Gezondheid alle pijlers

Vraag over tongpiercing en speeksel

23-03-2013 18:49 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door medicijngebruik heb ik altijd een erg droge mond. Zo droog, dat ik nu parodontitis heb en al jaren met tandarts en mondhygiënist dit probeer te bestrijden. De parodontitis is redelijk onder controle nu (pockets vorige week 3 tot 4 mm, yay!) maar die droge mond blijft een probleem en verergering van de parodontitis blijft op de loer liggen.

Oplossingen waar de medische wereld mee komt: kunstmatig speeksel (ieuw) en/of kauwgum (blegh). Stoppen met de medicijnen zit er gewoon niet in, dat gaat niet gebeuren.

Nu vraag ik me af hoe het zit met een tongpiercing en speekselvorming. Net na het zetten is het zo ongeveer kwijlen geblazen, stel ik me zo voor in ieder geval Maar dan? Wen je aan de piercing waardoor de speekselvorming weer helemaal terug gaat naar het oude niveau of blijft er altijd wel wat extra speekselvorming?

Nadat mijn tongpiercing was genezen:

Totaal aantal stemmen: 7

had ik net zoveel speekselvorming als daarvoor (86%)
had ik een drogere mond als daarvoor Geen stemmen
had ik meer speekselvorming als daarvoor Geen stemmen
had ik last van speekselvloed (14%)
wil je nu serieus een piercing nemen om meer speeksel te hebben???
Ik vergelijk het met mijn beugel, want geen piercing. Toen kwijlde ik enorm, want alles deed me zeer en slikken kon ik niet goed. Tot de pijn wegtrok en ik wist hoe ik moest slikken. Toen was het weer als vanouds... sorry....
quote:oogappeltje schreef op 23 maart 2013 @ 18:59:

wil je nu serieus een piercing nemen om meer speeksel te hebben???Ik overweeg het serieus ja. Enig idee hoeveel pijn parodontitis doet en wat de gezondheidsrisico's van parodontitis zijn?
quote:Louba schreef op 23 maart 2013 @ 19:01:

Ik vergelijk het met mijn beugel, want geen piercing. Toen kwijlde ik enorm, want alles deed me zeer en slikken kon ik niet goed. Tot de pijn wegtrok en ik wist hoe ik moest slikken. Toen was het weer als vanouds... sorry....Geen sorry nodig hoor Bedankt voor het delen van je ervaring!
Heb zelf ook een tongpiercing, maar het scheelt erg weinig qua speeksel... heb nog steeds wel is een droge mond. Plus, toen ik hem net had, heb ik een week op soep moeten leven en geslist. Ook niet het meest charmante wat er is.
Chartreuse, ik denk niet dat het werkt op lange termijn. Maar je kunt het natuurlijk vragen aan een goede piercer.
Eigenlijk geen verschil tussen voor en na, heb hem nu 13 jaar. En wat een irritante aandoening chartreuse, sterkte ermee!
Eerste week gekwijl, daarna alles normaal. Maar als je niet zo'n fantastisch gebit hebt, zou ik nevernooit aan een tongpiercing beginnen.
Ik kom je wat extra speeksel brengen, goed naar het plaatje

kijken

winkelfanaat : gadver dat werkt! en goed ook!

-kijkt kast na op snoepjes...helaas..-
Jarenlang gehad maar geen verschil qua speeksel.
@roodwitblauw: dat was mijn gedachte eerst ook, maar er schijnen tegenwoordig tongpiercings van ander materiaal te zijn (acryl en bioplast bijvoorbeeld) waarbij beschadigingen van de tanden door de piercing niet meer voorkomen.

@winkelfanaat: ja, dat werkt ook wel qua speeksel Zo jammer van alle suiker

@allen: bedankt voor jullie reacties! Het maakt dus niet of nauwelijks verschil in jullie ervaring. Jammer, dan denk ik dat dit plan ook weer de prullenbak in kan en ik terug naar de kauwgum.
Je moet hem natuurlijk ook niet echt opeten. Kijken helpt al.

Tenminste... ik begin meteen te kwijlen.

Maar nu we het toch over snoepen hebben. Er bestaan suikervrije zuurtjes. Volgens mij wordt daar je speekselproductie wel mee op gang gezet. Zou dat een optie zijn?
Een beugel is een betere optie: daar ga je van kwijlen ;)

Flauw, alle gekheid op een stokje: een tongpiercing levert in elk geval op de lange termijn niet meer speekselproductie op, tenzij je ermee gaat spelen maar dat is dan weer funest voor je gebit.

Ik zie dat je het ook hebt over kunstmatig speeksel. Heb je je hierin verdiept, of klinkt het alleen smerig? Misschien is het toch wel een optie voor je. Er bestaan ook speekselstimulantia, volgens mij is dat nog weer een beetje anders...
Alles kan ... en alles komt goed...
quote:winkelfanaat schreef op 23 maart 2013 @ 20:59:

Je moet hem natuurlijk ook niet echt opeten. Kijken helpt al.

Tenminste... ik begin meteen te kwijlen.

Maar nu we het toch over snoepen hebben. Er bestaan suikervrije zuurtjes. Volgens mij wordt daar je speekselproductie wel mee op gang gezet. Zou dat een optie zijn?Eh, ja qua speekselproductie wel. Maar er duikt dan weer een ander probleem op: de suikervervangers. Geen goed idee met mijn klachten. Helaas.
quote:nurazvita schreef op 24 maart 2013 @ 18:05:

Een beugel is een betere optie: daar ga je van kwijlen ;) Van een ballgag ook quote:Flauw, alle gekheid op een stokje: een tongpiercing levert in elk geval op de lange termijn niet meer speekselproductie op, tenzij je ermee gaat spelen maar dat is dan weer funest voor je gebit.

Ik zie dat je het ook hebt over kunstmatig speeksel. Heb je je hierin verdiept, of klinkt het alleen smerig?Heb me laten "voorlichten" bij de apotheek. Die het niet in huis hadden maar wel konden bestellen. De reden dat ze het niet in huis hadden is niet omdat er geen vraag naar is, maar omdat niemand het afneemt. Na de eerste verpakking dan. Vanwege hoe het aanvoelt en smaakt kennelijk. Maar misschien moet ik me daar toch niet door laten tegenhouden.quote:Misschien is het toch wel een optie voor je. Er bestaan ook speekselstimulantia, volgens mij is dat nog weer een beetje anders...Speekselstimulantia? Niet eerder over/van gehoord moet ik zeggen. Ben even googlen
quote:Chartreuse schreef op 23 maart 2013 @ 18:49:

Door medicijngebruik heb ik altijd een erg droge mond. Zo droog, dat ik nu parodontitis heb.

Oplossingen waar de medische wereld mee komt: kauwgum (blegh). Stoppen met de medicijnen zit er gewoon niet in, dat gaat niet gebeuren.

Ik wil toch even hierop reageren.

Je schrijft zelf in een latere reactie dat parodontitis veel pijn geeft. Maar je wil niet aan de kauwgom, terwijl dat kan helpen om meer speeksel te hebben, waardoor de parodontitis vermindert of zelfs overgaat(?).

Call me crazy... maar dan dóe je dat toch, kauwgom kauwen ook al vindt je dat "blegh"?

Ik snap het gewoon niet...
Ah ja, speekselstimulantia. Vond mijn huisarts met een kanon op een mug schieten. En ik heb al zoveel zware medicatie gehad door de jaren heen, dat ik flink terughoudender ben geworden. Nog weer een pil er bij? Maar aan de andere kant is die parodontitis ook al weer chronisch geworden en die moet vooral niet uit de hand lopen.

*zucht*

Dilemma(tje).
quote:Truffelmaffia schreef op 24 maart 2013 @ 20:58:

[...]

Ik wil toch even hierop reageren.

Je schrijft zelf in een latere reactie dat parodontitis veel pijn geeft. Maar je wil niet aan de kauwgom, terwijl dat kan helpen om meer speeksel te hebben, waardoor de parodontitis vermindert of zelfs overgaat(?).

Call me crazy... maar dan dóe je dat toch, kauwgom kauwen ook al vindt je dat "blegh"?

Ik snap het gewoon niet... Is er een hele simpele oplossing, maar dan wordt dat weggewuifd omdat je het vies/niet lekker vindt.

Ik wuif die oplossing niet weg, ik heb nergens geschreven dat ik geen kauwgum kauw. Maar ik vind het wel vies ja, en dat geef ik aan.

Voor mensen die kauwgum lekker vinden, is een tongpiercing overwegen iets wat gewoon geen optie is. Ik vind kauwgum dus dermate vies dat ik zelfs een tongpiercing overweeg (overwoog inmiddels, want als het niet werkt dan is het gewoon geen optie voor mij).

Ja, ik wil van die parodontitis af. En daar kauw ik smerige kauwgum voor. En zoek ik alternatieven en vraag ik informatie van mensen die wellicht ervaring hebben met die alternatieven. Ik onderzoek méér mógelijkheden Truffel, ik wuif niet de enige optie weg.
Hier ook een tongpiercing, maar niet meer speeksel dan voorheen. Je raakt eraan gewend en je speekselproductie word daar dan weer op afgestemd heb ik het idee

Wat betreft die kunstmatige speeksel. Ik werk in een apotheek en wij verkopen oralbalance gel. We verkopen het zeer regelmatig en hebben meerdere mensen die het echt in grote hoeveelheden blijven bestellen. Ik zou dat dan toch gewoon eens proberen hoor, want ik heb er dus een aantal zeer tevreden klanten voor
*noteert* oralbalance gel. Bedankt Ivetje, ik ga daar eens om vragen bij de apotheek!
Chartreuse, hoe lang gebruik je bewuste medicatie nu? Reden van vragen is omdat ik heb gemerkt dat alle medicatie die droge mond als bijwerking hebben bij mij uiteindelijk nimmer blijvend en/of blijvend in te problematische mate zijn. Bij het ene middel is mijn lijf dusdanig gewend dat ik na een week weer adequate hoeveelheid speeksel produceer, bij het andere maanden of zelfs jaar+. Laatste was pittigste, maar dat was bij opstart en veel minder aanwezig en zeer kortdurend bij een (al dan niet tijdelijke) ophoging van dosering. Tandarts gaf ook aan bij veel mensen en middelen na verloop van tijd toch weer een stuk herstel van balans te zien. Niet dat het nou dé oplossing is waar je nú iets aan hebt, maar het zou potentieel een hoop op verbetering kunnen zijn als de medicatie nog relatief kort is opgestart.

Mijn wijzen van symptoombestrijding verschilt al naar gelang dag en wat lijf veelt, maar dingen die nog altijd werken zijn bijv;

- dat enorm zure zuurtje niet opeten, maar inderdaad lang genoeg naar staren en/of over denken dat je het opeet

- iets "plakkerige" vloeistoffen, bij voorkeur met ergens een zuurtje erin (al dan niet verborgen). Een slok rustig mond door laten gaan kan al 30 minuten of langer effect hebben

- heel bewust zijn van houding. Onbewust heb ik mijn mond altijd open (sja ) en dat is funest, dus hup; mond dicht.

- ijsjes, idem dito als vloeistof

- tonggymnastiek. Optioneel met partner, maar bewust bewegen, eetbewegingen nadoen, spelen met een bepaald hobbeltje of bobbeltje etc. Eigenlijk dus spelen met piercing zonder piercing

- bewust zijn van voeding (kan grote invloed hebben)

- waar mogelijk tijdstip van innemen afstemmen zodat heftigste uitwerking al meer gepland is tijdens momenten van reeds meer speekselproductie
when you wish upon a star...
Bedankt voor je tips Pixiedust! Veel van die tips probeer ik al toe te passen, maar vooral dat bewust zijn he... Ik word me er van bewust als mijn mond kurkdroog is en mijn tong en wangen aan mijn tanden vast zitten. Veel te laat dus. En 's-nachts is het helemaal hopeloos. Slaapproblemen heb ik (gelukkig!) niet, maar dat houdt wel in dat ik zo'n 8 uur helemaal niet bewust bezig ben met speeksel aanmaken. Sommige ochtenden lijken er wel schaafplekken op mijn tong te zitten (en die doen zeer!) van het vastgeplakt zitten aan mijn verhemelte.

Ik slik depakine en vimpat. De depakine nu zo'n 8 jaar en de vimpat 'n half jaar. Met de depakine had ik steeds al een behoorlijk droge mond, maar de vimpat heeft het heel erg verergerd. Het is nog niet minder aan het worden, integendeel. Het tijdstip van innemen kan ik niet wijzigen, dat luistert heel nauw. Ik hoop dat het inderdaad nog verbetert, wie weet.
Ik heb een tongpiercing maar werkt inderdaad niet voor meer speeksel. Helaas voor je..

Hoop dat je een andere oplossing vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven