Werk & Studie alle pijlers

SMD mbo opleiding> capabel?

18-03-2013 11:51 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de opleiding sociaal maatschappelijk dienstverlening volgen. Alleen twijfel ik nu waar ik het ou moeten volgen? op het normale ROC? of Capabel? Ik wil het liefst het in 1 jaar afronden, en dat kan ook op het Capabel, maar het is wel erg prijzig (3968 euro) lesgeld voor 1 jaar en 99 euro voor leermiddelen + 413 euro voor boeken. Op het ROC is het verdeeld over 3 jaartjes en de kosten zijn ong. ¤ 1091 per jaar, dus je komt toch ongeveer op hetzelfde bedrag na 3 jaar, of je het nu in 1 jaar doet of 3 jaar. Mijn vraag is nu, of het wel waard is om er voor te gaan want ik heb ook gehoord dat je moeilijk een baan kan vinden binnen het sociaal maatschappelijk dienstverlening? Heeft iemand ervaring met SMD en Capabel of op het ROC? Je krijgt wel stufi en een ov op het Capabel. Meiden, bedankt voor jullie advies!!!!!
Mijn dochter (17) volgt deze opleiding op het Roc, als opstap naar het HBO.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 18 maart 2013 @ 11:55:

Mijn dochter (17) volgt deze opleiding op het Roc, als opstap naar het HBO.Dus je kan er niks mee, tenzij je naar het HBO door stroomt?
Op dit moment weet je sowieso niet of je aan het werk komt met welke opleiding dan ook.

En het is een vrij nieuwe opleiding dus de functie is nog niet heel bekend.

Overigens is het best een pittige opleiding met ik zeggen, dus in 1 jaar zal het helemaal retezwaar zijn.
quote:Fame schreef op 18 maart 2013 @ 12:01:

Op dit moment weet je sowieso niet of je aan het werk komt met welke opleiding dan ook.

En het is een vrij nieuwe opleiding dus de functie is nog niet heel bekend.

Overigens is het best een pittige opleiding met ik zeggen, dus in 1 jaar zal het helemaal retezwaar zijn.Ja, dat snap ik.
Het is wel een opleiding waarmee je in een heel breed werkveld aan de slag zou kunnen. Ik persoonlijk zou met die opleiding graag bemiddelaar worden bij woningbouwverenigingen. Burenruzies en probleemgevallen bemiddelen.
Ik heb de opleiding gedaan, ben nu een jaar klaar en het werk zoeken is niet makkelijk. Ik oefen nu mijn oude beroep uit maar wel bij een maatschappelijke instelling (was eerder secretaresse)

Ik weet niet of je de studie in deeltijd wilt doen? Ik volgde de opleiding 2x per week 's avonds en was iets meer als 500 studiegeld per jaar kwijt. Heb de opleiding in minder dan 3 jaar afgerond.
Ik ga deze opleiding ook volgen, werkgever betaalt. Het lijkt mij een leuke en interessante opleiding en ik zie het als een opstap naar het HBO.
Hoi,

Ik ben 24 jaar en wil ook graag een carrière switch maken, na een jobcoachings traject zit ik er ook over te denken om de opleiding SMD Mbo 4 te gaan volgen..

Ik wil zoiezo een deeltijd opleiding volgen omdat ik al samenwoon en de huur gewoon betaald moet worden.. MAAR nu heb ik al contact gehad met het Roc van Tilburg en daar werd mij vermeld dat in april bekend werd gemaakt of de BBL opleiding uberhaupt van start zal gaan, omdat de vorige jaren de opleiding in de BBL vorm niet is doorgegaan omdat de leerlingen geen leerbedrijf gevonden krijgen.. Lekker vooruitzicht, dit betekend dat na de opleiding er ook niet veel banen zullen zijn, maar in welke sector vind je in deze tijd nog wel banen??

Bij Capabel is wellicht mijn vooropleiding niet voldoende omdat ik weliswaar een MBO 3 diploma heb, maar niet met Engels..en Capabel is inderdaad wel erg duur!

Een HBO zit er voor mij niet in, ik zal eerst een Mbo 4 moeten halen omdat ik als vooropleiding VMBO (basis) en MBO2&3 heb..Na Mbo 4 zou ik nog HBO kunnen gaan doen, maar ja kinderen zitten ook in de planning..Langer dan 2 jaar wil ik dus niet meer doen over een studie..

Fijn economische crisis...
Hi.

Ik zou op de ROC doen.

Hier heb ik bij Capabel een jaar gezeten, kan een goede school zijn maar ik had veel probleem om een stage te zoeken en ook na mijn studie had ik ook moeite met een baan te vinden.

Of lang en duur is, zou ik kiezen voor zekerheid na mijn studie en dan zou ik ROc mijn beste optie.

Capabel is niet zo echt bekent zoals Roc .Na mijn mening. En werkgevers kiezen vaak mensen die uit een ROC komen. geloof mij ik heb mee gemaakt

sucees met jou keuze
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met de opleiding SMD MBO 4 eind tweede jaar.

Ik ben nu op zoek naar iemand die deze opleiding heeft afgerond of misschien net zover is als mij, het gaat om opdrachten van Kwaliteitszorg waarin ik nu helemaal mee vast loop.

Ik wil vragen of iemand mij hierin kan helpen en misschien een voorbeeld kan toe sturen.

Groetjes

Meleana
Gewoon via het ROC. Ook hier kan je een verkort traject doen. Probeer het via een werkplek te doen dan kan je de opleiding op BBL niveau doen = 1 dag school, 4 dagen werken.

Meleana, vraag je klasgenoten of je docent om hulp.
Iemand uit mijn kring is op dit moment bezig met een 1-jarige niveau-4-opleiding van Capabel en het bevalt hem goed. Bij de opleiding, die hij volgt, is het de bedoeling dat je eerst een x aantal weken les hebt gehad, voor je toestemming krijgt om aan een stage te beginnen. Hij heeft toen op zich erg zijn best moeten doen om een stageplek te vinden, maar dit is hem uiteindelijk wel binnen een maand gelukt. Wat bij hem hielp was potentiële stageplaatsen telefonisch benaderen. Qua lesstof is het op zich wel te doen, maar het is zeker niet te onderschatten. Zijn opleiding verleent om deze reden geen toestemming aan de 'studenten' om meer dan 3 stagedagen per week te lopen naast de opleiding. Verder heeft hij één docente, zij verzorgt alle lessen.

Verder is het misschien een tip om van te voren alvast te oriënteren, waar mogelijkheden zijn met betrekking tot stage. Je zou het bijvoorbeeld kunnen proberen bij de Kindertelefoon of Sensoor. Die zijn vaak wel op zoek naar vrijwilligers/stagiaires.
quote:emilce schreef op 21 maart 2013 @ 12:38:

Hi.

Ik zou op de ROC doen.

Hier heb ik bij Capabel een jaar gezeten, kan een goede school zijn maar ik had veel probleem om een stage te zoeken en ook na mijn studie had ik ook moeite met een baan te vinden.

Of lang en duur is, zou ik kiezen voor zekerheid na mijn studie en dan zou ik ROc mijn beste optie.

Capabel is niet zo echt bekent zoals Roc .Na mijn mening. En werkgevers kiezen vaak mensen die uit een ROC komen. geloof mij ik heb mee gemaakt

sucees met jou keuzeEn jij bent voor het examen Nederlands geslaagd tijdens je opleiding?
Mijn dochter zit ook in het laatste deel van het tweede jaar. Ik vind het best pittig allemaal.
Hallo,

Ik zou de opleiding sterk afraden, heb deze behaald in 2011 en sindsdien geen baan kunnen vinden, in geen enkele branche. Het probleem is dat ze de opleiding niet kennen, als je geen werkervaring heb ben je al snel afgewezen. Er is tot nu toe nog steeds geen functienaam met de volledige naam SMD. Het was een pittige opleiding versneld, maar achteraf spijt dat ik het gevolgd heb. Zou in de sociale sector niet zo snel een opleiding volgen, want alles ligt plat, ook toen ik bezig was met solliciteren voordat ik mijn diploma ging behalen en daarna. Zonde van je tijd.

Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven