Geld & Recht alle pijlers

aangifte 2012 vraag

28-03-2013 20:35 19 berichten
ik heb al een aantal jaren dezelfde baan en ik kom met mijn aangifte ook altijd keurig uit op 0 euro.

Nu zit ik de aangifte in te vullen ( lekker snel weer ik weet het) en viel het mij wel al op dat ik in verhouding tot mijn man veel loonheffing heb betaald maar goed, ik heb er verder niet veel verstand van dus dacht zal wel kloppen.

Elk jaar gaat het prima, kan ik zo alles controleren en doorsturen maar nu krijg ik in ene geld terug.

En dat vind ik gek want ben ik niet gewend.

Heeft er iemand verstand ( wilde de belastingdienst bellen maar die zijn al dicht) van hoeveel loonheffing je betaald bij een bepaald jaarinkomen?

Ik wil gerust de bedragen van mijn jaaropgave hier neerzetten als iemand het weet
Alle reacties Link kopieren
Je had al even op de site van de belastingdienst gekeken neem ik aan??

http://www.belastingdiens ... u_bent_jonger_dan_65_jaar
Staat er ook vermeld op je jaaropgaaf of de loonheffingskorting wordt toegepast ja/nee?
Hoeveel geld krijg je terug?

Gaat het om een paar tientjes of veel meer?

Als het een relatief klein bedrag is kan het zijn dat je werkgever net te veel loonheffing heeft ingehouden, dat is niet altijd exact te berekenen.

Is er dit jaar iets veranderd in je werk: omhoog gegaan in salaris halverwege het jaar, meer/minder uren gaan werken?

Of is er iets anders veranderd dit jaar tov vorig jaar? Kind gekregen, huis gekocht?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
loon loonbelasting: 24293

ingehouden loonbelasting: 4855

lyt er staat dat ik wel korting heb ( loonheffingskorting) op mijn jaaropgave

broedkippetje, bedrag ligt rond de 1700 euro

er is qua salaris dit jaar niks veranderd, ik dacht 1 % erbij meteen in het begin vh jaar en kerstbonus maar die krijg ik elk jaar.

Ik werk dezelfde uren als voorgaande jaren

geen huis gekocht ( hebben huurhuis) maar wel halverwege het jaar een kind gekregen, kan dat schelen?

( en dat was het 2e kind)
En over de belastingaangifte van 2011 kreeg je niet zo'n som geld terug? (En man ook niet?)

Je 1e kind is zeker niet geboren ná 1 juli 2011?

(Ik zit te puzzelen of het de inkomensafhankelijke combinatiekorting kan zijn; een belastingkorting die de minst verdienende partner van een werkend ouder-paar krijgt.

Maar als je 1e kind geboren is voor 1 juli 2011 zou een van jullie die ook voor 2011 gehad moeten hebben)
Ik krijg ook veeeel meer geld terug dan voorgaande jaren, bij mij had dat te maken met mijn kind idd. Ik had ouderschapsverlof, waardoor terugval in inkomen. Daarnaast inkomensafhankelijke combinatie korting. Misschien kan je kijken bij je laatste pagina zegmaar, en juist dat gedeelte even goed bekijken?!

Anders geen idee en was mijn bijdrage vrij nutteloos
Always always believe in yourself, because if you don't who else Will sweety
nee ik kwam echt altijd op 0 uit, daarom is het ook zo raar.

mijn eerste kind is idd van voor 2011; uit 2007 zelfs.

die combinatiekorting komt mijn idd bekend voor, volgens mij werd die idd voorgaande jaren altijd automatisch bij mij toegepast.
quote:kraaltje1 schreef op 28 maart 2013 @ 21:02:

nee ik kwam echt altijd op 0 uit, daarom is het ook zo raar.

mijn eerste kind is idd van voor 2011; uit 2007 zelfs.

die combinatiekorting komt mijn idd bekend voor, volgens mij werd die idd voorgaande jaren altijd automatisch bij mij toegepast.

Maar dan zou je hem vanaf 2007 ook steeds teruggekregen moeten hebben via de aangifte of via een voorlopige belastingteruggave.

Volgens mij wordt de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet via de werkgever verrekend en dus niet met je salaris al verrekend.

(Of werkte je man niet in de periode 2007-2011? Want dan hadden jullie er beiden geen recht op. Of verdiende hij in de periode minder dan jij? Want dan had hij er recht op ipv jij.

Kwam je man in die periode ook altijd precies op 0 uit, of moest hij bij betalen of kreeg hij altijd terug?)
mijn man heeft inderdaad meerdere jaren in de ziektewet gezeten en hierdoor kreeg hij een ziektewetuitkering die altijd lager was dan mijn loon.

Hij kreeg idd altijd geld terug, ik zou na moeten gaan of die de combinatiekorting is geweest maar dat denk ik dan wel.

Hij heeft afgelopen jaar voor het eerst weer het hele jaar gewerkt, in 2012 dus. Hij is eind 2011 weer volledig gaan werken.
dus als ik het goed begrijp, kan het heel goed dat mijn man sinds 2007 de inkomensafhankelijke combinatiekorting heeft gekregen omdat zijn ziektewet uitkering lager lag dan mijn salaris.

En nu hij voor het eerst weer een heel jaar gewerkt heeft ( hij fulltime en ik parttime) en ik nu dus minder inkomen heb over 2012, de combinatiekorting bij mij toegepast is.

Ik zie op de site vd belastingdienst dat de combinatiekorting gaat over je arbeidsinkomen.

is dat een percentage?
Dat denk ik echt dat dat het is.

Doordat jullie nu weer allebei werken, en jij verdient minder dan je man, heb jij nu dit jaar voor het eerst recht op die inkomensafhankelijke combi-korting.

En als ik bereken hoe veel dat is met jouw inkomen, kom ik ook ongeveer uit op dat bedrag wat jij noemt.

Het is:

1024 + 4% van je (inkomen - 4814) tot een maximum van 2133 E.

Link:

http://www.belastingdiens ... u_jonger_bent_dan_65_jaar
nou dat zou wel heel fijn zijn, zo ruim is het allemaal niet met 2 kids in de opvang dus alles is meegenomen.

Heel erg bedankt voor je hulp en ik bel morgen nog even met de belastingtelefoon om te checken of zij hetzelfde zeggen.
Ik denk eigenlijk dat je man in de voorgaande jaren niet die korting heeft gehad, want volgens mij valt ziektewet-uitkering niet onder arbeidsinkomen.

Maar toen hadden jullie er dus allebei geen recht op, want je krijgt het alleen als je allebei werkt

(Of als je géén fiscale partner hebt).
Gefeliciteerd in elk geval. Altijd leuk, zo'n meevaller.

Komt idd door die korting. Was heb je die afgelopen jaren niet gehad, want je moet wel loon uit arbeid hebben (man hier heeft ww en wij krijgen hem ook alleen berekend over datgene wat hij vorig jaar nog aan loon (en faillissementuitkering) heeft gehad. Ww telt hiervoor niet mee.

Maar altijd mooi toch zo'n meevaller!
quote:Broedkippetje schreef op 28 maart 2013 @ 21:30:

Ik denk eigenlijk dat je man in de voorgaande jaren niet die korting heeft gehad, want volgens mij valt ziektewet-uitkering niet onder arbeidsinkomen.

Maar toen hadden jullie er dus allebei geen recht op, want je krijgt het alleen als je allebei werkt

(Of als je géén fiscale partner hebt).

Fout gedacht Broedkippetje.

Een ziektewetuitkering - zelfs van het UWV - valt onder tegenwoordige arbeid / werk dus. Je kan dat op de jaaropgave zien doordat er ook arbeidskorting is.vermeld.

In deze situatie heeft de man een aantal jaren de inkomensafhankelijke combinatiekorting gekregen. (zat in de Ziektewet en had het laagste inkomen)
Ah, dank je wel fisbel.

Weer wat geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven