Werk & Studie alle pijlers

Outplacement

01-04-2013 11:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik kon verder geen topics hierover vinden vandaar mijn vraag.

Het bedrijf waar ik voor werk bied vrijwillig vertrek aan ivm bezuinigingen. Nu sta ik zelf open voor de optie outplacement omdat ik wel wat anders wil. Waar moet ik nu opletten bij een outplacementbureau en aan welke andere belangrijke zaken moet ik denken. Zijn er mensen met ervaringen met outplacement en hebben jullie er een goede baan aan over gehouden?

Bedankt alvast.
Ben wel eens bij een heel erg duur outplacement bureau geweest.

Zij konden echt niks meer als een weldenkend mens kan met een internetverbinding.

Ik vond het een enorme lading gebakken lucht in een heel erg chique gebouw.

Als ik jou was zou ik gewoon de zak met geld pakken en zelf iets anders gaan zoeken. Daar heb je veel meer aan.

Als je graag wilt reflecteren over waar het met je carrière heen moet, kun je dat veel beter met vrienden/collega's doen, die kennen jou namelijk al. Voor het vinden van een nieuwe baan heb je internet of je eigen netwerk.

Zo'n bureau heeft vaak allemaal praatjes dat zij je via hun netwerk aan een baan kunnen helpen. Maar dat is gewoon niet waar.
Wat voor contract heb je nu? Een vast contract?
Zo'n bureau komt op mij ook neer op heel commercieel. Maar begeleiding spreekt mij hierin wel aan. Een zak met geld geeft je idd meer de mogelijkheid het zelf in te delen en te besteden. Zelf de regie hebben. Ik vind het wel een lastige keuze. Ben bang om niet snel een andere baan te kunnen vinden en dat een outplacement iets meer garantie bied. Maar misschien is dat naief gedacht van me.
Ja heb een vast contract.
Garantie biedt een ouplacementbureau je niet. Zeker niet in deze markt. Maar er zit veel verschil tussen bureaus. Je hebt grote commerciële, daar ben je een nummer. Maar bij kleinere bureaus word je wel vaak beter geholpen. Heel belangrijk is dat je een paar intake gesprekken houdt en dan zelf kiest met wie je een goede klik hebt.

Het heeft vooral nut om in korte tijd de kneepjes van het netwerken / solliciteren / gebruiken van sociale media goed onder de knie te krijgen. En: ze zorgen ervoor dat je actief bezig blijft, dat je dingen doet die je anders misschien eng zou vinden en daarom achterwege laat.

Een ander voordeel: je wordt op ideeën gebracht waar je zelf niet zo snel op komt. Bijvoorbeeld op het gebied van netwerken en mensen benaderen.

Of het nut heeft, hangt voor een groot deel ook af van hoe bedreven je zelf al bent in die dingen. Wanneer heb jij voor het laatst gesolliciteerd? Ben je daar handig in? Ken je de routes? Gaat het je allemaal al soepel af, dan zul je er niet zoveel aan hebben.
Kun je zelf je outplacementbureau kiezen?

Soms is er de mogelijkheid om modules in te kopen. Dus niet een totaal traject, maar alleen de onderdelen die voor jou nuttig zijn. Scheelt weer in de kosten.
Splinter, ik ben zelf ook al wel bezig met netwerken ect. Begeleiding in solliciteren en hoe je je zelf op de markt goed neer kan zetten daarin kan ik zeker wel hulp gebruiken. Tot nu toe weerhoudt het me de stap te nemen iets anders te zoeken en daarom zou ik het wel fijn vinden om door iemand of een bureau begeleid te worden.

Mijn bedrijf heeft al een outplacementbureau uitgezocht. Daarin kan ik niet zelf kiezen.
Ik moest van de zomer na een reorganisatie naar een outplacement bureau. Nou, die hebben niets gedaan voor me, behalve zeggen dat ik maar een baan moest vinden in een andere sector voor een lager salaris.

Heb nu een andere baan, in mijn eigen vakgebied, met meer salaris. Zelf gevonden, zonder dat zij er iets mee te maken hebben gehad, maar nu wel zeggen dat zij mij zooooo goed begeleid hebben...

Ik vond die gasten er alleen maar voor mijn werkgever zitten. Dachten niet met mij mee, vragen konden ze niet beantwoorden.

Was een groot bureau, misschien scheelt dat ook wel hoor, maar had het liever zonder ze gedaan.
Mijn ervaring is dat begeleiding wel prettig is. Juist omdat je dan gerichter en actiever bezig bent en met meer lef ergens op af stapt. En je krijgt feedback en dat werkt stimulerend. Ik kwam in een andere modus, prettiger dan wanneer ik in mijn uppie zat te ploeteren en mezelf moest motiveren.

Als er al een bureau is uitgezocht, pluis de website even uit en kijk wat voor gevoel je erbij krijgt. En misschien is het mogelijk om eerst een intakegesprek te krijgen voordat je de beslissing neemt. Laat ze heel concreet uitleggen hoe ze jou gaan begeleiden. Dan weet je beter waar je ja of nee tegen zegt.
Hoe zit dat als je vrijwillig vertrekt via outplacement verlies je dan nog je uwv rechten?
Nienke bedankt voor je reactie. Fijn dat je nu een mooie baan hebt.

Splinter ik ga idd maar eens bellen met het bureau. Wat vragen stellen en aftasten hoe het voelt.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Och die begeleiding is best prettig. Totdat je beseft dat die aardige meneer ruim ¤150,- per uur opstrijkt om jou die zogenaamde kneepjes bij te brengen, die je na een uurtje googelen ook in duizendtal op internet kunt vinden....
Nog een tip: ga voor een persoonlijk intakegesprek, niet telefonisch. Dan kun je veel beter sfeer proeven en kijken of er een klik is.

@Redband: ik denk dat je wel een vaststellingsovereenkomst moet tekenen.
Klopt er is een overeenkomst die je moet tekenen.

Bellen en afspraak maken ; )
Kijk goed wat er in de overeenkomst staat. Niet meteen tekenen, maar mee na huis nemen en dan op je gemak lezen en evt iemand anders mee laten kijken.

Zet vragen op papier, wat wordt er van je verwacht? Ik moest op cursus, iedere week 2 sollicitatiebrieven schrijven, een x-aantal bedrijven per week bellen. Bedenk vooraf of dat is wat je wilt.

Wat verwacht je van ze wat ze gaan doen voor je? Wil je een andere functie, een andere sector?

Mijn ervaring is dat ze niet actief voor je op zoek gaan naar een baan, maar dat ze met tips (??) komen om je zelf te laten zoeken naar een baan.

Ik kon toen kiezen of vrijwillig weg, met een zakje geld, maar zonder ww. Of een jaar outplacement, en daarna de ww in als ik nog niets iets anders zou hebben.
ik zie het als een en-en optie..

met een beetje mazzel heb je er wat aan, maar net als altijd komt het toch echt op jezelf aan.

I mean, feit dat er een is geeft gewoon aan dat je in beweging moet komen.. niksmeer, niksminder.
quote:nienke2010 schreef op 01 april 2013 @ 13:02:

...

Mijn ervaring is dat ze niet actief voor je op zoek gaan naar een baan, maar dat ze met tips (??) komen om je zelf te laten zoeken naar een baan.

Klopt, je moet het zelf doen. Ze gaan geen baan voor je zoeken. Wel zijn er ook steeds meer online jubhunters die vacatures voor je zoeken, aan de hand van een goed passend zoekprofiel. Maar ook daar hoor ik wisselende verhalen over.
Ik denk nu dat het misschien beter is om nog niet zelf weg te gaan maar wel ondertussen actief bezig te gaan met het zoeken naar ander werk. Netwerken ect. En ondertussen bij het bedrijf blijven werken. Het risico is toch best groot in deze tijden om niet meteen ander werk te vinden. Outplacement kan natuurlijk wel helpen maar of dat bij mij een passende functie is??
Mel, ik heb je gemeld wegens spammen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven