huidige kabinet te maken heeft maar met een ontwikkeling die al veel langer bezig is.
Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat politieke besluiten genomen die een hoop stof hebben doen opwaaien en grote gevolgen hebben voor bepaalde groepen mensen. Groepen die geraakt worden door deze besluiten uiten hun ongenoegen door kritisch te spreken over tegengestelde groepen. Zo zijn bijvoorbeeld de pensioenen gekort (oud vs jong), is de hypotheekrenteaftrek flink ingeperkt en is er ineens sprake van scheefhuurders als je een beetje geld verdiend (kopers vs huurders) en zijn de belastingen voor werkende mensen verhoogd (werkenden vs niet-werkenden). Zo kan ik nog wel meer voorbeelden verzinnen van politieke besluiten die de tolerantie naar elkaar niet bepaald vergroten.
Je bent nog altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag en je manier van denken. Onzin om die verantwoordelijkheid bij de politiek neer te leggen. Laf ook. Want dan hoef je zelf niets te doen.
"Toch denk ik dat de tolerantie naar elkaar toe weer toe zou nemen, wanneer het financieel beter zou gaan met mensen."

Het was Mahatma Gandhi die ooit sprak: De aarde biedt voldoende om ieders behoefte te bevredigen maar niet ieders hebzucht.

Ik vrees dat hij gelijk had.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
quote:tietanium schreef op 05 maart 2013 @ 14:54:

Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat politieke besluiten genomen die een hoop stof hebben doen opwaaien en grote gevolgen hebben voor bepaalde groepen mensen. Groepen die geraakt worden door deze besluiten uiten hun ongenoegen door kritisch te spreken over tegengestelde groepen. Zo zijn bijvoorbeeld de pensioenen gekort (oud vs jong), is de hypotheekrenteaftrek flink ingeperkt en is er ineens sprake van scheefhuurders als je een beetje geld verdiend (kopers vs huurders) en zijn de belastingen voor werkende mensen verhoogd (werkenden vs niet-werkenden). Zo kan ik nog wel meer voorbeelden verzinnen van politieke besluiten die de tolerantie naar elkaar niet bepaald vergroten.Dit was in de jaren 60 en 80 ook...Het is, zoals nessemeisje schrijft, hoe mensen en dus generaties ermee omgaan. Door ale rijkdom is een enorme verwende houding ontstaan die nogal misplaatst is
quote:nessemeisje schreef op 05 maart 2013 @ 14:58:

Je bent nog altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag en je manier van denken. Onzin om die verantwoordelijkheid bij de politiek neer te leggen. Laf ook. Want dan hoef je zelf niets te doen.Je hebt natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid maar ik denk ook dat politici een voorbeeldfunctie hebben.
quote:evelynsalt schreef op 05 maart 2013 @ 16:06:

[...]

Je hebt natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid maar ik denk ook dat politici een voorbeeldfunctie hebben.En voetballers. En popsterren. En BN-ers.
Het heeft te maken met de gunfactor. Het is niet de politiek(die kort iedereen) maar of je elkaar iets gunt en daar zijn we gewoon niet zo sterk in.
quote:waterplant schreef op 05 maart 2013 @ 17:26:

Het heeft te maken met de gunfactor. Het is niet de politiek(die kort iedereen) maar of je elkaar iets gunt en daar zijn we gewoon niet zo sterk in.De mensheid of Nederlanders?
quote:nessemeisje schreef op 05 maart 2013 @ 16:08:

[...]

En voetballers. En popsterren. En BN-ers.Eens maar toch eerst en vooral politici.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het stemgedrag wanneer de 1e en 2e kamer gaat stemmen over hun eigen pensioen en pensioenleeftijd.

De opmerking van Gerdi Verbeet dat het uiterst riante wachtgeld van politici gerechtvaardigd is omdat ze zo moeilijk weer aan een baan komen, is mij behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. Wat denkt mevrouw Verbeet eigenlijk, dat voor de overige Nederlanders de banen voor het oprapen liggen, wereldvreemde muts.
Het is juist een voordeel voor de overheid als we tegen mekaar opgezet zijn. Dan gaan we niet gezamelijk de straten op tegen de bezuinigingen. In de jaren 80 hadden we die "samen sterk" mentaliteit namelijk wel. We zijn steeds individueler geworden of gemaakt (het is maar hoe je er tegen aan kijkt).
Ik denk dat het "wij en zij" gevoel in de mensheid zit. Want zolang als de mensheid bestaat, wordt op basis hiervan oorlog gevoerd. Meestal is religie hetgeen dat splitst in zij en wij. Omdat het slechter gaat met de mensen, krijg je nog minder eenheid. Zit ook in de mens. Ik denk niet dat je daar de regering de schuld van kunt geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven