Galstenen/klachten maar ipv koliek zeurende pijn/steken?
woensdag 6 maart 2013 om 14:34
Hoi mensen,
Sinds een aantal jaar heb ik heel af en toe een venijnige steek (of twee) in mijn leverstreek. Ook veel last van reflux, waarvoor ik regelmatig Omeprazol slik. Soms ook hele lange periodes geen last ergens van, maar nu sinds een paar weken een voortdurende zeurende pijn, afgewisseld met steken onder mijn rechter ribbenboog. De pijn straalt uit naar mijn schouderblad en de rechterzij voelt beurs. Verleden jaar heb ik ook kortdurende dezelfde klachten gehad en een echo van mijn bovenbuik laten maken, die was helemaal normaal. Nu heb ik weer een verwijzing maar al wel bloed laten prikken waaruit bleek dat ik licht verhoogde leverwaarden heb (voor degenen die het wat zegt: ALAT 44 en GGT 46). Nu ben ik nogal angstig voor ziektes wegens misdiagnose van mijn moeder ooit (wat haar leven heeft gekost) dus ja, de engste scenario's gaan al weer door mijn hoofd...(alvleesklierdingen etc) Anyway. Ik "hoop" eigenlijk op galstenen, Ben vrouw, eind dertig en heb licht overgewicht (1. 69 m en 79 kg) dus dat past wel goed in het plaatje. Ook recentelijk heel snel ( binnen een maand) 6 kg afgevallen wat ook voor galstenen kan zorgen, las ik ergens. Maar kan dat, kan ik ook galstenen hebben zónder kolieken waarbij ik over de grond kruip van ellende? (De klachten verergeren over het algemeen na het eten). Ervaringen zouden heel fijn zijn om te horen! (En ja, natuurlijk ga ik met mijn huisarts overleggen, maar die is morgen pas beschikbaar..)
Sinds een aantal jaar heb ik heel af en toe een venijnige steek (of twee) in mijn leverstreek. Ook veel last van reflux, waarvoor ik regelmatig Omeprazol slik. Soms ook hele lange periodes geen last ergens van, maar nu sinds een paar weken een voortdurende zeurende pijn, afgewisseld met steken onder mijn rechter ribbenboog. De pijn straalt uit naar mijn schouderblad en de rechterzij voelt beurs. Verleden jaar heb ik ook kortdurende dezelfde klachten gehad en een echo van mijn bovenbuik laten maken, die was helemaal normaal. Nu heb ik weer een verwijzing maar al wel bloed laten prikken waaruit bleek dat ik licht verhoogde leverwaarden heb (voor degenen die het wat zegt: ALAT 44 en GGT 46). Nu ben ik nogal angstig voor ziektes wegens misdiagnose van mijn moeder ooit (wat haar leven heeft gekost) dus ja, de engste scenario's gaan al weer door mijn hoofd...(alvleesklierdingen etc) Anyway. Ik "hoop" eigenlijk op galstenen, Ben vrouw, eind dertig en heb licht overgewicht (1. 69 m en 79 kg) dus dat past wel goed in het plaatje. Ook recentelijk heel snel ( binnen een maand) 6 kg afgevallen wat ook voor galstenen kan zorgen, las ik ergens. Maar kan dat, kan ik ook galstenen hebben zónder kolieken waarbij ik over de grond kruip van ellende? (De klachten verergeren over het algemeen na het eten). Ervaringen zouden heel fijn zijn om te horen! (En ja, natuurlijk ga ik met mijn huisarts overleggen, maar die is morgen pas beschikbaar..)
woensdag 6 maart 2013 om 14:41
Dag Hertje, hier zijn al een aantal Topics over met heel veel ervaringen! Het lijkt idd op galstenen al heb je dan vaak ook van die heftige kolieken maar die kunnen ook nog komen. Via een buikecho zien ze dit meestal goed en ook of er evt. problemen zijn met andere organen. Ik zou zeker omdat er in de familie problemen voorkomen snel op een echo vragen. En het is misschien een geruststelling voor je om diclofenaczetpillen in huis te hebben als het ineens meer zeer gaat doen. Die heb ik ook. Volgende week word ik geopereerd en gaat mijn galblaas er uit. Achteraf gezien heb ik al maanden klachten waaronder ook gezeur en pijn rond de maagstreek en in mijn zij. Kun je wel alles eten? Of krijg je klachten na eten? Ik kreeg aanvallen van vetter eten (Pizza, gebakken aardappelen, vlees..).
Daarbij klinkt het ook een beetje als maagklachten i.v.m. de reflux. Volgens mij is dit niet heel kenmerkend voor galstenen maar wel voor maagklachten. Dat kan de huisarts dan evt. ook laten onderzoeken. Sterkte ermee en snel naar je huisarts want nu is het alleen maar speculeren helaas en haal je je misschien dingen in je hoofd die niet aan de orde zijn..
Daarbij klinkt het ook een beetje als maagklachten i.v.m. de reflux. Volgens mij is dit niet heel kenmerkend voor galstenen maar wel voor maagklachten. Dat kan de huisarts dan evt. ook laten onderzoeken. Sterkte ermee en snel naar je huisarts want nu is het alleen maar speculeren helaas en haal je je misschien dingen in je hoofd die niet aan de orde zijn..
Pluk de dag!
woensdag 6 maart 2013 om 14:45
Thanks voor je reactie! Ik krijg idd meer last als ik vet heb gegeten. Het minste pijn heb ik 's ochtends vroeg. Soms lijkt het ook wel samen te hangen met verstopping of heb ik het zuur. Charmant allemaal, maar de hele interne huishouding zit niet echt lekker idd. De ene dag voel ik het alleen in mijn rug, dan weer het gevoel alsof er *iets* zit onder mijn ribbenboog, dan weer dat beurse gevoel of die steken...zucht. Ik ben helemaal geen klager maar dit is gewoon megafrustrerend
.

woensdag 6 maart 2013 om 14:54
Ik heb jarenlang vage klachten gehad zoals jij ze beschrijft, en omdat ik niet aan het plaatje voor galstenen voldeed (te jong & te mager), werden het maagklachten genoemd. Flessen vol maagzuurremmers heb ik erdoorheen gejaagd totdat er op mijn 35e eindelijk eens een echo van mijn galblaas werd gemaakt en er een steentje werd gezien. Paar weken later geopereerd, en toen bleek het steentje alweer weg, maar galblaas was wel ontstoken (en dat zie je op een echo geloof ik niet, maar zeer doet het wel )

woensdag 6 maart 2013 om 15:00
Ik herken je klachten.
Een jaar geleden is mijn galblaas verwijderd omdat ik galstenen bleek te hebben. Ik had wel koliek aanvallen (van ruim tien uur, auw!), maar verder ook de klachten die jij beschrijft.
Na mijn operatie zijn de koliek aanvallen verdwenen, maar de andere klachten zijn helaas gebleven. Inmiddels slik ik al een hele tijd omeprazol. En zelfs dat is niet altijd voldoende om de refluxklachten tegen te gaan.
Opvallend bij mij is dat mijn klachten minder worden als ik naar bed ga.
Ik heb ondertussen al een gastroscopie gehad en recent is er ook opnieuw een echo gemaakt. Uit beide onderzoeken is niets naar voren gekomen wat mijn klachten zou kunnen verklaren.
Soms gaat het een tijdje beter en ben ik zelfs weleens een paar weken klachtenvrij. Soms heb ik ook erg veel en heviger klachten.
Eten is bij mij van invloed. Koffie, paprika, sommige kruiden, alcohol zijn allemaal dingen die ik niet altijd goed verdraag.
Ook stress en mijn hormooncyclus zijn van invloed weet ik inmiddels.
Net als mijn stoelgang idd. Als ik last heb van verstopping worden mijn klachten snel heviger.
Geen idee of je wat hebt aan mijn verhaal. De conclusie bij mij is namelijk dat niemand weet waar mijn klachten vandaan komen en dat ik er maar mee moet leren leven. Maar herkenbaar is je verhaal wel.
Een jaar geleden is mijn galblaas verwijderd omdat ik galstenen bleek te hebben. Ik had wel koliek aanvallen (van ruim tien uur, auw!), maar verder ook de klachten die jij beschrijft.
Na mijn operatie zijn de koliek aanvallen verdwenen, maar de andere klachten zijn helaas gebleven. Inmiddels slik ik al een hele tijd omeprazol. En zelfs dat is niet altijd voldoende om de refluxklachten tegen te gaan.
Opvallend bij mij is dat mijn klachten minder worden als ik naar bed ga.
Ik heb ondertussen al een gastroscopie gehad en recent is er ook opnieuw een echo gemaakt. Uit beide onderzoeken is niets naar voren gekomen wat mijn klachten zou kunnen verklaren.
Soms gaat het een tijdje beter en ben ik zelfs weleens een paar weken klachtenvrij. Soms heb ik ook erg veel en heviger klachten.
Eten is bij mij van invloed. Koffie, paprika, sommige kruiden, alcohol zijn allemaal dingen die ik niet altijd goed verdraag.
Ook stress en mijn hormooncyclus zijn van invloed weet ik inmiddels.
Net als mijn stoelgang idd. Als ik last heb van verstopping worden mijn klachten snel heviger.
Geen idee of je wat hebt aan mijn verhaal. De conclusie bij mij is namelijk dat niemand weet waar mijn klachten vandaan komen en dat ik er maar mee moet leren leven. Maar herkenbaar is je verhaal wel.
woensdag 6 maart 2013 om 15:07
Hee mensen, dank voor de ervaringsverhalen, dit stelt me een beetje gerust. Ik probeer ook gewoon rationeel te blijven hoor, maar ben direct bang voor hele nare dingen altijd. Goed om te lezen dat de stoelgang er dus ook mee samen hangt. Je gaat je echt afvragen wat het nu is; maag, darmen, gal, lever? Galblaasontsteking is het niet want er is niets gebleken uit het bloedonderzoek van een ontsteking...dat moeten ze kunnen zien aan je witte bloedplaatjes neem ik aan. Jeetje, en ik ben net zo bourgondisch, dat wordt nog wat zonder wijntjes, kruiden etc...maar goed, er zijn ergere dingen he
. Vraag me alleen af hoe je galstenen níet kunt zien op een echo. (Als dat het is dan).

woensdag 6 maart 2013 om 15:10
... ik heb ook helaas veel last van verstopping en vooral tijdens mijn zwangerschap veel last van maagzuur en nu nog af en toe. Mijn vader ook en die had een gaatje in zijn middenrif. Maar dat zou dan uit die onderzoeken moeten komen? Ik snap dat je je ellendig voelt hoor. Ik word en bij tijd en wijle ook heel sjagrijnig van. Ik bemerk wel dat het bij wel erger wordt bij drukte en stress en als ik ongezonder eet terwijl ik weinig eigenlijk al weinig vet eet. Met ongezond bedoel ik chocolade en chipjes af en toe of witte chocolade met praliné. Daar kreeg ik laatst een hele heftige aanval van en laat ik dat nu net zo lekker vinden .... Maar of die bijkomende klachten dus ook van de galstenen komen weet ik niet..
Pluk de dag!
woensdag 6 maart 2013 om 15:14
Hertje. Heb je kinderen??? Het zijn echt hele heftige ineens opkomende stekende pijnen in je (hoge) bovenbuik net onder je regen uitstralend naar schouders en onderrug... Ik heb hele pijnlijke rug weeën gehad en dit was minstens net zo erg. Ik kroop over de grond van de pijn of bleef heel stil op mijn rechterzij liggen met mijn benen opgetrokken tot het weg ging... Later herkende ik dat het dus langzaam zakt en ineens weg is wat dan een enorme opluchting is. Tijdens zo'n aanval kan je ook nauwelijks ademhalen en lijkt het alsof je borst wordt samengedrukt. Het lijkt ook wel een beetje op een hartaanval heb ik mij laten vertellen. Ik heb 112 laten bellen want misschien was het wel mijn blindedarm? Niet normaal meer hoe zeer nl. Je weet dan echt niet waar je het zoeken moet.
Maar daarnaast heb ik dus ook die symptonen die jij hebt en heel moe en soms koude rillingen..
Maar daarnaast heb ik dus ook die symptonen die jij hebt en heel moe en soms koude rillingen..
Pluk de dag!
woensdag 6 maart 2013 om 15:19
En Hertje. Echo is al even geleden lees ik. Galstenen kunnen ook in je galgangen zitten maar meestal zijn ze wel zichtbaar op een echo. Fijn dat je er nu nog eentje krijgt. Misschien zie je ze nu wel? En anders toch weer verder laten onderzoeken. Dan weet je misschien waar je aan toe bent..
Pluk de dag!
woensdag 6 maart 2013 om 16:24
Ik heb geen kind gehad, maar wel een galsteenkoliek. En ik weet nu wat ze bedoelen met 'puffen'..
De pijn is zoals Nikiet schrijft. Uitstralend naar je schouder, zitten/liggen/lopen/hangen/staan.. alles deed pijn. Misselijk en braken. Pas na de nodige diclofenac zakte de pijn af.
De pijn is zoals Nikiet schrijft. Uitstralend naar je schouder, zitten/liggen/lopen/hangen/staan.. alles deed pijn. Misselijk en braken. Pas na de nodige diclofenac zakte de pijn af.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 6 maart 2013 om 16:29
Heel herkenbare omschrijving van de pijn geef je Nikiet.
Ik heb geen kinderen dus kan het niet vergelijken met weeen.
Ik weet wel dat ik alleen nog maar kreunend naar adem kon happen en kon huilen (en ik huil nooit). Rolde/kroop letterlijk over de grond van de pijn. Nog nooit heb ik zoveel pijn gehad.
Ben echt zo blij dat dat allemaal voorbij is sinds mijn operatie.
Ik heb geen kinderen dus kan het niet vergelijken met weeen.
Ik weet wel dat ik alleen nog maar kreunend naar adem kon happen en kon huilen (en ik huil nooit). Rolde/kroop letterlijk over de grond van de pijn. Nog nooit heb ik zoveel pijn gehad.
Ben echt zo blij dat dat allemaal voorbij is sinds mijn operatie.
woensdag 6 maart 2013 om 16:48
idd huilen kon ik ook en kermen van de pijn en toen wilde de huisartsenpost (bij 3e aanval o.i.d dus later dan de spoedeisende hulp) mijzelf aan de telefoon terwijl ik midden in een pijnaanval zat. Hoe verzinnen ze het!
En oh ja... Galstenen worden vaak niet goed onderkend. Bij mij gooiden ze mij na de eerste hulp opnamen op mijn darmen omdat die vol zaten en omdat het geen nierstenen waren... toch liet de dienstdoende arts voor de zekerheid maar een echo voor galstenen maken omdat dit lijkt op nierstenen en omdat ik mij echt niet kon voorstellen dat die enorme pijnen enkel van darmproblemen zouden komen...
En oh ja... Galstenen worden vaak niet goed onderkend. Bij mij gooiden ze mij na de eerste hulp opnamen op mijn darmen omdat die vol zaten en omdat het geen nierstenen waren... toch liet de dienstdoende arts voor de zekerheid maar een echo voor galstenen maken omdat dit lijkt op nierstenen en omdat ik mij echt niet kon voorstellen dat die enorme pijnen enkel van darmproblemen zouden komen...
Pluk de dag!