Gezondheid alle pijlers

hoog hb gehalte

11-03-2013 20:46 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand bekend met een behoorlijk hoog hb gehalte bij een vrouw. Vanmiddag zelf mijn hb geprikt (ik werk als vk in het ziekenhuis) en die was 10,6. Ik zit altijd wel hoog (zo rond de 9,3) maar nog nooit boven de 10.

Ik heb verder weinig gezondheidsklachten behalve heel veel jeuk. Dit weet ik zelf aaneen droge huid en ik smeer me daarom suf. Jeuk blijft en ik krap me suf..

Als ik Google kom ik allerlei enge dingen tegen. Natuurlijk kan ik naar mijn huisarts gaan maar het duurt wel een week of 2 voor ik voor zoiets terecht kan (woon in buitenland). Dus daarom mijn vraag of iemand het herkend..
Rokers hebben een hoog HB.
Nee ik rook niet, nooit gedaan ook.

Ook geen rokers in mijn omgeving dus ik rook niet mee.
Waarom heb je het niet in het ziekenhuis gevraagd aan een arts, als je er toch werkt?
Doe dit jezelf nu niet aan, niemand kan je vertellen wat die waarde voor jou betekent vanachter een computerschermpje.

Vraag het een arts.
Drink je voldoende ?

Heb je veel stress gehad of heb je ?

Ten slotte is er ook nog een groep patiënten die een ogenschijnlijk verhoogd hemoglobinegehalte heeft, maar waar bij verder meten sprake is van een pseudo-verhoging door andere oorzaken, zoals stress of uitdroging.
Zespri ja ik drink veel ook omdat ik nog borstvoeding geef. Niet bijzonder veel stress gehad.

Merel ja goede vraag, geen idee eigenlijk. Ik kan wel aan 1 vd gyns een aanvullend bloedonderzoek vragen. Werk dit weekend weer.
Floortje, op zich kan ik begrijpen dat je zelf je Hb wilt testen als je je slap/duizelig voelt. Maar wat deed je besluiten te meten nu? En waarom ben je nu zo bezorgd?

Het klinkt een beetje onbezonnen, deze actie. Op eigen intiatief testen, okee. Maar denk dan ook na over hoe verder. Als ik bijvoorbeeld op mijn werk (ook ZH, doktersassistente) mijn bloeddruk (willekeurig voorbeeld) zou willen weten zou ik ook van te voren nadenken over de eventuele consequentie.
Gebruik je medicatie? Sommige medicatie kan jeuk als bijwerking hebben. Over dat hb zou ik me persoonlijk niet zo druk maken, mits de ht waarde in orde is.
quote:smulrol schreef op 11 maart 2013 @ 20:49:

Rokers hebben een hoog HB.??Dus roken is goed voor je ijzer? Dan zal ik toch eens aan de zware van Nelle gaan.
Ik ken iemand met ijzerstapelingsziekte. Die had ook een heel hoog HB. Dus ga gewoon naar je huisarts.
In het buitenland waar jij woont (Scandinavië toch?) kan je bij klachten toch hopelijk wel eerder terecht bij een arts dan de twee weken die jij noemt? Hebben ze niet zoiets als huisartsen daar, voor 'huis-, tuin- en keukenvragen?'
Guilietta, ik heb het in november geprikt omdat ik toen zo moe was. Toen was het 7,3 ik wilde kijken of het nu beter was. Had deze uitslag niet verwacht. Ik maak me verder niet heel erg zorgen hoor. Het is meer de vraag of iemand het herkend. De jeuk vind ik een vreemde combi. Was misschien niet handig om zelf te prikken...

Ik gebruik geen medicatie. Ben gezond, normale bloeddruk ed. Ht weet ik niet alleen hb
Guilietta ik kan naar het spoedspreekuur gaan maar dan zit ik zo'n uur in de rij... Heerlijk en echt spoed is het natuurlijk niet.
quote:mariekkk schreef op 11 maart 2013 @ 21:09:

[...]

??Dus roken is goed voor je ijzer? Dan zal ik toch eens aan de zware van Nelle gaan.

Wat een rare redenatie. Dat is puur compensatiegedrag van je lijf om toch voldoende zuurstof te kunnen transporteren (dat is wat hemoglobine doet) moet het lichaam van een roker dus meer daarvan hebben.

Van een te hoog Hb kan het bloed ook gaan klonteren. Sommigen met echt een te hoog Hb, moeten aderlaten (maar dan gewoon met een naaldje bloed in een zak laten lopen, niet zoals in de middeleeuwen hoor), dan is het Hb weer wat lager en wordt er weer vers fris bloed aangemaakt.

Ik heb ook een hoog Hb, ook eens boven de 10 gezeten, maar ik heb er nog nooit een arts over gehoord. Rook ook niet trouwens. Ik drink wel structureel te weinig trouwens, moet ik echt opletten.
Maar 7,3 bij borstvoeding is niet echt raar. Heb ik ook gehad en dat was prima. Juist als je zwanger bent of borstvoeding geeft mag het wat lager zijn.

Hoe dan ook, dat is dus nu niet meer zo. Ik zou dat zeker wel overleggen met een arts. En voortaan niet meer zelf meten (ook al is het best verleidelijk soms!).
Guilietta haha nee idd niet meer zelf meten. Ik geef overigens nog steeds bv en toen ik zwanger was nooit onder de 8 gezeten. Normaalwaarde bij zwangerschap weet ik natuurlijk als vk.

Zaterdag werk ik weer dan zal ik wel om een bloedonderzoek vragen.
Misschien moet ik maar weer bloed gaan doneren dan zakt het wel hihi deed ik in NL altijd!
quote:mariekkk schreef op 11 maart 2013 @ 21:09:

[...]

??Dus roken is goed voor je ijzer? Dan zal ik toch eens aan de zware van Nelle gaan.

Het is hoger omdat je lichaam meer moeite moet doen om zuurstof op de juiste plek te krijgen.

Ik weetdit alleen toevallig omdat ik bloeddonor ben, rook zelf niet
ik heb via mijn werk een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

Alles goed, alle waarde binnen de normaalgrenzen.

De jeuk zal dan idd wel door de droge huid komen.

Dacht wel netjes om dit nog even te melden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven