Te korte tongriem, ervaringen graag!
zaterdag 2 juli 2011 om 14:21
Hoi,
Mijn zoon van 11 heeft een heel kort tongriempje. Daar kwamen we achter toen hij als kleuter op school gescreend werd door de logopedist.
Praten gaat prima, eten ook (alhoewel...knoeit vaak nog als een kleuter, maar of ik daar het tongriempje de schuld van kan geven?).
Wel viel het kwartje waarom hij als baby zóóó langzaam dronk.
Wel heeft hij een mond-ademhaling, ademt niet/nauwelijks door de neus. Nu hoorde ik dat een te korte tongriem hier ook aan ten grondslag kan liggen?
Wie heeft er ervaring met het doorknippen van het tongriempje op een latere leeftijd dan als zuigeling?
Heeft het invloed op de spraak? Kan het de neusademhaling bevorderen??
Laat horen.......
Mijn zoon van 11 heeft een heel kort tongriempje. Daar kwamen we achter toen hij als kleuter op school gescreend werd door de logopedist.
Praten gaat prima, eten ook (alhoewel...knoeit vaak nog als een kleuter, maar of ik daar het tongriempje de schuld van kan geven?).
Wel viel het kwartje waarom hij als baby zóóó langzaam dronk.
Wel heeft hij een mond-ademhaling, ademt niet/nauwelijks door de neus. Nu hoorde ik dat een te korte tongriem hier ook aan ten grondslag kan liggen?
Wie heeft er ervaring met het doorknippen van het tongriempje op een latere leeftijd dan als zuigeling?
Heeft het invloed op de spraak? Kan het de neusademhaling bevorderen??
Laat horen.......
woensdag 20 maart 2013 om 20:09
De meeste kinderen die ik (ook logopedist in opleiding) gezien heb hebben een mondademing omdat ze bijvoorbeeld na een heftige verkoudheid een gewoonte hebben gemaakt van het mondademen. Slappe gelaatsspieren, ontstoken amandelen die voor aanhoudende verstopte neuzen zorgen, dat soort oorzaken. Dat een te korte tongriem mondademen in de hand werkt heb ik nog niet gezien, maar wie weet zou het kunnen.
Als ik jou was zou ik het vragen aan een logopedist
Als ik jou was zou ik het vragen aan een logopedist