Lijf & Lijn alle pijlers

vullend ontbijt

01-04-2013 14:57 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ontbijt iedere dag, meestal een paar boterhammen,

kop koffie en vaak een zelfgemaakte shake of soms een glas versgeperste jus erbij.

Het valt me op dat ik vooral als ik boterhammen eet best wel snel weer trek heb.

Ik ben overigens niet aan de lijn, en om eerlijk te zijn geloof ik geen klap van die anti-koolhydratenhype van tegenwoordig (aub hierover geen discussie, dat is mijn vraag namelijk niet ),

maar ik begin toch een beetje te denken dat dat misschien bij mij wel een beetje het probleem is bij het ontbijt. (hele nacht niet gegeten en dus slaat mn spijsvertering misschien een beetje op hol bij volkoren of spelt boterhammen?)

nu at ik laatst ipv brood een kommetje yoghurt, en daar was het precies hetzelfde verhaal. al moet ik toegeven dat het niet erg veel yoghurt was.

nogmaals ik ben niet aan de lijn, maar hebben jullie tips voor

goed vullende ontbijtjes?
Je kan het ook in water koken hoor. Ik eet het met water. 50gr havermout paar minuten koken flinke lepel gedroogde kokos rasp en soms geraspte appel en soms blauwe bessen (diepvries ah). Vond het ook nooit heel erg lekker, maar ga het steeds lekkerder vinden!
bedankt voor alle tips! ik ga het zeker proberen!

nu is het geen drama om een paar uur na het ontbijt weer wat te eten, maar soms is het wel errug snel dat ik weer trek heb...

misschien is idd. bij het ontbijt veel koolhydraten (een beetje kan geen kwaad begrijp ik) gewoon niet zo handig voor mij...
TO, Google ook eens op overnight oats voor lekkere recepten!

Hier alvast acht voorbeelden:

http://www.theyummylife.com/8_muesli_flavors

Zelf maak ik vaak havermout met cranberry, appel, kaneel en een lepel maple sirup of honing, in overnight(yoghurt) of gekookte versie.
Ik eet de ene dag Brinta de andere dag een volkoren beschuitje of een meergranen.

Deze vullen goed en heb ik daarna minder honger dan bij de Brinta.
havermout bevat ook veel koolhydraten!
quote:phoebe82 schreef op 01 april 2013 @ 14:57:

.

Het valt me op dat ik vooral als ik boterhammen eet best wel snel weer trek heb.

om eerlijk te zijn geloof ik geen klap van die anti-koolhydratenhype van tegenwoordig (aub hierover geen discussie, dat is mijn vraag namelijk niet ),

maar ik begin toch een beetje te denken dat dat misschien bij mij wel een beetje het probleem is bij het ontbijt. Wat wil je nu, horen dat je idd van boterhammen en jus (bloedsuikerspiegl stijger nr 1) het probleem niet zijn? want dat je verkeerde khd binnenkrijgt in de ochtend en misschien daardoor honger hebt mogen we niet schrijven
Voor wie geen havermout lust is de 7-granen pap van de aldi een fijn alternatief.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik eet ook graag een ei bij het ontbijt omdat dat beter vult bij mijn meer granen brood. Maar iedere dag een ei eten is toch eigenlijk niet gezond omdat je daardoor een verhoogd cholesterol van kunt krijgen? Of is dat inmiddels al weer achterhaald?
Maar havermout heeft langzame koolhydraten waardoor je langer volzit. En dan daarbij heb je koolhydraten nodig dus dat is ook onzin.
quote:nina1966 schreef op 01 april 2013 @ 16:03:

[...]

Wat wil je nu, horen dat je idd van boterhammen en jus (bloedsuikerspiegl stijger nr 1) het probleem niet zijn? want dat je verkeerde khd binnenkrijgt in de ochtend en misschien daardoor honger hebt mogen we niet schrijven

Waar slaat dit nou weer op. ik had niet zo'n zin in een afval/lijn discussie. Dat is namelijk mijn probleem en mijn vraag niet.

Ja ik denk ook wel dat ik als ik sochtends veel koolhydraten eet ipv een beetje koolhydraten met een beetje meer eiwit ik sneller trek krijg. (sochtends, niet de rest van de dag)

Bente:als je goed leest zie je dat een aantal mensen mij hier adviseren niet om totaal koolhydraten te schrappen bij het ontbijt (kan ook niet want zit ook in fruit) maar er OOK voldoende eiwit bij te nemen.

closednote: dat is een beetje achterhaalt.

als jij per week 36 eieren eet zal dat overigens idd. niet erg gezond zijn, maar een paar kan geen kwaad.

Daisyenz: ja idd (daar is niks mis mee), maar ook veel eiwit vanwege de melk.
Gebakken eitje (met kaas en/of bacon), dat verzadigt prima, zelfs als je het met 'n boterham eet. Dan heb je eiwitten en vetten samen, waardoor je langer 'n vol gevoel houdt dan op magere producten als yoghurt of koolhydraatrijke producten als voornamelijk brood.
Ik gooi hem er ook even in: verdiep je in de glycemische index. Aardbeien bijvoorbeeld zijn laag-glycemisch. Ik doe zelf 75 gram aardbeien op 250 ml yoghurt in de blender. Voor nog meer vulling en gezondheid kan je daar nog een handje gemengde zaden indoen (ik heb een zak gemengde zaden van De Tuinen).
quote:als je goed leest zie je dat een aantal mensen mij hier adviseren niet om totaal koolhydraten te schrappen bij het ontbijt (kan ook niet want zit ook in fruit)Je hoeft toch ook geen fruit te eten als ontbijt? Fruit vind ik enorm slecht, want krijg er alleen maar enorme trek van. En bij 't ontbijt krijg ik er ook nog 'ns brandend maagzuur van.
En eieren, maar die zijn al genoemd. Heb vanochtend ontbeten met oa twee eieren en nog steeds geen trek. Net wel wat gegeten voor de lekker, maar voor de trek hoefde het niet.
Ik eet altijd 4 noten cruesli in yoghurt en gooi er een handje krenten in. Meestal zeker 5 uur goed op te doen zonder flauw te gaan voelen.

Maar in cruesli zit volgens mij wel veel suiker.
1 gekookt eitje doe ik ook wel eens, met een broodje of paar boterhammen, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

misschien idd. maar eens bakken.

ik geloof dat ik wel snap wat ik niet handig deed: te veel koolhydraten en te weinig eiwitten.

koolhydraten bij ontbijt zijn niet slecht begrijp ik van jullie, maar wel genoeg eiwit erbij.

ik ga het idd. proberen, thanks!
Ja heel veel suiker.
Havermout vind ik niet zo lekker Ik eet tegenwoordig 7-granen ontbijt van de lidl. Kost echt bijna niks. 20 gram met 250 ml melk even anderhalve minuut in de magnetron, omdat ik het warm het lekkerste vind. Dan neem ik 3,5 uur later met de koffie fruit, eventueel met yoghurt.

Waarom moet een ontbijt voor minimaal 5 of 6 uur vullend zijn? Je kan toch halverwege de ochtend ook nog iets nemen, daar hoef je niet persé honger voor te hebben. Het is meer dat je dan geen rommelende maag tegen de lunchtijd hebt.
Omelet met champignons.

Of broodje smos. (ei, mayonaise, komkommer, tomaat)
quote:phoebe82 schreef op 01 april 2013 @ 17:32:

1 gekookt eitje doe ik ook wel eens, met een broodje of paar boterhammen, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

misschien idd. maar eens bakken.

ik geloof dat ik wel snap wat ik niet handig deed: te veel koolhydraten en te weinig eiwitten.

koolhydraten bij ontbijt zijn niet slecht begrijp ik van jullie, maar wel genoeg eiwit erbij.

ik ga het idd. proberen, thanks!Het is inderdaad een kwestie van proberen. Voor mij werken eieren wel, maar havermout bijvoorbeeld niet. Is denk ik wel een beetje verschillende per persoon wat wel of niet werkt.
Ik ben geen broodliefhebber en geen liefhebber van zoet, dus brood met jam of andere zoetigheid valt voor mij al af als ontbijt. Ik houd van warme schotels, dus ik bak regelmatig een ei met twee plakjes spek, vers geroosterd brood (vind ik dan weer wel lekker) erbij bijvoorbeeld. Of een omeletje met wat verse champignons erin. Als toetje een vers geroosterde boterham met marmelade (is niet echt zoet). Dat soort dingen. Bevalt me prima, heb voor de lunch nooit echt honger.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Tip van een vriend van mij die PT is. Sinds kort heb ik tegenwoordig in de ochtend geen honger meer: Shakebeker: Banaan, blauwe bessen, frambozen, een paar lepeltjes 7 granen ontbijt, een paar lepeltjes rijstebloem, cannabiszaden, chiazaden, lijnzaad, spirulina, kwark, een beetje kokosolie, lepeltje eiwitpoeder en rauwe cacao. Aanlengen met wat water en shaken maar met de staafmixer. Ik moet zeggen, ik voel me als een trein tegenwoordig in de ochtend! Een superboost wat je binnenkrijgt en totaal geen honger!
Hier waakt de enige echte Barones
Je kunt ook wat avocado aan je ontbijt toevoegen. Die bevat "plantaardige vetten" wat beter is dan dierlijke vetten.

Lekker op een bagel met verse kruidenkaas en tomaat.
Hier waakt de enige echte Barones
Gek dat nog niemand hierover begonnen is, maar eet je wel volkoren brood? En echt goed volkoren brood? Ik merk dat ik bij van dat lichte volkorenbrood (dat je zo uit elkaar trekt en dat per plak zo ongeveer niets weegt) kan blijven dooreten, terwijl wat 'zwaarder' brood veel vullender is. Dan heb ik aan twee boterhammen echt een goed ontbijt.
[quote]phoebe82 schreef op 01 april 2013 @ 15:21:

beeldig ik bedoel niet alleen een shake, ik neem er meestal

wat bij...

perzodinges: (sorry, ingewikkelde naam) ik ook niet, ik doe dat ook

vaak zo, dat ik om een uur of 10 weer iets van een boterham

of krentenbol neem. zo heb ik het destijds ook geleerd bij de dietiste. (als je weer trek hebt neem je gewoon wat, kan geen kwaad. het ligt eraan wat je neemt...)[/quote]

Een krentenbol bevat hartstikke veel kh en gezond is het niet. Kan je beter iets anders pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven