verschil studenten universiteit/ hbo
woensdag 20 maart 2013 om 17:15
Hoi dames
Zelf zit ik op de universiteit en mijn beste vriendin op het hbo. Ze ergert zich dood aan het gelach en doorheen gepraat van haar medestudenten tijdens de lessen.
Ze denkt er mede hierdoor aan om naar de uni te gaan als ze haar propedeuse heeft. Herkennen jullie wat zij aangeeft.
Heb zelf nooit op het hbo gezeten maar het lijkt me razend irritant als mensen de les verstoren
Groetjes pop
Zelf zit ik op de universiteit en mijn beste vriendin op het hbo. Ze ergert zich dood aan het gelach en doorheen gepraat van haar medestudenten tijdens de lessen.
Ze denkt er mede hierdoor aan om naar de uni te gaan als ze haar propedeuse heeft. Herkennen jullie wat zij aangeeft.
Heb zelf nooit op het hbo gezeten maar het lijkt me razend irritant als mensen de les verstoren
Groetjes pop
woensdag 20 maart 2013 om 17:17
Ik weet niet welke studie ze wil gaan doen, maar bij massacolleges bedrijfskunde en psychologie heb je hetzelfde probleem. Het grootste verschil komt dan bij kleine studies tevoorschijn, daar is meer persoonlijke aandacht en dus meer 'controle' op kletsen, maar dat zul je bij kleine HBO-opleidingen ook hebben.. Ik denk dat het geklets in de les niet de goede motivatie is om over te stappen.
woensdag 20 maart 2013 om 17:17
Volgens mij heeft dat weinig met hbo/uni te maken. Ik stel voor dat je vriendin voorin de collegezaal gaat zitten voortaan, daar zijn mensen meestal wat meer aanwezig bij het college.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat een of andere kuttekop het zo bont maakte dat ze het college uitgestuurd werd
Maar voor de rest houden mensen die geen interesse hebben hun mond gewoon en doen hun eigen ding.
Te veel geklets in de collegezaal lijkt me geen goede reden om te switchen.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat een of andere kuttekop het zo bont maakte dat ze het college uitgestuurd werd
Maar voor de rest houden mensen die geen interesse hebben hun mond gewoon en doen hun eigen ding.
Te veel geklets in de collegezaal lijkt me geen goede reden om te switchen.
woensdag 20 maart 2013 om 17:23
quote:pop9000 schreef op 20 maart 2013 @ 17:15:
Hoi dames
Nou, dat heb je op de universiteit ook wel eens. Maar het HBO is nog véél erger, dat geef ik wel toe.
Opdrachtjes die bestaan uit wat google werk. Tentamens die je binnen een avond geleerd hebt. Veel groepswerk, en alles zeer kinderlijk en gestructureerd. Op de uni heb moet je over x tijd je opdracht af hebben. Op het HBO moet je eerst een plan inleveren, een week later een opzetje, weer een week later een inleiding... je blijft bezig, zeer irritant.
Hoi dames
Nou, dat heb je op de universiteit ook wel eens. Maar het HBO is nog véél erger, dat geef ik wel toe.
Opdrachtjes die bestaan uit wat google werk. Tentamens die je binnen een avond geleerd hebt. Veel groepswerk, en alles zeer kinderlijk en gestructureerd. Op de uni heb moet je over x tijd je opdracht af hebben. Op het HBO moet je eerst een plan inleveren, een week later een opzetje, weer een week later een inleiding... je blijft bezig, zeer irritant.
woensdag 20 maart 2013 om 18:18
Ik ken het van zowel HBO als universiteit. Hoort een beetje bij de leeftijd denk ik. Ik studeer nu in deeltijd en dat is echt zo'n prettige en gemotiveerde groep.
Ik vond het HBO wel heel erg schools en daar knapte ik toch wel behoorlijk op af. Universiteit is leuk, daar leer je heel anders denken, maar om daar te slagen moet je flink wat discipline en studievaardigheden hebben, zeker nu het bindend studieadvies is ingevoerd.
Ik vond het HBO wel heel erg schools en daar knapte ik toch wel behoorlijk op af. Universiteit is leuk, daar leer je heel anders denken, maar om daar te slagen moet je flink wat discipline en studievaardigheden hebben, zeker nu het bindend studieadvies is ingevoerd.
woensdag 20 maart 2013 om 19:54
Ik ken het van het WO ook wel, maar dan alleen van de grote massa colleges. Ik heb zelfs zelf wel eens iemand verzocht om hun gesprek buiten voort te zetten (als student dus), omdat het echt irritant was. In werkgroepen/practica ken ik het niet, niet als student en ook niet tegenwoordig als docent. Maar ik heb vooral met lessen te maken die geen aanwezigheidsplicht hadden. Ik denk dat dat veel uitmaakt. Mensen die echt geen zin hebben maar wel moeten, gaan lopen klieren. Ik heb maar 1 keer een student gehad die bij een werkcollege van mij duidelijk een zin had. En die werd vervolgens vrij hard aangepakt door de rest, met de mededeling: als je hier niet wilt zijn, ga dan alsjeblieft weg, maar val ons niet lastig.
Ik vrees dan ook dat het met de toenemende aanwezigheidsplicht op het WO ook erger zal worden.
Ik vrees dan ook dat het met de toenemende aanwezigheidsplicht op het WO ook erger zal worden.
woensdag 20 maart 2013 om 20:06
Ik lees vaker dit soort topics en als ik dan bedenk hoe mijn hbo was, dan was de manier van werken meer zoals die op een universiteit. Projecten draaien en de kennis vergaarde je in de colleges. Creatief en kritisch denken werd gestimuleerd en regelmatig heftige discussies met docenten, altijd erg boeiend. Verder kreeg je theorie en na een periode een tentamen, de stof moest je je dan eigen hebben gemaakt. Had ik nu zo'n bijzondere hbo?? Kletsen en dergelijke herken ik overigens ook niet...
woensdag 20 maart 2013 om 20:15
Heb zelf weinig verschil gemerkt. Maar ik heb dan ook van die suffe opleidingen gedaan waarbij je sowieso met een bescheiden aantal in de collegezaal zat. Alleen aan de groepsgrootte merkte ik verschil. Bij vakken die in meerdere opleidingen voor kwamen en de studenten geclusterd werden, was er wel meer geroezemoes. Maar echt lachen en het onmogelijk maken heb ik sinds de middelbare school niet meer meegemaakt.
woensdag 20 maart 2013 om 23:31
quote:saartjuhzes schreef op 20 maart 2013 @ 17:23:
[...]
Opdrachtjes die bestaan uit wat google werk. Tentamens die je binnen een avond geleerd hebt. Veel groepswerk, en alles zeer kinderlijk en gestructureerd. Op de uni heb moet je over x tijd je opdracht af hebben. Op het HBO moet je eerst een plan inleveren, een week later een opzetje, weer een week later een inleiding... je blijft bezig, zeer irritant.Ik doe een een HBO opleiding en waar jij het over hebt is bij mijn opleiding is niet echt aan de orde. Ik denk dat er heel veel verschil zit tussen opleidingen. Wij moeten ook op een x moment een opdracht inleveren, zonder deadlines tussendoor. En tentamens haal je niet als je een avond leert. Er is inderdaad veel groepswerk en dat past bij je of het past niet bij je. Veel studenten kunnen dat niet goed of hebben er geen zin in.
[...]
Opdrachtjes die bestaan uit wat google werk. Tentamens die je binnen een avond geleerd hebt. Veel groepswerk, en alles zeer kinderlijk en gestructureerd. Op de uni heb moet je over x tijd je opdracht af hebben. Op het HBO moet je eerst een plan inleveren, een week later een opzetje, weer een week later een inleiding... je blijft bezig, zeer irritant.Ik doe een een HBO opleiding en waar jij het over hebt is bij mijn opleiding is niet echt aan de orde. Ik denk dat er heel veel verschil zit tussen opleidingen. Wij moeten ook op een x moment een opdracht inleveren, zonder deadlines tussendoor. En tentamens haal je niet als je een avond leert. Er is inderdaad veel groepswerk en dat past bij je of het past niet bij je. Veel studenten kunnen dat niet goed of hebben er geen zin in.